Stelling van 29-03-2015: Water, ons toekomstig goud.

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 29 mrt 2015.

View Users: View Users
  1. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    In Belgi� begint men nu ook al te gaan praten over water dat van de daken loopt, niet wordt opgevangen maar rechtstreeks de riolering of de grond in gaat te belasten.

Ik wil het nu niet hebben over die eventuele extra belasting(dit zou een andere stelling worden ;) )maar wel over de hoeveelheid water die wij dagelijks, wekelijks of maandelijks gebruiken bij het verversen van onze aquaria.

Men spreekt soms over dagelijks, wekelijks zoveel % water vervangen, dit voor zowel jong broed als voor grote vervuilers die rond zwemmen in ons aquarium en dit tot wel 50% en meer.

Bv.
    859888luc_0_82_003.jpg

Maar is dit tegenwoordig nog wel verantwoord om zoveel water te vermorsen(zoals wij hier zeggen)
    Kunnen wij aquarianen die ook wel met het milieu begaan zijn zomaar elke dag of wekelijks zoveel % water weg gooien, terwijl er dag na dag, maand na maand en jaar na jaar minder drinkbaar water is? Ook in de lage landen?

Natuurlijk moet je ook goed voor je dieren zorgen, en dit op zo'n manier dat ze niet in hun constant in hun eigen uitwerpselen of braaksel moet zwemmen.
    maar is het een must dat zoveel water wordt ververst, of kan men met minder?
    heeft ooit iemand hierop testen gedaan? want wanneer is het water voor vissen nu echt vervuild en wanneer niet? hoeveel % water moet men echt verversen zodat de vissen en andere dieren een "gezond" leven kunnen lijden?
    Is hier een sluitend antwoord op te geven? neen natuurlijk niet, het ligt aan je grootte van bak, aan het aantal vissen en hoe groot deze vervuilers zijn.
    696464luc_0_82_drinken_ii.jpg

Maar dit is onze toekomst:

Toch kunnen we ook in Vlaanderen niet op beide oren slapen.
    Jean Berlamont, professor hydraulica, waterbouwkunde en sanitaire bouwkunde aan het departement burgerlijke bouwkunde van de KU Leuven zei onlangs in Trends: �Ook wij ontsnappen
    niet aan de problemen.
    Het grondwaterpeil is de jongste 50 jaar gemiddeld met 80 meter gedaald en in sommige grondwaterlagen zelfs met 140 meter.
    De gemiddelde waterbeschikbaarheid per inwoner per jaar bedraagt in Vlaanderen en in Brussel maar 1480 m3.
    Dat is minder dan de helft van het Europese gemiddelde (3930 m3), en niet ver boven de grens van 1000 m3 die de Verenigde Naties beschouwen als een ernstig watertekort.�
    De Koninklijke Vlaamse Academie van Belgi� voor Wetenschappen en Kunsten kwam tot de conclusie dat ��n van de grote oorzaken de �verharding� van Vlaanderen is: tussen 1990 en 2000 nam de verharde oppervlakte in Vlaanderen toe met bijna een kwart.
    Zo drogen de grondwaterlagen, die goed zijn voor de helft van het drinkwaterverbruik, steeds verder op.
    Paniekvoetbal hoeft dit evenwel niet te veroorzaken.
    �Een goede monitoring is belangrijk,� aldus professor Berlamont.
    �De industrie gebruikt voor haar proceswater steeds meer dokwater of gedeeltelijk gezuiverd afvalwater, we irrigeren effici�nter, er is gescheiden riolering voor regenwater en huishoudelijk water, zodat het regenwater zo veel mogelijk in de bodem kan infiltreren, enzovoort.
    Indien we zuiniger omspringen met ons water, kunnen we hetzelfde comfort houden zonder onze natuurlijke hulpbronnen uit te putten.�

BRON
    751564luc_0_82_droogzuiging.jpg

Een tweede gevaar voor ons land is een significante afname van beschikbaar drinkbaar water, zoals ook in Spanje en Frankrijk, door minder neerslag in de zomer en zwaardere neerslag in de winter, waardoor de algemene waterkwaliteit achteruit zal gaan.
    BRON

318572luc_0_82_drinken_iii.jpg

Of

Om een waterblack-out in Belgi� te vermijden wil Joke Schauvliege, Vlaams minister van Leefmilieu, strengere regels invoeren voor ons waterverbruik. Zo zou de overheid bedrijven kunnen helpen in hun zoektocht naar alternatieven voor water. Ook particulieren moeten er zich bewust van worden dat er minder water verbruikt moet worden.
    BRON

599815luc_0_82_drinken.jpg

Zijn wij dan de grote verbruikers van drinkbaar water? neen natuurlijk niet, maar de tijd dat het een 'ver van mijn bedshow is' is toch definitief voorbij denk ik.

Misschien kunnen we wel tot een consensus geraken die 'en' voor het milieu minder belastend is 'en' toch voor onze dieren genoeg verantwoord is. :)
    Op deze manier dragen wij dan ons steentje bij.

Daarom deze stelling:

Men hoeft niet dagelijks of wekelijks zoveel % water te vervangen, het kan ook met minder.

Geef jullie mening, argumenten en ga in discussie.
    Heb respect voor anderen hun mening en heb er plezier in.

2. Mondeo

Mondeo

Lid geworden:
    7 nov 2012
    Water is prima recyclebaar,ik zie het probleem niet zo.Bovendien leven we in een kringloop,de voorraad wordt dagelijks ergens op de wereld weer op pijl gebracht.(regen)

3. Crash Cowboy

Crash Cowboy

Lid geworden:
    9 okt 2014
    Er is denk ik water zat in onze lage landen, maar het gaat vooral om 'schoon' water.

Ik denk dat er een hoop zaken zijn waar je 'schoon' water voor nodig hebt: consumptie, de vaat wassen, douchen, etc. Ik denk dat er ook een hoop zaken zijn waar je geen 'schoon' water voor nodig hebt: de WC doorspoelen, je tuin sproeien, de auto wassen, noem maar op. Voor mijn aquarium heb ik echt schoon kraanwater nodig, en dat komt hier gelukkig rechtstreeks uit de kraan. Ik ververs 220 liter per week, en dat is idd best veel; maar ga eens een kwartiertje douchen of laat eens een bad vollopen, dan gebruik je al gauw hetzelfde. Je zou trouwens ook nog wel over een manier na kunnen denken om je 'afvalwater' uit het aquarium te gebruiken om bijvoorbeeld je tuin te sproeien en je planten water te geven ... Vooral al dat water uit 'grote' aquaria is natuurlijk best veel.

Naast het onnodig gebruiken van gereinigd kraanwater gaat er trouwens ook een hoop energie verloren door warm douchewater gewoon weg te laten lopen; ik las ergens dat er al apparaten zijn om dat warme water op te vangen en er voor een stukje je huis mee te verwarmen of zo. Dat is peperduur denk ik, en vereist een ingrijpende verbouwing.

Ik prijs me gelukkig met het kraanwater hier; dat heeft een pH van 7,5 en een KH van 6. Gelukkig hoef ik geen osmosewater te maken; dan zou 200 liter ongeveer 600 liter aan kraanwater kosten !

Wat ik nooit heb uitgezocht is in hoeverre ik regenwater zou kunnen gebruiken om mijn waterwissels te doen. In mijn geval zou ik een manier moeten vinden om iedere week 250 liter regenwater op te vangen, het schoon te maken/houden, het op temperatuur te brengen, en het naar mijn aquarium te transporteren. Het zou de moeite waard zijn om dat eens uit te zoeken, maar met de tuinslang die iedere zaterdag rechtstreeks uit mijn keukenkraan water op temperatuur in het aquarium brengt gaat dat zooooo veel makkelijker !

4. Jb Malawi

Jb Malawi

Lid geworden:
    27 jun 2014
  5. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Hier op het forum zien we vaak liefhebbers met meerdere, en vaak ook vrij grote, aquaria. Ik denk echter dat de gemiddelde aquariaan hooguit zo'n 200 liter (100 x 40 x 50 cm) water aan z'n vissen in gebruik geeft.
    En er zijn al heel wat topics over waterverversing geweest, waaruit ik aflees dat de reagerende forumleden per maand gemiddeld ongeveer 50% daarvan verversen. Daarnaast zijn er veel aquariumhouders (die we hier niet vinden) die niet of nauwelijks water verversen.
    Ik schat, daarop voortbordurend, dat de gemiddelde aquariumhouder per maand ongeveer 25% van 200 liter, oftewel pakweg 50 liter, gezuiverd drinkwater per maand gebruikt voor zijn/haar vissen.

Voor de gemiddelde afwas is ongeveer 150 liter water nodig. In een vaatwasmachine is dat 250 liter.
    Een douche of bad kost al gauw 250 tot 350 liter.
    Een machinewas vraagt, weliswaar afhankelijk van de machine, ongeveer 200 liter water.
    Verder wordt water natuurlijk nog voor veel meer doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld voor huishoudelijke werkzaamheden, tuinonderhoud en wassen van de auto('s). Daarvan heb ik zo gauw geen cijfers bij de hand.
    Maar ik kom voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen al snel op een slordige 1500 liter per week oftewel 6750 liter per maand.

Plus eventueel 50 liter voor het aquarium; waar hebben we het hier eigenlijk over .....

6. OrionPax

OrionPax

Lid geworden:
    15 feb 2015
    Ik snap wat je zegt maar er zijn ook grootverbruikers hier op het forum...
    Ik zelf ververs bijna 280 per week over twee bakken, dat heeft al beduidend meer impact.
    het moge duidelijk zijn dat onze hobby niet de meest milieuvriendelijke is, ondanks dat we juist zo met het milieu vanm onze vissen en planten bezig zijn.
    Misschien moeten we inderdaad eens kijken of we iets groener te werk kunnen gaan.
    Een eigen waterzuiveringsinstallatie op micro formaat?
    Dan kun je water zelf recyclen... en dan gevoed door zonnepanelen waarvan de warmte ook gebruike wordt om het water op te warmen :)

Een mens kan dromen, toch?

7. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Dit noem ik nu 'de kop in het zand steken' ;)

Dus mensen! niet meer recycleren van afval, want....
    niet meer alle lichten doven als men gaat slapen, want....
    Koop en vervang maar direct als bv. de tv of andere zaken kapot gaan, want.....

Komaan he zeg, men bouwt en men bouwt maar, legt overal beton zodat het water niet meer de grond in kan trekken, geen waterbekkens meer kunnen gevormd worden, dus veel minder water kan gerecycleerd worden.

De stelling was anders heel simpel hoor, hopelijk heb je gelijk en zitten we binnen 20 a 30 jaar ivm ons drinkbaar water niet met een gigantisch probleem, maar als je de curve ziet ivm deze problematiek, dan vrees ik er een beetje voor.
    En dan kan men best al op tijd beginnen met erover te praten, oplossingen te bedenken, en niet 'onze kop in het zand steken zoals we met teveel zaken al veel te lang doen.

Trouwens, niemand moet met deze mooie te hobby stoppen, alleen, kan het soms met sommigen zaken een tikkeltje minder?

8. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Je bedoelt een filter? ;)

9. Crash Cowboy

Crash Cowboy

Lid geworden:
    9 okt 2014
    Dat klopt niet hoor. Een bad van 350 liter is bijna een zwembad ! En 150 liter voor een afwasje lijkt me ook veel te ruim. Zeker is dat een vaatwasmachine echt geen 250 liter gebruikt hoor !

Een beetje Googelen leerde me het volgende (en ik vond ongeveer hetzelfde verbruik op verschillende plekken, o.a. van waterleidingmaatschappijen):

3BE5715E-A9D1-4B34-9275-F5F488714FAB.png_zpspdsb9dzi.jpg

Het gaat om het gemiddelde verbruik per persoon per dag, dus men gaat er van uit dat bijvoorbeeld niet iedereen een bad heeft, en niet iedere dag in bad gaat; vandaar 2,8 l voor een bad.

Als ik omreken wat mijn aquariumverbruik per dag is, dan is dat dus in mijn geval 220/7= 31,5 liter per dag. Dat is vergeleken met het andere dagelijkse gebruik een flinke slok !

Inclusief mijn wekelijkse waterverversing (die is dus idd maximaal, 50%, met een redelijk groot aquarium) is mijn waterverbruik per week gemiddeld 151,5 liter. Verversen kost me 31,5 liter per dag; dat is dus ruim 20% van mijn totale waterverbruik !

Wij wonen hier met z'n twee�n, dus totaal 2 x 120 liter + 31,5 aquarium = 261,5 liter. Daarvan is het aandeel 'aquarium' : 11,5 % ! Laat het gemiddelde verbruik krap zijn ingeschat, maar zelfs als je gemiddeld 2 x zo veel zou gebruiken is in mijn geval het aandeel 'aquarium' nog steeds 6% van het totaal.

10. geeeert

geeeert

Lid geworden:
    16 mrt 2015
    Interessant om te zien dat de wc doorspoelen (nog steeds) een van de grootste posten is qua dagelijks waterverbruik.

Hoe denken jullie over je aquariumwater hergebruiken om de wc te spoelen? Het is met wat doe het zelven van een grote tank prima mogelijk toch? Eventueel aangevuld met 'gewoon' water voor de drukkere dagen op het kleine kamertje.

11. Jb Malawi

Jb Malawi

Lid geworden:
    27 jun 2014
    Ik wil er toch even bijzeggen dat afwassen met de machine energie en water vriedelijker is dan met de hand afwassen.
    Gemiddeld verbruikt een Vlaming 150L/dag.

12. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Als je over het verbruik praat dan is het misschien makkelijker om het jaarverbruik te hanteren.De ��n zal namelijk meer voor het afwassen verbruiken en weer minder voor het douchen.
    Wij zitten hier bijvoorbeeld op zo n 75m3 per jaar aan waterverbruik.
    Daar zit het verversen van alle 11 bakken dus bij. Dat moet volgens velen vrij laag zijn, maar ja als je een beetje bewust omgaat met het verbruik dan kun je denk ik al een boel uitsparen.

Ik ben echt niet van plan om nu het gebruikte aquariumwater te gaan hergebruiken voor bv het toilet.
    Het zou misschien anders zijn als we al royale verbruikers zouden zijn en niet op het verbruik zouden letten.
    ik denk dat als iedereen zn steentje bijdraagt dat we tesamen al een boel kunnen besparen ;)

13. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    De stelling is niet eenzijdig, je kan er wel 2 wegen mee bewandelen ;)
    je kan enerzijds zeggen zoals hierboven dat het allemaal niet zo erg is en dat men overdrijft ivm water tekorten.

Anderzijds staat er dit:
    Men hoeft niet dagelijks of wekelijks zoveel % water te vervangen, het kan ook met minder.
    En hier is er nog geen antwoord opgekomen.

14. erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Ik vind dit weer zo een stelling waar je niks mee kan .
    Wat is het ergste : weinig water verbruiken en veel troep erbij gebruiken dat het afvalwater zo hard belast en er NIET wordt uitgefilterd bij de waterzuivering of wat meer water gebruiken en de natuur er niet mee belasten .

Als ik om me heen kijk en zie wat sommige mensen allemaal gebruiken (icm met weinig water) vind ik het niet gek dat er zo weinig beschikbaar drinkwater is .

De grootverbruiker wordt altijd als een kwade bestempeld , maar is wellicht de properste voor de planeet van allemaal .

15. Crash Cowboy

Crash Cowboy

Lid geworden:
    9 okt 2014
    Je hoeft natuurlijk niet wekelijks de helft van je water te wisselen, of nog vaker. Maar velen (waaronder ik) hebben de keuze daarvoor gemaakt.

16. Jb Malawi

Jb Malawi

Lid geworden:
    27 jun 2014
    Als je het jaar verbruik wenst te weten vermenigvuldig je het [color:#FF0000]GEMIDDELDE [/color]dagverbruik maal het aantal dagen (365) en het aantal personen.
    Maar dan krijg je een cijfer waar de meeste geen gevoel mee hebben.
    Daarom wordt het gemiddelde per dag als referentie gegeven.

JbMalawi

17. OrionPax

OrionPax

Lid geworden:
    15 feb 2015
    Ja, maar dan wel een waarbij je niet meer hoeft te verversen ;)

18. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit over na gedacht heb, en nu zit te denken hoe ik het anders zou kunnen doen dan kraanwater voor de bak te gebruiken.
    Ik verschoon 20 tot 30 % per week, ik woon in een appartement , geen regenton aan te sluiten, Veel meeuwen hier die in de ton kunnen schijten , dus ik vind kraanwater wel het meest zuivere wat ik kan gebruiken.
    Maar ik heb totaal niet het gevoel dat kraanwater hier een probleem is, uiteindelijk betaal je zelf voor je gebruik en de belasting erop die de zuiveringsinstallaties aan de gang moeten houden.
    Hun zuiveren, en ik betaal daar voor, dus ik voel me eerlijk gezegd niet schuldig als ik de bak ververst, wc doortrekt en 2x per week een bad neemt, heerlijk dat we dat kunnen doen zonder problemen.

19. Jb Malawi

Jb Malawi

Lid geworden:
    27 jun 2014
    Dit is het probleem van deze eeuw! Veel personen denken omdat het betaald is het ook geen probleem is. Wat denken we dan van de jager die tegen betaling wat olifanten gaat schieten? Je ja hij betaald er voor, maar was het niet beter geweest dat hij die olifanten zou laten leven.
    3% is zoetwater op aarde, natuurlijk is het mogelijk om van zeewater zoetwater te maken, maar niemand wil hier de echte prijs voor betalen. In Florida konden ze niet anders, daar komt al een groot deel van het drinkwater uit de zee.
    We leven in een maatschappij iedereen moet zijn steentje bijdragen.

JbMalawi

20. Liesseling

Liesseling

Lid geworden:
    27 jan 2015
    Dat doen we dan toch ook... En de vergelijking tussen betalen voor water, of betalen voor een jager is echt appels en peren

21. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ook ik heb daarvoor gekozen al had ik het ook op een andere wijze kunnen doen. Maar ja het hoort nu eenmaal bij de EI.
    Ik denk dat de meeste hobby s op de een of andere manier wel wat minder milieuonvriendelijke aspecten hebben.
    Dus ik neem dat verspillen zoals men het kan noemen op de koop toe.
    Gelukkig heb ik niet als hobby motorrijden met alle uitstoot en dergelijke ;) .
    Men maakt een bepaalde keuze en die moet je voor jezelf kunnen verantwoorden denk ik.

22. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Wat heet verspillen?
    Kijk , in mijn hele leven wat meer is dan een halve eeuw, heb ik misschien 3x meegemaakt dat door droogte het grondwaterpijl zodanig was gedaald dat er een beroep op de burgers werd gedaan spaarzaam met water om te gaan, en dat doe ik dan, dan douche ik kort, ga geen auto wassen, ik heb een spaarknop in de wc, en i.p.v iedere week een beetje water wisselen, doe ik het eens in de 10 dagen.
    Gebruik het afgetapte water evt om ramen buiten te zemen of zo.
    Maar als hier het water overvloedig is, en op voorraad, zo uit de kraan, zonder problemen , gebruik ik het zo ik het nodig heb.
    Wereldwijd is er een water probleem, zeker met de klimaat veranderingen, of ze verzuipen of ze verdrogen. Het is een goede zaak dat mensen daar waar enorme droogte voorkomt, het water dat soms in grote hoeveelheden valt, ergens op te slaan.
    Daar is het heel goed om water te managen , als het voorradig is, opslaan voor tijden van droogte.
    Maar om dat in mijn huishouden drastisch te doen, of mijn eigen water wat ik "verspil"op te vangen en een eigen zuiveringsinstallatie neer te zetten, vind ik te ver gaan.
    Wij hebben een grote zuiveringsinstallatie die duizenden huishoudens makkelijk voorzien van drinkwater.
    Aangezien dat het enigste is wat uit de kraan komt, doe ik het daarmee.

23. Liesseling

Liesseling

Lid geworden:
    27 jan 2015
    Ik doe meestal even planten water geven van mijn water.. en ik zal dat in de zomer ook zeker doen met de planten in de tuin... meestal doe ik met een gieter ook water uit de vijver mijn planten water geven in de droge zomers, om vervolgens water bij te vullen in de vijver

24. peterdenhaag53

peterdenhaag53

Lid geworden:
    29 apr 2011
    Volgens mijn waterleverancier Dunea gebruikt 1 persoon 50 kuub water per jaar. Ik woon met 3 personen in een etagewoning en "mag" dus 150 kuub verbruiken. Kwam met de laatste jaarnota op 130 kuub....dus valt me mee met het verbruik ondanks redelijke maat bak welk ik elke week 30% ververs... (was eerst 50% met opgroeiende manen)

25. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    denk zelf dat het wel meevalt met het water verbruik van de mensen en wat ze gebruiken is over het algemeen nog weer te her gebruiken na filtering
    daarnaast stijgt het water peil in onze meren en kanalen toch behoorlijk als ik de waterschapen mag geloven immers ze hogen de dijken voor miljoenen op
    dus de voorraad stijgt dan toch schijnbaar
    wat wel een zorg is de zuivering van het water aangezien er steeds maar verontreiniging in ons water komt of dit door de particuliere gebruiker of door de zware industrie is nog maar de vraag
    aan de andere kant door de steeds verbeterde meettechnieken gaan we ook steeds meer zien waar ze dan weer een gevaar inzien voor de gezondheid
    en zo blijven we aan de gang

groet

jaap

26. Jb Malawi

Jb Malawi

Lid geworden:
    27 jun 2014
    Dat er veel geld naar ophoging van dijken gaat heeft niets te maken met de waterstand in de grond.
    Omdat er steeds meer oppervlakte gebetoneerd is gaat het regenwater tesnel richting de rivier, het wordt niet meer in de grond opgenomen. Waardoor de sneheid en de hoogte van het water in de rivieren omhoog gaan. Als het bv hard geregend heeft in duitsland dan komt dat water met grote hoeveelheden naar de lage landen, dus wat doen ze dan de dijken ophogen, het water kan dan nog steeds zonder infiltratie naar de zee. Conclusie het landschap droogt uit maar je hebt hoge dijken nodig tegen overstromingen.
    Wat kan je doen. Koppel je regenpijpen af van het riolering, en geeft het de tijd om in de tuin de grond te laten indringen.

27. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Jb Malawi dat verdrogen zal wel kloppen mischien bij jullie daar maar ons water wordt gewoon uit het IJsselmeer gewonnen zie https://www.pwn.nl/consument/water/Pagi ... ering.aspx
    daarnaast is hier de grond zo nat als het maar zijn kan
    dus je verhaal gaat niet helemaal op denk ik zo zal per land/locatie erg verschillen

groet

jaap

28. aquaridiot

aquaridiot

Lid geworden:
    5 okt 2007
    Een beetje slim met grondstoffen (water of anderzins) omgaan is denk ik altijd wel een goed ID. Aquarium water vinden je plantjes wel lekker HElemaalwie zelf groenten kweekt. Dat we drinkwater gebruiken om de plee door te spoelen heb ik al �eeuwen� bedenkingen bij.

Ik denk dat hier ten lande de bereidwilligheid niet heel groot is Nederland Waterland natuurlijk. Maar als we het over milieu en duurzamheid hebben moet j enatuurlijk eigenlijk het systeem DWZ de aardkloot en d emensheid in zijn geheel willen zien. Ik denk dta nu net dat een beetje het probleem is het spreekwoord immers niet zomaar �verdeel en heers ?�

Op Malta heeft tegenwoordig het leeuwendeel een regenopvang systeem op het dak. Hoewel het daar niet heel veel regent is het toch de moeite waard.Natuurlijk, een land met 400.000 inwoners en ruim een miljoen toeristen per jaar zonder natuurlijke zoetwater voorraad... Zal wel moeten.

Wijzen naar elkaar bv industrie VS particulier is zinloos je moet die kaars gewoon aan twee kanten branden zal ik maar zeggen. En doen wat je in jou situatie kunt.

Want laten we eerlijk zijn. We eten veel te veel vlees met zijn allen veeteelt is in wezen ook een enorm probleem. Daarbij vergeleken zijn wij maar druppelaars...

Overigens hoef je met EI niet persee 50 procent per week te doen heb ik toch begrepen.

29. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Daarom doe ik het om de 2 weken.
    Dan is het best te doen,hoor.
    Grote filters op de bakken zetten helpt ook.

Maar dat gebruikt weer meer stroom.

30. aquaridiot

aquaridiot

Lid geworden:
    5 okt 2007
    Energie kan natuurlijk in principe �groen� opgewekt worden. Of we dat ook doen is natuurlijk een 2e.

31. Jb Malawi

Jb Malawi

Lid geworden:
    27 jun 2014
    Van zo dra het echt begint te nijpen, zal er meer onderzoek gedaan worden.
    75% is zoutwater, maar niemand gaat mij vertellen dat de "mensheid" niet slim genoeg is om dat om te zetten in zoetwater.
    Ze kunnen dat nu ook maar het kost te veel energie (onstmose) maar met maar milijoen zonnecellen is dat zo opgelost.
    Het is niet het opgeraken van water en grondstoffen wat het probleem is!
    Het kan gewoon niet dat de bevolking nog steeds blijft aangroeien. Dat is het enigste probleem op deze planeet.
    Moesten we met maar 4 miljard mensen zijn was er geen probleem.
    Het wordt dringend tijd dat dit deftig besproken wordt hoe dit probleem humaan opgelost word.

Neem ��n taart en eet er met 4 man van en er is genoeg voor iedereen, en er is nog overschot.
    Eet dezelfde taart met 9 personen, en de stukjes worden kleiner, nodig nog meer personen uit en op den duur heeft niemand nog een deftig stuk. En dit is in de gedachte dat iedereen evenveel krijgt.

Verander nu taart in aarde. En doe de getallen maal miljard en hopelijk snap je het.

32. MarcelK

MarcelK Erelid

Lid geworden:
    27 sep 2009
    onderzoek is al in volle gang ;) Ten minste. Als ik het New Scientist Wetenschapstalent 2015 moet geloven;

http://www.newscientist.nl/maaike-kroon/

33. aquaridiot

aquaridiot

Lid geworden:
    5 okt 2007
    Het feit dat er naar oplossingen wordt gezocht wil nog niet zeggen dat we toch maar gewoon voort moeten doen.

34. Jb Malawi

Jb Malawi

Lid geworden:
    27 jun 2014
    Ik wil geen oproep doen om zomaar wat te verspillen !
    Ik wilde enkel aanhalen dat er altijd wel oplossingen zijn.

Het kan geen kwaad om bv zoveel mogelijk met regenwater te doen wassen wc spoeling
    Spaar douche ipv regendouche en dit voor 5 min en niet voor een halfuur enz.
    Zeker niet de vaat eerst afspoelen voor dat je ze in het vaatwasmachine plaatst
    enz enz enz

35. gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011
    In principe volledig juist. Maar met de productie van een extra miljoen zonnecellen ben je weer een eens zo grote stap achteruit.

Pas op, ik beweer niet dat we die energie niet ten goede kunnen gebruiken, maar of dat per se met zonne- of andere soorten 'groene' energie moet zijn. Duurzaam lijkt mij dan niet zo duurzaam. En moet het per se duurzaam of groen zijn? Of is 'proper' of 'klimaatvriendelijk' niet veel interessanter?

De toekomst zal het wel uitwijzen. Vroeg of laat hebben we namelijk te weinig energie en zal de oplossing gevonden moeten worden. Alleen jammer dat het zo moet gaan en dat we niet gewoon gisteren al ervoor kiezen om onze planeet niet verder op de proef te stellen.