Stelling van 25-3-2016: Als er ziekte in de bak is kan men beter eerst een zoutoplossing geven dan..

Discussie in 'Stelling' gestart door jessicapilon, 25 mrt 2016.

View Users: View Users
  1. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Beste leden,
    Iedereen heeft wel eens een ziekte in zijn/haar bak gehad. Nu krijg je daar vaak op te horen dat je medicijnen moet gebruiken, maar is er niet ook een andere oplossing zoals zout en een temperatuursverhoging? Of andere natuurlijke mogelijkheden ipv gelijk medicijnen? En kunnen alle vissen het aan of niet?

Daarom deze stelling:

Als er ziekte in de bak is kan men beter eerst een zoutoplossing geven dan direct naar andere medicijnen te grijpen.

Discussieer over deze stelling en respecteer elkaar en elkaars mening ;).

2. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Je kan eerst eens proberen met een zoutoplossing, en als die niet helpt, kan je altijd overnemen met medicijnen.

3. Biologist

Biologist

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht om het zo te stellen. Er zijn namelijk ziektebeelden waar het niks gaat uithalen en er zijn ook vissen die absoluut niet tegen zo'n zoutbad kunnen. Dus zeker goed over nadenken voor je zoiets gaat doen.
    Als het helpt bij het ziektebeeld en je vis kan er tegen, dan kun je het natuurlijk proberen. Maar anders zeg ik toch dat je beter medicijnen kunt gebruiken (wel juist en met bedachte rade natuurlijk)

4. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Het is natuurlijk ook om aan te raden op te zoeken als je vis hier tegen kan, en als het wel nodig is bij die ziekte.

Natuurlijk mag je deze dingen niet vergeten, anders kan het misschien niet goed aflopen.

5. caddyladdy

caddyladdy

Lid geworden:
    11 nov 2012
    bij problemen gebruik ik allereerst wel 4 gr per liter bij mijn midden-amerikanen, zuid-amerikanen kunnen een stuk slechter tegen zout

6. aquaridiot

aquaridiot

Lid geworden:
    5 okt 2007
    En dan zijn er nog vissen waar je je sowieso kunt afvragen of meds wel een goed id zijn natuurlijk...

7. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    idd,
    Duidelijk niet eens met deze stelling.

Zout helpt in sommige gevallen.
    Maar bepaalde vissen en lagere dieren kunnen niet tegen het zout.
    Ook zal het in de meeste gevallen niet helpen waardoor de ziekte rustig verder ontwikkeld en kostbare tijd verloren gaat!

Goeie medicijnen gebruiken in een quarantaine omgeving als dat mogelijk is.

8. bubbelzzz

bubbelzzz

Lid geworden:
    21 apr 2015
    Aangezien ik medicijnen niet standaard in voorraad heb zou ik eerst knoflook en thee in het aquarium doen. Dit zou moeten helpen om de verspreiding tegen te gaan. Dan zou ik, afhankelijk van de ziekte en vis, overgaan op een zoutbad en/of het veranderen van de temperatuur. Als laatste redmiddel zal dan het medicijn zijn voor zover mogelijk.

Zoals opgemerkt is behandelen vaak lastig. Niet alle vissen kunnen even goed tegen elke behandel methode. Waardoor het erg afhangt van de situatie wat de beste oplossing is.

Dus niet geheel mee eens. Door de wisselende situatie is het niet verstandig om meteen naar het potje zout te grijpen.

9. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Ik gebruik geen zoutoplossing en geen medicatie meer. Naar eigen ervaring werkt het zout bad slechts zeer ten dele en bij sommige vissen zelfs averechts.
    Medicatie is duur en de moeite wordt vaker beloond met toch veel dode of erg verzwakte vissen, ook filters moeten worden voorzien van nieuwe media en je baccies bestand is ook dood. Lagere dieren kunnen vaak niet tegen de medicatie en gaan ook dood, met ook weer kosten voor nieuw aanschaf en gevaar voor nieuwe vergiftiging van het water ( dode slakken!!)

In de loop van de tijd heb ik geleerd dat de meest effectieve en goedkoopste methode gewoon het dagelijks controleren van je dieren en planten is, en dat bij de 1ste tekenen van ziekte, en dan bedoel i kniet een beschadiging door bijten o.i.d., de desbetreffende dieren verwijderen en euthaniseren.

Moet er wel bijvertellen dat ik nooit vissen houdt die duurder zijn dan � 20, per stuk, want dan wordt het verhaal wellicht anders.

10. visstisck

visstisck

Lid geworden:
    13 apr 2012
    Het lijkt mij beter om eerst te achterhalen wat voor ziekte de vis heeft en dan kijken wat voor behandeling zinvol is. De eventuele oorzaak achterhalen, en als het kan de oorzaak weghalen. Anders is het dweilen met de kraan open.

Bij witte stip heb ik wel een goede ervaring met het verhogen van de temperatuur en het wegnemen van de oorzaak.
    Maar bij sommige ziektes zal het toevoegen van zout geen enkele zin hebben. En dan denk ik bijvoorbeeld aan de kieuwwormen die mijn altispinosus hadden.

11. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Als een vis iets bacterieels heeft, en eigenlijk een hele bak daardoor aangetast is, b.v. een bak vol lusteloze vissen, moet je om dat vast te stellen, inderdaad onderzoek laten doen bij een laboratorium .
    Maar wie doet dat nou, ik denk de meeste mensen niet.
    Dus om het zekere voor het onzekere te nemen, zou ik wel een kuur bactyfec gaan gebruiken, omdat een bak hangerige lusteloze vissen niet te vertrouwen is.
    Tuurlijk zou ik eerst de waterwaardes meten, een waerwissel doen, temperatuur controleren, maar als niets van dit alles ergens op wijst, gaat er wat mij betreft een kuur in.