Stelling van 25-12-2016: levende dieren als cadeau met kerstmis geven.

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 25 dec 2016.

View Users: View Users
  1. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Met kerstmis mag het al een wat luchtiger stelling zijn. :)

Alhoewel, we praten hier wel over dieren, levende dieren die toch een zekere gevoel hebben.
    Dit kan gaan van een vis, een poes, een hond tot een vogel of zelfs slangen.

Dieren als cadeau geven moet voor de ene kunnen, terwijl iemand anders er heel andere gedachten over heeft.
    Als men weet dat de dieren goed terecht komen is er geen enkel probleem.
    Het probleem is natuurlijk wanneer er onaangekondigd een dier is gekocht en als cadeau wordt gegeven.
    Ik ken iemand die met zijn verjaardag plots 7 jonge Discussen kreeg terwijl zijn aquariumbestand al op peil stond, dat was daar even een grote chaos in huis.
    De andere kant, een neefje van mij kreeg ooit een puppy met kerst en dat zijn bijna 15 jaar de dikste vrienden geweest.
    Het kan goed aflopen, maar het kan ook zeer verkeerd lopen.

Daarom is deze stelling nu zo:

_________________________________________________________________________________________

Levende dieren geef je niet als cadeau weg.

_________________________________________________________________________________________

Geef jullie mening, argumenten en ga in discussie.
    Toont respect voor anderen hun mening, en hebt er plezier in.

Veel plezier,
    Luc

2. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Mijn vader kreeg ooit twee kreeften voor in zijn aquarium, nou die gingen dus direct terug naar de lfs.

Levende dieren kunnen best gegeven worden als cadeau, mits je zeker weet dat diegene het dier ook wil hebben en er voor kan zorgen.
    Bij een hond of kat bijvoorbeeld vind ik het wel belangrijk dat er een klik is met de nieuwe eigenaar en dat weet je niet als ze elkaar nog nooit hebben gezien, dus dat vind ik dan ook een minder goed idee.

3. hanmar

hanmar

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Het kan,mits de gever zowel als ontvanger,verantwoordingsvol met de dieren omgaan.
    Als verassing zou ik het ten allen tijde afkeuren

fijne Kerst Allen, Hans.

4. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Het is handig om van tevoren goed na te gaan of bepaalde dieren wel gewenst zijn en of er ook een plek voor is. Zo voorkom je een hoop ellende voor het beestje en de nieuwe eigenaar. Zomaar een dier geven vindt ik dan ook geen goed idee.
    Ik zou er toch niet vrolijk van worden als iemand zomaar met een jonge hond of poes voor de deur zou staan:(. Maar goed, dit is natuurlijk een persoonlijke mening en iedereen zal daar zn eigen mening dan ook wel over hebben.

5. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Zo direct kan het weleens voor problemen zorgen maar als men bv geld geeft en je zelf dan een dier kan kopen is dat beter.
    Heb je toch een dier cadeau gehad of gegeven inpricipe en is de kans kleiner dat het dier achteraf niet zo'n slimme keus was.
    Ik zeg bewust dat de kans kleiner is want als je bv hier al kijkt op het forum zijn er toch best aardig wat mensen die ondoordacht iets kopen en het dan toch verkeerd uitpakt.

6. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Volgens mij kan dat prima. Maar informeer je dan wel voordien over wat wel kan en wat niet.

7. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    mijn 2 centen (tja sorry hoor kas bodem is in zicht kerst hé:D)

dieren geven als cadeau lijkt mij niet handig of in samenspraak met de ontvanger dan geen probleem
    moet er niet aan denken dat hier iemand aan komt zetten met een stel piranha's
    dan nog ruzie krijgen ook omdat je ze niet in de bak doet:br::br::sorry:

groet
    jaap

8. Loaches

Loaches

Lid geworden:
    14 jul 2016
    Een dier is geen ding vind ik... dus nee

9. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Ik vind ook dat je geen dieren mag geven als cadeau, want je weet niet of diegene het wil hebben. En daar zit je dan met een dier waar je niks mee kan.....

10. sylvia

sylvia

Lid geworden:
    20 dec 2016
    Deze is moeilijk!
    Aan de ene kant ben ik tegen, want zoals iemand hier voor me al zei; een dier is geen ding.
    Aan de andere kant... tja er ligt er nu 1 naast me te snurken hihi 10 geleden als puppy gekregen als ondoordacht cadeau van een vriend ;)

11. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Als je alles voorheen goed uitzoekt, en je er ook echt zeker van bent dat de toekomstige eigenaar er goed voor kan zorgen, zie ik geen probleem.

12. babysnake

babysnake

Lid geworden:
    22 jan 2010
    het kan, maar enkel en alleen in overeenkomst met diegene die het dier cadeau krijgt, dus nooit als verrassing. Is dit een volwassene ga dit dier dan samen kiezen, is dit een kind kijk dan of je de zorgen zelf op je wil nemen . Naar mijn mening ben je steeds verantwoordelijk over het dier dat je koopt ook al geef je het cadeau, dus zal je ook de verzorging van die dieren moeten opvolgen en ingrijpen als het fout gaat. Erg lastig bij een diersoort waar je zelf niks van af weet. Ik zelf zou het in elk geval nooit doen.

13. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    ik zou ook zeggen alleen als de ontvanger er van te voren om heeft gevraagd.

Maar ook als iemand bijvoorbeeld graag een hond wil moet je niet zomaar een hond geven, maar de persoon meenemen naar de kennel/asiel/particulier om hem/haar zelf te laten kiezen.

een dier als kado? ja
    een dier als onverwachts kado? nee

14. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Helemaal mee eens.

Ik kreeg ooit, heel goed bedoeld, een zak met 8 sumatranen van mijn ouders. Prachtige vissen, maar het zou een ramp zijn geweest in mijn toenmalige bestand.
    Ik heb toen de hele aquariumvereniging afgebeld om (gratis) voor een goed thuis voor de beestjes te zorgen.

Maar als de gever weet wat de ontvanger wil en kan huisvesten, is het een prachtig cadeau.

15. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Volledig mee eens!

16. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Antwoord is eigenlijk gemakkelijk. Nooit in een opwelling iets kopen dat leeft voor een ander! Wel doen als je weet dat die ander al een tijd(je) op zoek is naar een mogelijkheid om zelf dat levende wezen aan te kunnen schaffen en het daar dan ook al vaker over heeft. Dan is het gewoon een schot in de roos.

Ikzelf vind een plant die staat te verpieteren in de bak of vensterbank, net zo erg als een dier dat of dood gaat door onvoldoende kennis en zorgen, of zelfs in de vakantie tijd gedropt wordt in het bos of nog erger!

17. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Vandaag van mijn vader een levend kerstcadeautje gekregen!
    10 super schattige oranje visjes genaamd hyphessobrycon amandae.
    Zelf uitgezocht bij Utaka in Amersfoort.
    Op deze manier is het natuurlijk wel leuk om visjes te geven/krijgen.

18. Nickey

Nickey

Lid geworden:
    30 aug 2015
    Ik heb mijn baardagaam als cadeau gekregen maar heb hem zelf gevonden, zelf eerst bij het dier gaan kijken. Ik wist dat ik hem voor m'n verjaardag zou krijgen maar alles is in overleg gegaan.
    Een ding kan je in de kast zette als je er niets aan vind, een dier niet! Ik heb nu een kijker die een aquarium heeft gekregen voor kerst en naar me toe kwam of ik nog tips had... Tja een 25l bakje...

19. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Daar kan je ook iets mooi mee doen hoor! Een betta of garnaaltjes....

20. Nickey

Nickey

Lid geworden:
    30 aug 2015
    Weet ik, heb ik ook gezegd maar zij verwacht dat ze net zo mooie bak kon hebben als ik (klinkt zo aso :D ) met 30 tetra vissen erin enzo, ja dat kan dus niet alle reactie die ik terug kreeg was "bedankt voor de tips"

21. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Ja, dat is natuurlijk een andere spijtige zaak... Waarschijnlijk had ze voor datzelfde geld een mooi meterbakje kunnen kopen.

22. Warrieboy

Warrieboy

Lid geworden:
    19 dec 2016
    Ik zou welf persoonlijk wat centjes geven om daar een dier of een atribuut voor het dier te kopen

zelf zou ik liever zelf het dier uitkiezen in de plaats dat iemand anders dat voor mij doet

23. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Breng een nuance aan in de stelling en het wordt al iets wat het zou moeten zijn. Dus. " Levende dieren geef je niet als cadeau weg. " wordt, "Levende dieren geef je niet zomaar als cadeau..."

24. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Nee, eens met de stelling. Niet zomaar.
    Vrienden van ons kwamen ook een keer met vissen aan. Niks gevraagd of ik vissen wílde. Hij had er zogenaamd verstand van. Ik heb ze tóch jammerlijk gewijgerd. Het waren prachtige chicliden maar niet goed voor míjn bak. Hij moest er mee terug :stom: