Stelling van 24-08-2014: Ons forum is tegenover nieuwelingen aan het verharden.

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 24 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
View Users: View Users
  1. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Naar aanleiding van diverse posten komt deze stelling.
    De stelling is een toevoeging op de poll van John.
    Deze dus:
    KLIK HIER

Ik viseer niemand persoonlijk, alleen is het een vaststelling die zowel het beheer als deze ouwe maakt.

Zijn wij niet teveel aan het verharden tegenover nieuwe leden?
    Als ik soms de antwoorden van sommige leden lees op vragen/uitleg van nieuwelingen dan schrik ik/wij soms toch wel van het antwoord.
    Zelfs bij een eerste post wordt men soms op zijn/haar plaats gezet, nieuwelingen vragen hier niet om, ze komen schoorvoetend af en krijgen dan plots en onverwachts(want wie kent de leden van het forum als men voor de eerste keer post?)het deksel op de neus.
    Er zijn leden met 1 post die we nooit meer terug zien, of ze hebben enkele posten neergezet en ze zien dat heel hun topic een aaneenschakeling is van negatieve berichten en stoppen dan hier op het forum.
    En geef ze eens ongelijk, wie wil op deze manier graag ontvangen worden? Ik iig niet.

Of is dit allemaal wat overdreven? Loopt het niet zo'n vaart en moet men niet al te kleinzerig zijn als je hier vragen neerzet, want men is wel met levende dieren bezig.

Dit neemt dan weer niet weg of men deze leden beter op een andere manier benaderd, want laat ons wel wezen, een lid met een zeer slecht bestand of verkeerd bestand dat na 1 bezoek weg blijft, blijft met dat bestand wel zitten.
    Zodoende zorgen wij dan wel dat er totaal niets veranderd aan haar/zijn gedrag.
    De vraag die bij mij dan opkomt, wie is hier dan in de fout? Het lid dat onervaren is, of wij die met al onze ervaring zorgen dat het lid met dit bestand blijft zitten omdat zij/hij weg blijft van het forum.

Heeft men ja of nee geantwoord dan zouden wij graag hebben dat jullie hieronder het waarom van ja of neen neerzetten.
    Hier kunnen we dan discussi�ren.

Misschien dat jullie ook bepaalde idee�n/oplossingen hebben om een nieuweling te antwoorden? Zeker bij leden die een niet al te fraaie bak of bestand hebben, dan horen wij deze ook graag.

Daarom deze stelling:

________________________________________________________________________________________________________

Tegenover nieuwe leden zijn wij aan het verharden.

________________________________________________________________________________________________________

Geef jullie mening, argumenten en ga in discussie.
    Heb respect voor anderen hun mening en heb er plezier in.

2. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Niet zozeer alleen nar nieuwelingen toe, maar �berhaupt over het antwoorden.

Wij (zowel M. als ik) zijn groot voorstander van het verplicht opgeven en in het profiel op het forum vermelden van de leeftijd.
    Waarom? Simpel: met een volwassende ga je nu eenmaal anders om als met een 12-jarige. Die eerste is veel meer in staat informatie te scheiden van exacte tekst, terwijl je met de tweede wat meer geduld moet hebben.
    De eerste is misschien zelfs beledigd als mensen de fluwelen handschoenen aanhebben, bij de tweede is dat misschien handig.

~ Ivo

3. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    En wat met de profielen die 35 jaar zijn en opgeven dat ze 14 zijn?
    Ik denk niet dat het wenselijk is of dat je dat wettelijk kan/mag verplichten(ik kan hier wel abuis in zijn)

Persoonlijk ben ik van mening dat je een lid waarvan je de leeftijd of sekse niet kent beter een gewoon antwoord kunt geven, dwz. een zo normaal/neutraal mogelijk antwoord.
    En niet direct begint af te geven over zijn/haar bestand.(om nu maar eventjes een voorbeeld te geven)
    Want of je nu 14 of 34 bent, niemand wordt graag "direct" en omwonden met de al dan niet goede feiten om de oren geslagen.

Sommigen zijn op hun 16de volwasser dan iemand op zijn/haar 25ste.

4. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Die zijn het dan zelf schuld als ze op een andere manier worden behandeld als ze bij hun leeftijd vinden passen.

Dit heeft helemaal niets met een wettelijke verplichting te maken. Huisregels mogen gesteld worden.

Het geven van informatie over een bestand zonder waardeoordeel en op een neutrale en correctie manier heb je dus geen enkel probleem mee, want dat immers geen afgeven (afgeven = verwijtend zijn ongenoegen uiten over iets of iemand). Mooi!

Uitzonderingen heb je altijd. Vind het persoonlijk altijd jammer om van uitzonderingen de hoofdregel te laten afhangen. Want hoofdregels moeten zien op de hoofdmoot (en dat zijn dus per definitie zou je bijna zeggen niet de uitzonderingen).

~ Ivo

5. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Het geven van informatie over een bestand zonder waardeoordeel en op een neutrale en correctie manier heb je dus geen enkel probleem mee, want dat immers geen afgeven (afgeven = verwijtend zijn ongenoegen uiten over iets of iemand). Mooi!

Ivo, jij kent het laatste topic ook waarin er weer een discussie was?
    ik heb daar een tekst quote met mijn tekst eronder.
    Beide teksten waren hetzelfde en ging over hoe het zat met Guppy's, alleen was het ene anders van insteek dan het andere.

Men kan en mag ten allen tijde iets zeggen over iemand zijn/haar bestand,
    het ligt aan de manier van aanbrengen.

Met iemand al dan niet goed discussi�ren gaat over de "jij" of "ik" methode.
    Iemand direct op zijn/haar "donder" geven? Niemand neemt dit aan, en de ��n is daar gevoeliger voor dan de andere.

6. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Maar dit neemt niet weg, dat naar mijn mening de weegschaal overhelt naar minder tolerant zijn tegenover nieuwe leden, van welke leeftijd dan ook.

7. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Misschien moeten we ons ook nog wel afvragen of we niet over een veel breder vlak aan het verharden zijn??
    Daarmee bedoel ik dan dat ik de bedoelde reacties bij zowel nieuwe als al bestaande leden waarneem.
    En is dit niet ook iets wat zich in de gehele maatschappij afspeelt, en dus als "normaal" wordt ervaren door velen??
    Het is denk ik een vraagstuk dat zich ook buiten ons forum afspeelt.
    Maar natuurlijk ben ik het wel ermee eens dat we dit hier op het AF zoveel mogelijk moeten proberen in te dammen want dat soort reacties zijn voor niemand leuk vind ik.

8. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Ja, ik ken het topic.

Waar ik jouw bijdrage daarin nog positief vond, waren er enkelen naar mijn mening slecht bezig.
    De post waarvan jij hem iets anders neerschreef was naar mijn mening heel neutraal en jij maakt hem iets meer amicabel. Niks mis mee. We hadden het ook met een geintje kunnen afdoen als: "goh, LID X, schrijft het misschien wat droog, maar hij bedoelt het goed!".

Waar voor mij een groot pijnpunt zat is dat een ander met een overdrijving EN een complete onwaarheid LID X neerzette als een betweter en nors persoon. Volkomen ten onrechte. Misschien niet zo bedoeld, en daar geloof ik ook wel in, maar weer anderen gingen ermee aan de haal om LID X nog een paar trappen na te geven.

En iets dergelijks hebben we vaker gezien.

Ongeveer een jaar geleden was er iemand met tegen de 100 berichten op zijn naam, 8 geopende topics. In alle geopende topics (ja, die heb ik nagelezen) is men keurig en correct gebleven en is antwoord gegeven op de vraag. Vaak door slechts een klein groepje forumleden.
    En op een gegeven moment opende dat lid een topic omdat hij niet tevreden was. Waarom? Mij een raadsel, hij was keurig behandeld en had al zijn antwoorden gekregen. Niemand was over de schreef gegaan. Hij is toen zelfs gevraagd waar hij dan verkeerd behandeld zou zijn of waar hij dan geen antwoord zou hebben gekregen: het bleef veelzeggend stil.
    Maar ondertussen in het topic: bestaande leden die niet eens de moeite namen om de geopende topics van die persoon door te nemen begonnen met oordelen over anderen (en zonder de bewuste topics te hebben gelezen dus eigenlijk te veroordelen op basis van niets anders dan vooroordelen) en dan met name over het groepje leden dat zoveel moeite had genomen deze persoon te helpen. Ronduit schandalig eigenlijk.

Misschien moeten we ook eens heel hard nadenken over hoe we hier met elkaar omgaan voor het oog van nieuwe leden. Zou me niet verbazen als er mensen afhaken niet omdat ze zelf niet correct behandeld zijn, maar omdat ze zien dat bij het minste of geringste er hier forumleden over elkaar heen buitelen. Vandaar ook: misschien moet een wat neutraal geschreven tekst worden afgedaan met een grapje.

~ Ivo

9. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Lijkt mij ook meer hoe het gebracht wordt.
    Van mij wordt vaak gezegt ,dat ik verkeerd bezig ben.
    Zit best een kern van waarheid in. Ik ben soms wel hard.
    Nu is het dan welzo,dat het soms ook de waarheid is,en dat dat verkeert in het keelgat schiet.
    Tja, kan gebeuren,toch,of is het dan maar beter voorbij te laten gaan.
    En denken,de Volgende verteld het wel.

Denk dat ik dat maar doe, hou ik de kerk in het midden.

10. panchax

panchax

Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Laat de kerk er buiten aub, Bertus ;)
    Nou ik ben ook geen held in het geschrift, maak altijd wel een foutje en vind mezelf ook soms lomp overkomen.
    Maar ik zie dit onderwerp al enige jaren hier voorbij komen en vind het wel meevallen met harde teksten. Wel wordt er soms van een mug een olifant gemaakt.
    Ik bedoel; Iemand stelt zich voor en zegt een bepaald visje te hebben(verder niets) , de ��n zegt Welkom, de volgende geeft alleen aan hoe het visje te verzorgen, een ander gaat daar nog verder op in , de volgende ook, enz, enz.. En zo staat er in een mum van tijd twee pagina's vol..
    Zeg zulke dingen in een topic die daar voor bestemd is, lijkt mij (in bestand, inrichting enz-forum).
    Zo'n nieuw lid komt terug om zijn/haar reacties te lezen en schrikt van die verhalen wat er staat, waar ze niet om gevraagd hebben, dat lijkt me ook wel afschrikken inderdaad.
    En eigenlijk heb ik zelf ook liever op- en aanmerkingen over m'n bakje/visjes oid, ipv (zoals op andere forum-sites) er alleen "wat leuk" of "mooi" staat..

De hele maatschappij is aan het verharden, maar daar hoef je niet in mee te gaan. Kom op mensen, we hebben een prachtige hobby toch, geniet, het kan niet altijd meezitten.. :)

Ook valt me op, dat ik de afgelopen jaren veel actieve en gewaardeerde leden hier zie afhaken, waarom? Wat was hun reden?

11. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Ik ben het niet eens met de stelling om de simpele reden dat ik vaker topics lees waar nieuwe leden juist positief reageren en blij zijn met de snelle reacties en goede hulp.
    Is bv bij de mensen die ook op andere forums actief zijn bekend dat dit forum heel erg leeft dus flink actief is en er zo goed op alle momenten van de dag een hoop mensen aanwezig zijn.

De kans is dan ook groter dat er dan zo af en toe situaties ontstaan waarbij het niet zo gaat zoals het moet en is dan ook nog maar de vraag of het enkel bij de "oude" leden te zoeken is maar ga je die dan steeds onder een vergrootglas houden waardoor er geen oog meer is voor de vele topics waarbij het wel op een leuke manier gaat dan zou je idd weleens tot de stelling kunnen komen dat het allemaal aan het "verharden" is.

Is dat zo dan wel een faire bestempeling van het wel en wee omtrent de behandeling van nieuwe leden hier ? in mijn ogen niet iig.

12. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    hahaha,Laat de kerk er buiten aub, Bertus ??? Hij moet WEL goed staan ,hoor.

wat - Rondje om de Bavo

Gewoon de kerk in het midden houden en gezellig met elkaar op stap,voor een
    hapje en een drankje. Het rondje eerst volgende rondje staat gepland op 13 ...
    www.rondjeomdebavo.nl/wat

13. Desiree

Desiree

Lid geworden:
    20 aug 2014
    O ik heb mijn reactie bij de poll gegeven, ik merk er niks van

14. lucas1711

lucas1711

Lid geworden:
    5 mrt 2010
    Ik denk het persoonlijk niet maar als er meer RP's zijn en meer 'gemodereer' nodig is dan lijkt het mij dat er meerdere verklaringen voor zijn:

- beginnelingen krijgen van de meeste handelaren nog krek dezelfde adviezen als dertig jaar geleden, maar de normen die hier naar dierenwelzijn, vereiste techniek e.d. zijn enorm veranderd en verstrengd. Behoorlijk verwarrend voor een starter die de menselijke neiging heeft de 'glimlachende' verkoper te verdedigen tegenover de 'anonieme muggenzifter' die hem hier op de vingers tikt.
    - ik ben nog van de generatie die e-mail, internet-fora, social media,... heeft zien ontstaan. Mijn eerste mails waren omslachtige 'kleine brieven' inclusief alle beleefdheidsvormen en nuanceringen. Heden moet het snel en efficient gaan, vaak ten koste van hoffelijkheid of duiding. Het geschreven woord komt vaak harder over dan dezelfde uitspraak 'face to face'
    - jongeren zijn mondiger en ze zullen sneller scherp reageren of gebruik maken van mogelijkheden als een RP.

- zo zullen nog wel enkele zijn...

@Ivo, als vader raad ik tieners nou net aan om hun leeftijd NIET te vermelden indien niet noodzakelijk, tenzij ze goed weten met wie ze te maken hebben...

15. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Ik vind het forum niet harder geworden eigenlijk.
    Toen ik hier pas aanwezig was, kon het er veel harder aan toe gaan en kregen sommigen zelfs een ban omdat deze onbeschoft mensen in geschrift te woord stonden.
    Dat was echt een afschuwelijke tijd eigenlijk waar heel vaak mensen voor dierenbeul werden uitgemaakt , letterlijk en figuurlijk.En ook dus van het forum verdwenen.
    Toen had beheer echt zoveel werk om mensen tot de orde te roepen, en het veranderde toen pas echt als mensen met een hele grote onbeschofte waffel een uiteindelijke ban kregen.
    Ik geloof niet dat er nu mensen er echt op uit zijn om nieuwkomers te beledigen, of weg te willen jagen.
    Ik persoonlijk vind het niet nodig om mensen met een vingertje te benaderen, hoe jong of oud ze ook zijn.
    Maar ik kan me voorstellen als je een wan toestand aan vissen in je bak hebt omdat een medewerker van een dierenwinkel vind dat je alles bij elkaar kan zetten, en mensen gewoon een leuke bak met vissen wil, hier terecht komen omdat ze problemen krijgen door het gekozen bestand, en moeten horen dat het niet kan.
    Vaak zijn deze mensen vol ongeloof want ze zijn super geholpen in een dierenwinkel en hebben geld neer geteld voor een bak met vissen, waar niks van klopt door de ogen van kenners.
    Hoe fatsoenlijk je deze mensen ook benader, ze hebben echt geen idee wat ze verkeerd gedaan hebben, en zijn dan ook beledigd als ze daarmee geconfronteerd worden.
    Maar ja, de problemen die ze hebben kan heel goed met het vissenbestand te maken hebben.
    Tja, nieuwkomers komen vaak in aanraking met een forum door de problemen die ze hebben.
    Het is aan ons hoe we dat probleem oplossen.
    Het is best moeilijk als mensen gelijk in de verdediging schieten, terwijl het advies goed bedoeld wordt.
    Terug op de stelling, het is ooit veel harder geweest, en vind het nu wel meevallen eigenlijk.

16. AxelP

AxelP

Lid geworden:
    24 jul 2014
    Ik ben het er deels mee eens, ik zit hier nog maar net omdat ik pas sinds een paar maanden een echt aquarium heb. Hoewel ik veel gelezen heb is er bij mij nog een stuk onwetendheid waardoor ik de nodige beginnersfouten maak. Nu had ik bijvoorbeeld in mijn aquarium forum vermeld dat ik 6 maanvissen in een lido 200 had gestopt, maar er ook duidelijk bij vermeld dat 4 van deze maanvissen zouden verhuizen naar een ander/groter onderkomen zodra er koppeltjes waren en ik op die manier een bewezen koppeltje over kon houden.

Dit werd wel direct afgestraft door te zeggen dat ik die daar toch echt niet in moest stoppen (terwijl ik dit al wist, want daar heb ik uitvoerig over gelezen). Maar, aan de andere kant stel ik de eerlijke en directe informatie wel op prijs en daarom heb ik toch uiteindelijk besloten ook nog advies te vragen over het vissenbestand van m'n nieuwe aquarium.

Hoewel de informatie soms voor beginnelingen af kan schrikken (ik heb ook overwogen om niet verder meer te posten), denk ik dat je er doorheen moet prikken. De 'vaste kern' hier probeert mijn inziens correcte informatie te geven op basis van de vele ervaring welke zij hebben verzameld en daarmee de onwetendheid van 'nieuwelingen' (zoals mijzelf) enigszins weg te nemen. Voor mij is het opzetten en onderhouden van een aquarium nieuw en de soms wat harde antwoorden kunnen afschrikkend werken, maar alle informatie die ik hier krijg neem ik wel mee en hier leer ik dan vervolgens weer van. Ik wil uiteindelijk ook gewoon een mooi aquarium erop nahouden.

Iets wat niet enkel er goed uitziet maar ook goed is voor de vissen die ik ervoor aanschaf, dit was ook het doel van mijn aanmelding hier. Leren, kennis op doen en fouten in het verleden niet herhalen.

17. RicoF

RicoF

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Ik denk niet dat er heel hard gedaan word tegen nieuwe leden. Veel mensen worden verkeerd voorgelicht door de mensen in de winkel waarvan er word verwacht door de beginners dat die weten waar ze het over hebben. Sommige mensen zijn alleen wat moeilijker te overtuigen van de foute adviezen van de dierenwinkel. Daarbij blijft het ook heel moeilijk om iets op de juiste manier te schrijven. Uit geschreven tekst is namelijk moeilijk emotie uit te halen. De 1 zal het het goed opvatten en de ander zal zich gelijk aangevallen voelen.

18. lbakker

lbakker

Lid geworden:
    30 jun 2014
    Goedemorgen, ik dacht laat ik als nieuw forumlid ook op deze stelling reageren.

Ik heb zelf al verschillende vragen gesteld via dit forum en heb zelf niet het gevoel dat er hard of streng gereageerd wordt tegen mij.
    Nu lees ik natuurlijk ook veel andere onderwerpen op het forum en daarbij ben ik toch wel verschillende keren tegen gekomen dat er onnodig streng/hard gereageerd wordt.

Ik zie als belangrijkste oorzaak (hier op het forum maar ook tijdens mijn dagelijkse werk) dat veel mensen het erg lastig vinden om zich duidelijk te formuleren via een stuk geschreven tekst. Het is vaak erg lastig om nuances en gevoel in een paar regels tekst goed over te laten komen.

Aan de andere kant zie ik in de betreffende discussies heel vaak dat een vraag gesteld wordt in een zin van ongeveer 5 woorden (kunnen er ook 4 of 6 zijn natuurlijk) waarna er geantwoord wordt met 3 woorden. Naar mijn idee kan een duidelijke vraag die voor een willekeurige vreemde bedoeld is (zoals je zie beschouw ik mijn goede forum vrienden als vreemde) nooit in enkele woorden en zelfs vrijwel nooit in minder dan 2 zinnen gesteld worden. Daarnaast ben ik ook van mening dat een duidelijk antwoord op een gemiddelde vraag, zoals deze hier op het forum gesteld worden, nooit in enkele woorden geformuleerd kan worden.

Bij een antwoord van slechts enkele woorden is de kans dan ook zeer groot dat deze verkeerd opgevat wordt en dat deze als streng, hard of zelfs grof bestempeld zal worden.

Ik ben ervan overtuigd dat elke vraag en elk antwoord hier op het forum met de beste bedoelingen geplaatst wordt en dat niemand bewust de bedoeling heeft om een mede-forumlid direct aan te vallen. In veel gevallen mist er simpelweg de benodigde context in de conversatie waardoor leden elkaar niet/verkeerd begrijpen.

(Misschien moeten we telefoon nummers gaan uitwisselen, ik weet zeker dat er dan veel minder misverstanden zullen plaatsvinden. ;) )

Lauwrensz

19. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Nou,laten we dat maar niet doen. :mad: of zo? :stars:
    Zo kan ook. :koffie: of ;)

als er een antwoord gegeven wordt ,kan er wat achter.
    Janjtje lacht of jantje huilt.

Kan je je eigen ook uiten, wat ik vaak vergeet,en dan komt het verkeerd over.

20. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    "Excuus voor mijn lange brief, ik had geen tijd voor een korte" :D

Ik zie hier veel in. Wat er nog bij komt is dat veel mensen ook niet al die nuances oppikken als ze juist wel goed gemaakt worden.
    Ik weet zeker dat als ik hier zinnen neerzet zoals in mijn scriptie wel eens voorkomen er veel mensen afhaken. Dat zijn soms zinnen van een half a4'tje, vanwege alles uitzonderingen, nuances, gedachten ertussen etc. Dat doe ik dus ook niet, maar wel met zo af en toe met gevolg dat als ik teruglees later ik denk: staat niet wat je bedoelt Ivo...

~ Ivo

21. lbakker

lbakker

Lid geworden:
    30 jun 2014
    Dat van de telefoon nummers was natuurlijk niet serieus bedoeld Bertus maar dat was waarschijnlijk niet duidelijk genoeg. ;-)

En inderdaad Ivo, er wordt vaak te snel gelezen waardoor de goed bedoelde nuances niet opgepikt worden�

22. Timmermans80

Timmermans80

Lid geworden:
    29 sep 2012
    Wat mij betreft een prima forum, waarbij ik wel de mening toegedaan ben dat mensen die plomp verloren op dit forum komen zonder dat ze eerste een week of wat de kat uit de boom gekeken hebben kunnen schrikken van de eerste reacties wanneer ze aangeven te willen starten. Wat ook af en toe gebeurd is dat vertegenwoordigers van een bepaalde opvatting tegen elkaar opgaan in een starterforum. Dat is niet behulpzaam.

Maar in de regel (en ik ben nu zo'n twee jaar aanwezig) is de intentie behulpzaam en is alleen de toon soms wat onbehouwen, wat vooral ligt aan de schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid van leden. Schrift kent zijn beperkingen over het gesproken woord. Dat is helaas niet anders...

23. Petra WM

Petra WM

Lid geworden:
    12 jan 2014
    Ik vind dat er soms behoorlijk vervelend gereageerd wordt. Vaak zie je dan van nieuwelingen geen verdere reacties op het forum.
    Zelf heb ik ook een paar behoorlijk vervelende reacties gehad bij onderstaand topic.
    http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1507295
    Maar je ziet daar ook weer veel positieve reacties!! (bedankt daarvoor!!)
    Ondanks dat heb ik hierna niet meer actief deelgenomen aan het forum omdat ik hier zo'n ontzettend rotgevoel aan over gehouden heb. Als ik mijn account had kunnen verwijderen, had ik het gedaan.

Ik had in mijn beleving erg mijn best gedaan om voor de vissen die niet in mijn bestand pasten een nieuw huis te zoeken.
    Was niet voor alle vissen gelukt dus die had ik nog, kan ze toch niet door de wc spoelen, wel? Er kw�m gewoon niemand voor.
    Dus ik laat mijn bak weer zien met het resultaat en dan komen er van die reacties waar ik echt een ontzettend rotgevoel van kreeg.

Inmiddels heb ik een Juwel 240 en een ander bestand.
    Ik heb bijvoorbeeld jonge maanvissen gekocht omdat dat kan bij deze bak. Want als ze kleiner zitten dan lees je dat ze toch minimaal een 1.20 m bak nodig hebben (en dat is terecht). Maar dan zul je nu zien, dat - als ik mijn bak deel - mensen weer klagen dat 1.20 toch wel aan de krappe kant is voor maanvissen. In de ogen van sommige mensen kun je 't gewoon nooit goed doen.

Ik neus nog wel rond hier, omdat er gewoon veel op te vinden is. En soms denk ik om weer mee te gaan doen.
    Maar dan zie ik regelmatig reacties die vrij grof zijn, denk ik terug aan bovenstaand topic en dan zie ik er vanaf.
    Vaak is de reden van de opmerkingen terecht, als nieuwe leden de boel niet in orde hebben, maar doe het op een relaxte manier, ook al is het nummertje 1001. Voor nummertje 1001 die heel trots is op zijn/haar bak, is het w�l allemaal nieuw.

24. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Ja, dat had ik wel begrepen,hoor. slapen doen we s,nachts.
    ;)

25. Erwin

Erwin

Lid geworden:
    5 feb 2008
    Ik zelf als voormalig modje hier in een verleden vind het volgende:
    Er is hier behoorlijk wat kennis aanwezig en er wordt ook altijd gereageerd in topis maar, de manier waarop een reactie geplaatst wordt of de manier waarop een reactie aangenomen/gelezen wordt, blijft moeilijk :)
    De 1 kan goed tegen een positieve kritische noot en de ander voelt meteen een persoonlijke aanval :D

Vaak kan je aan het aantal postings van mensen al zien hoe te reageren (zo doe ik het als ik reageer) Iemand met zijn 2e of 3e post weet vaak nog niet hoe het allemaal reilt en zeilt..... en alle mensen zijn weer anders in hun manier van reageren en kritieken oppakken (positief of negatief)
    Als je zelf nooit aangesproken word op de manier van reageren, weet je niet beter als het zal wel goed zijn :)
    De mee kletsers vind ik veel erger, iemand zegt iets over een vis grootte ofzo en iemand die er niks van weet gaat zich er dan ook nog mee bemoeien, zo van ja dat heb ik gezien op youtube en bla bla. Please aan die mensen lees eerst of zwijg!

Nu ben ik niet meer zwaar actief hier omdat mijn dieren als het ware bijna niet vertegenwoordigd worden hier maar ik lees nog graag op zijn tijd mee, en als ik dan wat van het onderwerp weet wil ik ook mijn zegje doen als het niet al gedaan is.

Verharden van het forum vind ik dus niet echt, wel dat er teveel mensen zitten die met moeilijke termen hun expertise aan de man/vrouw willen brengen zonder dat iemand dan nog weet waar het over gaat :D

26. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Ja, dat laatste wat Erwin verteld is inderdaad waar.
    Soms wordt het verhaal veel te technisch wat leuk is voor mensen die het snappen maar waar een beginneling echt helemaal niks mee kan en misschien daarom weg blijft omdat ze echt niet weten waarover gesproken wordt en zich misschien dom voelen omdat het voor hun allemaal nieuw is, en geen idee hebben over b.v waterwaardes, co2 enz.

27. zeebaars

zeebaars

Lid geworden:
    1 okt 2010
    100% eens met Erwin.
    Met de opmerking dat communicatie(zender <--> ontvanger) gewoon heel moeilijk is/kan zijn, zeker als er nog heel veel meningen/informatie tussen door komt.(lot van een forum)
    Over het algemeen vind ik dit forum heel goed en soms tenenkrommend.
    Geen verharding.

28. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Uiteindelijk, en men moet de stelling maar eens goed lezen gaat het niet over verharden van heel het forum, maar wel over verharden tegenover een nieuweling. ;)

Als men een tijdje hier bezig is en men heeft al enige antwoorden neergezet of vragen gesteld, dan is men het door, over het algemeen beginnen de nieuwe leden dat beter op hun plaats te zetten.

Het gaat erover dat een nieuweling dikwijls zegt, asjemenou, hiervoor kwam ik niet naar dit forum.
    Deze leden zijn we dan over het algemeen kwijt, en wat is het resultaat nadien? dat er dieren in "nood" zitten.

29. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Tja, phoe, pfff.
    Het is soms niet makkelijk, misschien moeten we bij elke nieuweling beginnen met ze te verwelkomen, en zeggen dat je het jammer vind kritiek te uiten op hun vissenkeus, of bakmaat,of wat dan ook wat problemen zou kunnen veroorzaken, maar dat je wel eerlijk wil zijn in je antwoord, en het dus goed bedoeld , en niet dingen benoem om iemand neer te halen.
    Dus eigenlijk verontschuldigen voor de kritiek die je gaat uiten over wat jij denkt dat de oorzaak zou kunnen zijn.
    Zeggen dat je het zo jammer vind of zo.
    Maar dan nog, de ene is de ander niet, en als mensen nu echt niet door de beugel reageren op nieuwelingen, melding maken bij beheer, en toch de draad op een vriendelijke manier weer oppakken.
    Maar is het echt zo erg tegenwoordig???
    Misschien lees ik zelf ook niet elk probleem, maar wat ik lees is redelijk en goed advies.
    Het is alleen jammer dat het kritiek dat geuit wordt soms zo vreselijk herhaald wordt door de papegaaien die ook een duit in het zakje willen doen , en dan vind ik het ook soms grimmig worden.
    Iemand roept, je bak is te klein, en vervolgens komen er nog meer spruiten die het zelfde gaan roepen, dat is niet nodig vind ik. Dat kan behoorlijk intimiderend over komen.

30. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Nee, dan zijn ze weg,omdat ze dat niet willen horen.

Dus je moet ze eerst in de watten leggen,en daarna de waarheid vertellen.
    Nemen ze het dan nog niet aan,zijn ze weg.

31. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Zo maak je er een karikatuur van Astrid, en dat kan ook de bedoeling niet zijn denk ik.

Alleen al dat als iemand zich hier netjes aanmeld en dit doet in een voorsteltopic met de tekst erbij dat men dit of dat bestand heeft, dan gebeurd het al dat men daar het deksel op de neus krijgt.
    Niemand, ik niet, maar jullie ook niet zouden dit na 1 post tolereren.

Het feit dat dit na 1 of enkele post(en) kan gebeuren en al gebeurd is, is voor mij(persoonlijk dan)een brug te ver.
    Het lid heeft nog niet de kans gehad om een fatsoenlijke vraag te stellen of het is al bingo.
    En dit gebeurd helaas meer en meer.

32. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Nee, ik maak er beslist geen karikatuur van Luc, als er eentje het jammer vind als mensen wegblijven ben ik het wel.
    Ik vind het eeuwig zonde als mensen afgeschrikt worden, en wegblijven waar de mens en vissen niet geholpen zijn.
    En ja, het voorsteltopic bekijk ik zelden, dus als dat echt zo is zoals jij ondervind ga ik mijn leven beteren om daar ook eens een kijkje te nemen.
    Je weet toch dat ik , juist ik, erg oppas met hoe ik mensen te woord sta in geschrift dan wel, en zeker niet de spot drijf of er een karikatuur van maak.

33. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Ik snap je punt Luc maar wanneer is dan volgens jou het moment wel geschikt om nieuwe leden bv op hun schrikbarende bestand te wijzen?
    Hun fototopic die ze dan misschien als volgende plaatsen of in hun eerste topic over een willekeurige vraag?

Hoe dan ook,de meeste mensen blijven met een rotgevoel zitten als ze hier op het forum gewezen worden dat de samenstelling van hun bakje ondanks de adviezen van de aardige meneer of mevrouw in de winkel volgens de leden op dit forum voor de dieren niet wenselijk is bv.

34. AxelP

AxelP

Lid geworden:
    24 jul 2014
    Er is natuurlijk ook een manier om mensen te wijzen op de nodige beginnersfouten die zijn gemaakt en dan met oplossingen te komen, i.p.v. enkel te wijzen op de zaken die er fout zijn gegaan en daar dan geen enkele oplossing bij aan te bieden. Zo komt het al veel minder 'hard' over omdat je ook een oplossing aandraagt of aangeeft mee te willen denken.

35. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    De ellende is zoals eerder aangegeven dat het met een geschreven tekst soms anders overkomt dan de bedoeling is en dat veel mensen zich ook nog eens heel snel aangevallen voelen.
    Is natuurlijk veel leuker om enkel positieve berichten te krijgen en zijn berichten van een mindere positieve aard hoe dan ook gebracht vaak niet iets waar mensen in het algemeen op zitten te wachten.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.