Stelling van 23-01-2016: Hoever is stroming belangrijk in een aquarium?

Discussie in 'Stelling' gestart door Crash, 23 jan 2016.

View Users: View Users
  1. Crash

Crash Administrator Beheer

Lid geworden:
    28 jul 2012
    Deze stelling komt van JurgenD, waarvoor onze dank. :)

Deze stelling naar aanleiding van een opmerking in een ander topic (klik).

Ik zou zeggen, heel belangrijk. Maar velen denken dat ze daarvan veel nodig hebben. De werkelijkheid is echter dat een stroming van 1-1.5x de bak per uur meer dan genoeg is.
    Hoe test je in de praktijk?
    Iedereen heeft wel eens iets toegevoegd dat de bak helemaal kleurt. Denk aan medicijnen, vloeibaar filtermedium, turfextract,...

Als de toevoeging binnen de 15 minuten homogeen gemengd is mag je er van uit gaan dat er meer dan voldoende stroming in de bak is.
    Want dat wil zeggen dat er nooit water langer dan 15 minuten op dezelfde plaats blijft hangen. Rotten kan het dus zeker niet doen.
    Ook planten gaan niet zonder voeding vallen.

Als je dan nog problemen hebt kan stroming zeker niet de oorzaak zijn.

Mag meer stroming? Jazeker. :)
    Maar een meerwaarde voor uw evenwicht zal het waarschijnlijk niet hebben.
    Teveel stroming kan zelfs algengroei bevorderen.

Daarom deze stelling.

<hr>Hoever is stroming belangrijk in een aquarium?<hr/>

Geef jullie mening, argumenten en ga in discussie.
    Heb respect voor anderen hun mening en heb er plezier in.

2. Johnny Boy

Johnny Boy

Lid geworden:
    17 apr 2011
    Waarom kan teveel stroming alg veroorzaken ?

3. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Zover ik weet omdat het blad de voeding dan ook weer niet goed kan opnemen. Nu moet ik zeggen dat in mijn bak alle bladeren een beetje bewegen en hier geen sprake van is. Misschien moet je je de vraag stellen wat te harde stroming dan is??
    Wanneer is het dan precies te hard?

4. Corydorasfan

Corydorasfan

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Kan wel kloppen hoor, in mijn hillstream aquarium had ik altijd erg veel alg. Ik denk dat de combinatie stroming en (veel) licht de alg veroorzaakt.

5. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Omdat stroming groei stimuleert. De beweging van het water, los van al dan niet toevoer van voeding.
    Daarom heb je ook altijd heel snel algen aan uitgang van filters of aan luchtpompen.

6. aquapjotr

aquapjotr

Lid geworden:
    24 nov 2015
    Stroming is noodzakelijk om voeding voor de planten gelijkmatig te verdelen over de bak. Om te zorgen dat rondom de bladeren geen laagje ontstaat waardoor er niets kan worden opgenomen/ afgescheiden.
    Inderdaad ook weer niet TE veel stroming....het filter moet ook zijn werk kunnen doen en dus niet het water erdoorheen jagen.
    Mocht je meer stroming willen dan dmv een stromingspompje erbij plaatsen.

7. panchax

panchax

Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Of stroming belangrijk is voor je bak, ligt er ook aan welke vissen in de bak wilt houden en en met welke aantallen, lijkt mij.
    Een krachtige filter zal een betere doorstroming geven en het water beter kunnen circuleren.
    Je kan ook een bak zonder filter/stroming houden en waarom is dan stilstaand water slecht of bederfelijk?
    Natuurlijk zal er genoeg ververst moeten worden.
    Bij stenen of planten die op de stroming gericht staan, ontstaan meer algen inderdaad dan op andere plaatsen in het aquarium.

8. Johnny Boy

Johnny Boy

Lid geworden:
    17 apr 2011
    Ik denk niet dat de alg bij de uitgang , alleen stroming de oorzaak is
    De plek van de uitgang is de plek waar de meeste voeding voorbij komt
    En waar de alg geen concurrentie heeft van planten.

Groet John

9. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    In ieder geval een reden. En wel een reden voor juist de specifieke alg die daar voorkomt. Dat zal immers een alg zijn die van stroming houdt. Maar zoals altijd speelt er meer mee.

10. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Ik heb andere ervaringen,
    ik had mijn Javavaren ergens op een stille plaats op de wand vast gezet, kreeg daar algen op.
    Ik zette hem nadien op de wand vast maar in de stroming en de algen verdwenen.

11. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014

Veel licht veroorzaakt op zich geen alg wel de tekorten die kunnen ontstaan door de lichthoeveelheid. Door (veel) licht toe te voegen zonder andere benodigdheden navenant aan te vullen gaat een plant versneld chlorofyl aanmaken. Dit doet hij tot de aangeboden voedselhoeveelheid op is, daarna zal hij verpieteren en neemt alg het over. Kort gezegd we moeten altijd proberen het evenwicht te bewaren; zodra je iets verhoogt heeft dat gevolgen en zal je ook iets anders moeten vermeerderen.

Wat de stroming betreft; op zich is het belangrijk dat bijv. CO2 overal alle planten kan bereiken evenals overig aangeboden voedsel. Oppassen voor "dead spots" dus. Als planten lichtjes bewegen is dat m.i. voldoende. Uiteraard moet je ook dit niet overdrijven.

Met deze ervaringen in het achterhoofd heb ik mijn (planten-)bak tot nu toe aardig "schoon" weten te houden.

Groet,
    Ben.

12. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Het is idd genuanceerder,
    Sommige algen krijg je door te weinig circulatie, andere door te veel. :)
    Maar meestal moet die circulatie niet heel hoog zijn om al effect te hebben.

Maar stroming is geen all-in-one oplossing om algen te bestrijden.

13. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Ja en nee.
    Teveel uv-a licht(diep blauw) zal wel degelijk algengroei stimuleren.

14. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    100% algenvrij is denk ik ook een utopie Ben.

15. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Klopt helemaal Jurgen.
    Wat ik duidelijk probeer te maken is eigenlijk dat we ons niet, alleen, moeten focussen op teveel maar veel meer op tekorten die ontstaan door het teveel. Juist dat maakt dat algen kansen krijgen. Overigens ben ik het ook eens met @John dat het een illusie is te denken dat je een bak zonder alg zou kunnen hebben.

Groet,
    Ben

16. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    is ook niet mooi. Komt niet echt natuurlijk over. Beetje hetzelfde gevoel als met die afgeborstelde plantenbakken waar ieder plantje minuscuul en berekend geplaatst wordt. :)

17. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Een bak met water zonder alg heeft enkel dood water.
    Ik ben voor meer dan 99.9% dat er niemand kan zeggen dat hij of zij een 100% algenvrije bak heeft.

18. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Jawel, in een nieuwe bak. En iedereen weet hoe mooi dat pas ingerichte bakken zijn. :)

19. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Ik denk dat stroming wel belangrijk is in een aquarium, en zeker voor bepaalde vissen, die dit wensen.

20. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Zoals hier al werd genoemd, ik zelf vind dat stroming niet zozeer belangrijk is. Circulatie wel, er moet een gaswisseling plaats vinden en deze gunstige gassen moeten ook overal komen.
    Natuurlijk zijn er soorten die wel een dergelijke stroming wensen.

21. Tom_

Tom_

Lid geworden:
    22 mrt 2014
    1,5 x is zat

22. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Eigenlijk is stroming gewoon e beschouwen als een "waterwaarde", een eigenschap van het water die van invloed is op de kwaliteit van het water voor de vissen. Net als hardheid, zuurstofgehalte, zuurgraad, fosfaat-, sulfaat-, nitraat- of nitrietgehalte, geleidbaarheid of temperatuur.

En net als bij de meeste andere waterwaarden is geen enkel aantal liters per uur voor elke vis of plant goed.

23. meksjoef

meksjoef

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Toch wel apart dat zo goed als iedereen in dit topic begint over algen en niet over wat de vissen willen (welzijn dus). Menig vis wenst meer stroming dan wat wij hem geven. Zie een aantal biotoop filmpjes op youtube om een impressie te krijgen ;)

24. aquapjotr

aquapjotr

Lid geworden:
    24 nov 2015
    Met je eens meksjoef. Ik benaderde het ook vanuit de beplanting. Maar de invalshoek van het welzijn van de vissen is ook een heel belangrijke!

25. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik denk dat het zeker zaak is om te kijken dat het ook voor de vissen prettig en acceptabel is.
    Een Betta bijvoorbeeld wil je niet in een bak met veel stroming plaatsen.

26. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Ik had dit wel vermeld dat dit ook belangrijk was voor het welzijn van de vis.

27. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Het moet goed zijn voor de vis en hij moet er zich in thuisvoelen, dus wat je zegt is helemaal juist, John!

28. meksjoef

meksjoef

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Vandaar dat ik ook zeg menig vis ;)

Ik gaf ook aan, zo goed als iedereen... ;)

29. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ik ga vooral uit van het welzijn van de vissen (of andere dieren) �n de planten. Dat is wat mij betreft de "core-business" in het aquarium.

In elk aquarium zal enige mate van stroming nodig zijn, maar hoe sterk die stroming moet zijn hangt af van de gekozen dieren en planten.
    Net zoals de samenstelling van het dieren- en plantenbestand moet kloppen met een bepaalde temperatuur, hardheid en zuurgraad zullen de bewoners van het aquarium ook qua doorstromingssnelheid bij elkaar moeten passen.
    En dat geldt natuurlijk ook voor alle andere relevante omgevingsfactoren (bijvoorbeeld zuurstofgehalte, seizoensinvloeden, mate van verstoring door "hogere dieren" (badende olifanten, jagende visarenden, door het water rennende antilopen, drinkende herten, poepende nijlpaarden, etc.).
    Best ingewikkeld, alles bij elkaar.

Misschien is het, zo bezien, nog wel het makkelijkst je aquarium als een heel nauwkeurig beschreven (micro-)biotoop in te richten. Alle planten en dieren zijn dan in ieder geval al op elkaar afgestemd.

Het enige probleem is dan nog alle denkbare omgevingsfactoren volledig onder controle te hebben en houden .....

30. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Inderdaad ! :d

31. gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011

M.i. kan je stroming net beter beperken net om te voorkomen dat er ook veel oppervlaktestroming is en de gasuitwisseling bevorderd wordt. Het grote nadeel aan gasuitwisseling met de atmosfeer voor een (beplant!) aquarium is namelijk het verliezen van belangrijke gassen in het water zoals CO2 en opgelost zuurstofgas. De enige onvermijdelijke stroming is deze veroorzaakt door het filter, de uitlaat hiervan plaats ik persoonlijk altijd naar beneden gericht zodanig dat de oppervlaktestroming uiterst minimaal blijft. Hierdoor wordt het verlies aan opgelost zuurstofgas maar vooral aan CO2 niet bevorderd en is dit ook minimaal en volstaan de 5 � 8 bellen CO2 per minuut die ik momenteel aan mijn (netto) 380 liter aquarium toevoeg. Meer is niet nodig, want de vissen zetten zuurstofgas om in CO2 en de planten zetten dat op hun beurt weer om in zuurstofgas. Dus door stroming te beperken heb ik was gasuitwisseling betreft een bijna gesloten systeem met een minimaal verlies en dus een minimale toevoeging. Hierdoor is 5 � 8 bellen per min per 380 liter dus voldoende om het CO2-gehalte toch op 15 � 30 ppm te houden.

Deze 'stromingtactiek' heeft verder geen nadelige gevolgen in dit aquarium.

Helemaal geen stroming is natuurlijk wel een probleem. Zowel met stilstaand water als met ongefilterd water krijg je problemen.

32. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Stroming in het water is essentieel voor het welzijn van planten en dieren in het water. het enige biotoop dat geen stroming heeft is dat waar de diverse soorten "seizoensvissen" leven. Ook de longvissen hebben een biotoop waar in stroming van generlei waarde is.

Stroming zorgt ervoor dat: ( en dat hebben de meeste respondenten heel goed door!)

1) voedingsstoffen, Co2, en zuurtstof bij de diverse flora kan komen en dat afvalstoffen worden afgevoerd.
    Dit is in diverse onderzoeken zelfs zichtbaar gemaakt met elektronenmicroscopen.
    2) De fauna is gebaat bij (gedwongen) beweging, daar zij anders, net als bv mensen conditioneel erg
    achteruit gaan en obesitas ontwikkelen.
    3) Hoe meer stroming er is in je aquarium via filters hoe meer de zich daarin bevindende bacterien en andere micro-organismen zich kunnen vermeerderen en zo zorgen voor een meer dan uitstekend werkende biologische afvalverwerking IN de filter, welk zich ander juist in meerdere mate in je aquarium zou moeten afspelen.
    4) De hierboven aangevoerde gasuitwisseling door meer of minder stroming is zeer relatief, en sterk
    afhankelijk van de beweging van het wateroppervlak door de stroming. Hetgeen je overigens door het
    gebruik van diffusors of drijfplanten weer sterk kunt verminderen.

Deze 4 factoren die ik de laatste 40 jaar uit en te na heb kunnen observeren en vaststellen, hebben mij ervan overtuigd dat het hebben en onderhouden van een relatief sterke stroming ( 3 x bakinhoud per uur of meer) alleen maar voordelen kent.

Eventuele nadelen heb ik niet kunnen vaststellen, maar ik sta open voor elke informatie die nadelen en hun oorzaak + gevolgen aantoont!

33. gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Drijfplanten zijn inderdaad ideaal en een sterke stroming hoeft mits goed gericht zeker niet te betekenen dat er ook een sterke oppervlaktestroming is. Hoe dan ook zijn de nadelige gevolgen van die oppervlaktestroming goed te merken. Oppervlaktestroming heeft een sterke invloed op de gasuitwisseling en wanneer de oppervlaktestroming tot een minimum wordt beperkt gaat de verdamping van CO2 en zuurstof, gelukkig, relatief traag. Een beetje oppervlaktestroming versnelt die uitwisseling helaas wat alleen maar verlies oplevert.

34. aquaridiot

aquaridiot

Lid geworden:
    5 okt 2007
    Ook niet de algen die later komen moeten toch ergens vandaan komen...Zijn ze niet aanwezig kunnen ze ook niet gaan groeien/vermeerderen.

35. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    algen groeien overal spontaan in.

Zet een afgesloten bokaal osmose/demi water in de zon en gegarandeerd komen er algen in.