1. Bezoekt u onze sponsor om onze server in stand te houden?

Stelling van 22-02-2014: Hoe ver is te ver en/of kan het nog erger?

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 22 feb 2014.

View Users: View Users
  1. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Dit idee voor de stelling komt van meksjoef,
    waarvoor onze dank.

Er was hier al een stelling over, deze is een goeie drie jaar terug geplaatst.,
    deze: KLIK HIER
    Volgens sommige leden moet men maar in de oude stellingen verder gaan en hoeven zo'n nieuwe stellingen niet meer.
    Echter, ik(en anderen)ben/zijn van mening dat mensen hun gedachten, gevoelens, inzichten kunnen veranderen.
    Daarom dat we willen kijken of er idd een verandering van bv. inzicht is gekomen en of er iemand zijn/haar mening is veranderd.

meksjoef zijn vraag is of dat het verantwoord is om kweekvormen zoals parrotcichliden, ballon vormen, hemelkijkers, electric blue varianten enz. te houden,
    en dan is er nog de grote groep van sluierstaartensoorten waar ook al ��n en ander over te zeggen is.
    Deze laatste is niet enkel bij goudvisvarianten, maar ondergetekende heeft de laatste keer dat hij naar een kampioenschap van Guppy's ging zelf kunnen constateren dat er vissen zijn die zo'n lange sluiervinnen hebben dat ze telkens maar voor enkele minuutjes konden zwemmen en dan terug tot op de bodem zakte om te rusten, er waren zelfs visjes bij die niet meer horizontaal konden bewegen, maar telkens met hun staart iets of wat zakte tegenover hun lichaam, hun staart was als het ware te zwaar geworden.

Deze vissen hebben meestal een speciale verzorging nodig, vele van deze vissen kan men niet met andere soorten houden, bijkomend is dat ze soms zeer moeilijk kunnen zwemmen, er zijn zelfs vissen die volgens sommigen zo zwak zijn dat de kans groot is dat ze sterven als men bij een waterwisseling het water +- 2� kouder laat worden.

Hoe ver kan men hier in gaan, zijn er andere inzichten ivm deze voor sommige mensen uitziende gedrochten en voor anderen dan weer leuk uitziende vissen?
    Is het dan zo raar dat er mensen/leden bij zijn die zeggen dat dit zo niet verder meer kan?

Moet het dan nog gekker worden? of kan men nu zeggen, tot hier en niet verder, en kan het enigszins zo zijn dat er dan gelijk maar een verbod op het houden/kweken van deze dieren moet komen? of indien dit niet kan, moet iedereen dan bewust gemaakt worden dat het 5 over 12 is?

Daarom deze stelling:

________________________________________________________________________________________________________

Dit soort van vissen moeten bij wet verboden worden.

________________________________________________________________________________________________________

Geef jullie mening, argumenten en ga in discussie.
    Heb respect voor anderen hun mening, en heb er plezier in.

Veel plezier,
    Luc

2. Botia

Botia

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Zolang ze zich niet druk maken om dit soort honden dan zullen ze zich om vissen al helemaal niet druk maken.

Snuit problemen.

engelse_bulldog.jpg

Huidproblemen tussen de huidplooien.

Daarnaast hebben zulke gekunstelde vissen over het algemeen een enorme aantrekkingskracht op kinderen en beginners en worden in grote getale verkocht. Ik denk ook wel dat de meeste van dit forum ooit zijn begonnen met sluierguppen of Goudvis varianten. Sterker nog ik denk dat het forum veel kleiner was als er geen Sluierguppen enzo bestonden. daarmee is veel al de liefhebberij begonnen.

Toch zie je dat kwekers van Guppen in het buitenland steeds meer guppen kweken met kortere vinnen voor de Europese markt. Deze kunnen veel beter zwemmen en zijn minder teer. En hebben vaak ook een veel breder lichaam.

Dit zag je in de jaren 80, 90 veel.
    yjo03R6KHZ13jVB8ZcBHlllbzCHLxW6K.jpeg

Dit soort staarten zie je momenteel vaak.
    yjo03R6KHZ13jVB8ZcBHlllbzCHLxW6K.jpeg

3. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Ik heb jaren sluiers gehouden zoals de meesten onder u weten, en vond de meesten erg mooi.
    Toen der tijd zat ik niet op een forum en wist niet beter dat deze verschillende soorten zo nu eenmaal eruit zagen, niet nadenkende dat ze hinder ervan ondervinden.
    Ik kocht ze omdat ik ze mooi vond en dus zwommen ze rond.
    Ik had 2 aquarium boeken over koudwatervissen en hun ziekte en daar deed ik het mee.
    Eigenlijk ben ik me gaan verdiepen over de kweek toen ik op het forum kwam, iemand ontmoette die zelf naar China gaat om deze vissen te kopen, en regelmatig een kijkje ging nemen bij hem thuis.
    Ik vond ze nog steeds prachtig, en die liefde is ook nooit over gegaan voor bepaalde sluiers.
    Maar ik ben ook meer gaan surfen op het internet en zag ook de gekweekte monsters die er ook zijn, wat ik eigenlijk veel te ver vind gaan.
    Het ziet er dan zwaar gehandicapt uit,en ik geloof zeker dat deze dieren hinder ondervinden door de kweek.
    De foto die Botia laat zien van de gup met die prachtige lange sluier is in verhouding niet in orde.
    Had de vis er het lichaam na had ik verliefd op deze gup geworden, maar zijn sluier is veel te groot voor het lichaam dat hij heeft, niet mooi in verhouding vind ik.
    Wat mij betreft vind ik wel dat er grenzen moeten komen aan kweekvormen die het dier echt geen goed doen, en dat geld wat mij betreft voor elke gekweekte vis.
    Het moet niet met smaak te maken hebben, maar met het welzijn van de vis.
    Maar dat moet ook bewezen worden dat de vis er echt heel veel hinder van heeft.
    Een te lange sluier hoeft niet altijd een probleem te zijn als het dier in zijn omgeving goed zijn voer kan pakken en vrolijk rond zwemt in de bak, ook al is het minder snel.
    Als je soortgelijke vissen hebt rondzwemmen maken ze allen evenveel kans om te eten.
    Maar als een vis echt moeite heeft door zijn kweekvorm en iedere dag moet vechten om te overleven is dat een vervelende kwestie waar mensen achter hun oren moeten krabben of dit wel een goed idee is om met zo'n kweekvorm op de markt te komen.
    De grens ligt daar dus bij mij, dan verbieden omdat je het dier leed aan doet.

4. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Jaren 80 en 90?
    verleden jaar(2013)in(ik dacht)Hasselt, het kampioenschap voor Guppy's
    daar waren visjes bij met nog grotere sluierstaarten.
    En nogmaals, anno 2013 ;)

5. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    MIJN EXCUSES:

Ik heb dit in mijn beginpost fout neergezet:

Deze vissen hebben meestal een speciale verzorging nodig, vele van deze vissen kan men niet met andere soorten houden, bijkomend is dat ze soms zeer moeilijk kunnen zwemmen, er zijn zelfs vissen die volgens sommigen zo zwak zijn dat de kans groot is dat ze sterven als men bij een waterwisseling het water +- 2� kouder laat worden.

Hier had echter moeten staan:

Deze vissen hebben meestal een speciale verzorging nodig, vele van deze vissen kan men niet met andere soorten houden, bijkomend is dat ze soms zeer moeilijk kunnen zwemmen, er zijn zelfs vissen die volgens andere leden bij een waterwisseling met water +- 2� kouder kunnen verzwakken, meer stress krijgen en ziek kunnen worden.

Dit is natuurlijk een ander gegeven dan dat ze zullen sterven.

6. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Pas dan gewoon de startpost aan.

7. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Ik vond dat dit beter was.
    Men zal dan wel uitmaken of dit terecht is of niet, heb hier geen enkel probleem mee.

8. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Of was het haar vraag?

9. Mndy

Mndy

Lid geworden:
    5 feb 2013
    Mijn mening: laat dit soort rassen/varianten/kweekvormen uitsterven. Het dier lijdt er alleen maar onder. En om te voorkomen dat we hetzelfde gaan krijgen als bij de meeste rashonden (zie de post van Botia) vind ik dat we dat nu al moeten gaan proberen te bannen.
    Helaas is er al een groot kwaad geschied. Dat zie je al terug in dat sommige vissen niet eens meer kunnen zwemmen. En volgens mij is dat juist iets waar het vissenleven om draait.

10. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    is niet weg te denken omdat mensen die "onwetend" zijn ze mooi vinden.
    als dierenwinkels al niet de juiste info geven en mensen hier niet van op de hoogte zijn.
    hoe denk je dan dat er ooit verandering in komt

ik probeer zelf altijd wel zoveel mogelijk natuurlijke varianten vissen te nemen en geen kweekvormen.
    laten we, als echte hobbyisten, in elk geval uitdragen dat wij hier niet aan meedoen.

we proberen zoveel mogelijk vaak een biotoop na te maken laten we dan ook de juiste vissen in hierin zwemmen.

de illusie dat deze vormen zullen verdwijnen heb ik niet

11. Bbbart

Bbbart

Lid geworden:
    18 okt 2013
    En hoppa dierenwinkel is weer fout

12. Mndy

Mndy

Lid geworden:
    5 feb 2013
    Ik vind wel dat je zou mogen aannemen dat een dierenwinkel verstand heeft van dieren. Als ik naar de slijterij ga, dat weten hun ook alles over wijnen toch?
    Helaas werkt het niet zo in de praktijk...

13. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    Nou ja fout misschien niet, maar dat er vaak te weinig kennis is ja dat wel.
    dat merk ik overal geen uitzondering, er lopen er wel eenaantal die verstand van zaken hebben, maar veel ook niet.

of we met de vinger moeten wijzen naar de dierenwinkels weet ik niet , maar zo heel graag de plaats innemen in een winkel en mijn visie op vissen houden uitdragen.

14. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Deze stelling gaat niet over of de LFS goede of slechte formatie geeft, want dat is weer een andere stelling. ;)
    De stelling gaat erover of extreme sluiervissen of bv. hemelkijkers wel bestaansrecht/plicht hebben.

Is het normaal dat men ten allen tijde aan de vraag om deze vissen te kopen moet voldoen? Is het niet zo dat men beter aan de bron kan verbieden?(als men er al aan denkt om zoiets te verbieden)
    Bv. hier in Europa een verbod op dergelijke kweken en een verbod op invoer van dergelijke vissen buiten Europa.

15. meksjoef

meksjoef

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Zelf heb ik met kleurvarianten niet zo'n moeite, zolang dit geen hevige inteelt is waaruit het ene gedrocht na het ander gedrocht ontstaat(misvormde dieren door een te kleine genenpoel).

Wel heb ik moeite met dieren die dusdanig ver zijn doorgefokt dat deze ernstige hinder ondervinden.

Begin ik maar met de meest besproken frankenvis die de laatste jaren in de schijnwerpers staat, de Parrot Cichlide. Deze "soort" is dusdanig misvormd, dat deze problemen ondervind tijdens zichzelf voeden of ademen wegens misvormde kieuwdeksels. Dit dier is dusdanig misvormd waardoor zijn leven ��n grote lijdensweg is... Om alleen die reden ben ik al van mening dat deze dieren niet gehouden dienen te worden.

Schedel parrot cichlide,
    bron: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=5504

De o zo sterke Carassius auratus is ook zo'n voorbeeld dat dusdanig ver is doorgefokt, dat ze erg gevoelig zijn geworden en daarom erg vatbaar voor ziektes en dergelijk.
    Zag hier op het forum een voor mij zeer apart bericht voorbij komen. In dit bericht ging het over het bijknippen van de wen... bij bijvoorbeeld de Oranda kan de wen te groot worden en moet deze worden bijgeknipt. Dit zodat de vis er minder hinder van heeft :S :S Tja wat moet ik daar nou over zeggen.
    Maar zo zijn er nog andere soorten waarbij weer andere problemen voorkomen... de telescoopoog heeft kwetsbare ogen door de plaatsing ervan en kan om diezelfde reden ook moeite hebben om zichzelf te voeden.

Ik vind dat soort varianten net een slag te ver gaan en ben dan ook van mening dat deze niet zouden mogen. Dit omdat ze te kwetsbaar zijn en vaak enkel hinder ondervinden van hun uiterlijk.

Normaal gesproken hij, maar omdat ons moeder de hobby ook deelt, misbruikt zij soms mijn accounts ;)

16. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    Maar een verbod zal hier dan op zijn plaats zijn iddmaar ergens moet er dan een staement worden gemaakt en wellicht is het dandan een begin hier op het forum dat in elk geval uit te dragen dat wij hier niet aan meedoen en er alles aandoen anderen mensen uit de hobby dit af te raden.

Vraag me wel af of vissen ooit wel die rechten krijgen, als we ze niet eten dan houden we ze wel in een bakkie dus wat doen we moeilijk over een paar visjes........ Zullen veel mensen denken,stelletje fanatiekelingen

17. bumblebijtje

bumblebijtje

Lid geworden:
    18 feb 2014
    Is hetniet zo als met alle dieren

Zolang er kopers zullen zijn zal het verfokt worden.
    De vraag naar rariteiten bezorgt dat er aanbod komt.

Rariteiten korte neuzen te lange vinnnen te korte poten etc.

Dus een verbod op houden en kweken al is dit geen re�el e oplossing

18. Dave078

Dave078

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Een verbod zal misschien op 1 of meerdere vissen komen maar dan word er wel weer wat anders gekweekt.
    Een verbod zal dus ook niks oplossen, niet meer van zulke vissen kopen zal meer doen.
    Mensen zullen altijd iets vreemds willen hebben maar doe hier zelf niet aan mee.
    Mijn aquarium is volledig biotoop gericht en geen rariteiten of door mensen gekweekte vissen, dit is het beste wat je voor ze kan doen in een aquarium.

19. peterdenhaag53

peterdenhaag53

Lid geworden:
    29 apr 2011
    Jammer, dat er geen kwekers reageren op deze stelling. Wellicht kunnen zij uitleggen op welke wijze zij selecteren en hoe ze omgaan met het bij hen aanwezige genenmateriaal. Houden zij stambomen bij en kruizen ze nieuwe eigenschappen in en hoe gaan zij met de ethische kanten om?
    Wordt er tussen de kwekers uitgewisseld?

20. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Dat zou mooi zijn inderdaad, maar ik denk niet dat je het geheim te horen krijgt hier op het forum. ;)

21. Mndy

Mndy

Lid geworden:
    5 feb 2013
    Als ze hun geheimen niet prijs willen geven, dan heb ik altijd het idee dat ze iets te verbergen hebben ;)

Een verbod zou zeker een goed idee zijn, maar dat zal wel heel duidelijk en zorgvuldig beschreven moeten worden. Mensen weten altijd wel ergens een gaatje te vinden.

22. peterdenhaag53

peterdenhaag53

Lid geworden:
    29 apr 2011
    Zou bizar zijn als ze "geheimen" zouden hebben mbt dit soort informatie. Ik kweekte vroeger tropische vogeltjes en daar werden complete logboeken aangelegd mbt de stamlijnen en ook uitgewisseld. Kwam in een stam lethale factoren voor dan werd er nieuw bloed ingebracht van een onverwante stam. Tuurlijk zijn er in die wereld ook excessen wat betreft dieren die bizarre uiterlijke kenmerken kregen en eigenlijk geen vogels meer zijn.
    Maar ben benieuwd naar de heren/dames viskwekers hier of zou veel op toeval berusten en " het werk " in andere delen van de wereld plaatsvinden?

23. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Waar zou dan de grens moeten liggen en waarom? Oranda's nee, fantails ja? Of direct alle sluiervarianten verbieden, ook degenen met korte vinnen?

24. peterdenhaag53

peterdenhaag53

Lid geworden:
    29 apr 2011
    De grens ligt bij de houders/liefhebbers van de verschillende vissoorten. Gaan zij voor extreme uiterlijke kweekvormen en zijn zij bereid daar de prijzen voor te betalen dan zullen de kwekers deze kweken...zo simpel is dat.

25. Mndy

Mndy

Lid geworden:
    5 feb 2013
    Wat mij betreft kan de grens op: is het een kweekvorm? Zo ja, verbieden.

Ook de kleuren variaties, want dit maakt de vis vaak wel zwakker en komt vaak voort uit inteelt.

26. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Ik bedoelde eigenlijk als er een wettelijk verbod ingesteld wordt. Waar ligt de grens dan... lange vinnen, bolle ogen, wengroei, een bol lichaam? En wat dan met de gewone goudvissen met korte vinnen en een dubbele staart zoals sluierstaarten (Wakins) kan dit dan ook niet of wel?

@ Mandy
    Gewone goudvissen en koi dus ook? Dat vind ik dan weer ver gaan. Gewone goudvissen zijn ijzersterk. Dat andere kleurtje bezorgt ze geen enkel ongemak, behalve dat ze een makkelijkere prooi zijn voor roofdieren maar als eigenaar dien je ze daartegen te beschermen.

27. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Er is geen enkele reden waarom wetgeving in die gevallen niet uitgebreid zou kunnen worden tot dat 'anders'. Geen geheel sluitend argument dus.

Zie bovenstaande: gaatjes kunnen gedicht worden.

~ Ivo

28. Mndy

Mndy

Lid geworden:
    5 feb 2013
    @Jones daar heb je wel een punt...

29. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Om bepaalde vissen te verbieden is veel kennis nodig over de betreffende varianten anders worden bepaalde varianten waarschijnlijk onterecht geband (al is het de vraag of dat erg is) en anderen niet geband terwijl dit volgens de argumenten tegen anderen wel terecht zou zijn.

Persoonlijk denk ik dat de meeste varianten een prima leventje kunnen hebben mits aan hun eisenpakket voldaan wordt en daar schort het meestal aan. Goudvisvarianten zijn erg gewilde objecten voor mensen die impulsaankopen doen en ze (veel!) te klein behuizen. Dat zou voor mij meer een reden zijn om deze vissen te verbieden dan de ongelukkige bouw/uitsteeksels.

30. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Men moet onderscheid maken.

Hemelkijkers en aanverwanten mogen van mij direct verboden worden.

Sluierstaarten, en dan heb ik het niet alleen over goudvissoorten, maar bv. ook maanvissen, Guppy's ed. mogen van mij blijven bestaan, zeker als de staart niet langer en hoger is dan 1/3de van de lichaamslengte/hoogte.
    Guppen waarvan de staart even lang is dan het lichaam en dan ook nog zeer hoog die mogen, neen moeten verboden worden.
    Het is dat die vissen niet beter weten, maar als je ziet dat er vissoorten met sluierstaarten zijn die maar enkele minuten kunnen zwemmen alvorens ze tot op de bodem zakken, wat heeft men dan aan zo'n vis?(buiten dat men een prijsje kan winnen op een wedstrijd)
    Meestal worden deze vissen dan nog eens verkocht om te dienen als fokkonijnen of dat het te duur is om de vissen bv. terug naar Rusland of een ander land(van waar de eigenaar is)terug te sturen.

31. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Wat is er zoveel dieronvriendelijker aan hemelkijkers dan aan andere sluierstaarten?

Guppy's (en vrijwel alle vissoorten behalve sluierstaartgoudvissen) met sluiervinnen hebben geen andere lichaamsbouw, alleen langere vinnen. Sluierstaartgoudvissen hebben een verkromde ruggengraat en dikke buik waardoor ze nog moeilijker vooruitkomen. Balloonmolly's staan op de rode lijst van het forum vanwege deze eigenschap. Waarom zij wel en sluierstaartgoudvissen niet?

32. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Omdat hemelkijkers veel meer last hebben ivm zwemmen dan gewone sluierstaarten.
    Het minste blad, tak of ander rotzooi dat op het water drijft en waar ze tegen zwemmen is grote kans op beschadiging van hun ogen.
    En ogen kwetsen lijkt me toch wel wat belangrijker dan een stukje staartvin missen.
    En dan hebben we het nog niet gehad over wat er gebeurd als deze vissen schrikken van iets.

Jones, nu gaat men mij toch niet vertellen dat guppy's met een staartvin van 2 cm lang en even hoog(en soms langer/hoger) normaal is voor deze vissen?
    Deze vissen(een jaar geleden met eigen ogen gezien)zwemmen eventjes en moeten dan ergens rusten.
    Lijkt me genoeg te zijn om te zeggen dat dit absoluut niet gezond kan zijn voor deze vissen, al hebben ze dan een normale lichaamsbouw, zou zelfs kunnen zijn dat hun ruggengraad al even slecht is dan de sluierstaartgoudvissen waar je het over hebt, alleen weet ik dit niet zeker.
    Jij wel?

33. Jones

Jones

Lid geworden:
    23 feb 2011
    Volgens mij zit je in de war met blaasogen. De ogen van hemelkijkers beschadigen niet sneller dan die van demekins (1 van de meest robuuste varianten) en zeker niet door ronddrijvende rotzooi. Vandaar dat ik aangeef dat kennis nodig is over de varianten om te bepalen of iets wel of niet toegestaan zou moeten worden. Anders kan je namelijk geen waardevol oordeel geven.

Hemelkijker

Blaasoog

q403CQCx7yNx37YygnJMHPzJ2AVb3ils.jpeg

Waar zeg of insinueer ik dat? Je leest dingen die er niet staan.

34. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Beide hebben voor mij geen recht om te bestaan, kunnen natuurlijk deze vissen niet aan doen.

35. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Kan het zijn dat op dat kampioenschap een niet-representatieve vertegenwoordiging van Guppen aanwezig was? Ik kan me zo voorstellen dat al naar gelang de keuringswijzer meer courante guppen met minder extreme staarten geen schijn van kans maken op zo'n kampioenschap - of dat nu terecht of onterecht is - en daarom dus niet of maar weinig worden ingeschreven voor een dergelijke wedstrijd. Zijn er categorie�n 'staartvormen' bij dat kampioenschap?

Botia heeft het immers over 'veel' en 'vaak'. Wat is veel? Uitsluitend, nagenoeg alleen, grotendeels, ... ? Wat is vaak?
    Dat kan hij ons vast vertellen.

Een en ander kan perfect rijmen met jouw waarnemingen bij dat kampioenschap. Het een sluit het ander niet uit.
    In winkels heb ik zelf bijvoorbeeld nog nooit (het staat me in ieder geval niet bij) zo'n extreme staarten als in de eerste afbeelding van Botia gezien, wel continu vissen met staarten zoals in zijn tweede afbeelding.

~ Ivo