1. Bezoekt u onze sponsor om onze server in stand te houden?

Stelling van 21-08-2011: Reclame uit 1970 of 2011?

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 21 aug 2011.

View Users: View Users
  1. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Soms zie je vragen voorbij komen waarvan je denkt, kan dit nog anno 2011?

Wordt het niet tijd dat bv. voederfabrikanten, aquariumbouwers, dierenwinkels eventjes de koppen bij elkaar steken? en dat men met een tekst naar buiten komt waarin iedereen zich kan vinden en zich ervoor inzet?

Ik heb het nu over bv. de verpakkingen van allerlei aquariummaterialen.
    Op de kartonnen doos waarin een een bakje van 60cm zit zie je maanvissen, goudvissen of andere groter wordende vissen zwemmen,
    of men ziet folders van voederfabrikanten waarin bestanden staan die mij doen huiveren.
    Nu haal ik er maar 2 voorbeelden uit, maar zo zijn er wel meer en worden ze telkens weer meegegeven.
    Men zou toch eens moeten luisteren naar mensen die het kunnen weten en zich afvragen of dit anno 2011 nog allemaal wel kan.(volgens de reclamemakers wel?)

Deze manier van reclame maken doet menig beginnende aquarianen impulsief kopen.
    Zij denken(en met rede)dat dit allemaal kan, tot ze met problemen komen te zitten, sommigen zullen eerst nog een tijdje terug naar de LFS gaan, maar als het echt teveel geld heeft gekost, met allerlei dierenellende bovenop gaat men zoeken op internet, en dan krijg je de vragen:
    Hoe? Mijn maanvis of oscar kan best in een 60cm bakje, want in die winkel vertelde men dat......, maar ik denk dat het ligt aan....... dat mijn vissen altijd sterven.

Enerzijds is het nu zo dat men als koper eerst kan kijken op het internet hoe en welke vissen men het beste kan houden, anderzijds, als je al geen verkoper in een lFS of reclame meer kan/mag vertrouwen, wie dan nog wel?
    Laat ons eerlijk zijn, zowel de jonge ervaren als de oudere ervaren generatie hebben toch ooit allemaal wel eens een impulsieve koop gedaan die niet goed is verlopen? Ondergetekende is er trouwens ook bij.
    Alleen denk ik dat profiteren van mensen hun onwetendheid een trapje hoger staat, zand in de ogen strooien is blijkbaar nog altijd big business in onze hobby.

Ook voor verkopers in de LFS is wel iets te zeggen, ik wil ze niet allemaal over dezelfde kam scheren,
    Maar men kan er toch niet tussenuit dat als men een potenti�le koper in de zaak krijgt men niet direct ziet of hoort dat men met een beginner heeft te maken?
    Ze kunnen dan bv. gemakkelijk en verplicht een folder meegeven, eentje die is gemaakt door bv. aquabouwers, LFS en voederfabrikanten, of zelfs door mensen die ervaring hebben in onze hobby.
    Wel moeten het folders zijn die gemaakt zijn naar en door de huidige maatschappij en niet die uit de vorige eeuw komen.

Daarom deze stelling.

Het wordt hoog tijd dat iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid neemt, reclame en folders gaat maken dat de hedendaagse hobby weergeeft en geen 30 jaar achteruit in tijd staat

Geef jullie mening, argumenten en ga in discussie.
    Heb respect voor anderen hun mening, en heb er voldoening in.

Veel plezier,
    Luc

2. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Ooit van Utopia gehoord ???

Ik ben nu inmiddels ruim 30 jaar actief , en dat riep men 30 jaar geleden ook al. Er zal in deze nooit wat veranderen als er niets wettelijk geregeld wordt op dit gebied. En aangezien dat nooit gaat gebeuren, zal het een droom blijven. Droom maar lekker verder

helaas

3. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Misschien kan je dit toelichten en proberen te onderbouwen?

4. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    inmiddels gebeurd

Klinkt misschien een beetje pessimistisch , maar de ervaring heeft me dat inmiddels wel geleerd

5. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Tja, dat is natuurlijk ook een manier van doen :rolleyes:
    als iedereen zo reageert, waarom zou men dan veranderen?
    Waarom zou men dan wettelijk iets doen?

Kassa kassa denkt men.

6. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    precies, en daarom zal er voorlopig niks veranderen

Veranderen doe je pas wat als klanten massaal bij winkels weg blijven en niet meer kopen. Pas dan komt kwaliteit boven drijven en moeten ze misschien. Maar zolang iedere z.g. "dierenspeciaalzaak" (de goede niet tena gesproken, maar dat zijn uitzonderingen) alles maar mag verkopen en mensen dat allemaal nog kopen ook zonder zich vantevoren op de hoogte te stellen (e.e.a. komt dus van 2 kanten) zal er helaas niets veranderen

PS

Met wettelijk regelen zou ik kunnen noemen :

Minimale huisvestingseisen voor vissen (dus er mag geen viskom meer verkocht worden)
    Verplichte warenkennis voor de winkelier
    Een verplichte cursus voor iedereen die aquarium wil houden, en alleen bij een succesvol beeindiging van die cursus een soort diploma waarna men dieren mag kopen

Ik ga misschien wel erg ver hiermee, maar de kwaliteit zal dan zeker verbeteren, en zal er minder op de natuur roofbouw worden gepleegd

7. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Daarom dat de kommen verboden zijn? Dit kwam ook omwille dat de mensen uit die zaken weg bleven?
    Dit gebeurde toch ook omdat ooit iemand gezegd heeft "dit kan niet meer"?
    Misschien zijn er wel leden die iemand kennen die er wel iets aan kan of wil doen.
    Hoe klein de kans ook is, men moet ze grijpen met twee handen.

Komt nog bij dat er 30 jaar geleden een heel andere 'visie'( ;) )was dan nu.

Verandering moet langs beide kanten komen, heb je gelijk in, maar in dit geval vind ik de koper onderschikt aan de reclame.

Ik twijfel niet aan je goede intenties,
    maar nu vind ik persoonlijk dat je nogal kort door de bocht gaat.

8. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Verd..... aquavisie, het is moeilijk antwoorden als je telkens je tekst veranderd :D
    Ik loop steeds achter de feiten aan ;)

Minimale huisvestingseisen voor vissen (dus er mag geen viskom meer verkocht worden)
    Verplichte warenkennis voor de winkelier
    Een verplichte cursus voor iedereen die aquarium wil houden, en alleen bij een succesvol beeindiging van die cursus een soort diploma waarna men dieren mag kopen

Zover moet men nog niet gaan, het kan voor mij best, maar hoeft niet.
    Als men als eens begint met goede en deugzame folders uit te geven, waarin bv bestanden staan die wel in die of die aantal litersbak kunnen en met waarschuwingen erop, dan hebben de mensen die voor de eerste keer een LFS binnenkomen al een heel andere aanpak.

Men moet toch ergens beginnen? wel laat ze dan maar beginnen. :)

9. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Ik zie die kommen nog steeds, ze worden nog volop verkocht en gekocht. En alles wat ik hier lees is dat mensen nog steeds kopen bij de eerste de beste winkel waar ook een verdwaalde gup en neons worden verkocht zonder dat er iemand aanwezig is met de juiste opleiding. En het ergste is ... ze gaan er nog naar terug ook. Ga nu de afgelopen maanden eens na en kijk eens bij nieuwkomers wat die allemaal in de handen gedrukt krijgen. Dat houd je eigenlijk niet voor mogelijk, en het mag allemaal en het kan allemaal. En dat is in al die 30 jaar niet veranderd. En nogmaals, misschien ben ik erg pessimistisch, maar ik ben bang dat het ook de komende 30 jaar niet zal veranderen als er niet op een of andere manier ongegrepen wordt.
    Pas als er wettelijk iets geregeld wordt (zoals bv het verbod op de handel in de z.g. glowfish) zal er iets gaan gebeuren, en niet eerder

10. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Is een gevolg van de "regels" hier. Als je teveel achter elkaar post in hetzelfde topic krijg je te horen dat je moet samenvoegen omdat je nog binnen zoveel tijd je tekst aan kan passen. Nu doe ik dat en is het weer niet goed :D

11. Mars

Mars Erelid

Lid geworden:
    16 jun 2004
    Zouden we in het digitale tijdperk van nu niet meer mensen bereiken? Ik denk het wel. Je ziet ze natuurlijk nog steeds, maar ik denk toch dat bij veel mensen het besef dat een kom bv niet goed is veel sneller de huiskamer binnenkomt.

12. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    O zeker Marcha, je bereikt veel mensen op deze manier, maar ik heb het idee dat die mensen pas hier komen als ze vragen hebben omdat ze in de problemen zitten op een of andere manier. En dan krijgen ze te horen dat ze het helemaal verkeerd aangepakt hebben. Geen prettige manier om de hobby mee te beginnen. Geen wonder ook dat heel veel mensen afhaken.

13. aqua-life

aqua-life

Lid geworden:
    24 aug 2007
    Of juist dat ze zo trots zijn op hun eerste aquarium dat ze het hier komen laten zien en dan te horen krijgen dat bijvoorbeeld het vissenbestand eigenlijk helemaal niet verantwoord is. Kan me goed voorstellen dat dat demotiverend is.

14. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Hier ben ik het mee eens, maar dit is niet waar de stelling over gaat ;)

Nu men langs alle kanten allerlei kan volgen, tv, radio, pc, gsm, en ik ben er nog wel enige vergeten denk ik,
    zou het toch moeten kunnen dat men bepaalde instanties wakker schud?

15. aqua-life

aqua-life

Lid geworden:
    24 aug 2007
    Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat die instanties dan al snel met een diplomatiek antwoord zullen komen in de trend van:(simpele voorbeelden) 'We zullen er naar gaan kijken.' , of, 'aan de hand van alle handtekeningen zal een onderzoek gestart worden'

Maar zolang ze weten dat er nog steeds (flink) geld aan verdient kan worden zal er vrees ik niet zo snel wat veranderen. Dan moet je inderdaad, zoals AquaVISie stelt, de instanties gaan verplichten d.m.v. wetgeving.

16. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Ik kan nu mis zijn en voel me niet geroepen om dit zelf te doen,
    maar als men de grote merken nu dmv zoveel personen kan laten zien dat wat zij aan reclame doen niet de beste manier is, dan denk ik dat men veel eerder iets gaat bereiken dan dat men een wet wil laten veranderen of maken.

17. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Zolang de "grote merken" zoals jij ze noemt, toch wel blijven verkopen, hebben ze niets nodig om zich te onderscheiden. Waarom zouden ze dan geld uit gaan geven aan iets wat ze niet nodig hebben.
    Het is gewoon keiharde business waarbij alleen maar de winst telt

18. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Tegenwoordig is het hot om naar buiten te komen als zijnde milieu....., waarom daar niet op in spelen?
    Men gaat mij niet vertellen dat tegenwoordig de grote merken niet gevoelig zijn hoe zij overkomen op de markt. ;)

19. bennyboy

bennyboy

Lid geworden:
    7 aug 2011
    Dat ben ik helemaal met je eens luc,
    het is helemaal niet zo moeilijk om bijv 100 of 1000 of miss wel 10.000 mensen een hantekening te laten zetten voor het verbeteren van de educatie voor beginnende aquaranen. stel dat elk actief lid nou 10 hantekeningen verzamelt? dan zijn we al een heel eind...

Ben

20. Mars

Mars Erelid

Lid geworden:
    16 jun 2004
    Ik denk dat dat ook niet het probleem is, maar wel het in de praktijk brengen van die educatie.

21. bennyboy

bennyboy

Lid geworden:
    7 aug 2011
    Ik vind dat het het proberen waard is....
    niet geschoten altijd mis..
    en wie weet bereiken we wel iets?

22. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Precies, want daar komt Zoete Lieve Gerritje om de hoek kijken. Wie gaat dat betalen ???

23. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Mars slaagt de nagel op de kop.

-Men moet mensen kennen die verantwoordelijk zijn bij die firma's, gewone brieven belanden volgens mij te snel in de prullenbak(sorry Rene ;) )en dit voor ze de top halen.
    -Men moet diverse talen kennen, Duits, Frans en Engels is volgens mij toch wel nodig.
    -Men moet mensen bereiken die dan ook nog eens opzich willen nemen om handtekeningen te verzamelen.

Er komt heel wat bij kijken om zo'n project op te zetten.
    En dan mag men niet vergeten, dat wat men als klant vraagt ivm reclame of folters ook moet kunnen, met teveel ineens te vragen wordt er ook niks opgelost.

24. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Ik denk ivm betalen men niet mag praten, enkel over initiatief nemen als vrijwilliger, je er voor 100% achter zetten.

Als ik bv. zie welke tijd en wat geld ik ivm onze club in Mol steek ;)
    en dat is ook vrijwilligerswerk :)

25. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Je bent wel erg naief Luc. Een initiatief is natuurlijk leuk, maar stel je er niet teveel van voor. Even een kort artikel over een wettelijke regeling om de viskom te verbieden :

Ronde vissenkommen blijven te koop in dierenwinkels. De Nederlandse vereniging van dierenspeciaalzaken (Dibevo) was gevraagd een verbod op kommen te overwegen, maar die stelt dat een verbod het probleem niet oplost. Er zijn namelijk 'in allerhande winkels gelijksoortige glazen kommen voor andere doeleinden' te koop die ook kunnen dienen als vissenkom. Dat schrijft minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA) aan de Tweede Kamer.

De bewindsvrouw reageerde op Kamervragen van de Partij voor de Dieren naar aanleiding van een Tilburgs ziekenhuis dat vissen in kom verhuurt. Het TweeSteden ziekenhuis wil het zijn pati�nten hiermee meer naar de zin maken. Voor 4,50 euro kan voor drie dagen een vissenkom worden gehuurd voor of door een pati�nt. Wie langer dan drie weken een kom met 'sluierstaartjes' op zijn nachtkastje wil, moet 25 euro betalen. Ziekenhuispersoneel verzorgt de beestjes.

De PvdD wilde weten of Verburg haar beleid zo wil aanpassen dat het verboden wordt om ronde vissenkommen te verhuren of verkopen. De partij vindt dat dergelijke kommen een 'zeer nadelig effect hebben op de gezondheid, het welzijn en de levensduur'. Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren geeft aan dat een vissenkom door de kleine oppervlakte ongeschikt is voor goudvissen. Door die kleine oppervlakte komt maar weinig water met de lucht in contact en wordt minder zuurstof 'uitgewisseld'.

Verburg schrijft dat ze zich kan 'voorstellen dat er andere wijzen zijn om ziekenhuiskamers te decoreren', maar dat er ook nog andere factoren zijn die het welzijn van vissen be�nvloeden. Zij vindt dat bij de verkoop van vissen goede voorlichting moet worden gegeven. De dierenspeciaalzaken zijn bezig om een systeem van certificering hiervoor in te stellen. Dibevo zegt geen voorstander te zijn van ronde kommen en dit naar klanten uit te dragen.

Bron : De Pers

Dit is een artikel uit 2008 en men is nog steeds bezig. In de politiek is geen enkele interesse voor dit soort zaken (uitgezonderd de partij voor de dieren, maar die wordt niet meer serieus genomen door een stortvloed aan moties over de kleinste futiliteiten). En zolang de politiek er niets aan doet zullen de grote firma's zich er weinig aan gelegen hebben om iets in die richting te ondernemen. Het is dus geen kwestie van betalen aan die goedwillende vrijwilliger bij een vereniging, het is een kwestie van die voorlichting aan het publiek die op grote schaal moet gaan gebeuren. En dat is niet goed te maken met vrijwilligerswerk, dat kost veel geld, en de grote zaken zijn absoluut niet genegen om dat geld er voor uit te geven

26. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Nog even een voorbeeld over de houding van de politiek in deze :

Weg met de vissenkom

Draaft de Partij voor de Dieren (PvdD) door? Maandag diende de partij maar liefst zestig moties in. In een daarvan eist de PvdD een verbod op de vissenkom. De Kamer slaakte een ge�rriteerde zucht.
    �Ik denk dat ik maar even ga plassen�, riep een ge�rgerde Boris van de Ham (D66). Marianne Thieme was zojuist begonnen met het voorlezen van haar zestig moties in de Kamer. �Dit moet een recordaantal zijn�, verzuchtten de Kamerleden. Nooit eerder kwam een partij met zoveel moties tegelijk op de proppen. Een motie is een verzoek van een volksvertegenwoordiging (bijvoorbeeld de Gemeenteraad of Tweede Kamer) aan het dagelijks bestuur (bijvoorbeeld Gedeputeerde Staten van een provincie) om iets te doen of juist na te laten.

Zielige vissen
    In een van haar zestig moties pleit Marianne Thieme voor een verbod op de vissenkom. Ze vindt het zielig dat de vissen zo weinig ruimte hebben. Maar het is de vraag of het verstandig is van de partij om zoveel moties in te dienen. Zelfs de Dierenbescherming is bang dat de PvdD zichzelf belachelijk maakt: �De PvdD dreigt een karikatuur van zichzelf te worden.� Eerder moest het Ministerie van Landbouw al twee extra ambtenaren in dienst nemen om alle Kamervragen van de PvdD te beantwoorden.

Ingreep
    Toen Thieme bij motie nummer 39 kwam, greep de commissarisvoorzitter in: �We moeten voorkomen dat we er een g�nante vertoning van maken.� Maar volgens de Partij van de Dieren heeft een gewoon debat geen zin, omdat �de Kamer dierenwelzijn niet serieus neemt�. Thieme is van plan om de zestig moties alsnog in te dienen, ook al mochten ze niet hardop voorgelezen worden.

Vissenkom blijft
    De vissenkom blijft voorlopig in de winkels staan. Het argument van de Minister Verburg (Landbouw) luidde: �Een vissenkom is inderdaad niet goed voor de dieren. Maar hij is niet duidelijk van een ronde vaas te onderscheiden.� En om nou ronde vazen te gaan verbieden� Dan moet Thieme misschien eerst aantonen dat ook bloemen een ruimere leefomgeving verdienen.

PS

Ik ben geen lid van deze partij (en heb er ook niet op gestemd), ook ik vind dat ze te ver doordraven en zich daardoor belachelijk maken. Eea is dus ook geen echte aansporing richting dierenhandel om dan ook maar een centimeter in de goede richting te bewegen. En daar brengt een goedwillende vrijwilliger geen verandering in

27. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Maar jij hebt het over in een wet gieten,
    lees de stelling nog eens na.
    Het gaat erover dat de merken naar buiten komen met een doos die meer realistischer over komt.
    Of de folders beter maken.
    Dit heeft niks te maken met de wetgeving, alleen een andere manier aan reclame doen.

Ik blijf erbij als men via die merken kan bereiken dat er folders kunnen worden meegegeven met onervaren mensen dat dit al voor een deel in de goeie richting uit is, evenals hun waren aanprijzen.

28. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    nogmaals, droom maar lekker verder. zolang de handel niet gedwongen wordt om iets te doen, zullen ze het ook niet doen

En begrijp me goed, ik wil niet sarcastisch of negatief over komen, ik ben alleen maar realistisch ben ik bang

29. aquaridiot

aquaridiot

Lid geworden:
    5 okt 2007
    Ik zie het ook niet gaan gebeuren allemaal hoor. de massa interreseert zich niet voor hoe het met visjes gesteld is zelfs binnen veel dierenclubjes gaat de intresse eerder naar katten konijntjes en honden....

Vissen zijn niet aaibaar genoeg en dan vind men in de politiek het al gauw niet interresant en wil liever belastingknaken innen.

30. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Tja, en zo gebeurd er nooit iets.

31. Rammie

Rammie

Lid geworden:
    30 jun 2010
    Stelling gaat niet over politiek, maar over de mensen die reclame maken voor b.v. aqauriums.

Heeft niets met aaibaar te maken (dat het een lief knuffelig dier is), dat honden vast worden gemaakt aan een boom en de eigenaren gaan op vakantie is ook starfbaar. Waarom dan niet een vis (die 30 cm groot kan worden)die in een in pot/kom worden gepropt en ook maar aan hun lot over laten.
    In dit geval gaat het om principes en als je bij voorbaat al gaat zeggen dat het niet ingevoerd zal gaan worden, zal het ook nooit gebeuren.
    De PvdD staat voor het verbieden voor een vissenkom, maar krijgt zo weinig steun van "het volk" waardoor uiteindelijk de motie in de prullenbak kan.

Wat betreft de stelling (de misleidende reclame) - Hoe meer handtekeningen/mails de desbetreffende fabrikanten krijgt, hoe meer zij er over gaan denken om b.v. de verpakkingsdoos te veranderen met een ander plaatje en dit kost geen extra geld.

Dus iedere stem/mail geldt!!!

Ook al zie je het niet gebeuren, maar wat is de moeite die je er voor moet doen?

32. Mattie

Mattie

Lid geworden:
    10 jan 2011
    Allereerst wil ik even zeggen dat ik dit een super-topic vind! :thumbs: Het begint zowieso in mijn ogen allemaal met bewustzijn, oftewel, w�ten waar je mee bezig bent. En wat betreft digitaal; zelfs dit topic kan al mensen bereiken. Ik zeg, zet 'm op de voorpagina van dit forum!

(Ik heb overigens geen idee over welke reclames jullie het hebben.. :p Ik heb nog nooit folders of i.d. gezien over visbestanden)

Het begint denk ik bij onwetendheid. Ik denk dat mensen al minder zorgzaam zijn voor kleinere dieren. (mits ze deze misschien al een tijdje als huisdier hebben, waarna er een band groeit). En tevens is het zo dat het bij kleinere dieren moeilijker te zien is of ze bijv. ongelukkig zijn. Bij een groot dier zijn veel gemakkelijker gelaatsuidrukkingen af te lezen en dat is erg moeilijk bij een vis. Tevens maken veel dieren geluid wanneer er iets aan de hand is, maar een vis moet je wel even bestuderen om bijv. veranderingen in gedrag te kunnen zien. Er zijn best veel mensen die vinden dat een konijn te klein zit in de dierenwinkel, maar over een vis hoor je bijna nooit iets.

Ook ik ben begonnen met het idee 'een bakje water en dan de vissen erin die ik leuk vind'. Helemaal niet beseffend dat een vis z� veel eigenschappen/wensen heeft. En dan ook nog eens het enorme verschil tussen vissen onderling. De mensen die ik enthousiast vertel over mijn aquariums zijn ook elke keer weer verbaasd met de dingen die ik geleerd heb, waarvan ze (waaronder ikzelf) nooit verwacht hadden dat vissen houden zo diep kan gaan.

Dat mensen pas gaan leren waar ze mee bezig zijn, door na problemen op dit forum te komen, daar ben ik het helemaal mee eens.

Misschien dat wij zelf eens in actie moeten komen ipv. te wachten tot iemand anders dit voor ons doet? De wereld veranderen begint bij jezelf zeggen ze toch altijd? Als je deze zin eens bewust leest dan is dit 100% waar. Waarom zelf als kenners (= ik niet) niet iets actiefs doen? Waarom geen keurmerk oprichten voor aquarium-zaken? Waarom geen database online zetten waarin men kan zien welke winkels in hun buurt bewuste winkels zijn? En een extreem idee, wat volgens mij helem��l niet zo extreem is; waarom niet met zijn allen een landelijke winkelketen oprichten? Een winkelketen die samenwerkt met bijvoorbeeld een forum zoals deze, waardoor heel veel aquarianen bereikt kunnen worden. Allemaal samenwerkend en dus niet enkel afhankelijk voor ��n verkoper. En een soort van gesponserde SIRE reclame lijkt mij ook een heel mooi idee. Misschien dat dan over een tijd ook de beginnende foute aankopen worden weggefilterd. Ik denk dat men n�, als beginner, niet eens weet dat zulke onderwerpen de ronde doen.. Maar een winkel die zijn reclame baseerd op het bewust behandelen van vissen, zegt meteen al enorm veel over de winkels die ze in gedachte hadden. ("H�, er bestaat een winkel die vissen bewust behandeld en verkoopt! Zou deze winkel dat ��k doen?) Er gaat een belletje rinkelen zeg maar.

Ach ja, misschien een hoop geratel, misschien ook niet. Maar nogmaals kudo's voor het topic.

33. Aqua_Niels

Aqua_Niels

Lid geworden:
    6 jul 2011
    Wanneer gebeurd er dan wel iets?
    Als de consument zich verzet door van de winkel te eisen een goede en rechtvaardige voorlichting te geven in zijn communicatie? (dus reclame, verkoopgesprek etc.)
    Hoe ga je dat eisen dan?

Ik ben inderdaad bang dat zoals AquaVISie al zei je dit via de wet zal moeten verplichten, de consument staat ook vrij machteloos aangezien er geen alternatief is.
    Of je koopt een vis bij de dierenwinkel of niet, er bestaan namelijk geen utopische dierenwinkels waar eerlijke informatie wordt gegeven, althans dat zijn er vrij weinig, te weinig voor de consument om een boodschap te kunnen geven waardoor andere winkeliers een voorbeeld zullen volgen.

34. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Men kan op dozen waarin men aquaria verkoopt zien dat de tekeningen en/of foto's oud zijn, ook bv. de reclame die sera maakt ivm hun voeders durven ze ook nogal eens afwijken van de gangbare en hedendaagse visbestanden.

Ik denk als men bepaalde grote merken aanschrijft(wel de juiste personen) en men geeft aan wat de dag van vandaag speelt ivm visbestanden hier in West-Europa, dat de kans erin zit dat men eens 5 minuten nadenkt en bekijkt of in de toekomst dit niet anders kan worden gepresenteerd.
    En zoals hierboven al is neergezet, nooit geschoten is altijd mis.

Ik snap niet dat door bepaalde leden(niet jullie) op dit forum van de ene kant "schande" wordt gesproken ivm bepaalde visbestanden, en langs de andere kant gewoon de schouders wordt opgehaald en niks doet.

Ik heb nu maar 1 voorbeeld aangehaald wat men zou kunnen doen, maar er moeten er toch nog andere zijn die misschien wel beter zijn?

Als men niks doet en helemaal niets zegt, dan zullen binnen 20 jaar nog goudvissen, maanvissen en andere grote kerels op kleine verpakkingen staan.

35. Rammie

Rammie

Lid geworden:
    30 jun 2010
    Het beste is dan om je "brief" te laten vertalen door online vertaalsite, want gaat de mail alle afdelingen rond vanwege de barslechte/hilarische vertaling.
    Het beste effect dus :D :D :D