Stelling van 21-05-2016: Groot wordende visjes houden is niet meer van deze tijd.

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 21 mei 2016.

View Users: View Users
  1. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Het voorstel voor deze stelling komt van Maosan,
    waarvoor onze dank :)

Er worden tegenwoordig meer en meer grotere aquaria gemaakt om in huiselijke kring neergezet te worden.
    Een aquarium van 3 of 4 meter lengte is geen rariteit meer.
    Wat men veel jaren verkoopt zijn soorten die veel, zeer veel plaats nodig hebben, veel meer plaats dan dat wij als hobbyist kunnen geven.

Een voorbeeldje:

Phractocephalus hemiliopterus
    725332luc_0_82_roodstaartmeerval.jpg
    Bron foto: Klik hier

Channa marulius
    364479luc_0_82_channa_marulius.jpg
    Bron foto: Klik hier

Chitala ornata
    967543luc_0_82_download.jpg
    Bron foto: Klik Hier

Deze zijn maar enkele voorbeelden die men in een LFS kan kopen, er zijn nog vele andere soorten die net iets kleiner blijven maar ook tot deze categorie behoren.
    Is dit nu men met dierenwelzijn zoveel bezig is en er andere opvattingen zijn dan pakweg 5 of 10 jaar terug nog wel verantwoord?

Daarom deze stelling.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vissen van dit kaliber verkopen en in huiselijke kring houden is niet meer van deze tijd en moet verboden worden.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Geef jullie mening, argumenten en ga in discussie.
    Heb respect voor anderen hun mening, en heb er plezier in.

Veel plezier,
    Luc

2. Botia

Botia

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Het probleem is dat het merendeel van dergelijke vissen bij mensen in een veel te kleine bak belanden. Daarom kunnen deze vissen beter niet meer verkocht worden.

Maar zolang er vraag is wordt daar aan voldaan.

3. Dravik2

Dravik2

Lid geworden:
    24 jan 2012
    verboden vind ik overdreven maar vissen die meer dan 40cm kunnen worden kunnen door weinige de juiste omstandigheden worden geboden.
    dus ik zou eerder voor zijn om deze soorten niet in het standaard assortiment te hebben en pas leveren nadat de koper heeft aan getoond dat hij er de ruimte voor heeft om het dier goed te laten opgroeien en leven.

4. Wouter18

Wouter18

Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Zolang er mensen zijn die bakken van >3 meter hebben is er markt en is het aan de LFS om de vissen te verkopen aan mensen die verstand van zaken hebben. Er worden ook goudvissen verkocht die in een Viskom terecht komen of kleinere tropische vissen die ook te klein zitten, dus het probleem speelt in alle gradaties. Overigens geldt dat voor alle huisdieren.

5. immixronnie

immixronnie

Lid geworden:
    1 jan 2010
    Ik vind eigenlijk dat je deze vissen niet standaard in je assortiment moet hebben zitten dan is de kans vee malen kleiner dat ze ook daadwerkelijk verkocht worden. Mensen met een heel groot aquarium weten vaak de weg wel om aan hun vissen te komen en die kunnen ze dan eventueel bestellen bij hun leverancier. vaak zien mensen deze vissen zitten en denken oh mooi die wil ik hebben de zogenaamde impuls aankoop dat voorkom je dan...

6. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Als mensen zo een vissen van dat kaliber gaan aanschaffen, moeten ze natuurlijk ook wel de minimale vereisten hebben om deze vis fatsoenlijk te kunnen huishouden.

En dat is meestal niet altijd het geval.

7. Biologist

Biologist

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik ben het er mee eens dat deze vissen eigenlijk niet in het standaard assortiment horen te zitten. En al helemaal niet op de grootte waarop ze verkocht worden. Meestal worden kleine dieren verkocht van een cm of 10 met de woorden 'hij wordt niet veel groter'. Maar het is dan aan de winkels om de juiste informatie te geven. Geldt overigens voor alle vissen.
    Om de verkoop helemaal te verbieden gaat mij te ver, maar ik betwijfel of er een grote markt is die deze dieren met goed fatsoen wil en kan huisvesten.

8. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Ja, dat is waar wat je zegt.

Maar het probleem is dat de winkels geen juiste informatie geven, zij geven enkel informatie de de mensen aanzet tot kopen, zodat zij kunnen verdienen.

Er zijn natuurlijk nog wel enkele winkels die dat niet doen, maar het zullen er toch niet al te veel zijn.

Spijtig genoeg kan je hier weinig aan doen.

9. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Als men sommige vissoorten te klein zet, bv. in 60 cm ipv 80 of 100 cm is het kot te klein en als men dan ook nog eens tegenslag heeft wordt je voor bijna voor dierenbeul uitgemaakt. ;)
    Maar vissen die gemakkelijk een metertje groot worden mogen dan niet verboden worden te verkopen en kunnen wel in een "bakje" van 3 of 4 meter gehouden worden?

10. MaoSan

MaoSan

Lid geworden:
    1 mei 2010
    Ik kwam op dit onderwerp omdat ik bij Semmies petstore op de website keek en ik zag dat daar Gibbiceps werden aangeboden en ik niet snap dat dit zomaar kan en gedaan word. We zien geregeld hier op het forum de mensen met zo'n beestje en het probleem om dit dan op te lossen. En als je dan zo'n klein dierenwinkeltje ziet waar je pangasius in de stelling ziet zitten.

Ik vind dan ook dat ondanks dat de aquarist zijn eigen verantwoording hoort te nemen om te weten wat hij in zijn aquarium steekt en daar goed voor dient te zorgen. Maar dat er ook een beperking dient te komen van het aanbod.

11. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Mee eens, ik vind dat nog vis nog ander dier in een te kleine ruimte gehouden mogen worden.
    Ik kan me ook zo boos maken op dolfinaria, zo verschrikkelijk afschuwelijk hoe die dieren moeten leven. ;(

12. mss

mss

Lid geworden:
    31 jul 2011
    Dan hebben jullie nog niet de arapaimas gezien die aangeboden worden.
    Ik deel jullie mening eigenlijk. Maar wat ook al gezegd is zolang er vraag is worden ze verkocht. Kijk naar al die misvormde kweekvormen tegenwoordig zelfde verhaal als bij de groot wordende vis soorten.

13. A.B

A.B Guest

Met een verbod ben ik het niet eens. Eerlijk gezegd ben ik het met een verbod sowieso al niet gauw eens. Dat heeft in de kern te maken met het leven in �vrij� land waar men eigenlijk met ver en ge boden altijd zorgvulding om dient te gaan omdat dit ten alle tijden een inbreuk op dei vrijheid is. Maar dat terzijde.

Ten aanzien van dieren houden ben ik ook niet zomaar voor verboden. In principe ben ik van mening dat elk dier gehouden moet kunnen worden mits de houder het op een acceptabele manier kan houden.

Het is bv niet zomaar gezegd dat dierentuin x per definitie een olifant wel kan bieden wat het nodig heeft en meneer jansen van nummer 53 niet.. Een extreem voorbeeld uiteraard.

14. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    nu is het dat deze vissen te groot worden voor de gemiddelde aquaria, en ondanks dat aquaria van 3 meter geen rariteit meer is. heeft menig huishouden een bakje van 60/80 cm. met vissen erin die 15cm worden en totaal niet bij elkaar kunnen. zelf meegemaakt: jahoor meneer dit kan allemaal prima... niet dus

wat dat betreft kan je alle vissen groter dan 10cm wel verbieden. word het dus niet. wel zou ik het goed vinden als deze "monsters" minder goed in de handel verkrijgbaar zouden zijn, dus alleen een paar verkoop punten die het niet verkopen als men niet kan bewijzen dat ze het kunnen huisvesten.

dit is allemaal leuk bedacht maar gebeurd toch nooit, winkels willen winst. maakt niet uit hoe ze het verdienen.

15. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Het is en blijft overigens een beetje een EN EN verhaal!

Ik heb al 17 jaar 3 Peckoltia Brevis in mijn bak, ( 340 liter) die worden:

1) Op papier 13-18 cm.
    2) In het echt 09-10 cm
    3) Bewegen slechts zeer minimaal en hebben geen enkele vorm van teritoriumdrang.

Deze visjes zijn dus waarschijnlijk hartstikke happy in mijn bak...!

Ik had ook, 5 prachtige Maanvissen en ook nog extra de wat rondere (echte) soort
    Pterophyllum dummerlii Nu benaamd als P.leopoldi.
    Deze heb ik teruggebracht naar een kweker, omdat:

1) De vissen bij volwassenheid toch wel erg groot werden in verhouding tot de hoogte en lengte van mijn bak
    2) DE visjes WEL een territorium wilden hebben en dat erg moeilijk werd.
    3) Bij paarvorming er erge agressiviteit optrad, omdat ze niet ver genoeg weg konden zwemmen.

Zo zie je maar dat vissen van gelijke grootte maar sterk afwijkend gedrag en leefgewoonte, juist daardoor wel of niet in een bepaald formaat bal passen...!

16. MaoSan

MaoSan

Lid geworden:
    1 mei 2010
    Maar ik zie de Gibbiceps te koop staan voor � 4.95 daar kun je geen winst op maken lijkt mij!

17. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    in dit geval durf ik het niet precies te zeggen, maar je zult versteld staan voor wat voor schijt bedragen ze de vissen inkopen.

18. AntonvdBerg

AntonvdBerg

Lid geworden:
    21 dec 2013
    Zolang de verkopende partijen deze dieren kan verkopen, blijven ze deze dieren aanbieden.
    Het zou alleen normaal moeten worden voor de lfs om het gesprek aan te gaan en op maat te adviseren.
    Dit gebeurt al zeker wel, maar helaas nog lang niet altijd.
    Daarnaast is het in mijn ogen de ��k de verantwoordelijkheid van de consument om onderzoek te doen, voordat iets wordt aangeschaft.
    Dit kan al simpelweg info te vragen (en te geven) in de winkel.

Ik ben het daarom ook niet eens met de stelling.

19. MaoSan

MaoSan

Lid geworden:
    1 mei 2010
    Maar in de meeste winkels zeggen: "ja hoor kan prima. Deze worden niet zo groot in dit bakje!". Eaarom zitten er nog steeds goudvissen in een kommetje of maanvissen in een 60cm aquarium.

20. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    +1

21. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    ik weet hoe het met jullie is maar ik wordt zelf momenteel een beetje onpasselijk als ik dit soort vragen lees (Vissen van dit kaliber verkopen en in huiselijke kring houden is niet meer van deze tijd en moet verboden worden)
    wel ja alweer een verbod denk ik dan moet nu alles per wet/verboden worden geregeld.
    en dan dat gezeur over de verkoper moet betere info geven en is verantwoordelijk daarvoor.
    waar is de verantwoordelijkheid van de koper dan.
    die dient zich voor de koop voldoende te informeren over het product/dier.

is mischien een beetje rare vergelijking.
    roken/drinken je rookt zelf of drinkt zelf er is niemand die zegt dat het moet.
    zelfde met tv daar zit een uit knop op je hoeft niet te kijken als je iets niet zien wilt.

groet

jaap

22. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    We zijn idd een land van regeltjes, maar wie moet dat allemaal gaan handhaven.
    Iets verplichten, of als regel stellen, moet ook gehandhaafd worden, wie gaat dat doen?

23. ypoc

ypoc

Lid geworden:
    7 dec 2012
    Ik vind zelf dat het niet moet worden verboden, maar moet worden "verborgen"

Beginnende aquaristen en eigenwijze mensen, doen geen research, kijken niet rond op internet (meestal).
    Ze gaan naar de winkel ik vind die mooi, en die en die... etc.

Zet zo'n vissen die kunnen worden beschouwd als vissen voor "geavanceerde aquaristen" op bestelling.
    Mensen die weten wat ze doen, moeten niet worden benadeeld omdat er idioten rondlopen op deze wereld.

Want eigenlijk vind ik deze stelling nogal specifiek, want als je nadenkt, grote of kleine vissen er zijn altijd idioten die ze verkeerd houden, dus is elke stelling die over verkeerd houden van vissen gaat oneindig...

En mss hebben winkels hier ook hun deel schuld in, maar die mensen willen ook maar centen verdienen.
    En iedereen kan zich voorstellen, als mensen bijvoorbeeld een vragenlijst zouden moeten invullen. (bakmaat, temperatuur, etc etc)
    En ze 80% van de mensen moeten afwijzen omdat er iets niet klopt ze verlies zouden maken.

24. AntonvdBerg

AntonvdBerg

Lid geworden:
    21 dec 2013
    Precies wat ik bedoelde! :D

25. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Eens hoor, je bent zelf verantwoordelijk wanneer je een dier of wat dan ook aanschaf, en verkooppraatjes kan je ook zelf checken.
    Het moet niet zo zijn dat de goeie onder de kwade moeten lijden .
    Juist omdat je niet alles aan regels en wetten kan plakken, dat wordt genoeg gedaan, hebt je zelf verantwoordelijkheid.

26. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    En hoeveel doen dit er?
    Ik snap echt niet wat jullie hebben tegen een verbod.
    Het zijn vissen waarvan wij als oudere leden weten dat deze niet in een 'normale' bak passen.
    meer dan 95% van de aquariaanen weet dit echter niet, bijgevolg worden ze gekocht en daarom weer verkocht.
    Als er op die vissen al een algemeen verbod is ivm kopen door particulieren(dus dat ze niet te verkrijgen zijn via een LFS)dan hebben we dit stok al achter de deur.

27. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    En dan komt er een verbod op de verkoop, tja, dan zijn we er.
    Maar wie gaat dat handhaven?
    Ik ben bang dat je voor speciale dieren toch naar een speciaal zaak moet gaan, weinig LFS verkoopt bijzondere dieren die ook nog eens heel groot worden.
    Laten ze eerst maar eens dolfinaria gaan verbieden, dat vind ik nog eens zielig.
    Maar zolang we die hebben kijkt de wet niet zo nauw denk ik ;)

28. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Gewoon een invoerverbod in Europa, en je hebt je wet.

29. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    We zullen moeten wachten tot de rode lijst van de te houden dieren ook op de aquariumvissen wordt gemaakt en toegepast,
    dan is het probleem opgelost, maar dat kan nog wel enige jaren duren.

Maar ik ben het eens met de stelling.

30. astrid j

astrid j

Lid geworden:
    22 jul 2011
    Er zijn al landen die wildvang verbieden, dus wie weet komt die wet er ook ooit wel.
    Maar ik vind het wel jammer dat zulke betutteling nodig is om mensen te behoeden voor foute aankopen, maar soms is het nodig.
    Daarentegen vind ik nog steeds dat je als mens zelf verantwoordelijk ben voor wat je doet.
    Je zou je ook in kunnen lezen voordat je iets koopt b.v.
    Door een verbod pak je ook mensen die wel heel goed weten wat ze kopen. ;)

31. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Jammer dat geen antwoord wordt gegeven op een z��r prangende vraag van Astrid : en wie gaat er dan handhaven?
    Hoezo "gewoon" een verbod, of "wachten op een rode lijst" als niet duidelijk is wie moet gaan handhaven en of daar capaciteit (lees: keiharde euro's) voor is... ?
    Zonder gedegen antwoord op de vraag van Astrid is er vooral sprake van rooskleurig denken dat is ontbloot van elke realiteitszin...

32. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Grotendeels zijn we weer terug bij dit topic uit 2013.

33. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Vooruit daar gaan we weer, :stars:

Dus jij zegt, laat ons maar rijden zonder autogordel want er is toch geen of bijna geen toezicht erop, of je moet dit of dat niet doen want er is toch geen toezicht op.

Er zijn nog zoiets als douane weet je?

34. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    "weer" ? als Astrid een vraag stelt reageer je niet en nu wij het doen wel...
    Dat riekt en wel naar het fenomeen dat het met de persoon die iets vraagt of stelt te maken heeft en dat siert een beheers- en erelid niet, integendeel.

En voor zover er iets over de inhoud wordt gezegd:
    - door de vraag van Astrid om te draaien is de oplossing er nog niet. Of wel?
    - Douane, binnen de EU bedoel je? Die is er niet... heeft iets met de vier vrijheden van de EU te maken. Dus eens een soort binnen is kan de Douane helemaal niks nakkes nada.

35. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Met de douane heb je alleen het invoer segment, dus onvoldoende maar een begin.
    Handhaving is altijd stap 2, ik kan nog steeds in de auto niet handsfree bellen, de kans op gepakt te worden is zeer gering, maar kan worden gehandhaafd.
    Als er eerst een lijst, wet, regeling of wat dan ook komt welke wel en niet mogen zijn we al verder en dan pas kan er worden gehandhaafd.
    Misschien moeten we allen een paar eurotjes meer belasting gaan betalen om de keuringsdienst van waare te spekken voor meer controleurs?