Stelling van 12-8-2019: wat is de beste filtermethode?


eerst dit en dan een ellenlang verhaal over wat wel en niet... beetje dubbel.

Ja het is toch een disccusie ? dus beetje uitleg is dan overbodig ?
Dus zo dubbel is het allemaal niet wat ik zei.. het hangt van je biotoop af en onbeplant of beplant met voor en nadelen met bepaalde filter systemen.
 
Hij heeft het over je eerste zin en dan je verhaal dat het een beetje dubbel is. Niet om je uitleg.

Met andere worden je had of de eerste zin enkel moeten schrijven of alleen je verhaal en je eerste zin niet op moeten schrijven.

Maar goed dat was Ff Offtopic.

Ik heb zelf 2 potfilters en voor mij werkt dat prima.
Maar wat goed of slecht is?.

Het is voornamelijk belangrijk dat je de juiste media erin hebt en de juiste formaat filter voor je aquarium.

Maar hee zo een kenner ben ik niet in filters. Heb zelf geen bioloog gehad ofso, dus kan er niks over zeggen.
 
Het is voornamelijk belangrijk dat je de juiste media erin hebt en de juiste formaat filter voor je aquarium.

Precies wat ik bedoelde. Elk aquarium heeft zijn eigen behoefte aan filtering en dus moet je dit dus op elkaar afstemmen.
 
Ha, de filterdiscussie :)

Mijn mening, in zijn algemeenheid. En ik heb ervaring met zowel potten als met een bioloog, voordat er iemand gaat zeuren... :D

1. Potfilters doen bar weinig qua biologische werking. Mensen lijken te vergeten dat het grootste bio-filter dat iedereen in huis heeft, het aquarium zélf is. Even als voorbeeld mijn eigen bak. Hoe effectief denk je dat twee potfilters van "maar liefst" 8 liter inhoud zijn, voor 750 liter water en 75 kilo zand (dat ligt namelijk op de bodem van de bak)? Inderdaad: dat doet nauwelijks iets. Het volume is verwaarloosbaar, en water gaat er té snel doorheen. Maar een potfilter is wél een hele efficiënte manier van mechanisch filteren, ook onder grote bakken, om dezelfde reden (snelle doorstroom). Mijn huidige bak (200x65x60) wordt gefilterd door twee Eheim Prof 3 600 potten, zonder bioloog dus. Voor wat extra stroming (Malawi cichliden) heb ik een paar kleine stromingspompjes erin hangen.

2. Een bioloog heb ik paar jaar terug gehad. Zo'n ding is - relatief - onderhoudsvriendelijk. Je hoeft er niet heel veel aan te doen, als je het ding goed inricht en inregelt. Liever niet zelfs, want je verstoort de bacteriehuishouding door er teveel in te rommelen. Toen ik een bioloog had, had ik er nog wel een potfilter bij, die vooral dienst deed als bodemafzuiging. Daarmee kom ik bij - vond ik - het grootste nadeel van een bioloog, en dat is het gebrek aan vuilafzuiging op de bodem. Nieuwere bakken hebben een inlaat over de gehele hoogte (mbv een dubbele wand voor de overloop), maar dat had ik niet. Verder, qua filtering, was de bioloog prachtig. Kraakhelder water, een flinke buffer, prima waterwaarden en weinig onderhoud. Een groot extra voordeel is dat je techniek erin kwijt kunt (verwarming, temp. controller, etc.).

Al met al kies ik nu voor potfilters, maar dat is eigenlijk niet eens omdat ik het persé beter vind. Ik heb niet echt een voorkeur. Een potfilter moet wel wat vaker schoongemaakt worden, maar dat is een klusje van niets. Wél belangrijk is de vulling van je filter, denk ik. Maar omdat ik 'm vooral zie als mechanisch medium, is het weer vrij eenvoudig. Gewoon met sponzen en watten van grof naar fijn. Onder de watten kan ik dan nog actieve kool kwijt, indien nodig. Of turfgranulaat. Qua geld zal het niet zo heel veel uitmaken, als je een nieuwe bak aanschaft. Of een bak met bioloog, of een bak met 1 of 2 grote potfilter(s). Het is een beetje lood om oud ijzer - zeker voor een grotere bak.

Kortom: ieder zijn ding, en wellicht is het ook nog afhankelijk van de bak en je visbestand. Belangrijkste is dat de waterkwaliteit en gewenste helderheid goed blijft tot de volgende waterwissel. Als dat het geval is, dan heb je de juiste keuze gemaakt. Zo simpel is het, denk ik :)
 
Twee van mijn drie aquaria gebruiken het standaard bioflow filter van Juwel en doen dit probleemloos. Meningen zullen hier uiteenlopen, maar ik zeg dat het een prima (start) filter is. Ga je meer dan gebruikelijk veel vis toevoegen dan heb je wellicht iets zwaarders nodig maar de meeste 'standaard' aquaria die ik zie kunnen zonder problemen schoon gehouden worden door een bioflow filter.
 
@ Danielhoogland: Een interval filter werkt als volgt: het is een vierkante bak ( potfilter) die door onderdruk en hevelwerking volsstroomt aan de zijkant zit een vlotterkamer en als de filter bijna vol is, dan slaat de vlotter naar boven, waardoor zich een afvoer opent, op dat moment begint de filter zich in hoog tempo leeg te drukken en heb je een minuut of wat een flinke stroming in je bak, het waterpeil in je filter daalt en de vlotter gaat op een gegeven moment weer omlaag, de uitstroom gaat weer rustig, en de filter begint weer vol te lopen. Dit vol en leeglopen zorgt ervoor dat dit filter dus werkt als een biologisch nat/droog filter, waarbij ook nog eens via een luchtslang op de filterkop elke keer weer verse lucht aan de pompinhoud wordt toegevoegd, de filter heeft ( met een sponsvoorfilter) een standtijd van 4-6 maanden en werkt perfect in een planten bak met of zonder CO2 toevoer.
De vol/leeg cyclus duurt bij schone media 3 minuten en na een maand of 3 zo'n 5-6 minuten. Waren te krijgen met of zonder verwarming en met 2 of (beter!!) 3 mandjes. De waterspiegel in je bak rees en daalde met elke intervalperiode tussen 1 en 2 cm.
 
@BigSmoke Bedankt voor de uitleg, het is me nu duidelijk en lijkt inderdaad een erg mooi zuurstofrijk systeem. Jammer dat deze blijkbaar niet meer (nieuw) te koop is.
 
ja biologisch gezien gaat er niks boven een bioloog, maar onderhoud vind ik ronduit vervelend.
matten eruit trekken in relatief weinig werkruimte, knoeien met water, leegzuigen van de bodem ect.

een potfilter trek je onder de bak vandaag, kieper je leeg in de tuin en klaar.
Grappig, voor mij is het juist andersom. De sump was het makkelijkste filter dat ik ooit heb gehad en potfilters vond ik zo onhandig dat ik uiteindelijk terug naar binnenfilters ben overgestapt.
 
Is die bioflow van Juwel dan zo slecht dat je die er direct moet uithalen?

Nee hoor. Eén van mijn eerste bakken was een Juwel Rio 180 (die dingen bestaan al eeuwig). In een plantenbak die niet al te zwaar bezit is, werken die filters prima. Ik vond het ook prettig qua onderhoud, alles in de bak, veel minder geknoei met water, en het is handig met bijvullen in een bak met 'kwetsbare' inrichting (nog niet goed gewortelde planten, bijvoorbeeld). Je kiept je verse water gewoon boven in de filter, zonder dat je inrichting overhoop ligt of boven komt drijven :)

Maak je een cichlidenbak oid van je Juwel aquarium, zou ik 'm eruit halen, of op zijn minst een potfilter erbij zetten, want die belasting is m.i. wat te zwaar voor deze filters.
 
Ik zelf vond de interne van Juwel niet de fijnste omdat de uitstroom voor mijn gevoel geen goede circulatie gaf maar goed dat kan aan mij hebben gelegen.
 
Ronduit slechte filtersystemen zijn gelukkig zeldzaam. Alles heeft wel ergens een toepassing, de ellenlange discussies binnen de hobby ten spijt. :)

Ik heb binnenfilters gebruikt, pot, HOB en wat gespeeld met een bioloog. Allemaal heeft het wel wat. Recent m'n bakjes geswitcht naar sponsmatten en sponsfilters (zowel op lucht als water) en mij bevalt de eenvoud wel. De vooroordelen over de beperkte capaciteit die sponzen zouden hebben zijn niets meer dan dat: vooroordelen. Je moet ze gewoon goed toepassen. Er is daarnaast verschil in kwaliteit/efficiency/toepasbaarheid tussen sponzen van verschillende merken. Zelf ben ik voor 'premium' sponzen gegaan om die reden. En ja, je zou zomaar een stromingspompje kunnen moeten bijplaatsen, afhankelijk van je setup. Big deal.

Is die bioflow van Juwel dan zo slecht dat je die er direct moet uithalen?
Dat binnenfilter werkt an sich prima, zolang je hem met enige regelmaat onderhoudt (met name de fijne filtersponzen schoon/open houden). Je merkt al gauw dat de stroomsnelheid terugloopt als je te lang wacht. Zelf vond ik de schoonmaakintervallen wel erg kort worden (ik ben lui) en was ik uiteindelijk niet zo tevreden met de doorstroming. Om die reden en om ruimte te besparen het filter verwijderd.

de beste filtering... zo veel en zo groot mogelijk.
Waarom bacteriën meer plaats bieden dan ze nodig hebben?

En verder snap ik de fixatie van velen op spons niet... ik vind dat maar nutteloze ondingen die veel te snel toeslippen, onmogelijk deftig uit te kuisen zijn en veel beter door andere dingen vervangen kunnen worden.
Heil sponzen!!

Kortom: ieder zijn ding, en wellicht is het ook nog afhankelijk van de bak en je visbestand. Belangrijkste is dat de waterkwaliteit en gewenste helderheid goed blijft tot de volgende waterwissel. Als dat het geval is, dan heb je de juiste keuze gemaakt. Zo simpel is het, denk ik :)
Jij snapt hem. :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom bacteriën meer plaats bieden dan ze nodig hebben?
Waarom niet?
Juist inschatten hoeveel ruimte ze nodig hebben is quasi onmogelijk, die nood varieert ook continu, de belasting van je bak varieert continu.
Dan heb ik liever veel te veel filtercapaciteit dan net te weinig.

Voorbeeldje... ene van m'n katten heeft ooit eens op m'n bak een braakbal gelost... niet zo leuk als dat in je water loopt.
Maar mede doordat m'n filter die extra wel aan kon heb ik nooit iets gemerkt aan m'n vissen.
 
Ik snap je gedachtegang. :) Maar is het niet zo dat de omvang van je bacteriekoloniën altijd in verhouding staat tot het beschikbare voedsel? Dus feitelijk zijn je bacteriën qua aantallen niet voorbereid op die onverwachte braakbal (of op plotselinge vissensterfte of... een "nummer twee" in je bak van een heel erg dronken persoon...).

Het helpt zeker om in zulke gevallen extra vestigingsplaatsen te hebben; die baccies moeten immers ergens bij kunnen groeien. Maar ik denk dat je al gauw onnodig veel materiaal hebt als je bijvoorbeeld een derde filter aan je bak hangt "voor het geval dat".
 
Ik snap je gedachtegang. :) Maar is het niet zo dat de omvang van je bacteriekoloniën altijd in verhouding staat tot het beschikbare voedsel? Dus feitelijk zijn je bacteriën qua aantallen niet voorbereid op die onverwachte braakbal (of op plotselinge vissensterfte of... een "nummer twee" in je bak van een heel erg dronken persoon...).

Het helpt zeker om in zulke gevallen extra vestigingsplaatsen te hebben; die baccies moeten immers ergens bij kunnen groeien. Maar ik denk dat je al gauw onnodig veel materiaal hebt als je bijvoorbeeld een derde filter aan je bak hangt "voor het geval dat".
Idd bacteriën zullen enkel groeien volgens het voedsel die ze hebben.Maar stel dat ze opeens dubbel voedsel hebben, dan heb je in ongeveer 10u dubbel bacteriën. Maar dan moet je ook dubbel media hebben of je krijgt een gigantische waterbloei.
Met mijn redenering gaat zo'n aanval voorbij zonder veel erg.
In andere gevallen heb je een bak vol dode vis.
En voor de aankoopprijs moet je het vaak niet laten. Een filter van 1 maat groter is meestal amper iets duurder.
 
Je zou eigenlijk een filter permanent onder de microscoop willen leggen om te kijken wat de normale bezettingsgraad is. Dat alleen al is giswerk. Vervolgens wil je zien hoe de populatie reageert op een plotselinge voedseltoename. Hoeveel procent van de groei wordt daarbij voor rekening van het filter genomen vs. bodem en bakinhoud. En groeit de boel bij een voedseltoename direct lineair mee, of kent het een vertraging / zijn de baccies enigszins flexibel met de voedselinname (kennen zij bijv. net als vissen en mensen een 'spaarstand' of juist 'opspaarstand') etc etc...

Wie zoekt het voor ons uit? :deal:
 
Aangezien delfde bacteriestammen gebruikt worden in de waterzuivering denk ik wel dat dit al uitgezocht geweest is. Die documenten bemachtigen en verstaanbaar kunnen lezen is nog iets anders.
 
Iedereen schijnt hier de grootste filter te vergeten ?
Je aquarium zelf...
Ik heb zelf de test ooit eens gedaan met mijn grote bak en het sump systeem afgekoppeld en mijn potfilters (fx6) op de sump zelf gezet.
Akkoord, mijn bestand is niet groot en ik had een redelijke grote pothos plant in vergiet bak in het water hangen

Maar 4 - 5 weken later (met 3 powerheads en 1 grote luchtbellen blazer) en dus zonder filter
Ammoniak = 0
Nitriet = 0
Nitraat = 15

Enige waar ik klein beetje tegenaan liep was het zwerfvuil.
En dat is inmiddels de enige reden waarom mijn filters nu nog lopen.
1. zwerfvuil eruit halen
2. extra liters voor meer buffer


DOE DIT NOOIT met een kleine aquarium :)
 
Ik gebruik in mijn aquaria (max. 125L) sinds een paar jaar zelfgemaakte Hamburgermattenfilters (in een hoek vorm) en in mijn ogen is dat de fijnste manier van filteren.
Het water blijft in de bak, dus geen kans op een waterballet met tientallen liters die eruit lopen. Ik vind een HMF zeer onderhoudsarm; 1 of 2 x per jaar spoel ik de mat uit (is meestal niet eens echt nodig) en hevel ik achter het filter af. Het pompje (ik gebruik een opvoerpompje, waardoor het filter echt doodstil is) wil nog wel eens slakken aantrekken, dus dan wordt de stroming minder, maar normaal gesproken hoef ik dit ook maar eens in de paar maanden schoon te maken.
Het HMF is ook nog eens een extra voedselbron voor de bewoners van het aquarium. In kweekbakken merk ik dat de jonge dieren, die bij de mat kunnen komen, harder groeien dan hun broertjes en zusjes in bv een breeder box, terwijl zij veel directer gevoerd worden.
 
Iedereen schijnt hier de grootste filter te vergeten ?
Je aquarium zelf...
Ik heb zelf de test ooit eens gedaan met mijn grote bak en het sump systeem afgekoppeld en mijn potfilters (fx6) op de sump zelf gezet.
Akkoord, mijn bestand is niet groot en ik had een redelijke grote pothos plant in vergiet bak in het water hangen

Maar 4 - 5 weken later (met 3 powerheads en 1 grote luchtbellen blazer) en dus zonder filter
Ammoniak = 0
Nitriet = 0
Nitraat = 15

Enige waar ik klein beetje tegenaan liep was het zwerfvuil.
En dat is inmiddels de enige reden waarom mijn filters nu nog lopen.
1. zwerfvuil eruit halen
2. extra liters voor meer buffer


DOE DIT NOOIT met een kleine aquarium :)
Nou ik heb hier weleens dat het waterslot de uitstroom dicht gooit en dan hangt alles binnen 24 uur bovenin en dan draait er standaard nog een hmf mee op iedere bak
 
dag Nicolientje, klopt zeker :) maar vijvers stabiel houden is pakken gemakkelijker dan een rio180 bvb vind je niet ?
Ik ondervind dit aan mijn beta bakje (fluval spec) dat het niet gemakkelijk is, dus die zit nu op hetzelfde systeem als de grote plas water :)
maw mijn Freddy Mercury heeft nu een fluval spec met een biologisch systeem van 2000 liter om hem stabiel te houden :)
 

Terug
Bovenaan