Stelling van 09-07-2016: Ook in zeer kleine vijvers hoort een pomp te staan.

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 9 jul 2016.

View Users: View Users
  1. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Het is volop aan het zomeren ;( dus waarom geen stelling over vijvers, in dit geval 'kleine' vijvers? ;)

In dit topic Klik hier zegt men dat in een klein vijvertje van 65 a 90 liters geen pomp hoeft te staan.
    Heeft men in huis een aquarium zonder pomp staan van laat ons zeggen 65 liter inhoud wordt men met de nek aangekeken en net niet uitgemaakt voor dierenbeul(is natuurlijk een te grof woord)

Maar waar zit het verschil? waarom in huis wel een pomp en buiten niet, beide zijn toch een gesloten circuit? bij droog weer moet je in een vijvertje wel wat water bij vullen ivm verdamping, echter in huis is het niet anders, ook in een aqurium verdampt het water.
    Komt nog bij dat men adviseert om bij een aquarium regelmatig en veelvuldig het water te verversen, bij een vijver(hoe klein ook) lees je hier niets van terug, terwijl mijn mening(als leek)is dat een bij een vijver net zoals bij een een aquarium het water regelmatig moet ververst worden.

Daarom deze stelling

Ook buiten in een klein vijvertje kan men best een pomp installeren.

Geef jullie mening, argumenten en ga in discussie.
    Heb respect voor anderen hun mening, en heb er plezier in.

Veel plezier,
    Luc

2. Fozzy

Fozzy

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Zal ff aftrappen, ik heb zelf een vijvertje en heb daar een fonteintje op staan EN een filter met aparte pomp.

Maar: bij mij in de buurt, omgeving Hardenberg, zat altijd Ada Hofman vijvertuinen, en die hield al haar vijvers schoon en helder met alleen maar planten en vooral zuurstofplanten. Dit waren allemaal natuurlijk aangelegde vijvers van klein tot megagroot. Ik heb ze zelf eens bewonderd en het is waar, het lukt zonder filters dus wel. Maar voor het gemak zetten heel veel mensen gewoon filters in.

Het bedrijf, want zo kan je het noemen, is helaas failliet gegaan door gebrek aan bezoekers. Maar jaren 90 t/m 2015 was het heel erg in trek.

3. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Maar ook een aquarium kan zonder filter helder water hebben, ik denk toch dat een filter in een vijvertje meer doet dan enkel zorgen voor helder water? ;)

4. Botia

Botia

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Ik heb jaren lang aquaria gehouden zonder pomp! Als je niet te veel vissen hebt en een goed plantenbestand gaat dat prima. De meeste mensen nemen veel te veel vis en worden daardoor van de techniek afhankelijk. Omdat de verhouding planten/vis buiten verhouding is. De vissen produceren meer afvalstoffen dan de planten aankunnen.

Als je kijkt in aquariumbladen uit de jaren 50/60 uit de tijd dat men helemaal geen pompen gebruikte. Zie ik vaak aquaria die vele malen mooier zijn dan de aquaria die ik op dit forum tegen kom. Zonder technische snufjes.

Ada Hofaman is idd heel bekend geworden door haar vijvertuinen en zij gebruikt alleen zuurstofplanten als filters in haar vijvers. Prachtige vijvers zonder technische snufjes. maar ook hier geld niet veel vis!

5. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Is het niet net omgekeerd?
    Mijn inziens heeft vooral een kleine vijver een pomp nodig.
    Een grotere vijver zal dan weer makkelijker zonder kunnen. Al hangt veel af van de viskeuze.

6. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Zoals ik ook al zei in dat topic, zou je dan geen troebel water kunnen krijgen? Of last van algen?

7. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Kwestie van evenwicht. De meeste mensen hebben de neiging van vijvers en aquaria te overbevolken.
    Een filter zal de capaciteit ernstig vergroten. Neem je die filter weg moet je het visbestand er naar schikken.

8. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    En dan is je grootste hulpmiddel in je bak of vijver natuurlijk (ook met of zonder filter) de planten.

Als je dat goed hebt zitten, zullen zij de filtratie overnemen.

9. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Maar hoe zit het dan bij goudvissen/sluierstaarten?

Zoals we allemaal wel weten zijn ze wel redelijk grote vervuilers.

10. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Niet volledig, maar de stikstofcyclus gaan ze idd overnemen. :)
    Goed groeiende planten gaan ammonia sneller opnemen dan dat bacteri�n ze kunnen afbreken. :)

11. Apisto

Apisto

Lid geworden:
    30 dec 2015
    Mee eens

12. Fozzy

Fozzy

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Hier staat dus deels beschreven wat wordt bedoelt, vijver zonders filtering lukt wel. Mits goed aangepakt qua zuurstofplanten icm visbezetting.

http://tuinen.nl/tips-voor-de-vijvertuin-van-ada-hofman

Maar goed, er zijn dus altijd meerdere uitlegmogelijkheden, of aanpak. Ja met een filter kun je misschien meer vissen uitzetten. Maar dan nog moet het biologisch evenwicht wel bewaakt worden om geen sterfte of alg/ziektes te krijgen.

13. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Dit bericht had ik net gemist.

Een groter aquarium is makkelijker stabiel te houden, maar is dit ook zo bij een vijver?

14. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Het is bekend dat aquaria (groot en klein) zonder filter kunnen. Daarvan zijn op het www genoeg voorbeelden te vinden. Er wordt dan gebruik gemaakt van de waterzuiverende capaciteiten van planten. Vraag is dan of en waarom dat voor een vijver (groot en klein) niet ook zo kunnen opgaan.

15. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Is een goede vraag, als het met aquaria lukt, waarom dan niet met een vijver?

16. Fozzy

Fozzy

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Wie zegt dat het niet lukt C�dric?

Heb zelf dus gezien, bij de Vijvertuinen van Ada Hofman dat het wel degelijk kan, mits geen overbezetting en voldoende (zuurstof) planten in de vijver.

17. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Ik had op mijn vijver (1.5 m) L vorm.een pomp en filter staan. filter 45 x 30 x30. met zwarte plastic ringen.

En op de andere een staand filter. pijp van 18 cm, gevuld.

18. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Niemand, maar daarover bestaat nog altijd de discussie.

19. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ik heb behalve een aquarium ook een vijver(tje). Die lag al in de tuin toen ik mijn huurhuis betrok en het "beheer" ervan is nog een "work in progress". Ik weet het precieze volume niet maar schat dat rond de 800 liter; ik neem aan dat dit onder het begrip "kleine vijver" valt.

Al voordat ik deze vijver had verbaasde ik me over het verschil dat gemaakt wordt tussen vissen en planten houden in een aquarium en vissen en planten houden in een vijver, en dat is niet veranderd.
    Als ik het objectief benader is het enige daadwerkelijke verschil dat een vijver geen ruitje heeft om door onder water te kijken, en dat lijkt mij voor de fysische, chemische en biologische processen in het water totaal niet van belang.
    Het is mij dan ook een raadsel waarom ik zo weinig lees over het microbiologische evenwicht in de vijverbodem, de verdeling over waterlagen van soorten in een vijver of het belang van drijvende schaduwbladeren in een vijver. Of over het cre�ren van schuilplekken voor bodembewoners: daarvan zie je immers niets. In dat verband maakt het ontbreken van dat zijruitje dus kennelijk w�l verschil.
    Gelukkig worden vijvers en aquaria wel gelijk behandeld als het gaat om het aantal vissen, het daarvoor benodigde aantal planten

Mijn standpunt is dat een vijver in principe hetzelfde benaderd moet worden als een aquarium van gelijke grootte.

Inderdaad is het niet onmogelijk een aquarium te houden zonder waterverversingen en zonder filter, als er een volmaakt evenwicht bestaat tussen dieren en planten. Maar zo'n evenwicht is niet makkelijk te bereiken, en daarom wordt aquarium houden zonder filter en verversingen in het algemeen niet aangeraden.

Daarnaast geldt volgens mij - zowel in een aquarium als in een vijver - dat stroming ��n van de belangrijke parameters voor de kwaliteit van de leefomgeving van planten, vissen en andere dieren is, en dat het vn de aanwezige soorten afhangt in hoeverre dat van belang is.

20. Aquamuis

Aquamuis

Lid geworden:
    11 jul 2016
    Een volmaakt evenwicht is een illusie. Of eigenlijk wordt het woord einigzins onjuist gebruikt.

21. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Hoezo een illusie. Kan best ,hoor. Als alles goed op elkaar afgestemd is.

22. TS
    TS
    luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Helemaal met Aquamuis eens, niets met onze hobby is volmaakt in evenwicht, kan ook niet, we kunnen het proberen te benaderen, maar daar houdt het mee op.

23. Aquamuis

Aquamuis

Lid geworden:
    11 jul 2016
    Wat ik bedoel Bertus is dat een evenwicht. Hier bedoelen we neem ik aan een biologisch evenwicht. In de meest pure zin van het woord niet bestaat. Ook niet �in het wild�. Omdat het constant aan verandering onderhevig is. Zoals eigenlijk alles.

We kunnen het indd wel dusdanig dicht benaderen dat er een werkbare situatie ontstaat.

Zo zie ik dat toch.

24. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Er hangt natuurlijk ook een bepaalde mate van semantiek aan zo'n term. Er zijn nu (met uitzondering van jou, Aquamuis) bijvoorbeeld een drietal leden geweest die het woord evenwicht op het scherm hebben getypt en dat alledrie binnen een vergelijkbare context hebben gedaan. Namelijk het op elkaar afstemmen van de hoeveelheden water dieren, planten e.d. om die werkbare situatie te verkrijgen.

Het ongefilterde aquarium dat wij lieten zien bijvoorbeeld zal de ��n in evenwicht noemen, een ander heeft het over een werkbare situatie.

Dus waarschijnlijk zijn jullie het allen eens. En wij sluiten ons daarbij aan.

25. Coulibaly

Coulibaly

Lid geworden:
    29 okt 2015
    Ik heb sinds 2 maanden een kleine terrasvijver van 350 liter.

Deze is voorzien van een binnenfilter, geschikt voor vijver van 2000 liter. Deze heeft ook een klein fonteintje.

Veel vis zit er niet in. 3 paradijs vissen zijn er tijdelijk gast en dan zit er nog een handjevol rainbow shiners in (pracht beesten overigens).

In de winkel gaven ze me het advies mee om toch minder te verversen dan bij een aquarium.

Er verdampt meer water en de regen zorgt voor een nieuwe aanvoer.

Ik ververs elke maand zo'n 30% en de waterwaardes zijn prima. Deze test ik regelmatig zelf en laat ik ook wel eens testen. Ik had alleen in het begin een vrij hoge pH, maar die is ondertussen met een product op basis van turf 'normaler' geworden.

Alles doet het goed. Planten floreren, heb weinig alg en de visjes vermaken zich prima. Het water ziet er kraakhelder uit.

Ik heb wel belachelijk veel planten erin zitten. Veelal zuurstofplanten, maar ook een paar sterke fosfaat verwerkers.

26. Aquamuis

Aquamuis

Lid geworden:
    11 jul 2016
    Ik ben natuurlijk geen vijveroloog. Maar als water verdamt verdampen de afvalstoffen dan wel mee ?

27. Loaches

Loaches

Lid geworden:
    14 jul 2016