Stelling van 05/11/2012 - Mogen wij het woord biotoop wel in de mond nemen?

Discussie in 'Stelling' gestart door MarcelK, 5 nov 2012.

View Users: View Users
  1. MarcelK

MarcelK Erelid

Lid geworden:
    27 sep 2009
    Het onderwerp voor deze stelling is aangedragen door Luc, hiervoor dank :)

Mogen wij het woord biotoop wel in de mond nemen?

[align] 6836554F-07FA-41FD-B32F-3E55C6D0700F-4493-000003AB913AB248.jpg

Waterwaarden OK, check
    Bewoners afkomstig van eenzelfde plek, check
    Planten afwezig, check
    Decoratie natuurgetrouw, check

Is dit, overigens prachtige, aquarium nou een biotoop��?[/align]

Misschien moeten wij allen toch maar eens afstappen van het woord biotoopaquarium of een biotoop ingerichte aquarium. Maar wat is een nou een biotoop. Wikiepia schrijft het volgende
    Luc denkt dat het woord �speciaalaquarium� hier een mooi alternatief voor "biotoopaquarium" zou zijn.
    Met het woord �speciaalaquarium� zou men dan ook een andere definitie kunnen maken naar het proberen om zo kort mogelijk tot een correct biotoop ingerichte aquarium te komen.
    Want, zo schijft Luc, laat ons wel wezen, voor wie dient het woord biotoop eigenlijk?
    Luc denkt dat hij kan zeggen dat dit het meeste dient voor allerlei keuringen, dit bijvoorbeeld van allerlei huiskeuringen tot fotowedstrijden.
    Hij persoonlijk ziet eigenlijk nooit ergens een biotoopaquarium in huis staan, zelfs niet in dierentuinen.
    De meeste van deze bakken zouden trouwens enkel een dikke laag zand met een enkele steen of stuk hout hebben, zelfs zonder planten en/of dieren erin.

Maar we kunnen het ook nog veel verder zoeken.
    Een zoutwater aquarium, kan die "biotoopgericht ingericht" zijn?
    99% helaas niet.
    Die wondermooie bakken met hun lederkoralen of hardkoralen kan men vergelijken met gezelschapsaquaria.
    99% van die bakken zijn een allegaartje van koralen en vissen die elkaar in de natuur nooit op de riffen zouden tegen komen, maar wel zijn zoals een zoetwater gezelschapsaquarium waarvan de vissen/planten dezelfde behoefte hebben aan waterwaarden.
    Dan die 1%.
    Neem nu iemand die zijn water in de Oostersschelde gaat halen en enkel dieren en algen heeft die daarin voorkomen.
    Dat is dan weer in plaats van een zoutwaterbak een speciaalaquarium, of zoals men nu nog zegt een biotoopaquarium.

Daarom deze stelling:

<hr>
    Men kan om discussies te vermijden beter het woord biotoopaquarium vermijden en spreken van een speciaalaquarium
    <hr>

Voor nu zijn jullie aan zet. Zoals altijd heb respect voor elkaar.

2. Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    De CBKM is verantwoordelijk voor de huis- (verenigings-), district- en landelijke keuring in het kader van de NBAT. In hun keurwijze spreken ze al sinds mensheugenis over speciaalaquaria:

A 1 Zoet, Gezelschap
    A 2/3/4 Zoetwater, Speciaal
    B 1 Zee, Gezelschap
    B 2 Zee, Speciaal

Dus een zeer aanvaardbare term. Er zijn slechts weinig rigide opgebouwde aquaria.

Bij de fotowedstrijd 2008 , is deelnemer B31 daar een goed voorbeeld van. Een aquarium echt gericht op een klein stukje rivier.

Loop anders eens via het menu: Wedstrijden - Fotowedstrijden de verschillende jaargangen langs. Binnen de categorie "Biotopen" worden vaak toch "uitstapjes" veroorloofd. Iets wat altijd toch wel enige strijd gaf. Zelfs toen de strafpunten werden ingevoerd.

Maar het is aan de aquariaan welke doelstelling hij of zij heeft. Wil men een CBKM B2 aquarium, dan dient ment zelfs een logboek bij te houden.

3. Rikkert

Rikkert

Lid geworden:
    6 mei 2012
    Ik denk dat speciaalaquarium een betere benaming is.
    In de meeste aquaria is het simpelweg niet mogelijk om een 'biotoop'na te maken, simpelweg door het feit dat de meeste aquaria daar te klein voor zijn.

Een speciaalaquarium is naar mijn mening een aquarium die speciaal is ingericht naar de behoeften van de vissen uit een bepaalde streek, daar waar het formaat en het gedrag van de vissen en het aquarium wel in verhouding staan.

4. Kajsa12

Kajsa12

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Och, niet om discussies te vermijden, want van een goede discussie kun je veel leren.
    Wel vind ik "speciaalaquarium" inderdaad een betere term dan "biotoopaquarium".

5. Johnny Boy

Johnny Boy

Lid geworden:
    17 apr 2011
    Als je tegen iemand zegt ik heb een speciaalaquarium , dan vraagt hij wat is dat dan voor een aquarium ?
    Dat is een soort en met biotoopaquarium , dan word toch weer het word biotoopaquarium gebruikt .

waarom dan niet semi biotoopaquarium , dan is het net geen echte biotoopaquarium .

Gr John

6. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Leuke stelling!

Echter, er wordt een quote van Wikipedia aangehaald die als definitie van het woord biotoop wordt gehanteerd. We weten allemaal dat elke simpele ziel daar iets kan opschrijven en aanpassen. Nu lijkt dat in bovengenoemde quote niet het geval, dat meen ik af te kunnen leiden uit bijvoorbeeld taalgebruik en een aanduiding dat het woord uit het Grieks afkomstig is, met een 'breakdown' van het woord zelf.

Maar als ik vervolgens vandale.nl raadpleeg, kom ik een iets andere definitie tegen.

Die term 'gewoonlijk leeft' zie ik in de Wikipedia definitie terug waar men spreekt over een 'habitat' - zij het iets anders geformuleerd, maar inhoudelijk vrijwel overeenkomstig.

In deze eenvoudige vergelijking zien we al wat verschillen, die ik heb proberen te benadrukken door sommige woorden vet te drukken. Daar ligt volgens mij al (een deel van) het probleem dat aan deze stelling ten grondslag ligt. De definitie die eenieder hanteert kan afwijken.

Volgens de eerste term zou je het aquarium dat we hierboven zien afgebeeld (van Joost neem ik aan) zonder al te veel fantasie een biotoop aquarium kunnen noemen. Immers, waterwaarden etc. zijn overeenkomstig het gebied waar die Altums 'kunnen gedijen'. Nu kan iemand anders daar tegenin brengen dat ook Malawi cichliden in die bak 'kunnen gedijen', want ja ze zullen het vast een tijdje volhouden, maar in een dergelijk geval vind ik de term 'kunnen gedijen' te ruim. Het zal namelijk niet verbazen dat die Malawi cichliden in die bak niet zo lang leven en waarschijnlijk ook niet hun natuurlijke gedrag laten zien.

Dat laatste, het natuurlijke gedrag laten zien, brengt mij tot de term 'gewoonlijk leeft', uit de definitie van vandale.nl. Waar een bepaalde soort gewoonlijk leeft zullen ze hun natuurlijke gedrag laten zien en zo oud worden als hoort voor die bepaalde soort. Terugkomend op het voorbeeldaquarium zie ik niet in waarom dat in dit geval niet zo zou zijn. We hebben immers geconstateerd dat waterwaarden en inrichting de natuurlijke woonplaats van de vissen zo dicht benaderen als maar mogelijk in een aquarium.
    Volgens deze definitie is echter een aquarium nooit een biotioop, omdat vissen nu eenmaal niet gewoonlijk leven in een aquarium. Die stelling is recht door zee, misschien zelfs wel erg star. Ik kan echter niet ontkennen dat hier een kern van waarheid in zit. Hang je dit standpunt aan, dan begrijp ik volkomen dat er nooit sprake zal zijn van een biotoopaquarium. De stelling dat de term speciaalaquarium dan beter zou zijn, vind ik in dit geval 100% waar.

De term habitat zoals in de wikipedia definitie sluit eigenlijk bij bovenstaande aan. Ik zie minder verschil tussen de Wikipedia term 'habitat' en de vandale.nl term 'biotoop'.
    Nu denk ik hierbij aan bijvoorbeeld de video's van aquamedia tv (als ik me niet vergis) over de expedities waar opzoek wordt gegaan naar maanvissen. In die specifieke video komen we de maanvissen tegen tussen allerlei dunne takjes. Ik zie in het voorbeeldaquarium nog niet 100% terug wat ik in die video's zie. Dus dat specifieke habitat is niet nagebouwd. Dat is niet erg, want het idee van een habitat is nu eenmaal dat het zeer plaatsgebonden is. het voorbeeldaquarium zou hiermee zomaar ineens wel overeenkomstig een ander habitat zijn ingericht.
    In deze term 'habitat' staat wel dat het gaat om de plaats waar een organisme zich ophoudt. Lezen we dit weer zeer strikt, dan is elk aquarium een habitat, omdat onze vissen zich daar nu eenmaal ophouden. Wordt in de herrinering geroepen dat deze definitie van 'habitat' vrijwel overeenkwam met de term 'biotoop' van vandale.nl, dan raken we helemaal het spoor bijster.

In bovenstaande heb ik bewust heel erg zuiver gelezen wat in die definities stond en daar vervolgens ook nog eens een wat soepeler en een wat striktere interpretatie op logeslaten. Dit heb ik gedaan omdat mijns inziens aan deze stelling ten grondslag ligt dat niet geheel duidelijk is en bovendien de meningen nog wel eens verdeeld kunnen zijn over wat nu precies een biotoop is. Dat maakt de discussie over of een biotoopaquarium an sich al kan bestaan ten principale al complex.
    Misschien daarom alleen al is de term speciaalaquarium volgens mij beter. Kun je bovendien de geinteresseerde die vraagt 'wat is er dan zo speciaal aan?' uitleggen dat je 'getracht hebt de specifieke omstandigheden die voorkomen in het gebied waar de door jou gehouden vissen (die natuurlijk allemaal in dat bewuste gebied voorkomen) vandaan komen.

~ Ivo

7. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Heb ik nu met mijn uberanalytisch verhaal mensen afgeschrikt? Dat is namelijk niet de bedoeling!

~ Ivo

8. Rikkert

Rikkert

Lid geworden:
    6 mei 2012
    Ik denk dat mensen het nog even moeten laten bezinken.

9. Joost1980

Joost1980 Erelid

Lid geworden:
    30 jun 2009
    Ik vind de term speciaalaquarium ook de betere keuze.

10. @Tom

@Tom Erelid

Lid geworden:
    3 apr 2003
    Mijns inziens kun je niet spreken van biotoop om de volgende reden ;
    Een biotoop ontstaat door duizenden natuurlijke processen over miljoenen jaren.
    Binnen een biotoop zijn er een berg deelnemers met ieder hun eigen interacties.
    Deze interacties worden weer beinvloed door allerlei klimatologische processen.
    Het is onmogelijk om dit in een aquarium te simuleren..
    Een aquarium is dan ook niks anders dan een zeer beperkte imitatie van een biotoop..

11. Doragon

Doragon

Lid geworden:
    17 aug 2006
    Mee eens.

Maar je kan het ook omdraaien, ieder aquarium is een biotoop omdat het de leefomgeving is van mijn vissen. Het is geen natuurlijk biotoop, maar dat is geen enkel aquarium.

12. aquaridiot

aquaridiot

Lid geworden:
    5 okt 2007
    Ik denk dat we wel nooit een term zullen vinden die de lading geheel dekt. Al iemand het heeft over een biotoop aquarium weet ik wel wat die persoon ermee bedoeld en voor mij persoonlijk is speciaal aquarium dan weer een term waarmee bij mij de vraagtekens door het hoofd gieren want daar kun je ook weer zoveel onder scharen.

13. @Tom

@Tom Erelid

Lid geworden:
    3 apr 2003
    Daar ben ik het dus niet mee eens ..
    Bij een leefomgeving heb ik meer het idee dat je kijkt vanuit de persoon of een vis.
    In mijn beleving hoef er dan geen associatie te zijn met de natuurlijke biotoop.
    Deze leefomgeving is dan ook niet altijd in staat om het natuurlijke gedrag te stimuleren.

Overigens zou je in plaatst van speciaal aquarium ook de simpele term ' streekaquarium ' kunnen gebruiken.

14. rubenb

rubenb

Lid geworden:
    15 jun 2012
    bijna alle planten die we kopen zijn nakweek, het hout wat we gebruiken weten we niet eens waar dat vandaan komt (uh ja, vaag) de bodem die we hebben en de stenen die je gebruikt. zeg het maar.

maar dan komt er dus een keurmeester, wie? Amano? of ik zeg dat je vissen niet samen kunnen.
    want als je planten er niet mooi bijstaan Ja.

ik vind dit zo achterhaald.
    maar ja dat vind ik, en wat heb ik te zeggen?

een aquarium is geen biotoop, zo simpel is dat. een poging tot? ja

moedertje natuur gaat toch haar eigen weg, en dat is maar goed ook.

15. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Okee,

Ik herken dit topic van vele eerdere, waar niet �cht een sluitend antwoord op is gekomen.
    Dit schijnt dus een heel moeilijk onderwerp te zijn.

Maar misschien moeten we dan maar eens gewoon rigoreus zijn?

Ik ben het eens met wat Tom in het voorgaande heeft gezegd:
    Een biotoop (of om eens een andere term te gebruiken: een habitat) is een situatie die zich in honderden, duizenden of miljoenen jaren heeft ingesteld doordat ze door honderden, duizenden of miljoenen factoren is be�nvloed. Dat is nogal erg complex.

Wij kunnen nog zo slim of ervaren zijn; d�t kunnen we in hooguit een paar jaar en een paar honderd liter water n��it evenaren, en zelfs niet eens benaderen.
    Als we de term "biotoop- of habitat-aquarium" heel letterlijk nemen, bestaat een dergelijk aquarium dus niet. Wij zijn stomweg niet in staat de uitkomst van �lle effecten van miljoenen of duizenden jaren evolutie in pakweg 100 tot 1000 liter kunstmatig te herhalen.
    Wat mij betreft: einde discussie.

De andere term die in dit topic opduikt is 'speciaal-aquarium'.
    Ik ben op zichzelf een voorstander van deze, kennelijk door de NBAT bedachte, of in ieder geval daardoor overgenomen, term.
    Dit geeft namelijk niet de illusie dat iemand erin geslaagd zou zijn een bioloog of habitat doeltreffend weer te geven.

Het betekent alleen dat iemand er een specialiteit van heeft gemaakt een serieuze poging te doen een bepaalde biotoop of habitat - die in de natuur zou k�nnen bestaan - zo goed als redelijkerwijs mogelijk is te benaderen. En dat diegene daarin geslaagd is.
    Misschien moeten we het dus voortaan alleen nog maar over 'speciaal-aquaria' hebben.
    �n ons realiseren dat iedereen die 'biotoop-aquarium' zegt eigenlijk speciaal-aquarium bedoelt.

En dan nog moeten we ons ons ��k realiseren dat niet iedereen die een 'Zuid-Amerikaans biotoop-aquarium' inricht, de bedoeling heeft de situatie in een met de afmetingen van zijn/haar eigen aquarium overeenkomend waterdeel in de Amazone wil kopi�ren.
    Diegene wil waarschijnlijk kopi�ren en beheren wat in een - met de maat van zijn aquarium overeenkomende - hoeveelheid Amazone-water zou k�nnen voorkomen. Hij of zij wil alleen proberen en situatie zoals die in een bepaald geval in een biotoop of habitat zoals die zou kunnen bestaan zou kunnen voorkomen.

En dan nog even over bakkenschouwen, keuringen of andere beoordelingen die kennelijk voor velen zo belangrijk schijnen te zijn: de biotoopechtheid is dus geen heel belangrijke factor. Als je meldt een 'speciaal-aquarium' te hebben, is alleen de moeite die je hebt gedaan een mogelijk bestaanbare situatie na te bootsen relevant.
    En natuurlijk scheelt het dan wel of je in een Z-A-bak ook Aziatische, Afrikaanse of Australische planten- of dierensoorten hebt .....

En nu even wat anders.
    Ik zal daar dus waarschijnlijk niet heel hoog in scoren, maar t�ch vind ik mijn aquarium z�lf heel mooi .....

Kortom: alle theorie�n ten spijt: wat wij z�lf allemaal mooi vinden, zullen we toch (proberen te) nemen.

16. Denee

Denee

Lid geworden:
    6 apr 2010
    Toevallig dat ik gisteren iets las waardoor ik dacht dat een biotoop nabouwen gewoon weg onmogelijk is. Nu wist ik dat wel, maar op een of andere manier hield het mij bezig.

Je kunt inderdaad nooit en te nimmer een stuk natuur na bootsen in je huiskamer. Om de eenvoudige reden dat wij maar een stukje van de natuur pakken ons daar beperken tot ongeveer 1m3 van dat stukje natuur.

Stroming is nooit het zelfde als in een rivier, omdat het niet doorstroomd maar rond stroomt. Invloeden van buiten af houden we met zijn allen angstvallig tegen. (Tja, je laat simpelweg geen stukje over in je aquarium vallen, of een zwerm vogels die even wat uitwerpselen deponeren zie ik ook niet zitten)

Het is gewoon niet mogelijk om een biotoop na te maken. In de natuur liggen er rottende dingen langs de oevers, door regenval komt dit weer in het water.. Schommeling in je water. Wij proberen een gemiddelde na te streven met (kunstmatige)middelen.

In de natuur zullen vissen ook niet met z'n allen op die m3 blijven rondzwemmen maar verder (mee gevoerd door de rivier of zelf) zwemmen, andere dingen tegen komen. (Uitzonderingen daargelaten)

blijft een lastig punt, maar ik denk inderdaad dat het woord "biotoop" wel aangeeft waar je mee bezig bent, maar is het niet.

Je kunt echter het woord biotoop ook anders uitleggen:

Mijn aquarium is dan een biotoop. Het is een gebied (maakt niet uit hoe groot) met een uniform landschapstypen waarin bepaalde organismen gedijen.

Het is in verhouding helemaal niets vergeleken met wat ik pretendeer dat het is, een Z-A biotoop. Het is dan slechts maar 1000 liter. Dat is vergeleken met Z-A een druppel... Maar het is een biotoop. Als je biotoop echter uitlegt dat alles uit een gebied moet komen. Nee dat is het niet. Misschien leggen we de term verkeerd uit?

Dat het woord Speciaal aquarium veel beter past ben ik het wel mee eens.

Met het volgende ben ik het niet eens:

Een biotoop hoeft zich niet gevormd te hebben in honderden, duizenden of miljoenen jaren. Jouw leefgebied is ook een biotoop; Dat is de laatste 50 jaar ook ontzettend veranderd.

Hier wordt over een aantal jaar een nieuwe woonwijk geplaatst. Dat is ook verandering in een biotoop. Duurt maar 3-4 jaar (ok, misschien met de crisis wat langer :) )

17. Rikkert

Rikkert

Lid geworden:
    6 mei 2012
    biotoop
    bi�o�toop (de, het; v(m) en o; meervoud: biotopen) milieu waarin een bep. diersoort gewoonlijk leeft

18. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Dat was die definitie van vandale.nl. Ik ben dit weekend bij mijn ouders, dus de Dikke Van Dale er maar eens bijgepakt:

Werpt niet veel meer licht op de zak dan alles wat al gezegd is.

~ Ivo

19. Serge

Serge

Lid geworden:
    19 sep 2006
    Puur droog bekeken ben ik het wel eens met de stelling dat "biotoopaquarium" de lading niet helemaal dekt, en zo goed als onmogelijk te realiseren is.

Ik heb alleen altijd gedacht dat de term "speciaalaquarium" al is gereserveerd voor een aquarium dat is gericht op ��n specifieke soort, dus zonder andere vissen erbij? Maar goed, dat terzijde.

Voor Afrikaanse cichliden spreekt men vaak ook van een "Malawi of Tanganyika biotoopaquarium". Dat is een enorme contradictio in terminis.

Die meren zijn dusdanig groot dat veel soorten elkaar - net als bij zee-aquaria - zelden of nooit tegenkomen. De vissen komen dan wel allemaal uit hetzelfde meer, maar da's wel een meer van 700 km lang en 60 km breed. Er zijn enkele soorten die je in het hele meer tegenkomt, maar de meeste soorten zijn toch gebonden aan zeer kleine stukjes ervan (de bekende Pseudotropheus saulosi komt bijvoorbeeld alleen voor bij een enkele flinke rots!). Verder heb je soorten die op 2 meter diep leven, maar ook die op 60 meter diep leven. Ook die komen elkaar nooit tegen, al is het maar omdat ze dan doodgaan :)

De kans dat twee soorten elkaar tegenkomen is dus nihil. De meeste Malawi-aquaria die je ziet zijn feitelijk niets meer of minder dan een soort veredeld gezelschapsaquarium. En ook opgebouwd volgens dezelfde richtlijnen: soorten die vergelijkbare eisen stellen aan water, voer en inrichting.

Hetzelfde gaat uiteraard op voor "Amazone" of "Z-O Azi�". De Amazone en Z-O Azi� vind ik ook wel iets te groot en er is teveel verschil binnen die gebieden om ze als biotoop te noemen. Wil niet zeggen dat je niet een prachtig aquarium kan hebben met vissen die uitsluiten uit Z-O Azi� komen natuurlijk! Maar in zo'n geval zou ik eerder van een "thema-aquarium" spreken.

20. bwijbenga

bwijbenga

Lid geworden:
    22 sep 2008
    we moeten het ook niet gaan overdenken of we nu de benaming "amazone biotoop" of "amazone speciaalbak" gebruiken de belading van deze termen blijft imho gelijk.

bv je hebt een aquarium met wat hout, planten en vissen die amazone specifiek zijn maar in de praktijk wellicht niet in dezelfde wateren voorkomen is het dan wel terecht om dit een "amazone speciaalbak" te noemen? want is de inhoud wel "speciaal" genoeg geselecteerd?

Als je in het woordenboek "speciaal" opzoekt: bepaaldelijk, bijzonderlijk, uitzonderlijk, bijzonder, extra, in het bijzonder, inzonderheid, met name, uitdrukkelijk

In mijn ogen is de term "speciaalbak" of "speciaalaquarium" ook niet de juiste, het wekt de verwachting dat het om een bak voor 1 soort vis gaat of net als een biotoop heel specifiek op 1 rivier/zee is gebaseerd.

21. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    @ denee:
    "Met het volgende ben ik het niet eens:
    -------------------------------------------------------------------------
    Oorspronkelijk geplaatst door Paddy.K.1966:

Ik ben het eens met wat Tom in het voorgaande heeft gezegd:
    Een biotoop (of om eens een andere term te gebruiken: een habitat) is een situatie die zich in honderden, duizenden of miljoenen jaren heeft ingesteld doordat ze door honderden, duizenden of miljoenen factoren is be�nvloed. Dat is nogal erg complex.
    -------------------------------------------------------------------------"

Ik bedoel hier eigenlijk niet m��r of minder mee te zeggen dan dat wij eenvoudigweg niet in staat zijn alle factoren na te bootsen die ervoor zorgen dat een bepaalde biotoop eruitziet zoals die eruitziet.
    En hetzelfde geldt voor een habitat, een niche, een ecosysteem en elke andere term die doelt op een specifiek stukje natuur.
    Een habitat- of niche-aquarium is dan dus al evenzeer onrealiseerbaar.

En de term 'speciaal-aquarium', tja, wanneer is een aquarium speciaal? Eigenlijk is ieder aquarium op zijn eigen manier speciaal, en daarom zijn ze het tegelijkertijd geen van allen .....

Alles hierboven teruglezend moet ik sowieso concluderen dat elke terminologie die je zou kunnen gebruiken voor- en nadelen heeft. Helaas is taal een best moeilijk ding.

Ik voel persoonlijk nog het meest voor de term 'streek-aquarium'.

Die term suggereert in ieder geval niet dat een werkelijk bestaande situatie is nagebootst, en zelfs niet dat een situatie die in werkelijk zou k�nnen bestaan is gecre�erd.
    De term 'streek-aquarium' betekent feitelijk niet meer dan dat de situatie in een aquarium is opgebouwd uit elementen die in een bepaalde streek op aarde voorkomen. Of al die elementen in werkelijkheid op eenzelfde (in ruimte beperkte) plaats voorkomen of zouden kunnen voorkomen, is dan niet meer relevant.

Maar, tegelijkertijd realiseer ik me dat ook deze term niet zaligmakend is.
    Immers: hoe groot of klein moet een streek dan zijn, en in hoeverre moet je rekening houden met �lle verschillen in omstandigheden binnen die streek?

Een woord is maar een woord en niet meer.
    Door de discussie in dit topic kunnen we bepaalde woorden meer op eenzelfde manier gebruiken en misschien zelfs woorden gebruiken die beter passen met wat we bedoelen, en dat is winst.
    Maar het vinden van het enige volmaakte woord voor wat we bedoelen is al even onmogelijk als het inrichten van een biotoop-aquarium ..........

22. asgard

asgard

Lid geworden:
    4 sep 2009
    Ikzelf hanteer 't liefst de term "[vul-maar-in] geori�nteerd" aquarium, dan weet je welke richting 't uitgaat maar er is voldoende ruimte om af te mogen wijken.

23. q&q

q&q

Lid geworden:
    22 mei 2011
    Wat maakt het nou allemaal uit...iedereen weet toch wat er word bedoeld???

Je weet ook gelijk naar welke kant je moet denken..ik zie het probleem niet zo, vooral ok om ik denk dat iedereen het zo goed mogelijk probeert na te bootsen, helemaal word het natuurlijk nooit......

24. AadMec

AadMec Guest

Ik zat toevallig in een van de bieb geleend aquariumboek te lezen dit weekend, waarbij op de kaart van Zuid Amerika en Azi� staat aangegeven waar de vissen voorkomen. Ik denk dat 99% van de hier voorkomende vissen elkaar nooit in levende lijve tegenkomen en dan hebben we het nog niet eens over de verschillende plantensoorten.

Maar net wat Anja zegt : Wat doet het er toe ??? En iedereen heeft ook nog eens zn eigen interpretatie hoe het er daar uitziet volgens mij.
    De ene zet zn Zuid Amerikabak vol met planten, de ander niet, in de buurt van de Andes zijn het weer snelstromende rotsriviertjes (denk ik)

Voor de biotoop- of beter gezegd habitatfreaks is dat natuurlijk wel het verhaal. Maar dan moet je ook geen keinhout uit het Drentse Veen gebruiken hahahaha.

Ik ben erg tevreden met mijn Zuid Amerazi� biotoop-bak !!! De Roze Tetra's, de Corys en de Diamant Goerami's zijn de grootste vrienden !

25. Rikkert

Rikkert

Lid geworden:
    6 mei 2012
    Wat asgard zegt vind ik wel een goeie.
    Zoals Anja en Aad ook al zeggen doet het er helemaal niet toe omdat ieder weldenkend mens wel weet wat je ermee bedoeld.
    Tis ook maar waar men zich druk om wil maken.

Maar om de mensen die pers� een letterlijke benaming en het zo correct mogelijk benoemd willen hebben een beetje gerust te stellen is het misschien het beste om zoals asgard al zegt het een "[vul-maar-in] geori�nteerd" aquarium te noemen.

26. q&q

q&q

Lid geworden:
    22 mei 2011
    enig idee hoe groot die gebieden zijn??? We richten denk ik toch in zoals we het mooi vinden....ik vind toevallig planten mooi, maar zit weleens te kijken naar aquaria met alleen hout en die vind ik ook schitterend...

allebei toch richting z-amerika...

27. asgard

asgard

Lid geworden:
    4 sep 2009
    Het maakt misschien niet uit hoe je e.e.a. benoemd, maar vaak wil je wel dat e.e.a. een zo juist mogelijke benaming heeft.

En hoe groot je een gebied neemt kan je ook kwijt, een:
    Azi�-geori�nteerde bak, alles uit Azi� kan, maar eigenlijk geen neon tetra's / anubias
    Myanmar-geori�nteerde bak, alles uit Myanmar kan, maar eigenlijk geen Chinese danio's/noem maar een plant
    Lake Inl� geori�nteerde bak, alles zolang 't maar in Lake Inl� zwemt/groeit maar eigenlijk geen parel danio's/javavaren (oid)

Hoe kleiner je het gebied bepaald, hoe kleiner de keuze is.
    Heb je dan in je Azi�-geori�nteerde bak toch een Enchinodorus staan... ach..
    Heb je in je Myanmar-geori�nteerde bak toch een groepje sherry barbeeltjes...
    Heb je in je Lake Inl� geori�nteerde bak toch wat vuurgarnalen...

Bij een enkele uitzondering kan je welliswaar niet meer van een strikt "biotoop/streek" aquarium spreken, maar de ori�ntatie/algemene inrichting komt wel in de naam tot uiting.

28. q&q

q&q

Lid geworden:
    22 mei 2011
    je kan natuurlijk ook biotoop zeggen met als toevoeging welk gedeelte, hahaha klinkt het nog interessanter.. :D , misschien wel moeilijker om planten en vissen te verkrijgen, maar wel meer "biotoop"

29. asgard

asgard

Lid geworden:
    4 sep 2009
    Het lastige is dat van het woord biotoop nogal wat definities in omloop zijn.
    Op http://www.encyclo.nl/begrip/biotoop kan je er al 17 vinden, varierend

van:
    biotoop
    de biotoop zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [bijo'top] Verbuigingen: bio|topen (meerv.) natuurlijke omgeving waarin een plant of dier kan leven en zich kan voortplanten

naar:
    biotoop
    Def.: karakteristieke leefomgeving van een levensgemeenschap waarvan de belangrijkste klimatologische, bodemkundige en biologische condities uniform zijn

tot:
    biotoop
    Plaats waar een dier of plant geheel in zijn omgeving ingepast is / homogeen groei- of woongebied / Gebied met karakteristieke levensomstandigheden, gekenmerkt door een bepaalde flora en fauna.

en:
    biotoop
    Een biotoop is de kleinst mogelijke geografische onderverdeling van de habitat.

Biotoop
    (Natuurlijke levensruimte) Een min of meer begrensd gebied. Bijv. een natuurlijke streek zoals fruitboomgaard, aardappelperceel, bos, heide of slootkant waarin een bepaald type levensgemeenschap van planten en dieren huist.

Alles heeft dus te maken met de afspraak welke definitie er gebruikt wordt om een aquarium als biotoop-aquarium te mogen benoemen.

Ik neig naar de laatste 2 aangehaalde definities voor een biotoop aquarium.
    Bij een biotoop aquarium moeten waterwaarden etc., flora & fauna voor het gedefini�erde biotoop passend zijn.

Een Nederlands biotoop aquarium kan dus strikt genomen niet omdat afhankelijk van de locatie in NL, de waterwaarden, bodemsamenstelling & vegetatie wisselend zijn, om maar een voorbeeld te noemen.
    Een IJsselmeer biotoop zou theoretisch kunnen, maar je moet dan in principe ook de in het water levende insecten in de bak hebben zwemmen, anders klopt de fauna niet.

Zou je de laatste 2 definities hanteren zijn de genoemde gebieden geografisch genomen al te groot om van een biotoop te spreken.

Een Nederlands c.q. IJsselmeer geori�nteerde bak kent die beperkingen niet, anders gezegd, je hebt meer vrijheid om af te wijken van de exact natuurlijke situatie.

zie: http://www.woorden-boek.nl/index.php?woord=orienteren
    ori�nteren: zich richten op

30. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Want hoe je het ook wilt noemen, het ecotype / de biotoop / het habitat / de niche of hoe je het ook wilt noemen die wij allen in ons aquarium hebben gecre�erd komt uiteindelijk nergens anders dan in ons eigen aquarium precies zo voor.

Dan kun je er vervolgens voor kiezen een gezelschapsaquarium te houden, wat voor wat deze discussie betreft wel verreweg het makkelijkst is (en vaak ook heel mooi).

Of je kunt je ori�nteren op / je laten inspireren door wat in een bepaald - groter of kleiner (maar altijd groter dan ons eigen aquarium) - deel van de wereld aan soorten en landschapstypen voorkomt.
    Dat zou je dan een "(streek-)ge�rienteerd aquarium" kunnen noemen.

Vervolgens kun je dan nog je eigen keuzes maken voor wat betreft de omvang van de streek die je kiest, en de mate waarin je die 'natuurgetrouw' wilt weergeven.
    Als het gaat om een keuring waarbij een bepaald aquarium is aangemeld als "streekge�ri�nteerd aquarium", dan hoort de mate waarin is getracht / men erin is geslaagd een landschapstype met de juiste soorten te imiteren, en ook de kleinheid van de schaal van dat landschapstype, een rol te spelen in de beoordeling.
    Een Afrikaanse plant in een Australi�-ge�rienteerd aquarium levert in dat geval een strafpunt op.

Maar ik vermoed dat de meesten op dit forum zich dan misschien wel door een bepaald (ruim) landschapstype hebben laten inspireren, maar er verder vooral op uit zijn het ecosysteem in hun aquarium zo goed mogelijk te laten functioneren.

En in mijn geval: dat mijn snelst groeiende plant nou eenmaal uit Azi� komt en niet uit Zuid-Amerika (w��r in Z-Amerika ???) doet niets af aan de waarde van die plant in mijn aquarium.
    Behalve bij een keuring dan natuurlijk .....

31. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    (verkeerd geplaatst, even in het juiste topic gezet .....)

32. jerre050978

jerre050978

Lid geworden:
    2 mrt 2005
    Even een poging om dit topic nieuw leven in te blazen.

Ik besef dat er heel veel mogelijk is qua discussie of een biotoopaquarium nu al dan niet een juist woord is. En welke lading door de vlag wordt gedekt.

Daarom een nieuwe poging: kunnen we ergens een compromis vinden over wat een biotoopaquarium zou mogen/kunnen zijn.

In mijn ogen hoort bij elk biotoopaquarium minstens een beschrijving van de geologie, hydrologie, ligging, zo exact mogelijke locatie, de vissen, de planten en wat watersysteemkennis.

Qua inrichting kan er volgens mij veel kanten uitgegaan worden. Creativiteit is hierbij ook belangrijk! Het is mogelijk om de werkelijkheid exact na te bootsen, maar dan bots je vaak op de grenzen van het esthetische.

Aan de andere kant vind ik het belangrijk dat bijvoorbeeld de planten op een natuurlijke manier geordend zijn. Moerasplanten moeten volgens mij in de hogere gedeelten van het aquarium, Nymphaea in de diepere delen, echte waterplanten niet mixen met moerasplanten,...

Ik wil niet de wijsneus uithangen. Ik probeer alleen over te brengen welke accenten Heiko Bleher en Heiko Blessin (baas van JBL) leggen wanneer ze biotoopaquaria beoordelen. Persoonlijk denk ik dat ze het meest wetenschappelijk correct bezig zijn.

33. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Jerre, waarom is volgens jou de exacte locatie zo van belang?

Laat ons de vraag met een voorbeeld begeleiden: een blackwater / zwartwater poel:
    In de laaglanden gelegen vrijwel silstaande poeltjes of kreekjes, met zachte, niet-kalkhoudende bodem waar zacht water wordt aangevoerd door regenbuien en verzurende en verkleurende stoffen (looizuren en tannines) door van bomen gevallen bladeren en andere materialen (denk aan elzenproppen, e.d.) zorgen voor zuur en roodbruin tot zwart gekleurd water waar planten submers nauwelijks groeien maar drijfplanten en oevervegatatie welig tieren.

Nu zijn vissen en plantensoorten niet specifiek benoemd. Bewust. Immers, in biotopen zoals het omschrevene vindt men in Zuid-Amerika en West-Afrika bijvoorbeeld veel dwergcichlidesoorten. In Azi� zijn het verschillende soorten labyrinthvissen. In Zuid-Amerika vindt met er enorm veel karperzalmachtigen, in West-Afrika en Azi� zijn het karperachtigen.

Voor velen zal gelden: een aquarium ingericht met zandbodem, takken en bladeren; gevuld met regen- of osmosewater dat bij voorkeur ook nog wordt gefilterd over turf; met een drijfplantje hier en daar of een enkele plantensoort in mogelijk (of mischien wel: waarschijnlijk) suboptimale conditie; bewoond door zwartwater dwergcichlide A uit land 1 en karperzalmpje B uit land 2 dat noemen we een biotoopaquarium. Gaan we daaraan ook nog toevoegen de exacte locatie met vissoorten en plantensoorten dan gaan we nog een stapje verder naar het imiteren van een werkelijk bestaande omgeving. Is dat stapje extra per s� nodig om van een biotoopaquarium te kunnen spreken?

En, als het antwoord daarop ja is: de waterhuishouding van zo'n echt bestaande omgeving of de gedraging van een bepaalde soort kan met zich brengen dat deze slechts een beperkt deel van het jaar in de nagebootste biotoop voorkomt. Denk aan de vissen die de overstroomde bossen intrekken om te paaien en jongen groot te brengen. Zou je dan niet om van een biotoopaquarium te kunnen spreken niet ook nog de factor 'tijdstip' ('periode', 'seizoen', etc.). Zo ja waarom wel, zo neen waarom niet? Denk aan je eigen aquarium met de Chromobotia's: n de beschrijving staat duidelijk dat die in het regenseizoen landinwaarts trekken en de Trichopodus leerii dan als metgezel hebben. We gaan ervanuit dat je de Chromobotia's niet een deel van het jaar wel en een deel van het jaar niet in dat aquarium huisvest.

34. jerre050978

jerre050978

Lid geworden:
    2 mrt 2005
    Wat bedoel jij met een zachte bodem? Nog nooit van gehoord.

De locatie vind ik toch wel van belang. Omdat dit volgens mij meer inzicht geeft in de lokale omstandigheden en mee de variatie in waterwaarden verklaart. Bijgevolg leer je nadenken over het hoe en waarom. Essentieel is het niet, maar het lijkt me toch vrij relevante informatie.

Wat is er educatief aan een biotoop "Blackwater uit de Amazone" of dergelijke?? Laat staan als je dan nog vissen bij elkaar steekt die elkaar in de natuur nooit tegenkomen. Of waarom zou je een oeverzone van een stukje rivier nabootsen waar je vissen insteekt die in het open water van datzelfde stukje rivier voorkomen?

De variaties in waterwaarden zijn locatie- en tijdsspecifiek. Blackwater kan op verschillende manieren ontstaan. Zo zijn er in Suriname talloze "colameertjes" waar geen boom in de buurt staat. Ze worden gevoed door grondwater dat heel wat verder ontstaan is en de looistoffen heeft opgenomen uit de ondergrond. Zo wordt het interessant voor mij.

In mijn biotoopbeschrijving van de Indragiri-biotoop is duidelijk omschreven dat dit gaat om een overstromingsgebied in het bekken. Ik denk niet dat dat in dit geval best informatie is die meegenomen wordt, aangezien buiten het regenseizoen deze vissen niet samen voorkomen.

Mijn mening is dat biotoopaquaria niet dienen te draaien rond een aantal vissen en planten uit dezelfde type wateren bijeen brengen. Biotoopaquaria zijn pas een meerwaarde als je op zijn minst een poging doet om je te verdiepen in waarom en hoe.

Maar ik besef dat ik daar ver in ga.

35. jerre050978

jerre050978

Lid geworden:
    2 mrt 2005
    Zwartwater is trouwens de perfecte groeiplaats voor o.a. Cabomba-soorten en bepaalde Nymphaeae.