Stekkers uit het zicht


Z

ZinaZina

Guest
Hallo mensen,

Ik vraag me af hoe iedereen zijn stekkers wegmoffelt...ik vind het nl echt reuzejammer om tegen die hele kabelwinkel aan te kijken, maar heb nog niet echt een goede oplossing, hoe doen jullie dat?
Onder het aquarium in de kast lijkt me niet veilig?

En gelijk nog maar een vraagje,
Mag ik vuil dat op de bodem ligt een paar keer per week opzuigen, zonder water dus, of kan ik beter met mn handjes uit de bak blijven tot de wekelijkse waterwissel?
 
Stekkers liggen bij mij onder in het kastje.

het aller veiligst is natuurlijk boven het aquarium maarja.. moet je er al vanuit gaan dat de bak gaat lekken?

een goede bodem reinigt zichzelf, in het geval van grote vervuilers als sluierstaarten is dat nog wel is een ander verhaal maar bij de doorsnee aquarium moet de bodem zichzelf kunnen reinigen. het duurt soms even voor dit op gang komt en telkens aan de bodem zitten laat dit proces alleen maar langer duren. Let wel dat we het dan over een bodem hebben die niet te grof is maar uit een relatief kleine korrel bestaat. 1-3mm maximaal m.i.

als je alsnog veel vuil blijft houden voer je wellicht teveel en blijft dit op de bodem liggen? kan ook zijn dat de doorstroming in het aquarium niet helemaal lekker loopt waardoor vuil gaat opstapelen op dezelfde plek.
 
Nee heb geen sluierstaarten en het vuil komt voornamelijk van dode blaadjes enzo.
Heb nu n eheim classic 250 op 200l we sparen voor n grotere pomp, maar moet even wachten...
Heb wel nog n klein intern filtertje, die heb ik er ook al even in gehad, maar toen was de stroming zo heftig dat de corydoras niet meer konden chillen, maar echt weggeblazen werden, ook na bijstellen...kan Ik deze evt dagelijks 2 uurtjes aanzetten, zodat de boel even doorwaait of stuur ik dan bij het aanzetten dagelijks gif in mn bak?
 
Classic 250 is inderdaad niet bijster veel voor een bak van dit formaat. zou het zelfs karig durven noemen :)
een intern filter die in een bak van 200liter te hard blaast? Moet wel een heel sterk filtertje zijn dan

even doorsparen voor een wat sterker buitenfilter kan al de oplossing zijn, maar het draait uiteindelijk ook allemaal om balans.
hoe lang draait deze bak nu?
 
Was ook eigenlijk niet de bedoeling dat er een grotere bak kwam, maar ja ik hoef jou niet te vertellen hoe dat werkt ; )
We sparen nu idd voor een grotere filter, hoop deze maand...
Wat raad je me aan?
Lfs had t over 1 slag groter voor €125 ...
Gelukkig nog weinig vissen, dus de vervuiling zal niet enorm zijn, maar wel dode plekken idd, door te weinig doorstroom.
Ja echt, klein intern eheimfilter, blaast alles omver...
 
je moet even kijken naar een filter die ongeveer 2-3x de inhoud van de bak per uur doet.
en aangezien ik zelf voorstander ben van een wat overbemeten filter zou ik zeggen de Eheim pro 4+ 350.
Heb je 1000L/U bruto doorstroming, met het materiaal erin en de opvoerhoogte zal je +/- 600L/U netto overhouden.
heb je 3x de bakinhoud per uur.
 
Okay, daar ga ik zeker naar kijken, Dankjewel!
 
je moet even kijken naar een filter die ongeveer 2-3x de inhoud van de bak per uur doet.
en aangezien ik zelf voorstander ben van een wat overbemeten filter zou ik zeggen de Eheim pro 4+ 350.
Heb je 1000L/U bruto doorstroming, met het materiaal erin en de opvoerhoogte zal je +/- 600L/U netto overhouden.
heb je 3x de bakinhoud per uur.
Zou een JBL e1502 een zelfde capaciteit ongeveer hebben Richard ?Want een e1902 is te zwaar lijkt mij.
 
Kan ik trouwens die kleine filter af en toe laten draaien, of maak ik er dan juist een gifbak van....
 
Zou een JBL e1502 een zelfde capaciteit ongeveer hebben Richard ?Want een e1902 is te zwaar lijkt mij.

Nee die zit een stuk hoger in capaciteit, te hoog voor een bak als van de TS.

Kan ik trouwens die kleine filter af en toe laten draaien, of maak ik er dan juist een gifbak van....

Je doelt waarschijnlijk op het feit dat het filter dan een hele tijd stilstaat waardoor alles lekker gaat rotten in het filter om daarna dat rot weer terug de bak in te stuwen als het filter weer tijdelijk aangaat? geen idee of dat zo werkt, denk t niet.
wat je kan doen is een analoge timer (is het makkelijkst) op dat ding zetten en m elk uur 5 minuten te laten blazen bijvoorbeeld. of elke 2uur van mijn part.
 
Ah okay, dat is een goed idee, ga ik dat maar even doen voor we weer verder kunnen, dank je
 
Nee die zit een stuk hoger in capaciteit, te hoog voor een bak als van de TS.



Je doelt waarschijnlijk op het feit dat het filter dan een hele tijd stilstaat waardoor alles lekker gaat rotten in het filter om daarna dat rot weer terug de bak in te stuwen als het filter weer tijdelijk aangaat? geen idee of dat zo werkt, denk t niet.
wat je kan doen is een analoge timer (is het makkelijkst) op dat ding zetten en m elk uur 5 minuten te laten blazen bijvoorbeeld. of elke 2uur van mijn part.
Richard bedoel je de e1502 die te zwaar is dan ? Dan zou de e902 misschien een optie zijn voor de TS.
 
Richard bedoel je de e1502 die te zwaar is dan ? Dan zou de e902 misschien een optie zijn voor de TS.

Dat bedoel ik ja, die zit (uit mijn hoofd) op 1400 L/U, dat is net weer wat teveel van het goede.

JBL e902 is ook een optie, alhoewel ik zelf eerder voor de Eheim zou gaan :)
 
Dat bedoel ik ja, die zit (uit mijn hoofd) op 1400 L/U, dat is net weer wat teveel van het goede.

JBL e902 is ook een optie, alhoewel ik zelf eerder voor de Eheim zou gaan :)
Het is meer een vraag om de topicstarter te helpen bij een keuze voor een filter omdat ze misschien toch liever zelf een keuze wil/kan maken.
 
Bedankt voor het meedenken sowieso, mijn voorkeur gaat wel uit naar een eheim, omdat die zo goed bekend staan.
 

Terug
Bovenaan