Startknop E901 JBL muurvast


Das een hele geruststelling.
Ik heb de inlaat zo laag mogelijk zitten en gebruik een spraybar, maar ook toen ik de 'breedbek' gebruikte ondervond ik geen problemen als ik de startknop niet gebruikte. Mits je maar zorgt dat de pot altijd vol is als je het filter weer aan zet.

Edit: als je hem niet open hebt gehad blijft hij vol, alleen als je sponzen schoonmaakt moet je een beetje bijvullen.
 
Ik heb de inlaat zo laag mogelijk zitten en gebruik een spraybar, maar ook toen ik de 'breedbek' gebruikte ondervond ik geen problemen als ik de startknop niet gebruikte. Mits je maar zorgt dat de pot altijd vol is als je het filter weer aan zet.

Edit: als je hem niet open hebt gehad blijft hij vol, alleen als je sponzen schoonmaakt moet je een beetje bijvullen.
Ja zolang ik hem niet open doe is het ok maar ik heb geen spraybar en ook geen breedbek dus ik zou 1 van de 2 moeten aanschaffen dus nu op zoek naar onderdelen van JBL.
 
tijden onderhoud ook even een beetje silicone spray rond de knop spuiten even paar keer indrukken zodat de boel zich verspreid klaar
 
Ja zolang ik hem niet open doe is het ok maar ik heb geen spraybar en ook geen breedbek dus ik zou 1 van de 2 moeten aanschaffen dus nu op zoek naar onderdelen van JBL.
Het is een standaard maat buis dus ik denk dat je ook onderdelen van andere merken erop kunt zetten, al durf ik je dat niet te garanderen.
 
Tip: als je naar de LFS gaat neem dan de buizen waar de korf en spraybar op moeten mee. Mochten ze geen JBL hebben kun je ter plaatse een ander merk passen. Tenminste mijn LFS heeft van die losse materialen liggen.
 
tijden onderhoud ook even een beetje silicone spray rond de knop spuiten even paar keer indrukken zodat de boel zich verspreid klaar
Dat heb ik en al paar keer gedaan maar helpt niets.
 
Het is een standaard maat buis dus ik denk dat je ook onderdelen van andere merken erop kunt zetten, al durf ik je dat niet te garanderen.
Ik wil bij JBL blijven dus ga ik op zoek naar zo'n onderdeel.
 
Ik wil bij JBL blijven dus ga ik op zoek naar zo'n onderdeel.
Korf kan ik hier voor je krijgen, losse spraybar weet ik niet, maar het verzenden naar BE is een duur grapje waardoor je denk ik duurder uit bent mocht je toch een hele inlaat/uitlaat set moeten kopen in BE
 
Dat heb ik en al paar keer gedaan maar helpt niets.

Is meer het soepel houden van als ie vast staat dan warm water met een flinke schuit azijn of de aangeraden w40 ben ik zelf altijd een beetje huiverig voor ivb smeermiddel en vissen


Gewoon geen filters met startknoppen kopen, probleem opgelost :deal:
Wat de knop betreft dat wel maar het uitwerp mechanisme de slang adapter van zowel jbl als eheim houd ook van op zijn tijd een beetje smeermiddel/siliconespray
 
Tip: als je naar de LFS gaat neem dan de buizen waar de korf en spraybar op moeten mee. Mochten ze geen JBL hebben kun je ter plaatse een ander merk passen. Tenminste mijn LFS heeft van die losse materialen liggen.
Ik ga mijn licht eens opsteken 1 dezer dagen in een grote lfs.
 
Misschien niet helemaal van toepassing op de al reeds gegeven antwoorden wil ik toch wel even een eigen ervaring delen voor wat betreft de jbl greenline.

De mandje's welke in het filter boven elkaar liggen moeten met beleid in elkaar geklikt worden,ik heb het onderste mandje inmiddels al even geleden net iets te vol gevuld met gesinterd glas met als gevolg dat de overige daarboven gelegen filter bakje's scheef op elkaar lagen.
Het gevolg is dan dat het motorhuis uiteraard heel slecht sluit met de 4 snelsluitingen,eigenlijk is dan het motorhuis geforceerd op de filterpot gezet met als gevolg dat er lekkage kan ontstaan.

De 4 snelsluitingen moeten eigenlijk alle met dezelfde kracht gesloten worden,indien er 2 zijn die met duidelijk meer kracht gesloten moeten worden dan ligt het motorhuis er scheef op en liggen de mandje's scheef.

Contoleer na het verwijderen en opnieuw plaatsen van het pomphuis altijd even de rubber afdichting,0f deze nog goed op zijn plaats ligt.
 
Bedankt voor deze gouden tip treb.:thumbs:

Dat zal wel voor alle filters van kracht zijn zeker.
 
Door de bak volledig te vullen met water voordat je de kop erop doet zie je goed wanneer/of het afsluitrubber zijn werk doet. Het water zal eerst aan alle kanten uit de naad komen bij het plaatsen van de kop (en op het allerlaatst zal dat stoppen en komt het water uit het aansluitblok (waarvan het kranengedeelte uiteraard nog aan de slangen in je aquariumkast zit)! Pas als je echt kunt voelen dat de kop aansluit op de bak ga je de klemmen gebruiken (en altijd overliggend vastzetten).

Voordat je de kop plaatst haal je de rubber ring uit de kop en smeer je deze in met een beetje zuurvrije vaseline. Dat houdt het rubber soepel en heeft als voordeel dat je goed kunt voelen wanneer kop en bak goed contact maken bij het terugplaatsen van de kop. Als je de oude versie 901 hebt dan controleer je ook of het afsluitrubber netjes op het bovenste mandje geplaatst is voordat je de kop erop zet.

Als de kop eenmaal vastgezet is ga je de pomp rustig wat heen en weer wiegen. Je zult zien dat het waterpeil in het aansluitblok verlaagt (aanvullen met een gieter en procedure herhalen). Ik deed bovenstaande altijd in de spoelbak zodat alle overtollige water netjes weg kan lopen.

Spraybar (foto klopt niet maar je krijgt echt de juiste; zie voor juiste foto de variant voor de E1501). Aanzuigbuis staat op dezelfde pagina (beiden kosten iets van 10 euro).
 
"Als je de oude versie 901 hebt dan controleer je ook of het afsluitrubber netjes op het bovenste mandje geplaatst is voordat je de kop erop zet."

Als aanvulling op dit citaat; vervang deze rubberring door een verdeelplaatwater inlaat. Dit is een update van JBL voor deze rubberring die nogal aan slijtage onderhevig is.

https://www.aquarium-planten.com/shop/5/jbl-cristalprofi-buitenfilter-onderdelen/143
 
"Als je de oude versie 901 hebt dan controleer je ook of het afsluitrubber netjes op het bovenste mandje geplaatst is voordat je de kop erop zet."

Als aanvulling op dit citaat; vervang deze rubberring door een verdeelplaatwater inlaat. Dit is een update van JBL voor deze rubberring die nogal aan slijtage onderhevig is.

https://www.aquarium-planten.com/shop/5/jbl-cristalprofi-buitenfilter-onderdelen/143
Mijn E901 is met zo'n verdeelplaat Ben dus is die filter denk ik nog niet zo heel oud of de verkoper moet dit natuurlijk zelf al vervangen hebben.
 
Die oude versie had OOK een verdeelplaat alleen die zag er iets anders uit (maar ik zou zo het verschil niet aan kunnen wijzen op de foto's).
 
Die oude versie had OOK een verdeelplaat alleen die zag er iets anders uit (maar ik zou zo het verschil niet aan kunnen wijzen op de foto's).
Ow das natuurlijk wat anders tja dan weet ik ook niet of ik een oudere versie heb of niet.
Voornaamste is dat hij het blijft doen.
 

Terug
Bovenaan