Startersvraag over Corydoras


LindaHeuvel

Member
Lid geworden
10 september 2023
Berichten
6
Leeftijd
39
Ik heb een aantal weken geleden een 50 L bak gekocht. Echt een starter bak. Na een aantal weken indraaien en controle van het water hebben we vrijdag 10 kardinaal tetra's en 3 corydoras gekocht. Mijnheer in de winkel raadde dit aan als start. Nu bleek bij thuiskomst dat er 1 van de Corydoras geen baardharen had. Deze lag gisteren al dood in de bak. Nu heb ik er dus nog maar 2. Overal op internet lees ik dat deze vissen met minimaal 5 moeten leven. Koop ik er dan zsm 3 bij? Of wacht ik even. De 2 overgebleven corys zijn ook nog onrustig. (Zwemmen door de bak). Is dit normaal gedrag in het begin?
 
Ik denk dat je een 60cm hebt staan. Goed dat de bak is ingedraaid en weet je ook hoeveel weken?
Na het toevoegen van visjes moet de bacteriecultuur zich aanpassen en je hebt al 10 visjes gekocht en dan de Cory nog. Ik zou nog even 2 weken wachten en dan de groep Cory s aanvullen tot een stuk of 6.
 
Ik denk dat je een 60cm hebt staan. Goed dat de bak is ingedraaid en weet je ook hoeveel weken?
Na het toevoegen van visjes moet de bacteriecultuur zich aanpassen en je hebt al 10 visjes gekocht en dan de Cory nog. Ik zou nog even 2 weken wachten en dan de groep Cory s aanvullen tot een stuk of 6.
Oke. Dank voor je antwoord.
De bak heeft 4 weken zonder vissen ingedraaid. Ik meet dagelijks de waarden van t water en die zijn steeds goed.
Dan wacht ik even 2 weken en vul daarna aan.
Dat de 2 Corydoras nog wat onrustig zijn ligt aan gewenning zeker?
 
Hoi @LindaHeuvel - Linda.

Corydoras in een voor hen nieuwe bak zie je in het begin heel veel op en neer zwemmen. Dat wordt vanzelf minder. Acclimatiseren is het sleutelwoord.

Ik vraag me alleen af of 50 liter niet wat krap is. Kun je ff een foto plaatsen van het totaalplaatje?
 


Corydoras in een voor hen nieuwe bak zie je in het begin heel veel op en neer zwemmen. Dat wordt vanzelf minder. Acclimatiseren is het sleutelwoord.

Ik vraag me alleen af of 50 liter niet wat krap is. Kun je ff een foto plaatsen van het totaalplaatje?
Dank je. Dat stelt mij gerust. Gaan we ze nu even laten wennen en dan over een week of 2 een paar erbij.
 
Inderdaad even de bak op sterkte laten komen. Bacteriën de kans geven om het werk te kunnen doen. Kleine stapjes maken. :)
 



Dank je. Dat stelt mij gerust. Gaan we ze nu even laten wennen en dan over een week of 2 een paar erbij.
Mijn corys zijn ook wat onrustig de laatste dagen. Ik heb het gevoel dat de warme dagen voor zuurstof vermindering zorgt waardoor ze wat sneller naar de oppervlakte zwemmen. Ook spoelen ze hun kieuwen met oppervlakte water als ze geen zand kunnen vinden. Het zijn scholenvissen, scholen vissen hebben het gedrag "scholen" dan zwemmen vissen met zn alle vrolijk rond in een groep. Lekker als bezige bijtjes graven ze door de bodem op zoek naar eten en langs het glas. Corys zijn lekker druk bewegelijk, heel sociaal dus top dat je deze vraag stelt! Je bent goed bezig 😄
 
Corydorasjes zijn in mijn ervaring altijd wel een beetje druk en kunnen soms wat nerveus overkomen, ligt ook wel beetje in de aard van het beestje geloof ik. Wel sneu dat je meteen een dode had, maar dat lag zo te lezen meer aan wat ze je meegegeven hebben dan aan je eigen bak. Wat voor type filter heb je op de bak?
 
Welke soort corydoras heb je? Er zit nogal verschil in grootte tussen de ene en de andere soort (gaat van ongeveer 2 cm tot 12 cm volwassen grootte) en ze zijn lang niet allemaal geschikt voor jouw bak.
 
Mijn corys zijn ook wat onrustig de laatste dagen. Ik heb het gevoel dat de warme dagen voor zuurstof vermindering zorgt waardoor ze wat sneller naar de oppervlakte zwemmen. Ook spoelen ze hun kieuwen met oppervlakte water als ze geen zand kunnen vinden. Het zijn scholenvissen, scholen vissen hebben het gedrag "scholen" dan zwemmen vissen met zn alle vrolijk rond in een groep. Lekker als bezige bijtjes graven ze door de bodem op zoek naar eten en langs het glas. Corys zijn lekker druk bewegelijk, heel sociaal dus top dat je deze vraag stelt! Je bent goed bezig 😄
kieuwen spoelen met oppervlakte water. Geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen. Ik weet wel dat ze naar het oppervlak gaan om lucht te happen.
 
kieuwen spoelen met oppervlakte water. Geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen. Ik weet wel dat ze naar het oppervlak gaan om lucht te happen.
Omdat ik geen zandbodem heb voor me corydoras missen ze het filteren van hun kieuwen. Naast het luchthappen wat je beschrijft zie ik ze ook wel eens iets anders doen. Het lijkt net als of ze gorgelen met het water. Als of ze luchtbellen door hun kieuwen spoelen. Om aan hun behoefde van het filteren van de kieuwen te voldoen. Ik wil ze snel op een zandbodem gaan zetten wanneer ik ze overplaats naar een ander aquaruim.
 
Als ze veelvuldig naar het oppervlak gaan om lucht te happen (darm ademhaling) is er iets mis met je water. Normaal gesproken zijn corydoras bij het plaatsen in een nieuw aquarium hooguit 1 a 2 dagen een beetje hyper en zwemen veel langs het glas omhoog, daarna horen ze rustiger te worden. Er wel vanuit gaand dat ze ook een plekje om te schuilen hebben en er b.v. ook andere vissen in hogere lagen zwemmen waardoor ze een gevoel van veiligheid hebben.
 
Als ze veelvuldig naar het oppervlak gaan om lucht te happen (darm ademhaling) is er iets mis met je water. Normaal gesproken zijn corydoras bij het plaatsen in een nieuw aquarium hooguit 1 a 2 dagen een beetje hyper en zwemen veel langs het glas omhoog, daarna horen ze rustiger te worden. Er wel vanuit gaand dat ze ook een plekje om te schuilen hebben en er b.v. ook andere vissen in hogere lagen zwemmen waardoor ze een gevoel van veiligheid hebben.
Bij mij doen ze dat elke dag wel eigenlijk maar niet de hele dag door. En ze zijn niet hyper als ze het doen ze zwemen gewoon met een paar tegelijk langs het glas en scharrelen ze over de bodem en het wateroppervlak. Nu liggen ze lekker rustig op de bodem. Zou dat verkeerd zijn dan als ze elke dag zo iets doen? Ik zag het meer als natuurlijk gedrag. Heb niet de indruk dat ze zuurstof te kort komen maar als ik mn water vaker moet schoonmaken is het wel handig om te weten😅
 
Paar keer op een dag maakt weinig uit, gaat om meerdere keren achter elkaar en dan de hele dag door.
Als ze constant hyper achter het glas heen en weer zwemmen voelen ze zich meestal niet op hun gemak (tenzij het voortplantingstijd is).
 
Welke soort corydoras heb je? Er zit nogal verschil in grootte tussen de ene en de andere soort (gaat van ongeveer 2 cm tot 12 cm volwassen grootte) en ze zijn lang niet allemaal geschikt voor jouw bak

Corydorasjes zijn in mijn ervaring altijd wel een beetje druk en kunnen soms wat nerveus overkomen, ligt ook wel beetje in de aard van het beestje geloof ik. Wel sneu dat je meteen een dode had, maar dat lag zo te lezen meer aan wat ze je meegegeven hebben dan aan je eigen bak. Wat voor type filter heb je op de bak?
Het filter dat erbij geleverd werd. Van superfish. Zit kool in
Hangt net onder het wateroppervlak
 
Welke soort corydoras heb je? Er zit nogal verschil in grootte tussen de ene en de andere soort (gaat van ongeveer 2 cm tot 12 cm volwassen grootte) en ze zijn lang niet allemaal geschikt voor jouw bak.
Heb de naam niet goed opgeslagen
In de winkel zeiden ze: deze blijven klein en kunnen in jouw bak. Zal foto toevoegen.
Ik denk zelf; corydoras jullii?
 

Bijlagen

  • 16943658961841129401733251546398.jpg
    16943658961841129401733251546398.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 59
Heb de naam niet goed opgeslagen
In de winkel zeiden ze: deze blijven klein en kunnen in jouw bak. Zal foto toevoegen.
Ik denk zelf; corydoras jullii?
Met deze 2 gaat het prima. Scharrelen lekker over de bodem.
 
Het zijn Corydoras Trilineatus, worden ongeveer 5-6cm. Echte julii hebben ze meestal niet bij de LFS, al zeggen ze van wel.
 

Terug
Bovenaan