Starten van een Discus aquarium


C

ChristianVT

Guest
Hallo iedereen,

Ik zou over een tijd heel graag een aquarium voor Discus vissen willen beginnen. Nou zit ik te denken aan een aquarium van 120x60x60cm. Dit bedraagt dan in totaal 432L aan inhoudt. Ik wil hier een hardscape in met hout en een volledige zand bodem. Dit zal allemaal volume in nemen dus laten we ruim zeggen dat er 350L water overblijft. Nou ben ik in twijfel over de volgende dingen.

1. Wat voor achterwand is het beste om te doen, een 3d achtergrond (neemt veel water volume in beslag) maar kan wel mooi zijn. Of gewoon een zwartfolie als achterwand. Waarin zouden de kleuren van de vissen het beste uitkomen?

2. Hoeveel discussen is het beste om hierin te plaatsen? Nou weet ik dat een vuist regel 50L per vis is, hiermee zou je dan uitkomen op 350/50 = 7 discus vissen. Ik ben niet van plan om hier anderen vissen bij te houden. Toch twijfel ik tussen 5-7 vissen omdat ik niet weet of de tank wel groot genoeg is voor 7 vissen.

3. Wat zijn nou precies de voor/nadelen van kweek/wildvang discussen? Ik twijfel namelijk tussen de wildvang groene discus of de Leopard discus.

Graag hoor ik jullie meningen over mijn vraagstukken.
 
Ik zou als ik jou was een goed voorbeeld gaan opzoeken voor wat betreft hard scapes in combinatie met discusvissen. Google eens Manuel Krauss of Filipe Oliviera. Deze professionals hebben vast hier wel een goede mening over als het gaat om inrichting. Voor de keuze van discusvissen zijn er verschillende goede speciaalzaken. Op de site van de discusclub Holland staan er verschillende met een banner.
Verder zou ik zelf kiezen voor meer water per vis alhoewel hier ook verschillend over gedacht wordt. Ik zou zeker gaan voor minimaal 75 liter per vis en daarom ook een groter aquarium nemen ( blijft natuurlijk ook een geldkwestie) maar als je denkt over wildvang groene discussen dan zit dat vast wel goed want die zijn niet goedkoop. Wel schitterende vissen!

Veel succes met je nieuwe aquarium.

Hobbygroet Jos Hut
 
Dank voor de reactie Jos. De maat van deze bak is wat mijn vriendin acceptabel vindt en waarvan ik denk dat ik genoeg tijd heb om hem goed te onderhouden. Geld is niet zo zeer de reden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog niet heb opgezocht hoeveel een Leopard dicus of een Groene wildvang discus kost. Ik meen dat ik ze ooit in Amersfoort heb zien zitten voor 109 euro per stuk ofzo?

Als ik jou goed begrijp zou jij dus eerder naar 5 discussen gaan in 350L? Voor de hardscape ga ik die mannen zeker opzoeken!
 
Discussen zijn net als maanvissen groepsvissen. Een groepje van vijf is erg minimaal. Met een stuk of acht begint het ergens op te lijken maar daar is je aquarium te klein voor. Tijd voor een goed gesprek met je vriendin lijkt me. Regel vooraf even een doos fijne chocola, dat helpt.

Succes en Hobbygroet Jos Hut
 
Haha mijn vriendin is psycholoog, een doos chocolade gaat het hem niet doen... maar bedankt voor de info, toch maar eens onderhandelen dan!
 
Als je Discussen niet de ruimte kunt geven die ze nodig hebben, zou ik er simpelweg niet aan beginnen.
Ik heb het toen ik weer begon ook overwogen, maar een bak van 2 meter zit er de komende jaren nog niet in, dan maar gewoon niet.
Op 120cm zou ik gewoon niet aan discussen beginnen, zelfs voor manen is het aan de krappe kant.
Er zijn heel veel mooie vissen die je op 120cm kunt houden.
 
Als je Discussen niet de ruimte kunt geven die ze nodig hebben, zou ik er simpelweg niet aan beginnen.
Ik heb het toen ik weer begon ook overwogen, maar een bak van 2 meter zit er de komende jaren nog niet in, dan maar gewoon niet.
Op 120cm zou ik gewoon niet aan discussen beginnen, zelfs voor manen is het aan de krappe kant.
Er zijn heel veel mooie vissen die je op 120cm kunt houden.

Daar heb je zeker gelijk in. Als het aquarium niet groter kan dan 1,20m dan gaan we gewoon opzoek naar iets wat daar wel mooi in past :) Maar goed dit is puur om te inventariseren. Eerst maar eens een huis zien te kopen en van mijn studentenkamer af haha. En dan nog een pot met geld vinden voor de hobby.
 
Goede gedachte ;) Succes met de huizenjacht!

Haha dankje dat zullen we zeker nodig hebben. Toch altijd fascinerend dat ik altijd al precies weet wat ik wil met mijn vissen en waar mijn wensen liggen, maar de rest eerst nog geregeld moet worden >.<
 
Ach, ik heb een heel aantal topics over mijn nieuwe aquarium, al maanden geleden begonnen en er staat nog maar weinig ;) Ik ga vandaag de eerste balken zagen voor het meubel, als alles goed loopt heb ik in november een draaiende bak ;) De voorpret is al erg leuk.
 

Terug
Bovenaan