Starten met gebruik all in one oplossing?


Apua favour

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2009
Berichten
944
Locatie
Epe
Goedendag,

Mijn aquarium, ZA gerichte bak, 1,50x0,50x0,50, 375L, heeft een klein alg probleem wat ik hoop op te lossen met plantenvoeding.
Eerst even de specificaties:
Filter: Aquael ultramax 2000
Verlichting: 2 led tlbalken, 1x 16w 1600 lumen 6500k cool daylight, 1x 16w 1600 lumen 4000k cool white. 1 gaat aan om 14.00, 2e sluit aan om 14.30, 1 gaat uit om 21.45 en 2 gaat uit om 22.00.
Mijn waterwaarden, gemeten dmv druppels Colombo testlab Professional:
No2 - 0
Ph - 6 of lager, uitslag gaat niet lager dan 6.
Kh - 5
Gh - 5
Po4 - 0,0-0,5
No3 - 0,0-10
NH3 / NH4 - 0

Ik ververs wekelijks zo'n 80L, voer 1x daags, afwisselend tussen diepvries mix, granulaat en vlokvoer, in de zomer ook levend voer. Altijd een hoeveelheid dat ze het binnen een paar minuten op hebben en alle vissen aan eten toe komen.
Nu heb ik nog baardalg op mijn anubia, penseelalg op het hout, puntalg op de ruit en een klein beetje blauwalg op de achterwand en zijruit.

Stroming heb ik overal ruim voldoende met het filter, maar toch kom ik niet van de algen af.
Zoals te zien heb ik erg weinig voeding in mijn water.
Zou ik het op kunnen lossen door wekelijks een kleine toevoeging van All in one plantenvoeding?

Bijgevoegd foto's van het aquarium.
 

Bijlagen

  • 16100521060702168822376908822900.jpg
    16100521060702168822376908822900.jpg
    488.9 KB · Weergaven: 153
  • 16100521570225947310827870308317.jpg
    16100521570225947310827870308317.jpg
    212 KB · Weergaven: 135
  • 16100521914502700061738757292724.jpg
    16100521914502700061738757292724.jpg
    559.1 KB · Weergaven: 141
  • 16100522403202621383441127103437.jpg
    16100522403202621383441127103437.jpg
    497 KB · Weergaven: 138
  • 16100522648863393922358957863375.jpg
    16100522648863393922358957863375.jpg
    178 KB · Weergaven: 141
Baardalg wordt veroorzaakt door te weinig CO2 en/of een schommelend CO2 gehalte.
Penseelalg idem.
Dit kan komen doordat er daadwerkelijk te weinig CO2 in het water zit in verhouding met de hoeveelheid licht en voedingsstoffen. Maar het kan ook komen doordat het water niet goed 'rond stroomt' (waterdistributie). De stroming zegt nog niet zoveel over of het goed verdeeld wordt.

Blauwalg is eigenlijk een bacterie. Dit kán veroorzaakt worden door een te kort aan nitraat.

Puntalg op de ruit is volgens mij niet heel raar en heeft iedereen altijd wel een beetje.

Ik heb niet zoveel verstand van verlichting, zelf doe ik het instellen op 'gevoel' en door te kijken naar de planten en eventuele algen 😅 dus daar kan ik je niet mee helpen.

Je voegt geen extra CO2 toe toch? Meestal is het wel zo als je geen extra CO2 toevoegt dat je wat 'zuinig' moet zijn met licht.

Je waarden zijn inderdaad laag. Zelf ben ik wel fan van AIO, maar dit werkt niet voor iedereen omdat je de waarden moeilijk apart kan bijsturen.
 
ph 6 en kh5?? Dan zouden de vissen allemaal luchthappen volgens mij dus ik betwijfel of die testen correct zijn.
Met deze waarden moet je wel met co2 werken denk ik. Ik zou eens een continu/dropchecker kopen om te kijken hoe hoog je met de co2 zit want zoals Lizzy al aangeeft zit daar vaak het probleem.
 
Btw, ik zie Manen en die mag je wel 4x per dag voeren en wekelijks de helft van het water verversen.
 
Je gemeten waarden roepen twijfel op. Zijn je Colombo druppels nog up to date? Je gemeten waarden vertellen bijvoorbeeld dat je veel te veel CO2 in je bak zou hebben, wat ik niet geloof. Voeg je eigenlijk CO2 toe? Nitraat 0 of 10? Dat is raar, dat is beter te meten. Welke voeding geef je aan je planten? Maak alles eens zo goed mogelijk schoon en ververs je water. Begin daarna eens met een juiste afstelling van je licht op de vraag van je planten. Je Echinodorus en Cryptocoryne willen ook bodemvoeding.
 
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga gezamenlijk proberen te beantwoorden:
Ik voeg momenteel niks toe, ook geen Co2.
Het water komt uit het filter dmv een spraybar die dwars op de bak staat, de penseelalg gaat lekker mee op de stroming en de bladeren waar baardalg op zit bewegen ook door stroming. Naar wat ik op de planten en tijdens het voeren kan waarnemen is overal in de bak stroming, maar ik zal er is zo'n middeltje in doen om dat goed vast te stellen.
Volgens mij is een totaal van 3200 lumen vrij zuinig, ik zou eerder te weinig dan te veel licht verwachten maar dat kan ik altijd moeilijk inschatten.

De test set heb ik in juli aangeschaft, die is nog goed dus. Ik woon in epe, hier komt extreem zacht water uit de kraan.
De ph druppeltest geeft niet minder dan ph6, maar de kleur past ook niet bij de hogere waarden dus zal die ergens onder de 6 zijn.
Ik ga een digitale bestellen om de precieze ph vast te stellen.
Als ik het goed gelezen heb in de druppeltest uitleg is de minste waarde, dus kleurloos water na de druppels en het wachten zoals uitgelegd, zoals ik beschreven heb.
Laagste waarde nitraat is dan tussen 0 en 10 mg/L

Morgen haal ik de testset nog is tevoorschijn en meet ik het nog is goed na!
 
@benvo, ik heb kleibollen bij de wortels van de planten.
Heb vandaag al het hout schoon gespoten op mn werk met de hoge drukspuit. Zal morgen ruim verversen.
Je noemt het afstellen van mijn licht op de planten, hoe doe ik dit? Ik kom daar niet uit, hoe reken ik bijv mee dat ik behoorlijk verkleurd water heb waardoor er minder licht op de bodem komt dan bij een heldere bak?
En hoe reken ik voor de anubia die op halve waterhoogte op de achterwand zit?
 
De test set heb ik in juli aangeschaft, die is nog goed dus. Ik woon in epe, hier komt extreem zacht water uit de kraan.
misvatting nummer1 want zodra de testvloeistof met zuurstof in aanraking is geweest is de test nog maar beperkt houdbaar
 
misvatting nummer1 want zodra de testvloeistof met zuurstof in aanraking is geweest is de test nog maar beperkt houdbaar
De waardes waren de eerste keer meten gelijk aan wat ik afgelopen keer gemeten heb. Morgen weer is meten.

Waarop is je uitspraak op gebaseerd, dat je dergelijke vloeistoffen eigenlijk maar 1x zou kunnen gebruiken? Daar zijn de prijzen niet bepaald naar
 
misvatting nummer1 want zodra de testvloeistof met zuurstof in aanraking is geweest is de test nog maar beperkt houdbaar
Wat is beperkt houdbaar?

Ik dacht ergens gelezen te hebben te hebben dat druppeltjes na openen ongeveer nog een jaar houdbaar is
 
Ik vond het lastig om met gekleurd water een pH test te doen trouwens.

Zet je wel een potje met het donkere water op de kleuren om dan je testresultaat te vergelijken?

Door donker water kunnen de kleuren vertekenen met wat er op de kleuren/uitkomstenkaart staat.
 
Je hebt idd maar weinig licht , ik zou met 1 lamp al zeker langer gaan verlichten tot 12a14uur ,de 2de lamp zou ik je huidige lichtperiode aanhouden.
Je opgroeiende maantje zoals hierboven vermeld meer gaan voeren.
+ onderhoud opschroeven alg verwijderen en raampjes poetsen 2x per week 150l lijk me voorlopig voldoende .
Na die waterwissel 10a15ml AIO toedienen enkel op deze 150l ververst water
 
De waardes waren de eerste keer meten gelijk aan wat ik afgelopen keer gemeten heb. Morgen weer is meten.

Waarop is je uitspraak op gebaseerd, dat je dergelijke vloeistoffen eigenlijk maar 1x zou kunnen gebruiken? Daar zijn de prijzen niet bepaald naar
Niet na 1x (heb ik ook niet gezegd), maar zodra de testvloeistof met zuurstof in aanraking is geweest begint de aftakeling en iedere keer weer als je het flesje opent word dat erger, gebasseerd op mijn man die in de petrochemie heeft gewerkt
 
Wat is beperkt houdbaar?

Ik dacht ergens gelezen te hebben te hebben dat druppeltjes na openen ongeveer nog een jaar houdbaar is
Nee dat jaar klopt niet, neem bijv. d egh-test die is na opening max 6 maanden nog houdbaar, het verschilt enorm per testvloeistof hoe die reageert op zuurstof
 
De gh en de kh zijn inderdaad minder lang te gebruiken maar welke termijn dat durf ik niet te zeggen.
 
Je hebt idd maar weinig licht , ik zou met 1 lamp al zeker langer gaan verlichten tot 12a14uur ,de 2de lamp zou ik je huidige lichtperiode aanhouden.
Je opgroeiende maantje zoals hierboven vermeld meer gaan voeren.
+ onderhoud opschroeven alg verwijderen en raampjes poetsen 2x per week 150l lijk me voorlopig voldoende .
Na die waterwissel 10a15ml AIO toedienen enkel op deze 150l ververst water
Daar valt toch nog iets over te zeggen. Namelijk dit: Er is een groot verschil tussen lichtduur en lichtintensiteit. M.a.w. lichtduur verlengen wil dus niet zeggen dat daar hetzelfde mee bereikt wordt als de intensiteit verhogen. Ts. heeft op zich zelf al niet veel licht boven z'n bak. "Donker" water verminderd dit nog eens. De licht intensiteit, indien mogelijk(!), verhogen zou mijn advies dus ook kunnen zijn. Waar dan nog wel aan toegevoegd kan worden dat de planten die Ts. in de bak heeft een gemiddelde lichtsterkte vragen, met uitzondering overigens van de Anubias, die Ts. dus nu niet biedt. Daarnaast speelt voedsel tekort een belangrijke rol.
 
@benvo, ik heb kleibollen bij de wortels van de planten.
Heb vandaag al het hout schoon gespoten op mn werk met de hoge drukspuit. Zal morgen ruim verversen.
Je noemt het afstellen van mijn licht op de planten, hoe doe ik dit? Ik kom daar niet uit, hoe reken ik bijv mee dat ik behoorlijk verkleurd water heb waardoor er minder licht op de bodem komt dan bij een heldere bak?
En hoe reken ik voor de anubia die op halve waterhoogte op de achterwand zit?
In jouw bak is het zinvol om een gemiddelde lichtsterkte te bieden voor o.m. je Echinodorus, Vallisneria etc. Met uitzondering van je Anubias die een minder belichtte plek kan geven. Je lichtintensiteit, die je nu hebt is nauwelijks instaat om die intensiteit te bieden ook al door het feit dat je donker water hebt. Je lichtduur waarbij je de maximaal mogelijke lichtsterkte biedt moet zo'n 8 uur zijn. Zelf zou ik er voor kiezen om je lichtintensiteit mogelijkheid te verhogen middels toevoegen van een lichtbron. Vervolgens moet je gaan denken aan bemesting, denkelijk hebben je planten een voedsel tekort. Daarnaast zou ik kiezen voor een minimaal eenmaal per week waterverversen, zo'n 40%. Maak alles goed schoon en blijf dit doen, ook tussendoor zodra je alg ziet verschijnen.
 
Ik heb nog een extra led tl liggen, die kan ik er nog boven hangen, Philips ecofit ledtube 16w 1600 lumen 6500k.

Wat dat onderhoud betreft: alles is nu schoon, behalve de achterwand. Moet ik daar ook de alg vanaf proberen te schrapen?

Ik heb ook kikkerbeet en vlotvaren als drijfplanten, die gebruiken aardig nitraat als ik het goed heb maar verlagen natuurlijk ook de lichtintensiviteit. Moet ik die er wellicht beter uithalen?
Heb altijd het gevoel dat drijfplanten ook rustgevend zijn voor de vissen.

Is het verder nog van belang extra waterplanten zoals bijv cabomba te plaatsen tegelijk met de start van het toevoegen van AIO plantenvoeding?
 
Ik heb nog een extra led tl liggen, die kan ik er nog boven hangen, Philips ecofit ledtube 16w 1600 lumen 6500k.

Wat dat onderhoud betreft: alles is nu schoon, behalve de achterwand. Moet ik daar ook de alg vanaf proberen te schrapen?

Ik heb ook kikkerbeet en vlotvaren als drijfplanten, die gebruiken aardig nitraat als ik het goed heb maar verlagen natuurlijk ook de lichtintensiviteit. Moet ik die er wellicht beter uithalen?
Heb altijd het gevoel dat drijfplanten ook rustgevend zijn voor de vissen.

Is het verder nog van belang extra waterplanten zoals bijv cabomba te plaatsen tegelijk met de start van het toevoegen van AIO plantenvoeding?
Schrapen is misschien een minder goed idee. Maar met een borstel is er misschien wat te doen. Ook een mogelijkheid om tijdens het water verversen het blootliggende deel te behandelen met carbo of in uiterste gevallen met 3% waterstofperoxide. (Voorzichtig!)
 
Daar valt toch nog iets over te zeggen. Namelijk dit: Er is een groot verschil tussen lichtduur en lichtintensiteit. M.a.w. lichtduur verlengen wil dus niet zeggen dat daar hetzelfde mee bereikt wordt als de intensiteit verhogen. Ts. heeft op zich zelf al niet veel licht boven z'n bak. "Donker" water verminderd dit nog eens. De licht intensiteit, indien mogelijk(!), verhogen zou mijn advies dus ook kunnen zijn. Waar dan nog wel aan toegevoegd kan worden dat de planten die Ts. in de bak heeft een gemiddelde lichtsterkte vragen, met uitzondering overigens van de Anubias, die Ts. dus nu niet biedt. Daarnaast speelt voedsel tekort een belangrijke rol.
Hmm ik nuanceer dit het is geen ja en nee verhaal of dat lichtduur de lichtintensiteit compenseert.
De TS geeft een zeer korte licht periode samen met een zwakke verlichting.
Indien deze bak bij mijn zou staan zou ik een verlichtings periode van 14 to 16 uur aanhouden met voornamelijk crypto's, anubias en javavaren die valisneria en echinodorus zullen ver van optimaal staan maar overleven het wel.
Ook de verversings interval + bijhorende AIO plantenvoeding zou weinig schommelingen in de waterwaardes geven en in het begin voldoende moeten zijn voor een low tech aquarium.
 
Oké, ik lees nu meerdere dingen. Wat moet ik nu, een extra lichtbron (zoals de tl in voorgaande reactie) toevoegen of van 1 tl de duur met 4 uur verlengen?

Vanavond ga ik eerst de waarden meten. Daarna ga ik is ouderwets met een emmer verversen zodat ik de achterwand met een borstel kan schoonmaken terwijl ik het vuil met de slang afzuig.
Daarna nog is goed de bodem schoonzuigen, de bladeren poetsen en de ruiten schoonmaken, terwijl ik dus ook 150L water ververs.

Ik ga de aansluiting voor een 3e tl tevoorschijn halen, zodat ik zodra ik uitsluitsel heb over huidje verlengen of nieuwe lichtbron toevoegen daar actie op kan ondernemen.
Verder ga ik AIO bestellen samen met extra klei van JBL proflora en een bosje Myriophyllum mattogrossense.
Dit zal ik in de loop van volgende week hopelijk binnen krijgen, dan kan ik na de volgende verversing gaan starten met toevoegen van AIO, naar wat ik begrepen heb dus 15ml per week als ik 150L blijf verversen.

Drijfplanten kunnen gewoon blijven?
 
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zie waarom een pH van 6 en KH van 5 gekke waardes zouden zijn in een ZA bak :sorry:
pH 6 met KH 5 is perfect mogelijk en gezien deze waardes niet zijn bereikt dmv. CO2 toevoeging zullen de vissen ook echt niet lucht gaan happen.
 
Oké, ik lees nu meerdere dingen. Wat moet ik nu, een extra lichtbron (zoals de tl in voorgaande reactie) toevoegen of van 1 tl de duur met 4 uur verlengen?

Vanavond ga ik eerst de waarden meten. Daarna ga ik is ouderwets met een emmer verversen zodat ik de achterwand met een borstel kan schoonmaken terwijl ik het vuil met de slang afzuig.
Daarna nog is goed de bodem schoonzuigen, de bladeren poetsen en de ruiten schoonmaken, terwijl ik dus ook 150L water ververs.

Ik ga de aansluiting voor een 3e tl tevoorschijn halen, zodat ik zodra ik uitsluitsel heb over huidje verlengen of nieuwe lichtbron toevoegen daar actie op kan ondernemen.
Verder ga ik AIO bestellen samen met extra klei van JBL proflora en een bosje Myriophyllum mattogrossense.
Dit zal ik in de loop van volgende week hopelijk binnen krijgen, dan kan ik na de volgende verversing gaan starten met toevoegen van AIO, naar wat ik begrepen heb dus 15ml per week als ik 150L blijf verversen.

Drijfplanten kunnen gewoon blijven?
Lampje extra is een zeker een goede keuze
zelf zou ik eerder 2x per week een 150l verversen
 
Waarden gemeten:
No2-0
Kh-5
GH-7
PH 6 of lager
No3-0
NH3-0
Po4 0,0-0,5 mg/L, heel licht blauw, lichter dan 0,5 maar niet compleet blank als 0.

Zoals gezegd, voor de ph ga ik een digitale meter bestellen via mn werk. Hier zal ook geleidbaarheid mee gemeten gaan worden.
Nu de boel schoonmaken en verversen, de AIO is besteld!
 

Terug
Bovenaan