Starten met EI-methode


Ik doe het in 1x erin maar je zou de csm+b kunnen verdelen zodat ze de hele week wat krijgen.
Mooi dat je het weer wat meer aandacht kan geven hoor.
Succes. Ben benieuwd naar de waarden.
 
Ok zal het eens bekijken, dank voor je snelle rectie, leuk. ;)

Toevallig ervaring met de producten van aquabemesting.nl ?

Profito en poeders po4 en no3 zijn zo goed als op, wil miss daar gaan bestellen.

Eerder kocht ik de poeders bij aquaplantsonline.
 
Ja daar koop ik de spullen ook hoor.De poeders daar gebruik ik ook namelijk.
 
Ok, dus de po4, no3 en csm+b ?
 
no3 20
po4 2
kh 6
ph 7,1
gh 11
fe 0,05

fe naar mijn idee erg laag, gisteren nog 20ml profito toegevoegd.
 
Je zit rond de 14 mg co2 en voor EI begrippen is dit niet erg hoog. Zelf zit ik ergens rond dik de 30mg.
Ik ken je huidige bestand van de planten zo niet maar wellicht is het vrestandig om de co2 op te schroeven naar rond de 25 mg.
Ijzer is vaak al snel niet meer te meten hoor dus dat die waarde laag is dat is vaak niet zo raar.
 
Klopt ik heb hem al een beetje opgeschroefd.
Zal morgen nog eens rond deze tijd meten.

Planten die er o.a. instaan :
Tijgerlotus
stricta
2 cryptos
Valisneria
Lobelia cardinalis mini
vaantjesplant
En volgens mij een ludwigia
 
Mooi dat dit al is opgeschroefd. Lijkt verder prima hoor qua waarden.
 
Ok, mooi.
Komende tijd maar eens alles laten ontwikkelen, en daarna inrichten naar mijn wens. Iedere dinsdag 50% wissel daarna no3 en po4 toevoegen en dag erna profito.
 
Ja laat alles maar eens lekker zn gang gaan hoor.
 
Kh 6
Ph 6,9 - 7,0

Verder branden mijn lampen (2x 18 watt) 9uur per dag en dan nog 1 uur voor en 1 uur nadat de hoofdverlichting aan is ledlicht, soort van nachtverlichting.
 
Netjes. Rond de 20mg co2 en gelet op de verlichting is dat denk ik wel voldoende.
Die led zal niet veel invloed hebben.
 
Co2 gaat overigens uur voordat de hoofdverlichting aanspringt al aan. Is dat voldoende ?
 
Ja hoor. Bij mij ook 1 uur en 1 uur voordat de lichten uitgaan springt de co2 al uit.
 
Top, bedankt weer voor de hulp. Hoop dat ik de waardes dan zo kan houden en eens zien hoe alles zich gaat ontwikkelen de komende tijd.
 
Ik voeg dag na de waterwissel 20ml profito toe en na een dag of 2 zie ik de roodkleurige planten mooi rood zijn maar richting het einde van de week lijkt die kleur weer af te nemen. Profito meer verdelen over de week het beste ?
 
Als je dat zo duidelijk ziet dan is dat een optie ja. Ijzer zal snel minder goed opneembaar zijn en zo krijg je wel dat ze vaker het kunnen opnemen. Je kan het dagelijks geven of in bv 3x.
 
Mijn waterwissel is op woensdag dus vandaag voeg ik 10ml toe en dan zondag nog eens 10ml eens kijken hoe ze er dan op de woensdag uit zien.
 
Ik zou het gewoon even uitproberen wat het beste bevalt. In ieder geval niet samen doseren met de po4.
 
Nee no3 en po4 voeg ik meteen na wissel toe, profito de dag erna.
 
Ik vroeg mij laatst ook nog af hoe groot de invloed is van de grote waterwissel ivm de co2. Want als ik het midden op de dag doe dan valt de co2 weer volledig terug. Weet niet hoe `slecht` dat voor het aquarium is ?
 
Toevallig heb ik net de helft hier ververst. Dan valt de co2 wel wat terug maar na enkele uren moet dat weer aardig op de rails zijn.
Ik heb nog nooit gehoord dat er bij de EI daar rekening mee wordt gehouden.
 
Ah ok, omdat je weleens problemen hoort door schommelende co2.
 
Eremetaal zei:
Ik vroeg mij laatst ook nog af hoe groot de invloed is van de grote waterwissel ivm de co2. Want als ik het midden op de dag doe dan valt de co2 weer volledig terug. Weet niet hoe `slecht` dat voor het aquarium is ?
Dat is redelijk slecht omdat je het de planten dan moeilijk maakt om genoeg CO2 op te nemen. .
Een verschijnsel daarvan is fotorespiratie waarbij er ipv CO2, O2 word gebonden.
Hierdoor worden algen weeral bevooroordeeld.
 
Wat is dan de beste tijd. In de morgen bij het aangaan van het licht??
Ik doe het al 5 jaar gewoon overdag ;)
 
jessicapilon zei:
Wat is dan de beste tijd. In de morgen bij het aangaan van het licht??
Ik doe het al 5 jaar gewoon overdag ;)
Er gaan natuurlijk geen rampen gebeuren als je het tijdens de fotosynthese doet, maar je gaat het wel verstoren waardoor het minder effici�nt word.
Beste is na de fotosynthese, dus als het licht uitgaat. Of voor dat de CO2 aangaat.
Zelf doe ik het een uur voor de lichten uitgaan. Zo zie ik nog wat ik doe, en verstoor ik het CO2 gehalte/fotosynthese minder.
 
Ja ok, dat is wel waar natuurlijk. Maar ja voor 8 uur in de ochtend om na 7 uur in de avond ga ik dat niet meer doen hoor :D
 
Als je no3, po4 en profito toevoegt, is dat dan voldoende? Of zijn er nog andere producten die een toevoeging voor de planten kunnen zijn ?
 
Dat is in feite voldoende hoor. Magnesium bijvoorbeeld zit voldoende in het Nederlandse water.
Misschien wat kleipoedermix voor het maken van kleibolletjes.
De poerders werken erg makkelijk en dan moet je het het beste doen zoals op het zakje staat oftewel 4 en 83 gram oplossen van de no3/po4 op 500ml water.
Voor de berekening mag je ook wel een pb sturen.
 
Profito zijn de sporenelementen ?
 

Terug
Bovenaan