Starten met EI-methode


E

Eremetaal

Guest
Ik wil dit graag gaan toepassen in mijn al draaiende bak.
Momenteel voeg ik dagelijks 2ml profito en 2ml carbo toe.
Ik heb ook nog vloeibare fosfo en nitro. Die probeer ik op 1,5 en 15 te houden.

Als die flesjes op zijn ga ik over op stockoplossing (poeders heb ik al, fosfaat en nitraat). Maar nu vraag ik mij af hoe te beginnen ?

Eerst de no3 en po4 meten ?

Ik heb donderdag een verversing gedaan (circa 30%) en daarna buiten de profito en carbo niets meer toegevoegd.


Co2 staat op 30 bellen per min.
 
Je kunt beginnen met de EI tenzij je de indruk hebt dat je no3 en po4 nu extreem hoog is.
Als je co2 hebt en T5 verlichting dan is het advies on 20-30mg/L nitraat toe te voegen en 2 tot 3 mg/L fosfaat.
Ik zou dan starten met 20 en 2 mg/L.
Als je het oplost zoals op de zakjes staat (dus 4 en 83 gram oplossen in 500 ml in aparte flesjes) dan heb je voor iedere 100 liter water 20ml nitraat en 40ml fosfaat nodig om 20/2 toe te dienen.
Jij hebt denk ik rond de 100 liter netto dus ik zou dan de 20 en 40ml gaan doseren.

Dus als je flesjes op zijn de poeders oplossen zoals op het zakje staat aangegeven en dan wekelijks 20 en 40 ml doseren van beide.
Ook zou ik iets meer plantenvoeding doen dan is geadviseerd om tekorten te vorkomen.
Ik weet niet hoeveel mg co2 je nu hebt maar ik zou op minimaal 25mg gaan zitten met de co2.
 
Uit ervaring weet ik dat na waterverversing de no3 rond de 10 is en de po4 rond de 1, meestal iets eronder.

Maar ik weet bijv. ook dat mijn Fe waarde erg laag is dus daar zou ik dus ook nog een zakje van moeten kopen ?

Aanbevolen dosering van profito is 10ml p/w ik geef nu dus 14ml p/w, richting 20ml gaan ?

Co2 waarde meten adhv het kh/ph schema het beste ?

En hoe kan ik de dosering het best verspreiden over de week ?

Dank voor je hulp. :)
 
Wat is bij jou de Fe dan gemiddeld??
ik zou op 15 ml profito gaan beginnen enkijken of dat voldoende is.
Als je no3 en po4 niet hoger is dan kun je gewoon met die 20 en 40 ml toevoeging starten hoor.
Ik meet ook aan de hand van de tabel ja.
ik voeg wekelijks alles in 1x toe. Je kan de profito 1 dag later doen omdat dit kan reageren met bv de fosfaat.
Als je later de csm+b poeders gebruikt dan kan het ook dus in 1x hoor.
Normaal moet er met de aanbevolen dosering van Profito voldoende Fe in je water zitten.
Ik voeg ook niet apart nog de Fe toe.
Als je de poeders gebruikt (csm+b) dan doseer je in ieder geval voldoende Fe.
 
Fe is meestal maar minimaal 0,05.

Ik dacht dat je bij de ei-index met een vast weekschema werkt en de voeding verdeelt over de dagen.
 
Ja je kunt kiezen voor 1x per week of in delen. dat moet jezelf dus bepalen maar de EI staat voor gemak dus dan is 1x toevoegen het makkelijkste.
Dat is erg weinig Fe ja. En als je meet een paar uur na de dosering dan??
Ik weet uit ervaring dat Fe vaak na enkele uren al amper meer te meten is. ik zou eens een uurtje na het toevoegen de Fe gaan meten.
Normaliter hoef je niet extra toe te voegen tenzij je veel ijzer behoeftige planten hebt.
 
Zojuist even meting gedaan, ph7,0 kh7 zou volgens het schema dus neerkomen op 20 mg/ltr.

Fe ook nog even gemeten en die was weer 0,05. Volgens mij heeft alleen mijn rode lotus echt ijzer behoefte (zit een kleibolletje bij de wortels) maar die blijft wel duidelijk achter met groeien en heeft ook erg slappe steeltjes en kleine blaadjes.

Ik zal morgenvroeg na het doseren van de 2ml profito eens meten.

Kortom ik kan het beste het volgende doen :
Elke dag 2,2 ml profito, en 2,5 carbo.
Morgen fosfo en nitro toevoegen.
En dan zaterdag waterverversing en dan na de wissel meteen weer fosfo en nitro toevoegen ?
 
Je doseerd al co2 dus dan is carbo eigenlijk overbodig. Als je begint met de EI zou ik de co2 iets hoger zetten, zo rond de 25 mg.
Als je dan bij het begin 50% ververst zoals dat hoort bij de EI zou ik daarna alles in 1x toevoegen en dan kun je vlak daarna ook eens meten hoe hoog de Fe dan is.
Als je dagelijks 2 ml toevoegd dan is dat ook erg weinig Fe en dan kun je ook niet echt een hogere waarde verwachten denk ik.
Ik zou dus zaterdag met de EI starten en dan 50% verversen en dan alles toevoegen en op zondag de plantenvoeding in 1x. En dan vlak erna de Fe even meten. Dan zit je vast wel hoger dan je nu meet.
En dan telkens weer op zaterdag 50% verversen en de nitraat en fosfaat toevoegen en op zondag de plantenvoeding.
 
Ok gaan we dat doen, morgen dan toch nog even fosfo en nitro toevoegen voor de komende week.

Carbo doe ik nu extra vanwege wat alg problemen.

Overigens lees ik meestal dat een verspreide dosering van de voeding over de week beter zou zijn ?
Maar dat heeft dus niet zo gek veel invloed ?
 
Tjha ik merk geen verschil en als ik meet voordat ik ga verversen dan zit er nog meer dan genoeg voeding in hoor. Als je iets overdoseerd dan is het niet zo heel snel op dus.
Dan bereik je in principe als er niks veranderd nooit het nulpunt van de waarden.
Ik doe het al jaren zo en dat gaat prima.
Een plant slaat een reserve op zeg maar en uit mn hoofd gedaan kunnen ze daar ongeveer een week mee doen.
Maar natuurlijk mag je het ook in delen doseren als je dat fijner vindt.
Op de site van Gilles kun je zelf ook aangeven bij de calculator of je het wil spreiden of in 1x wil toedienen.
 
Ok bedankt voor je hulp John.
Ga ik er zaterdag mee van start. :)

Zal hier dan ook nog even laten weten hoe het met de fe waarde gaat.

Toevallig een linkje van die calculator ?
 
Leuk als je ons op de hoogte houdt. Ik heb hele goede ervaringen met de EI.
Als er vragen zijn dan laat je het maar weten hoor.
Ik weet niet hoelang je licht brandt maar ik heb het niet langer dan 9 uur brandden en dat is voldoende hoor. Hoe langer het brandt des temeer vraag naar voeding dat er is.
 
Ik zou het doen zoals op de zakjes staat.
Dwz:
Nitraat los 83 gram op in 500 ml water en doseer in jou geval dan 20 ml per 100 liter.
Fosfaat: los 4 gram op in ook 500 ml water en doseer 40ml op 100 liter water.

Als je die 20 en 40ml doseerd per 100 liter dan verhoog je wekelijks met 20/2.
Als je de calculator gebruikt dan krijg je hoeveelheden die geen 20/2 maar 24/3 toevoegen. Zoveel is doorgaans niet nodig.
Bij aquariumbemesting.nl vindt je de calculator maar ik zou het doen zoals ik aangaf en dit staat ook op de zakjes.
Je gebruikt per poeder dus een aparte fles en niks bij elkaar in doen.
 
8 uur hoofdverlichting en in de morgen 1 uur schemerlicht(led) en in de avond nog een uurtje.
 
Die verlichtingsduur is prima hoor.
Ok dat zijn de poeders van APO. Ik weet niet of er op dat zakje andere aanwijzingen staan. het is dezelfde poeder dus ik vermoedt dat dit hetzelfde is.
 
Volgens hun aanwijzingen op de site wel iig. Maar goed moet eerst nog de vloeibare variant op maken.

Ik zal hier de vorderingen volgende week plaatsen.
 
Ik zie dat dit hetzelfde is hoor. Er staat ook 82 of 83 gram op 500ml.
Daar staat 10ml op 500 liter verhoogd met 2.0
Dus dat is op 100 liter 2 ml die je moet doseren voor een verhoging van 2.0
Jij wilt 20mg doseren dus dat is dan 10x2=20ml
Hetzelfde als wat ik al vertelde.
Je kan dus gewoon 20 en 40 ml wekelijks doseren voor een verhoging van 20/2 bij 100 liter.
Ik denk dat je bak netto zo n 100 liter is dus dan kun je die 20 en 40 ml wel aanhouden. Een mililiter meer of minder is geen probleem hoor. Ik doseer ook weleens een mililiter meer of minder.

Dit staat er op de site:
APO Kaliumnitraat KNO3, 100 gram.

100 gram in zakje.
Met dit product kunt u uw eigen stockoplossing aanmaken.
Voor toepassing in RR en andere methode.
Voor het gericht toedienen van fosfaat is het gebruik van een goede NO3 test een must.
Aanraking met de ogen de huid vermijden.
Deze stoffen altijd veilig bewaren.
Deze stoffen niet direct in het aquarium doseren maar altijd als stockoplossing, op het internet zijn goede stockoplossing calculators te vinden.

Dosering:
82 gram afwegen en in een donkere fles doseren. De fles aanvullen tot 500 ml, met lauw water, goed schudden.

Toepassing:
10 ml oplossing, verhoogd de NO3 concentratie met 2.0 ppm per 500 liter aquariumwater, en de Kalium concentratie met 1.3 ppm per 500 liter aquariumwater.
 
Vraag ik mij eigenlijk alleen nog af of mijn stroming wel goed genoeg is.

Ik heb gewoon de interne juwel filter en de uitlaat ietsjes schuin omhoog.
 
Er zijn mensen die er tevreden over zijn, maar ik was dat niet echt moet ik zeggen. Je moet als het kan de stroming zo hebben dat de plantjes een beetje bewegen.
Als je nu ook geen algen hebt dan valt het vast mee en anders kun je altijd nog aan een opvoerpomje gaan denken voor meer stroming.
Maar als je geen algen hebt dan zou ik me er nog niet te druk om maken hoor.
 
Ja dat ben jij dus ;). Ok ik zie meerendeels baardalgen dus dat duidt op een voedingstekort. Als je de nitraat en fosfaat steeds op 15 en 1 hebt dan zit het hem eerder denk ik in de plantenvoeding of een slechte stroming.
Ik las dat je van plan bent met een spraybar te werken. Dat is wellicht een goed idee want zoals ik al zei was ik ook niet heel erg te spreken over de juwel binnenfilter.
Wellicht kun je de profito dubbel geven zodat je geen tekorten hebt op dat gebied. Dat is dan 20ml ja.
ik hoop dat het aan de stroming ligt.
Als je de EI start dan heb je in principe geen tekorten meer. Ik zou na de eerste week even voor het verversen de no3 en de po4 meten zodat je zeker weet dat er geen tekorten zijn.

Zoals al eerder in het andere topic is geadviseerd moet je de bealgde blaadjes weghalen en als de EI goed aanslaat dan moeten de nieuwe blaadjes algvrij blijven.
Bij een goede stroming mogen alle plantjes een beetje bewegen zodat je geen dead spots meer hebt.
 
Ik lees ook dat snelgroeiers ijzerbehoefte hebben en waarschijnlijk omdat die constant wat aan de lage kant is geweest is mijn Ceratopteris thalictroides gesneuveld, alle bladeren kregen in sneltreinvaart gaten en stelen werden bruin.

Vanmorgen wilde ik nog even wat goede stekjes eruit halen en herplanten maar helaas was er geen redden meer aan.

Toch maar voor gekozen om een klein flesje ferro aan te schaffen om de fe-waarde wat makkelijker te kunnen verhogen want lijkt me ook niet helemaal goed om de fe met alleen maar hogere dosis profito te proberen verhogen ?
 
http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/ ... =38&t=4392

Ik lees in de link dat naast profito men eigenlijk geen Fe hoeft toe te voegen en dat staat ook op de site van easy Life.
Ik voeg ook geen extra ijzer toe en heb een vrij sterk beplantte bak.
Ik kan me haast niet voorstellen dat de profito niet voldoende is. Je zou anders de dosis eens kunnen vergroten met de helft of verdubbelen.
Wellicht is dit ook raadzaam ivm je algen.
 
EI is een prima methode maar let wel even op, zeker als je gaat starten, dat bij een weekdosering van 20/2 de opbouw van NO3 en PO4 hoog kan worden.

Theoretisch, bij 50% waterwissel en NO3: 20 mg/l en PO4: 2 mg/l per week: Max NO3: 40 en PO4: 4
Dit gaat wel uit dat er geen opname is, dus iets lager zal het zijn. Persoonlijk (maar dat is ook maar een zoveelste mening) zijn deze waarde heel hoog. Voor een Aquarium welke op sterklicht en hoog CO2 en al langer op EI draait is 20/2 zeker OK. maar deze aquariums nemen ook heel veel op per week.

Het is maar dat je weet dat je hoge NO3 en PO4 waardes kunt oplopen.

Mijn Aquarium is geheel opnieuw ingericht en draait een vorm van EI, momenteel is de weekdosis 5/0.5 voor NO3 en PO4 waarbij de start waarde (na waterwissel) 10:1 was. De waterwissels zijn 30% (ipv 50% voor EI).

Zonder opname door planten zou dit na 3 weken een waarde van 15/1.5 moeten geven. Maar waarschijnlijk lager door opname van planten. Hierdoor zijn er ook geen tekorten maar de waardes zijn net even lager dan bij de traditionele EI methode.

Succes met deze methode en zorg voor voldoende: licht, CO2 en sporen naast de no3 en po4 voedingstoffen.
 
Gozer heeft gelijk dat het kan oplopen tot 40/4.
Nu moet dat met een gemiddelde bak geen probleem geven. Ik doseer dus ook 20/2 en na toediening zit ik meestal op 35/3.5.
Maar zoals hij ook al schetst is dit in theorie want de planten verbruiken ook natuurlijk.
Aan de andere kant maakt de bak ook zelf nog aan door ontlasting en voeren. Maar dat is allemaal niet zo heel veel en wordt daarom eigenlijk niet genoemd.
Ik ondervindt geen problemen bij een toediening van 20/2.
Wel kun je wellicht voor de verversing een paar keer meten wat er resteerd en dan na verloop van een aantal weken de dosering verminderen. Maar vergeet niet dat de EI wel een lichte overdosering behelst.
De toevoeging van 20 tot 30 mg nitraat wordt wel geadviseerd voor een gemiddelde belichting et co2 als ik uit mn hoofd praat.
Voor bakken met sterke belichting en co2 is dat nog meer.
 
Uitgangswaarden:
  • Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
  • Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
  • Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week


Bovenstaande wordt dus geadviseerd en je ziet tot 0,5W/L dat 20-30 en 2-3mg worden geadviseerd.
Bij een sterk belichtte bak is dat tot 40/4 per week.
Dus 20/2 is eigenlijk de ondergrens bij een bak tot 0,5W/l en co2
Maar ieder kan en mag dit natuurlijk veel en niet nodig vinden.
 
Ik heb 1x Philips 830 en 1x Philips 865 boven de bak.
 
En verder geef ik nu 3 ml profito per dag.

Zaterdag zal ik een verversing van ongeveer 50% doen en vervolgens no3/po4 20/2 toevoegen en dan op zondag 20(?)ml profito toevoegen.
Zal dan na een uur eens de fe meten.
 
Helaas heb ik gezondheidsproblemen en heb ik niet optimaal voor het aquarium kunnen zorgen. Gelukkig gaat het nu iets beter en ben ik eigenlijk gisteren pas echt gestart. Veel moeten verwijderen door fikse baardalg, 50% ververst en nitro/fosfo 20/2 toegevoegd. Morgen 20 ml profito toevoegen. Verder zou ik nog wel iets willen veranderen aan de stroming zodat ik zeker weet dat dat goed zit maar ik weet niet zo goed hoe/wat. Juwel verkoopt iig geen spraybars voor mijn bak.
 
Dat is heel vervelend om te horen.
Ik heb weleens gezien dat mensen aan de uitstroom van de Juwel filter een slang bevestigen en daar weer aan een spraybar.
Dat zal denk ik moeten met een verloopstukje ofzo.
Ik ben niet zo technisch maar wellicht dat je iets kunt vinden in de sectie filters of dat je daar een topic kan openen zodat je dat kan vragen daar.
Het belangrijkste is in ieder geval dat je zorgt dat er een goede stroming in je bak is waardoor de voeding en de co2 goed overal de planten bereikt.
 
Ja ik ga mij daar de komende tijd maar eens in verdiepen. Verder ben ik van plan om er flink wat japonicas in te gaan zetten die eventuele alg plukjes en andere restjes zullen opruimen. Maar ja nu nog iemand vinden die ze kan/wil versturen aangezien ik zelf momenteel niet in staat ben ze ergens te halen.
 
Je moet er rekening mee houden dat garnalen wel wat eten maar echt niet al alg hoor.
Een zaak die verstuurd is o.a. Aquafizz en Rendo shrimps.
Met beide heb ik met versturen wel goede ervaringen dus.
 
Nee ik verwacht er ook geen wonderen van maar alle beetjes helpen. En hoor van andere ook wel positieve verhalen over het nut van deze garnaaltjes.

Algen zullen uiteindelijk moeten verdwijnen door het goed hanteren van de ei-methode.
 

Terug
Bovenaan