zee aquarium van jan fokke


oke ja ik zie wel even kijk rustig wat rond
 
Het is hele andere kost dan de zoetwaterbakken en we hebben hier nog veel in te leren merk ik af en toe;)
 
Ja klopt net even de verlichting goed in gesteld bleek dat die al 2 dagen vol branden
 
Je zit nu met enkel stenen en dan is de verlichting minder belangrijk zover ik weet. Ik heb het hier zo n 11 uur branden.
 
20170812_114615.jpg
20170812_114625.jpg
 
Nog een stukje levend steen gehaald vandaag zie foto hiervoor
 
ja dankje ben er nu ook tevreden over, en ja beetje leven is altijd leuk
 
Dat heb je mooi echt kunnen inzoomen zeg. Ik heb er ook enkele in de bak maar van zo dichtbij is me nog nooit echt goed gelukt met de foon.
 
ja was ook geluk hem tegen het glas aan gezet en kreeg ik hem er mooi scherp op.
 


zo eens kijken hoe ik de pompen wat minder lawaai kan laten maken
 
Vaak wordt dat minder als er weer een goede biofilm opkomt hoor zoals ik al zei. Alhoewel die standaard bij onze bak zat bleef herrie schoppen en die is vervangen dus voor de Tunze en die is stil.
 
ja maar het is niet de eiwit afschuimer wat je hoort maar echt de opvoer pompen. Maar heb het al weten op te lossen snoer zat om de pomp heen en daardoor hoorde je hem.
 
Aha ja resonantie denk ik. Onze opvoerpomp was niet en best lawaaierig maar nu hoor je hem niet meer.
 
nee nu hoor ik hem niet meer enige wat ik nu nog hoor is de zuurstof pomp
 
Zo dat kleurt snel bruin zeg. Ik heb met ons levend steen daar amper last van gehad en kreeg na enige tijd de groene algen.
 
Raakt het steen de achterwand? In dat geval zou ik het naar voren schuiven, anders wordt dat een bron van ongewenste nutriënten.
 
Ja een paar stenen raken de achterwand maar het water kan er nog wel goed langs stromen.

Alleen het dode steen dat kleurt zo snel het stukje wat rechts naar voren licht is levend steen en doet dat niet
 
Het levende stukje zal wat meer bacteriën bevatten denk . Je hebt meer doodsteen dus alles heeft nu even de tijd nodig.
 
ja klopt maar heb geduld, ramen beginnen ook wat te bealgen vandaag.
 
Dat hoort erbij hoor en dat moet je de tijd geven. Alleen had ik minder geduld;)
 
oke ja heb wel geduld en geluk dat ik ook nog op vakantie ga. Maar maken jullie ook gebruik van osmose water met een DI filter of gewoon standaard osmose apparaat.
 
Met DI erachter , niet vergeten de hars op tijd vervangen .
DIe kan je los kopen .
 
Ik gebruik wel een DI filter sinds ik zeewater heb maar heb geen idee hoelang zo n vulling meegaat. De uS is hier nog 0-1 dus het werkt nog. Zonder was dat vaak rond de 20 want het leidingwater heeft een geleidbaarheid van zo n 550-600 hier dacht ik.
 
ik gebruik geen DI filter, alleen 3 fase osmose. Ik meet 5-6 uS. Ik weet dat het sterk aangeraden wordt om wel een DI filter te gebruiken maar ik heb er ook nog nooit problemen door ondervonden.
 
oke ik heb hem besteld en ga hem als die binnen is gewoon wel installeren en dan zie ik wel of ik verschil merk.
 
Groot gelijk, om de kosten hoef je het niet te laten.
 

Terug
Bovenaan