Staghornalg of baardalg??


S

sharonav

Guest
Sommige bladeren van de vallisneria hebben wat alg.

Dagelijks plantenvoeding en 40 % waterwissel wekelijks. 80 cm met een jbl 902 filter.

Vandaag de filteruitlaat veranderd van breedstraler naar spraybar. Spraybar van rechts naar links. Rechtsachter filterinlaat.
Hierdoor hopelijk betere circulatie. Lijkt tot nu toe goed ( plantjes bewegen bijna allemaal mee)

Twijfel alleen welke alg het is :)

20190106_225242.jpg
20190106_225235.jpg
20190106_225225.jpg
20190106_221657.jpg
 
Ik denk penseelalg want baardalg zijn echt plukjes en Staghorn is duidelijk vertakt. Het is en blijft lastig te zien vindt ik.
Even afwachten wat andere leden erin zien want ik ben niet zeker en al helemaal niet als ik foto 1 bekijk.
 
Ik neig ook naar penseelalg
 
Is penseelalg, die vestigt zich graag op planten delen die beschadigd zijn en waar dus voedingsstoffen uit de plant lekken.
 
Ik denk penseelalg want baardalg zijn echt plukjes en Staghorn is duidelijk vertakt.
Hum, hoewel de penseel- en baard-algen idd erg op elkaar lijken, denk ik juist dat er sprake is van een baard-alg. Gekeken naar de naam, zou een penseel-alg juist plukjes zijn (naar de penseelkwastjes), terwijl een baard-alg juist het volle 'gezicht' bedekt (gelijk een baard). Met als gevolg dat ik het een baard alg noem.

Desondanks lijkt de aanpak het zelfde, @sharonav. Om gericht advies te geven, zijn wij geïnteresseerd in jouw waterwaardes en wat/hoeveel je bemest.
 
Baardalg zijn korte plukjes en penseelalg de wat langere om het simpel te zeggen.
 
Zou je ook jouw waterwaardes en bemesting willen delen? Wellicht zit de oplossing in de Redfield-ratio.
 
Wat die auteur vergeet te vermelden, is dat Redfield zich bezig hield met zout water. Doch ben ik van mening dat er wel een ideale verhouding is voor zoet water. Dus de RR gooi ik niet direct overboord...
 
Ja dat noemt ie ook want hij heeft het over dat het is voor maritieme phytoplanktons;).

De verhouding is minder van belang zolang je maar voldoende voeding aan boord hebt in je bak.
 
Waterwaardes weet ik zo niet. Dan moet ik eerst weer gaan testen(druppeltest ) Kan ik morgenmiddag wel even doen.

Voeg dagelijks 2 ml profito toe en 2 ml easy carbo. Vallisneria doet het prima met de easy carbo. Zit al maanden in de bak en regelmatig uitlopers.

Wekelijks voeg ik easy life ferro toe.
 
Ik zei zopas exact hetzelfde in een ander topic.
Vergeten die handel!
:D


Mijn idee maar ja toch zijn er nog veel die hierin heilig geloven. Voor zout is het een ander verhaal maar voor zoet is het niet echt toepasselijk.
 
Nou daar komt de informatie :

Aquarium 81 x 36 x 51 ( 125 liter ) is gevuld ongeveer 110 denk ik.
Jbl cristalprofi 902 filter

2x tl lamp van 24 watt.
Rood licht aan van ; 11:30 tot 19:15 en van 22:00 tot 00:00
Wit licht aan van : 12:00 tot 16:00 en van 19:00 tot 23:30

Gisteren de wekelijkse waterwissel gedaan ; ongeveer 30 % , helft osmose helft kraanwater ivm hoge ph en kh kraanwater.

Waterwaardes net gemeten ;
Ph ; 7.5
Gh ; 8
Kh : 9
Nh4/nh3 : 0
N02 : 0
No3 : rond de 20
Fe ; 1.0
Po4 : 1.0

Dagelijks : 2ml profito en 2 ml easy carbo
Wekelijks : ferro
 
Je PH waarde vind ik best hoog. Dit komt trouwens wel overeen met je waarneming dat je Vallisneria het goed doet. Deze plant heeft een voorkeur voor middelhard/alkalisch water. Je alg kan ik niet echt goed zien maar wat ik ervan kan zien neigt naar Baardalg. Er zou dus een CO2 tekort zijn wat ook weer klopt met voorgaande wat ik opschreef. Ook mag je fosfaat niveau wat meer in verhouding zijn tot je nitraathoogte (Verhouding 10:1) dus zo rond de 2.
 
Ach die verhouding van 10:1 is volgens mij minder van belang want de RR is niet bestemd voor onze bakken. Dit is hier ook al eerder opgemerkt maar het is belangrijk dat je voldoende voorhanden hebt aan nitraat en fosfaat.
 
Je PH waarde vind ik best hoog. Dit komt trouwens wel overeen met je waarneming dat je Vallisneria het goed doet. Deze plant heeft een voorkeur voor middelhard/alkalisch water. Je alg kan ik niet echt goed zien maar wat ik ervan kan zien neigt naar Baardalg. Er zou dus een CO2 tekort zijn wat ook weer klopt met voorgaande wat ik opschreef. Ook mag je fosfaat niveau wat meer in verhouding zijn tot je nitraathoogte (Verhouding 10:1) dus zo rond de 2.

Daarom gebruik ik nu ook osmose water. En hoop ik dat de ph nog ietsje gaat zakken. En co2 tekort kan ik begrijpen, zit wel over een co2 installatie na te denken. Maar is toch best een uitgave als je goed materiaal wil!
 
Ach die verhouding van 10:1 is volgens mij minder van belang want de RR is niet bestemd voor onze bakken. Dit is hier ook al eerder opgemerkt maar het is belangrijk dat je voldoende voorhanden hebt aan nitraat en fosfaat.

Fosfaat en nitraat is nu toch al voldoende aanwezig? Gisteren een waterwissel gedaan dus dan word dat natuurlijk ook minder??!
 
Je kan op MP eens kijken voor een leuke set en die kosten vaak niet al te duur.
 
Je kan op MP eens kijken voor een leuke set en die kosten vaak niet al te duur.

Ik hou mp elke dag al in de gaten haha. Heb er alleen niet zoveel verstand van en wil geen verkeerde aankoop doen.
Het beste is denk ik met een ph controler?
 
Ikzelf heb Colombo Profi set, alleen magneetventiel erbij kopen (is ook bij de set die hierboven is genoemd, behalve de tweede, dat is complete set), set zelf kost tussen 110 en 120 euro, redelijke magneetventiel tussen 30 en 50 euro.
 

Terug
Bovenaan