Stabilisatie strip vraag


Georgie

Member
Lid geworden
1 oktober 2013
Berichten
14
Locatie
Bonaire
Ik woon in Bonaire en hier kun je geen aquarium kopen. Ik laat er nu een maken door iemand. Enige glas wat je hier kan krijgen is echter 6mm dik. Ik laat een bak maken van 80*40*40. Het liefst wil ik een kale, open bak maar de bouwer adviseert strips. Strip voor en achterkant van 5cm op 2 a 3 cm afstand van de bovenkant. Ik vind dit echt mooi. Ik las ergens dat de minimale afstand 4mm moet zijn van de bovenkant, kan ik net mee leven.

Maar wat is nu echt noodzakelijk en verstandig om te doen? Uiteraard het liefst zo minimaal mogelijk.
 
Met zulk dun glas moet je wel een stabilisatie strip hebben. Een cm van boven moet ook kunnen en niet alleen een van links naar rechts maar ook zowizo een van de voor naar de achter ruit in het midden. Zodat de kracht van het water je glas niet weg kan drukken.
 
Je hebt voor jouw maat bak 10 mm glasdikte nodig voor de wanden en 12 mm dikte voor de bodem!
Dus ....tricky hoor met 6 mm.
 
10 mm voor de wanden is wel overdreven.
heb hier een Eheim bak staan met dezelfde afmetingen,
de voor en achterkant zijn 8 mm dik (en geen stabilisatie strips) en de zijkanten zijn maar 6 mm dik.
hoe dik de bodem is, kan ik momenteel niet zien.

ook heb ik nog een bak van 80x40x50.
deze heeft alle wanden van 6 mm, wel zitten hier stabilisatie strips in.
de bodem van deze bak is 8 mm.


dus 6 mm moet wel kunnen in combinatie met stabilisatie strips.
wel vind ik 6 mm voor de bodem dun, maar als de bodem op een vlakke plaat rust (dus niet zwevend is, zoals bij veel bakken)zou ik het nog wel aandurven.
 
Aquariumbouwers houden deze maten aan, maar goed Eheim zal het wel weten.
Maar ik zou zelf geen 80 cm bak met alleen maar 6 mm glasdikte voor alle wanden inclusief bodem willen hebben. De bouwer op Bonaire adviseert niks voor niks een aantal stabilisatiestrips. Of je dat nou wel of niet mooi vindt, ik zou zijn advies in ieder geval opvolgen.
 
Peter: ik geef alleen aan dat een merk als Eheim (er zullen vast meer merken zijn) het met minder als 10 mm aandurft.
dikker is natuurlijk altijd beter.
wat betreft aquariumbouwers die 10 mm hanteren voor 80 cm, ik kom er ook tegen (zie links) die gewoon 6 mm gebruiken.
zelfs die nog 6 mm gebruiken voor 1 meter aquaria.(dit zal wel met de nodige stabilisatie strips zijn)

van Wolferen
zorona
dit zijn er 2 die ik met google even snel heb gevonden.
ben niet echt thuis in de aquariumbouwers verder.
 
Zal best, maar zo,n bak met dergelijk dun glas komt er bij mij niet in ;)
Een bodemplaat van 6 mm ..succes.
 
peterdenhaag53 zei:
Zal best, maar zo,n bak met dergelijk dun glas komt er bij mij niet in ;)
Een bodemplaat van 6 mm ..succes.

kijk dat is een ander verhaal, dat zo'n bak er bij jou niet in komt.
dat wil niet zeggen dat het niet kan.
er zijn hier zat mensen die een fabrieks-bak van 80 cm hebben, deze zijn veelal niet opgebouwd met 10 mm glas, gok ik zo.
 
wally75 zei:
10 mm voor de wanden is wel overdreven.
heb hier een Eheim bak staan met dezelfde afmetingen,
de voor en achterkant zijn 8 mm dik (en geen stabilisatie strips) en de zijkanten zijn maar 6 mm dik.
hoe dik de bodem is, kan ik momenteel niet zien.

ook heb ik nog een bak van 80x40x50.
deze heeft alle wanden van 6 mm, wel zitten hier stabilisatie strips in.
de bodem van deze bak is 8 mm.


dus 6 mm moet wel kunnen in combinatie met stabilisatie strips.
wel vind ik 6 mm voor de bodem dun, maar als de bodem op een vlakke plaat rust (dus niet zwevend is, zoals bij veel bakken)zou ik het nog wel aandurven.

Ik heb ook bakken 80 cm ,8 mm. ook de bodem.

Bakken 6 mm kan, maar laat dan de bodem 2 x 6 mm doen,voor zekerheid.

1 tik en je zit door de bodem.
 
En dat zeg ik dus ook...geen bodem van 6 mm en ALS je wanden van 6 mm gebruikt dan goed verstevigen met strips!
@Wally ..ik geef advies in dit geval om problemen te voorkomen..snappie ?
 
ik snap dat je advies wil geven Peter, daar is een forum ook voor.
maar topicstarter vraagt: Maar wat is nu echt noodzakelijk en verstandig om te doen? Uiteraard het liefst zo minimaal mogelijk.

en dan kom jij gelijk met 10 mm.
dat lijkt mij nou niet echt minimaal.

vandaar dat ik met de andere voorbeelden kwam en nu kom je zelf ook mee dat 6 mm wel kan (als er stabilisatie strips gebruikt worden).
 
Georgie zei:
Ik woon in Bonaire en hier kun je geen aquarium kopen. Ik laat er nu een maken door iemand. Enige glas wat je hier kan krijgen is echter 6mm dik. Ik laat een bak maken van 80*40*40. Het liefst wil ik een kale, open bak maar de bouwer adviseert strips. Strip voor en achterkant van 5cm op 2 a 3 cm afstand van de bovenkant. Ik vind dit echt mooi. Ik las ergens dat de minimale afstand 4mm moet zijn van de bovenkant, kan ik net mee leven.

Maar wat is nu echt noodzakelijk en verstandig om te doen? Uiteraard het liefst zo minimaal mogelijk.

Schot voor open doel, maar je woont in een aquarium! Zet je duikbril op en gaan met die banaan!

Verder heel veel succes met de bouw van je aquarium :)
 
Jazeker en dat daar geniet ik zeker van! Zeeleven is prachtig rijk hier. Ik geef ook kayak/snorkel trips in de mangroven.

Bedankt en ik hou jullie op de hoogte van mijn zoetwaterbak, kan overigens wel even duren, inkoop en aanvoer hier is moeilijk en duur.
 

Terug
Bovenaan