Spraybar of waterval


M

MijnAquarium

Guest
Ik zat na te denken om aan mijn pomp een spraybar toe te voegen, mijn pomp blaast het water namelijk iets te fel uit. Ik ging dus kijken hoe te installeren, maar terwijl ik bezig was dacht ik dat een waterval vanaf mijn filter ook wel leuk is. (hij zou dan niet te zien zijn bovenwater, maar gewoon een straal water die naar beneden valt). Dit is alleen meer werk en ik ben bang dat de circulatie van het water niet voldoende is.
Hierbij nog even: zowel de spraybar als de waterval zal ik zelf maken.
 
Circulatie is erg belangrijk dus dat moet goed zijn. Bij een waterval lijkt me dat niet het geval maar dit is enkel een aanname van mij.
 
Ja, dacht ik ook. Anders maak ik wel een spraybar, maar daarbij zou ik ook een waterval kunnen maken om te kijken of dat lukt.
Dit is hoe de achterkant van mijn aquarium er uit ziet (hier zou dan de spraybar moeten komen)

40CB8E97-4DA9-4F6A-96EB-F7D560373D3E.jpeg
 
Ik heb hem zelf langs de zijruit omdat ik denk dat het vuil dan makkelijker bij de inlaat van de filter komt.
 
Ja, kan, alleen zou ik hem dan via een slangetje helemaal moeten omleiden.
Ik zou er ook een hoek in kunnen maken en hem rechts achterin (de achterste hoek op de foto) kunnen plaatsen.
 
Ik heb een spraybar over de hele achterwand gemaakt en dat bevalt me prima. Rustige stroming in de bak welke overal komt.
 
Ik denk dat het bij mij vooral handig is dat ik een panorama heb (gebogen voorruit) waardoor de stroming netjes kan doorvloeien dit zal alleen wel een probleem veroorzaken als ik de spraybar over de gehele lengte doe, er zullen dan waarschijnlijk 2 stromingswegen ontstaan, waarbij ze een andere kant op draaien
 
Halve lengte van je bak gebruiken voor je spraybar en de aanzuiging op de plek waar je geen spraybar hebt.

Ik heb twee filterpompen aangesloten en de spraybar is dan ook in het midden geblokkeerd. links de ene filterpomp erop en rechts te andere. De invoeren zitten ook links en rechts in de bak.
 
Halve lengte van je bak gebruiken voor je spraybar en de aanzuiging op de plek waar je geen spraybar hebt.

Ik heb twee filterpompen aangesloten en de spraybar is dan ook in het midden geblokkeerd. links de ene filterpomp erop en rechts te andere. De invoeren zitten ook links en rechts in de bak.

Ik zie het al helemaal voor me:stars::)
 
Ik denk dat het bij mij vooral handig is dat ik een panorama heb (gebogen voorruit) waardoor de stroming netjes kan doorvloeien dit zal alleen wel een probleem veroorzaken als ik de spraybar over de gehele lengte doe, er zullen dan waarschijnlijk 2 stromingswegen ontstaan, waarbij ze een andere kant op draaien
Dan heb je een Juwel Vision bak staan ?
Indien ja dewelke ? Een 260 of een 450 ?
 
Ik denk dat het bij mij vooral handig is dat ik een panorama heb (gebogen voorruit) waardoor de stroming netjes kan doorvloeien dit zal alleen wel een probleem veroorzaken als ik de spraybar over de gehele lengte doe, er zullen dan waarschijnlijk 2 stromingswegen ontstaan, waarbij ze een andere kant op draaien
Dat denk ik niet, zeker niet als de aanzuiging, bijvoorbeeld, aan de rechterkant komt. De spiraalvormige stroming zal in dat geval langzaam naar rechts trekken. Of andersom natuurlijk wanneer de aanzuiging links zit. De voorruit zorgt alleen voor een terugkaatsing naar beneden en trekt het water over de bodem naar achter waar het een stukje naar rechts, als daar de aanzuiging zit, opschuift en weer naar bovenkomt. Zorg er wel voor dat de spraybar vlak onder het wateroppervlak iets naar beneden is gericht. Dit is het uittesten waard!
 
Oke, dat is fijn. Dan zal ik proberen hoe het gaat, als het klaar is plaats ik wel een fototje, maar ik moet nog wel beginnen;)
 

Terug
Bovenaan