Spraybar of gewone uitlaat?


A

Anneke-Anna

Guest
Hoi!
Ik heb de JBL Cristalprofi e702 en gebruik de spraybar op mijn 100 liter vol beplante tank.
Nu merk ik dat ik toch een deadspot heb omdat in 1 hoek een vuilophoping heb. Hierom heb ik de in en uitlaat(spraybar) naast elkaar geplaatst.
De inlaat zit snel verstopt door de vuilophoping.
De spraybar daarentegen ook, met als gevolg dat de gaatjes vaak verstopt zitten en bij reiniging van het filter de eerste uitstroom zo veel rotzooi uitstoot dat een waterwissel ook nodig is. Alsof dat ding een pak zakdoekjes heeft opgegeten, zo zag het er uit in mijn bak, zo veel organisch afval :/

Moet het filter het water niet filteren zodat de uitlaat schoon water geeft?

Tips anyone?
 
Ja, natuurlijk. daar is hij voor.
Hoe heb jij het filter ingericht?

Hoort van onderaf grof zijn. dan grove spons, fijne spons, bovenop watten.

dan moet het vuil binnen blijven.
 
Vuil kan je ook met een slang wegzuigen, he.

Inplaats van wapperen.
 
Ja, natuurlijk. daar is hij voor.
Hoe heb jij het filter ingericht?

Hoort van onderaf grof zijn. dan grove spons, fijne spons, bovenop watten.

dan moet het vuil binnen blijven.
Standaard ingericht zoals gekocht.

64A0A2A1-144A-4154-93A0-08836BFA9A17.jpeg
 
Zit er geen hele fijne in? Anneke? om stof tegen te houden?

Had je hem al eens licht schoongemaakt?
 
Zit er geen hele fijne in? Anneke? om stof tegen te houden?

Had je hem al eens licht schoongemaakt?
De bovenste laag zijn de fijne sponzen. Filter is al (licht) schoongemaakt, heb ‘m nu een maand of 4.
Het ging mij er eigenlijk om hoe het kan dat er zo veel rotzooi uit de spraybar kwam.
Ik wil trouwens het filter morgen afkoppelen, aanzuigkorf schoonmaken en de standaard uitlaat bevestigen ipv de spraybar om te kijken hoe dat gaat.
 
Er moet nog een fijnere op/ laagje watten ,of zoiets.
Die houd het stof tegen.
 
Zou de derrie in je aquarium gwn afhevelen en niet wachten tot je filter het eindelijk eens opzuigt.

Aangaande de derrie in je aquarium, en dan dus ook in je filter zou je kunnen overwegen om diepvries voer te gaan geven ipv droogvoer om zo de derrie wat terug te dringen
 
Veel van de rotzooi zit waarschijnlijk aan de binnenkant van je slangen. Daar komt schilferige aanslag/alg op en wanneer je je filter start/stopt komt het los. Koop zo'n borstel die je door je slang kunt trekken en doe dit elke 2-3 weken. Opgelost.
 
Ik heb om dit soort problemen met mijn externe filter het volgende gedaan en dat werkt uitstekend.
1) Koop bij de Welkoop of Boerebond flexibelek TUINDERSslang, in de maat van de slangen van je filter. Deze zijn zwart en daarom groeit er NIKS in.
2) Kan dat niet, koop dan zwarte ducttape en omwikkel de slangen BUITEN het aquarium ermee.
2) Zet op het aanzuig korfje van je flilter een spons voorfilter van Eheim , kosten bijna niks en zitten met 2 verpakt.
3) Zet zo eens per week even je filter stil en haal de voorfilterspons van het korfje , spoel die schoon onder lopende HETE kraan en plaats hem weer terug.


Zo heb je nergens meer last van...Mijn filters draaien al tig jaren op deze manier.
 
Veel van de rotzooi zit waarschijnlijk aan de binnenkant van je slangen. Daar komt schilferige aanslag/alg op en wanneer je je filter start/stopt komt het los. Koop zo'n borstel die je door je slang kunt trekken en doe dit elke 2-3 weken. Opgelost.
Dank! Dat is duidelijk, het zit in de slangen. Die worden vandaag schoongemaakt en dan moet het inderdaad beter gaan
 
Ik heb om dit soort problemen met mijn externe filter het volgende gedaan en dat werkt uitstekend.
1) Koop bij de Welkoop of Boerebond flexibelek TUINDERSslang, in de maat van de slangen van je filter. Deze zijn zwart en daarom groeit er NIKS in.
2) Kan dat niet, koop dan zwarte ducttape en omwikkel de slangen BUITEN het aquarium ermee.
2) Zet op het aanzuig korfje van je flilter een spons voorfilter van Eheim , kosten bijna niks en zitten met 2 verpakt.
3) Zet zo eens per week even je filter stil en haal de voorfilterspons van het korfje , spoel die schoon onder lopende HETE kraan en plaats hem weer terug.


Zo heb je nergens meer last van...Mijn filters draaien al tig jaren op deze manier.
Goede tips, bedankt!
 
Prima tips maar maak er lauw water van.
 
Ik heb om dit soort problemen met mijn externe filter het volgende gedaan en dat werkt uitstekend.
1) Koop bij de Welkoop of Boerebond flexibelek TUINDERSslang, in de maat van de slangen van je filter. Deze zijn zwart en daarom groeit er NIKS in.
2) Kan dat niet, koop dan zwarte ducttape en omwikkel de slangen BUITEN het aquarium ermee.

Ik zie niet in waarom zwarte slangen tegen algen(aanslag) zouden werken?

Ik heb lichtdicht pvc buizen. En ook hierin komt een laagje aan de wanden te zitten. Twee keer per jaar ragger erdoor. Is het weer schoon.

Dus volgens mij komt dat laagje overal te zitten. Welke kleur ook.

Filterspons op aanzuig is TOP tip. Vangt veel vuil af, wat het filter niet onnodig belast.
 
De aanslag die biljoenblik bedoeld heb ik ook, dat is ongestructureerde en heel korte zwarte "drab" die na filterkuising door de vergrote uitstroom en aannzuigcapaciiteit van de filter, mette nweer uit de slangen verdwijnt. Er groeien geen slierten groene of zwarte alg in, noch bijna niet verwijderbare puntalg.

Nog een tip om een slang welke je niet kunt reinigen alsnog volkomen schoon te krijgen.
1) demonteer de slang en leg deze in een bakje, opgerold als een platte worm
2) giet hierin dunne ( 2% ) of dikke (3%) bleek, zodat de slangen vollopen en onder staan.
3) na 1 uur giet je de bleek af en spoel je met schoon leiding water.
4) slang is schoon als nieuw, zonder gepiel en gewurm...!!
 
Nieuwe tip. Koop gewoon een nieuwe slang. kost niet zoveel.

Heb ik ook gedaan, 2 x 8 m. 12-16 en 16-18.

Ruil ze om. en laat de oude indrogen. Dan pas schoonmaken.
En in de voorraad.

Heb ik ook met filters.
Zal nooit zonder zitten. zoveel onderdelen.
 

Terug
Bovenaan