Spraybar, lilypipe, helemaal niks... Wat is wijsheid?


En de uitstromen staan nu ongeveer in een hoek van 45 graden, dus ze zouden samen moeten werken. Toch...?

Als ze allen in een hoek van 45 graden staan. Komen ze niet samen in 1 punt. Je kunt dit zien door een lat op je lichtkap te leggen onder een hoek van 45 graden. De eerste uitstroom komt tot halverwege de bak. De 2e tot 3/4 van de bak. En de laatste komt aan het einde van de bak.

Eigenlijk wil je ze alledrie samen laten komen aan het einde van de bak. En dan de voorste hoek. Ongeveer. Dan krijg je een versterkte stroming door heel de bak. EN een mooie onderstroming over de bodem. Terug richting aanzuig.

Zelf heb ik het afgesteld door in de uitstroom tijdelijk een electra buis te steken. En de uitstroom zo te draaien dat de buis eindigt op de plek waar ik het water wil hebben. Dit doe je dan voor alle uitstromen.
 
Ik ga mijn best doen om geduld te hebben en bij de waterwissel dit weekend proberen om de uitlopen zo goed mogelijk uit te lijnen. Kan ik dan ook even kijken wat er gebeurt als ik minder stukjes slang in de uitlopen doe.
 
Nou, we draaien nu krap twee week en het zweefvuil is weg. Enige nadeel is dat ik nu een vrijwel bewegingsloos oppervlak heb. Er is een stuk waar je wel wat ziet (stukjes kroos verplaatsen zich wat), maar het meeste ligt stil.

@biljoenblik: Moet ik hier iets aan doen, of is het zo goed? Ik heb altijd geleerd dat ik oppervlaktebeweging moet hebben, vandaar. Dit zou ik kunnen regelen door een luchtpompje (wel zonde van de co2) of door mijn Eheim 350 skimmer permanent aan te zetten.
 
Nou, we draaien nu krap twee week en het zweefvuil is weg. Enige nadeel is dat ik nu een vrijwel bewegingsloos oppervlak heb. Er is een stuk waar je wel wat ziet (stukjes kroos verplaatsen zich wat), maar het meeste ligt stil.

@biljoenblik: Moet ik hier iets aan doen, of is het zo goed? Ik heb altijd geleerd dat ik oppervlaktebeweging moet hebben, vandaar. Dit zou ik kunnen regelen door een luchtpompje (wel zonde van de co2) of door mijn Eheim 350 skimmer permanent aan te zetten.

Zolang je geen kaamlaag hebt. En jou vissen hangen ‘s morgens voor het licht aan gaat niet aan de oppervlakte. Dan is er genoeg uitwisseling.
Voor de CO2 waarde wil je ook niet veel oppervlakte beweging.

Maar doordat je zweefvuil is verdwenen heb je een bewijs dat je nu veel meer stroming door heel de bak hebt. En al dit water komt langs het oppervlak.

Als het licht brand. En je opent de kap. En je kijkt dan over het oppervlak (dus je oog bijna op waterhoogte) dan zie je als het goed is, wel wervelingen in het water oppervlak.
 
Je kan een buis ook prima afdichten met een klodder gewone aquariumkit.
Zelf gebruik ik transparante buis over de achter lengte. De buis maak ik dicht met de achterkant van een eveneens transparante zuignap.
IMG_20180403_190049.jpg
 
Zolang je geen kaamlaag hebt. En jou vissen hangen ‘s morgens voor het licht aan gaat niet aan de oppervlakte. Dan is er genoeg uitwisseling.
Voor de CO2 waarde wil je ook niet veel oppervlakte beweging.

Maar doordat je zweefvuil is verdwenen heb je een bewijs dat je nu veel meer stroming door heel de bak hebt. En al dit water komt langs het oppervlak.

Als het licht brand. En je opent de kap. En je kijkt dan over het oppervlak (dus je oog bijna op waterhoogte) dan zie je als het goed is, wel wervelingen in het water oppervlak.

Die kaamlaag had ik hiervoor ook al met de spraybar, maar het lijkt dat hij nu minder is. Aan de oppervlakte hangen alleen de bijlzalmen, dus dat zal dan wel goed zitten. :)
 

Terug
Bovenaan