Spraybar afstellen


KevinK

Well-known member
Lid geworden
16 december 2013
Berichten
509
Beste forum gebruikers,

Ik heb een vraag betreffende het "afstellen" van je spraybar.

Momenteel worden me planten wat bruin en ik heb op het forum hier gelezen dat dit mede kan komen door mijn luchtpompje.

Hierop de luchtpomp uitgeschakeld en overgegaan op alleen de spraybar. Nu viel me alleen vanochtend op dat veel van mijn vissen bovenin te vinden waren aan de water rand.

Hierop heb ik de spray bar afgesteld dat deze over het water heen spuit waardoor er beweging ontstaat op en in het water.

Nu is mijn vraag is dit de goede manier of dient de spraybar onder water te zitten ?

hieronder staan nog wat foto's van hoe de spraybar nu staat afgesteld :

954569_0_82_img_0773.jpg


713881_0_82_img_0774.jpg


678167_0_82_img_0775.jpg
 
Nee hoor, is prima zo.
Wel opletten dat je geen te sterke stroming krijgt zo, die goerami's op de laatste foto gaan veel stroming niet waarderen ;)
 
Ik zou steeds moeten plassen op deze manier! ;)
 
Waarom zo hoog. Je hebt je zuurstof steentje eruit gehaald maar je doet hetzelfde met je spraybar nu.

Zou em net onder de wateroppervlakte zetten zodat je wel nog een rimpeling krijgt in je bovenlaag maar
niet dat geklater. Zul je toch ook gek van worden?
 
Vandaag toevallig bij de aquariumzaak geweest hier in tilburg, ivm een defect aan een zojuist aangeschafte buitenfilter.
Ik heb toen ook dezelfde vraag gesteld over de spraybar.
Bij mij hingen de vissen ook boven
Ik heb mijn spraybar in de breedte gezet van mijn 60cm bak en zo dat de kanaaltjes tegen de zijwand blazen, waardoor er een circulatie ontstaat.
Het schijnt zo te zijn, dat je boven water heel de co2 eruit blaast.
Nu zwemmen de vissen weer door heel de bak.

Groetjes Robert.
 
Iedereen bedankt voor de reacties, dus als je hem net onder het wateroppervlakte plaatst word er ook genoeg zuurstof door de bak geblazen ?

Wat ik nu dus begrijp is als je het water op de oppervlakte laat neerkomen dat ook de zuurstof uit het water word "geslagen" ?

sorry voor mijn misschien domme vragen maar ik wil het graag goed doen.
 
co2 is geen zuurstof. O2 wel.

maar net onder het water oppervlak is de maniet met een spraybar.
 
Momenteel de spraybar afgesteld dat hij richting de ruit blaast ( net onder het wateroppervlakte ).

Nu kwam ik net thuis van werk en zaten al mijn rode minors en diamant tetra's boven in, van ellende maar het luchtpompje weer aangegooid waarop ze een paar minuten later weer gewoon normaal in de middenlaag in het water rondzwemmen.

Eigenlijk vind ik dit geen optie omdat ik het gevoel heb dat mijn planten het niet fijn vinden.

Zou het kunnen zijn dan mijn spraybar gewoon weg niet voldoende is ? Ik heb een JBL 1501e pomp.
 
Wat vind jij belangrijker,gezonde vissen,of mooie planten?

Bij mij komen planten op de 2e plaats.
 
Offcourse de vissen.

Momenteel heb ik me aanzuig rechts van mijn bak zitten , en mijn spraybar helemaal over de breedte van de bak.
Is het beter om deze helemaal links te plaatsen ? Of eventueel de spraybar vervangen voor het soort van mondstukje wat er word bij geleverd ?

http://www.belio.pl/galerie/j/jbl-outse ... z_8025.jpg
 
KevinK zei:
Momenteel de spraybar afgesteld dat hij richting de ruit blaast ( net onder het wateroppervlakte ).

Nu kwam ik net thuis van werk en zaten al mijn rode minors en diamant tetra's boven in, van ellende maar het luchtpompje weer aangegooid waarop ze een paar minuten later weer gewoon normaal in de middenlaag in het water rondzwemmen.

Wat is net onder het wateroppervlakte? 1cm? of misschien 3 of 5cm?

Als je visjes boven zaten omdat ze te weinig zuurstof hadden dan zit je buis gewoon te laag in het water, je zet hem best een halve cm onder het wateroppervlakte,(hij mag net geen geluid maken. op deze manier heb je geen last van het geluid en gaat er voldoende rimpeling(lees zuurstof)in je water, begin je lawaai te horen(klaterend water)in je bak dan moet je wat water bijvullen, op deze manier heb je dan ook nog eens controle over de verdamping van het water ;)
 
Ik heb mijn spraybar volledig onderwater en iets gericht naar het oppervlakte. de bovenkant van de buis zit ongeveer 1cm onder het oppervlakte. Vissen zwemmen in alle lagen en heb een behoorlijke circulatie. Nu kan ik wel de stromingssterkte ook op de spraybar regelen, door meer of minder gaatjes af te sluiten met slangklemmetjes.

368517_0_82_20140103_22.jpg
 
Iedereen bedankt voor de informatie :)

momenteel zit me bar met zijn output echt net onder water, ik zal wat water bijvullen om hem helemaal onderwater te zetten :)

Ook zal ik toch extra plantenvoeding gaan aanschaffen, momenteel heb ik alleen bolletjes die voeding geven aan de wortels van de plant. Ik heb zon gevoel dat dit niet voldoende is.
 

Terug
Bovenaan