Spray bar of 1 buis?


Y

YinYang

Guest
Wat gebruiken jullie en hoe hebben jullie het bevestigd? Een spray bar helemaal tegen de zijkant en waarbij de stralen dus de lengte in richten of 1 uitvoer die je bijvoorbeeld schuin naar onderen richt? Of misschien dat je de uitvoer aan de stabilisatiestrip bevestigd? Maar dan plonst het bij mij als het ware erin. Weet niet of dat wenselijk is?

Heb zelf een Rio400 en een Eheim 2028 Proffessional II
 
Ik heb mijn spraybar langs de achterwand van het aquarium lopen en dan de stralen schuin naar beneden gericht en dat werkt perfect ;)
 
Tijn2000 zei:
Ik heb mijn spraybar langs de achterwand van het aquarium lopen en dan de stralen schuin naar beneden gericht en dat werkt perfect ;)

Boven of onder water niveau?
 
De uitstromer van de pomp is boven water bevestigd. Het water stroomt vlak boven het wateroppervlak uit de buis de bak in.
Ik wil geen hulpmiddelen zichtbaar in mijn aquarium hebben. Ik vind dat erg lelijk als ze zichtbaar zijn. Met behulp van onder andere kienhout is alles bij mij weggewerkt.

Een zogenaamde spraybar boven water plaatsen geeft veel verlies van CO2 en voor mensen met een zwakke blaas extra toiletbezoek door het continu douchegeluid.

Ik gebruik ze sowieso niet omdat ze binnenin snel vervuilen. Als ze onder water geplaatst zijn verandert dit niet maar is het alleen maar lastiger om hem steeds er uit te moeten halen om schoon te maken. En je verbergt ze niet gemakkelijk.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik gebruik die alleen in kleine aquaria met kleinere vissen die niet zo van stroming houden. En gewoon met zuignappen bevestigd.
 
Oke, dus sowieso boven waterniveau. Je ziet dus in principe wel bellen bovenin je bak als je vanaf de voorkant naar het aquarium kijkt..?
 
Ik heb de spraybar onderwater langs de zijruit lopen en iets naar beneden gericht zodat de plantjes een beetje bewegen.
 
Ik heb op de aquael een spraybuis net onder water schuin naar beneden aan de linkerzijruit en de uitstromer van de andere pomp zit aan de achterkant van de rechterzijruit.
Plantjes bewegen licht en de stroming gaat mooi rond.
 
Ik heb een spraybuis van eheim die uit 4 delen bestaat. Hangt op waternivo aan de zijkant. 2 delen van de bar recht naar voren, zodat ze beweging aan het wateroppervlak maken. 1 deel schuin naar beneden en 1 deel recht naar beneden (zodat er geen vuil onder de spraybar blijft liggen).
De tweede pomp gewoon met een buisje de bak in ter hoogte van wateroppervlak.

Ondanks veel takken en panaques in de bak blijft de bak goed schoon.
 
Ok� dan ga ik mijn spray bar ook maar aan de zijruit bevestigen en schuin naar onderen richten.

Is het trouwens niet van belang om wat luchtbellen te cre�ren door het water op het oppervlak te laten vallen zodat er zuurstof in de bak komt en stroming op het wateroppervlak te cre�ren?

En als ik de spray bar schuin naar onderen richt, laat zeggen richten de helft van de lengte, zou het dan wel genoeg circuleren en dan voornamelijk helemaal aan de andere kant van de bak? De invoer zit trouwens aan dezelfde kant als de uitvoer, maar neem aan dat iedereen dat heeft?

NB: Ik ga trouwens discussen houden (Stendker).
 
Ik heb ze ook aan dezelfde kant zitten hier.
Ik heb veel drijvers en helemaal geen beweging van het oppervlak. Als je voldoende planten hebt dan krijg je voldoende zuurstof in je bak.
Je kan ook de spraybar zo richten dat het iets beweegt. Als ik hem 1cm onder het oppervlak doe en gewoon horizontaal richt dan beweegt het oppervlakte water een beetje.
Het is denk ik ook een beetje uitproberen wat jezelf het beste vindt hoor.
 
Ik ga vanavond wel wat prutsen. Moet wel goed komen denk ik! ;)

Dank voor de reacties!
 
Om voldoende waterbeweging te houden aan het oppervlak ( bak is 200x60x75) heb ik een extra stromingspomp geplaatst van Eheim. Regelbaar van 160 tot 1000 liter per uur. De pomp is weggewerkt achter de achterwand. 'S nachts zorgt een Eheim luchtpomp met daarop twee luchtsteentjes achter de achterwand voor extra uitwisseling van gassen. Vooral bij warm weer is dat handig omdat volwassen Eimekeis flink zuurstof nodig hebben met hun grote lijven. Discussen kunnen er wat dat betreft beter tegen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Bij mij loopt het zo de bak in, niks Spraybar, Stroming wil ik hebben.
 
@Bertus: maar bij discussen is dat niet zo gewenst toch?
 
En dat is stroming. Zo'n spraybar is een lelijk ding in je bak ( en eigenlijk flauwekul).
Gewoon zorgen voor voldoende stroming!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Duidelijk Jos. Ik had een lange uitvoer, maar heb nu een kort pijpje eraan gezet van maar 5cm. Heb deze gericht naar de onderkant/middenstuk van de voorruit, is dat ok?

Hoe weet ik of de stroming nou wel helemaal goed is in mijn bak?
 
Vast wel. Je kan het beste aan de ene kant van het aquarium het water eruit zuigen en aan de andere kant het weer erin laten lopen. Zolang je vissen rustig ademhalen is er niets aan de hand. Als ze aan het wateroppervlak gaan hangen en daar naar lucht happen moet je zorgen voor meer stroming.
Met extreem warme dagen kan je altijd een luchtpomp tijdelijk aan doen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hoe doen jullie het eigenlijk met water verversen? Als je de bak 50% leeghaalt, dan klapt het water vanuit de toevoer erg hard op het water. Maakt dit wat uit?
 
Ik haal hem zelden zover leeg, maar in dat geval zet ik hem even uit. Zolang is dat toch niet.
 
Ik houd mijn hand er eventueel onder om de waterstraal te breken als ik met een emmer bijvul. Meestal gebruik ik een broeskop op een tuinslang.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik leeg de emmer tegen het glas, in een kleine bak gebruik ik een kleiner kannetje van 3 liter dan heb ik meer controle. Met een slang hetzelfde. Is in mijn geval voldoende.
 
Ik bedoel niet het nieuwe water wat je in de bak doet, maar de straal uit de pomp. In principe het beste dus even de pomp uitzetten?

Het vullen met nieuwe water doe ik met een tuinslang. Die richt ik dan inderdaad ook tegen de achterwand aan om de straal te breken.
 
Emmer? Ik maak ze met de slang leeg, 5 tegelijk. Dan weer vullen, Zelfde slang.
Nu opvoerpomp erop. en in de wastafel. Kraan rustig lopend.
In de bak zit een eheim pijpje met instroom roostertje, dat breekt de stroom.
 
YinYang zei:
Ik bedoel niet het nieuwe water wat je in de bak doet, maar de straal uit de pomp. In principe het beste dus even de pomp uitzetten?

Het vullen met nieuwe water doe ik met een tuinslang. Die richt ik dan inderdaad ook tegen de achterwand aan om de straal te breken.

Bij Juwel wel. anders loopt de pomp droog. Zit beveiliging op, die er gelijk uit vliegt. Dag pomp.
 
YingYang,
kijk even naar mijn onderschrift, daarop staat ook een waterverversing idee :!
 
Bertus zei:
YinYang zei:
Ik bedoel niet het nieuwe water wat je in de bak doet, maar de straal uit de pomp. In principe het beste dus even de pomp uitzetten?

Het vullen met nieuwe water doe ik met een tuinslang. Die richt ik dan inderdaad ook tegen de achterwand aan om de straal te breken.

Bij Juwel wel. anders loopt de pomp droog. Zit beveiliging op, die er gelijk uit vliegt. Dag pomp.

Dat is nog eens goed om te weten :) Ik heb eigenlijk alleen Eheim. Maar als ik nog eens een Juwel in huis haal en ik had dezelfde methode gebruikt zou het me mooi een pomp kosten :O
 
Ik denk dat Bertus doelt op een interne pomp? Ik heb zelf ook een externe Eheim...
 
Ik heb een spraybar van 150cm over de achterwand, onder water gericht naar het oppervlak. Dit zorgt voor een goede stroming. Deze heb ik zelf gemaakt van een transparent pvc buis.
Ik twijfelde ook om gewoon de buis het water in te laten zonder spraybar, maar dat zal nooit deze gelijkmatige stroming opleveren en krijg je eerder plekken zonder stroming.
 
Dennis_89 zei:
Bertus zei:
YinYang zei:
Ik bedoel niet het nieuwe water wat je in de bak doet, maar de straal uit de pomp. In principe het beste dus even de pomp uitzetten?

Het vullen met nieuwe water doe ik met een tuinslang. Die richt ik dan inderdaad ook tegen de achterwand aan om de straal te breken.

Bij Juwel wel. anders loopt de pomp droog. Zit beveiliging op, die er gelijk uit vliegt. Dag pomp.

Dat is nog eens goed om te weten :) Ik heb eigenlijk alleen Eheim. Maar als ik nog eens een Juwel in huis haal en ik had dezelfde methode gebruikt zou het me mooi een pomp kosten :O
Ja,ik bedoel de Juwel. als die droog loopt ,vliegt de zekering(1 richting !!!!!!beveiliger ) eruit. (anders zou hij de andere kant op kunnen draaien)

Eheim is zo gekoelt, die kan niet kapot.
 
Tim82 zei:
Ik heb een spraybar van 150cm over de achterwand, onder water gericht naar het oppervlak. Dit zorgt voor een goede stroming. Deze heb ik zelf gemaakt van een transparent pvc buis.
Ik twijfelde ook om gewoon de buis het water in te laten zonder spraybar, maar dat zal nooit deze gelijkmatige stroming opleveren en krijg je eerder plekken zonder stroming.

Gewoon uitproberen,testen.

Kom je er vanzelf achter,he.
 

Terug
Bovenaan