sporenelementen of complete voeding?


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste allen,

In mijn bak(54L) heb ik sinds kort ijzerbemesting via tabletjes opzitten(Dennerle E15). Ik heb gemerkt dat mijn planten dit erg fijn vinden en erdoor beter groeien. Naast ijzerbemesting heb ik ook bio-CO2 via een omgekeerd bakje toegediend en plaatselijk een kleibolletje van JBL.

Nu ik heb gezien dat ijzerbemesting resulteerde in betere groei, werd ik nieuwsgierig naar andere plantenvoeding. Hier lees ik echter dat er 2 soorten plantenvoeding zijn. Sporen- en compleet, ofwel sporen in combinatie met ook Nitraat en fosfaat. Ik weet echter niet wat beter functioneert voor mijn bak.

Kan iemand mij vertellen of sporen toedienen werkzaam is, of dat je beter een complete mix kan hebben van macro-en micro elementen? Moet je bij een nitraat/fosfaat toediening ook wekelijks veel water verversen? Net als bij de EI methode?


alvast bedankt,

Kikkervis
 
Ik zou in ieder geval wel sporen toedienen in je bakje want dat hebben planten nodig. Ik zou eens meten hoeveel nitraat en fosfaat je in je bak hebt en als dat niet voldoende blijkt te zijn dan kun je dmv een stockoplossing dit wekelijks toevoegen. Op een 60cm bakje hier zonder co2 voeg ik wekelijks 5mg nitraat toe en 0,5 mg fosfaat en ververs wekelijks 1 emmer.

Edit: je woont ook in Grunn zie ik;)
 
Is het dan ook sws handig om nitraat/fosfaat los toe te dienen van de sporen, gezien dit in andere concentraties moeten worden toegediend? Poeders aanmengen is nml geen probleem :p

klopt! een echte stadjer!
 
Ja ik maak het ook met losse poeders hoor. Maar ik zou eerst meten of het wel nodig is om dit toe te voegen. Veel hangt af van je verlichting en de duur en de planten die je hebt. Fosfaat en sporen niet tegelijk toevoegen maar altijd enkele uren daartussen laten.
Btw, ik woon in Oosterhogebrug;)
 
Waarom mag je fosfaat en sporen niet tegelijk toevoegen? Gaat dat neerslaan?
Ik heb momenteel nog geen druppeltesters voor fosfaat en nitraat(met goede schoonmaak wordt dat toch nooit hoog;)), dus meten gaat hem (nog) niet worden..
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis

Is dit een goede sporenmix?

IJzer en fosfaat reageren met elkaar.
Door er een paar uur tussen te laten heb je daar minder last van.

Je moet nu meten of je grnoeg hebt dus niet of het te hoog is.

Die kant en klaar mix zal vast ok zijn alleen is zelf mengen met osmose water goedkoper en je voorraad neemt minder ruimte in.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/sporenelementen
 
Aha, weer wat geleerd!
Is osmose water vergelijkbaar met demiwater?
 
Zelf een oplossing maken is veel goedkoper dan die in flessen.
 
Van het Gifkikkerportaal overgenomen:

Het verschil is niet zo moeilijk hoor. Demiwater is volledig gedemineraliseerd water. Pure H2O en niets anders. Dit water kun je ook niet drinken. Omosewater daarentegen is gezuiverd kraanwater. In osmosewater zit altijd nog een resthoeveelheid mineralen (kalk e.d).

http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/aft/50334
 
Van het Gifkikkerportaal overgenomen:

Het verschil is niet zo moeilijk hoor. Demiwater is volledig gedemineraliseerd water. Pure H2O
In theorie ja. Maar alsik een fles demi koop meet ik toch ook nog een ec van 12.
 
Ik zie van verschillende merken die droge poeders aanbieden. Zit hier veel verschil in of valt dat mee?

Hoe bang moet ik zijn om de stoffen toe te dienen, voeg je snel teveel toe? Stel ik doe de aanbevolen hoeveelheid, (of meer want ik heb veel plantjes in mn bak :cool:), maar ververs het water eens niet, zal dan de concentratie fors oplopen als ik het wel door blijf toedienen of mag je ervan uit gaan dat de planten dusdanig veel verbuiken dat er nooit een overschot kan komen?
 
Als je van de sporen de aanbevolen dosis gebruikt dan zul je niet snel teveel krijgen want de planten verbruiken dat en door een overschot krijg je geen algen tenzij je zoveel toedient dat het toxisch gaat worden. Ik voeg hier met de EI ook wekelijks 2.5x de aanbevolen dosering toe.
 
Ik zie van verschillende merken die droge poeders aanbieden. Zit hier veel verschil in of valt dat mee?
Even aangenomen dat je het over hebt over de micro elementen hebt ja er zit verschil in.
De verhouding verschilt en de hoeveelheid ijzer die je toevoegt wisselt onderling ook nogal.

Zelf gebruik ik dus cms+b en dat bevalt me goed. Maar @martinez b.v. gebruikt weer KramerDrak en ja als ik naar zijn tank kijk Is dat heel goed spul.

Wat betreft de macro elementen die zijn overal gelijk omdat het puur is.
Kalium nitraat b.v. is gelijk waar je hetook koopt.
 
In theorie ja. Maar alsik een fles demi koop meet ik toch ook nog een ec van 12.

Dan koop je slechte demi water.

Hier van het kruidvat geeft 0-1 uS/cm aan. Net als mijn eigen demiwater.
 

Terug
Bovenaan