Sporenelementen met brokjes...


H

Honeybadger

Guest
Ik gebruik sinds een paar maanden de sporenelementen (CSM+B) van aquariumbemesting.nl.
Aangemaakt zoals de verpakking voorschrijft.

Toch heb ik vrij veel brokjes op de bodem van de fles die ik niet weg krijg door extra schudden, roeren,...
De verpakking zegt wel dat een beetje residu niet erg is maar toch vraag ik me nu en dan af in hoeverre dit de concentratie van de oplossing (en de verhouding van de verschillende bestanddelen) beïnvloedt.

Vandaar de vraag of andere gebruikers van deze micro's dit ook zien in hun flessen? En heeft iemand een idee welke stoffen er nu precies neerslaan?
 
Dat heb ik ook al jaren en ga ook uit van wat er op de verpakking staat. Waaruit dit bestaat is ook mij niet duidelijk.
 
Oké, bedankt beiden!
Weer een kopzorg minder. ;)
 
Maar ja ik ben toch ook wel benieuwd waaruit dat dan bestaat en waarom het dus niet oplost.
 
Maar ja ik ben toch ook wel benieuwd waaruit dat dan bestaat en waarom het dus niet oplost.

Dat blijf ik me ook wel afvragen inderdaad.
Zeker omdat de micro's die ik vroeger gebruikte dat niet hadden.

Hoeveel doseer jij van deze micro's op je EI bakken eigenlijk, John? Doe je dat éénmaal per week of gespreid?
 
Misschien is de oplossing gewoon verzadigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Er zit wel wat bezinksel in, maar niet overdreven en zeker geen steentjes, ik los het op door het in lauw osmosewater te doen de helft osmose dan de CSM+B, schudden, de andere helft erbij en regelmatig schudden, als het is afgekoeld wordt her verder gewoon gebruikt, dagelijkse 1/7 van wat er in de week nodig is.
 
Misschien is de oplossing gewoon verzadigd.

Dan kan je je afvragen waarom ze "teveel" in de mix stoppen.
Ofwel is dat inderdaad net het antwoord bedenk ik me nu!

Doordat de "mix" bij aquariumbemesting.nl in grotere hoeveelheden wordt aangemaakt (itt wat ik voorheen gebruikte: dat was geen massaproductie maar eerder aanmaak in kleine batches) wordt de gegarandeerde onderlinge verhouding van de bestanddelen in een klein zakje misschien minder precies te voorspellen.
En om dit op te vangen gaan ze bvb een zeker surplus incalculeren, vandaar de neerslag?
 
Er zit wel wat bezinksel in, maar niet overdreven en zeker geen steentjes

Ik hoor het bezinksel tegen de (glazen) fles botsen wanneer ik schud. :br:
Het is niet heel veel maar het zijn wel echt kleine brokjes in mijn geval...
 
Ik volg de EI en doe 3 ml per 50 liter en verdeel dat over 2x. Als je de hele inhoudt van het zakje in 500 ml water doet kan het niet teveel zijn want het is voor 500ml oplossing.
 
Ik volg de EI en doe 3 ml per 50 liter en verdeel dat over 2x.

Thanks! Interessant!
Want dan geef je toch drie maal de "standaarddosis" aangezien er op het zakje staat:
"Wekelijks 1ml per 50ml. Verdubbeling in geval van veel licht, veel planten en /of toegevoegde co2"

Dan doseer ik met die 2ml/50l misschien effectief wat laag in een EI bak vergeleken met jou.

Als je de hele inhoudt van het zakje in 500 ml water doet kan het niet teveel zijn want het is voor 500ml oplossing.

Akkoord, ik weet dat het gemaakt is voor 500ml oplossing maar de neerslag doet anders vermoeden. ;)
 
Op welke manier maak je het aan?, een paar posten hoger staat mijn manier welke voor mij effectief werkt.
 
Ja zover ik weet is standaard 1 ml zonder co2 en met zo n 2 ml en ik doseer de EI dus ook de plantenvoeding doseer ik dan over. Jij geeft 2 ml en ik 3ml maar 2 kan best voldoende zijn hoor. Ik kijk ook niet op een milliliter meer of minder als ik het toevoeg.
 
Op welke manier maak je het aan?, een paar posten hoger staat mijn manier welke voor mij effectief werkt.
Eigenlijk exact hetzelfde als hoe jij het beschrijft maar ik heb er speciaal een fles demiwater voor gekocht omdat de geleidbaarheid daarvan nog net een paar ppm lager is dan mijn osmosewater. (Niet dat dat perse veel verschil maakt denk ik.)
 
Ik ook met osmose water.
De brokjes komen pas later.
 
De brokjes komen pas later.

Die indruk had ik ook. Ik ben vrij zeker dat het de eerste dagen na aanmaken residu-vrij was en merkte pas na een tijdje dat er een laagje op de bodem was gevormd.
Hevig schudden heeft dit wel gebroken maar het lost niet terug op.
Dus ik begon me af te vragen of er dan een bepaald element "uit oplossing" en dus niet meer aanwezig is of is de neerslag een gevolg van een overschot en is er geen reden tot paniek...
 
Ik had er wel een Btje last van, ook met de macro recepten.
Heb de hoeveelheid water verdubbeld en nergens meer last van
 
Dus ik begon me af te vragen of er dan een bepaald element "uit oplossing" en dus niet meer aanwezig is of is de neerslag een gevolg van een overschot en is er geen reden tot paniek...
Zoiets dacht ik ook. Ik geef deze oplossing zelf niet maar vind het wel interessant om even mee te lezen.

Het lijkt erop dat er verschillende stoffen aan elkaar binden en kristalliseren.
Meestal als.dat zo is kunnen bepaalde stoffen niet meer door de plant opgenomen worden.
Maar.dan zal je dat op langer termijn moeten kunnen zien aan de bladeren omdat er dan een tekort aan voedingstoffen ontstaan bij de planten.

Wat @NicoleE zegt kan ook, dat er een verzadiging van een stof optreed en. Dit niet meer opgelost kan worden in water.
 
Ik zal Gilles van aquariumbemesting eens vragen of hij dit weet.
 
Maar goed dan moet je ook de dubbele hoeveelheid water doseren lijkt me.
Yup, maar gaat bij mij tog automagisch dus merk er niet veel van zegmaar
Dan lijkt het toch een verzadigings probleem
Blijkbaar, maar dat staat ook bij de recepten vermeld dat er gerekend word met de maximale oplosbaarheid van de stoffen en daardoor er dus goes geschud moet worden
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Ondanks het schudden blijf ik toch op de bodem wat residu zien maar goed ik wacht even de reactie van Gilles af.
 
Hier ook hoor, kon schudden wat ik wilde, er zaten kruimels in die ik duidelijk kon horen tijdens het schudden.
 
Tada
32561D81-1906-4F10-931A-331713ED6DE7.jpeg
 
Wij hadden er bij ons laatste flesje KNO3 ook wat last van, die van daarvoor niet. Bij het huidige flesje ook niet. PO4 nergens last van gehad tot nu toe.
Waardes stegen wel gewoon zoals het hoorde bij ons dus vond het niet echt een probleem.
 

Omdat ik geen goede maatbeker heb om 500 ml af te meten heb ik het water gewogen (500 gram).


Ik had de CSM+B eerst in de fles gedaan en gewogen omdat ik niet wist hoeveel poeder er in een zakje zat. Dat was bij mij te weinig, ik heb daar met de shop nog contact over gehad omdat ik begon te twijfelen in hoeveel water ik het moest oplossen. Advies was, gewoon in 500 ml. En nog loste niet alles op.
Als ik me goed herinner zat er zo'n 5 gram te weinig in, het lijkt weinig maar is toch bijna 10%

Opgelost in gedestilleerd water.
 
Ja als je die gebruiks aanwijzing leest moet je de een half zakje in 500 ml oplossen.
Daar heb ik dus overheen gekeken.
 
Product oplossen:
De inhoud van het zakje dient opgelost te worden in 500ml warm water. Het beste resultaat krijgt u door het product op te lossen in osmose- of gedemineraliseerd water. Na het oplossen kan het zijn dat er enkele onschadelijke kristallen niet opgelost zijn. Dit is normaal en komt door de hoge concentratie voedingsstoffen.
 
Volgens mij een heel zakje Dirk:

Product oplossen:
De inhoud van het zakje dient opgelost te worden in 500ml warm water. Het beste resultaat krijgt u door het product op te lossen in osmose- of gedemineraliseerd water. Na het oplossen kan het zijn dat er enkele onschadelijke kristallen niet opgelost zijn. Dit is normaal en komt door de hoge concentratie voedingsstoffen.
Ja maar in de img van wordt er 24,52. gram in 500 ml opgelost.

De 50 gram lost denk niet helemaal op omdat het osmose water of in jouw geval kraanwater verzadigd is.
Dus twee keer 500 ml of misschien ook wel anderhalf keer zou dus de oplossing :D kunnen zijn.
 
Is het niet zo dat je bij de oplossing die in de img wordt genoemd andere hoeveelheden moet toevoegen? Ik vraag me af of het dan ook standaard 1 ml per 50 liter zal zijn want de hoeveelheid voeding die je oplost is slechts de helft.
 

Terug
Bovenaan