Spontane sterfte nieuw schooltje Ladigesia Roloffi


axel13

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2013
Berichten
91
Locatie
Zevendonk
Beste leden,
Sinds exact een week ben ik de trotse eigenlijk van een schooltje Ladigesia Roloffi.
Helaas valt me op dat het schooltje als maar kleiner wordt, met schijnbaar kerngezonde vissen die plots lijken te verdwijnen… .
Vandaag heb ik voor het eerst ook een drijvend gestorven visje uit het water kunnen halen (foto hieronder), ondertussen de 4e die ik kwijt ben.
Heb vandaag even men waarden gemeten:
  • nitriet: 0,025
  • Nitraat: 1
  • Ph: 7,5
  • Gh: 5
Zoals te zien op de eerste 2 foto’s zijn de vissen gewoon gezond en zwerven ze vrolijk rond in de bak, geen raar gedrag of afgezonderde vissen te bespeuren (let wel dat er 1 magere vis tussen zit).
Heb ze tot hier toe voornamelijk diepvries voer (muggenlarven, artemia etc…) gegeven en ze eten allemaal ook gewoon goed.

Weet iemand waarom men visjes “spontaan” lijken te sterven?

Ps. Andere aquariumbewoners: Pelvicachromis Kribensis, Aphyosemion Striatum, Anomalochromis Thomasi en één siamese algeneter.

IMG_3978.png
IMG_3977.png
IMG_3974.jpeg
 
Ladigesia's zijn gevoelig voor nitriet en nitraat. Vooral een lagere Ph zal helpen om zich op hun gemak voelen.
Het lijken mij wel kleine/jonge exemplaren, die misschien wel als voer gezien kunnen worden....

Groetjes John.
 
Dat dode visje heeft erg grote ogen, dat kan een teken zijn dat het een achterblijvertje was, die dus al kwetsbaarder was. Ik zet mijn vraagtekens bij de kwaliteit van deze visjes, ook omdat ik op de foto nogal magere beestjes zie. Afbraak van spierweefsel komt niet van de ene op de andere dag, zeker niet als ik zie wat jij ze voert. Ik vermoed dat ze al niet erg gezond waren bij vertrek uit de winkel.
 
Ladigesia's zijn gevoelig voor nitriet en nitraat. Vooral een lagere Ph zal helpen om zich op hun gemak voelen.
Het lijken mij wel kleine/jonge exemplaren, die misschien wel als voer gezien kunnen worden....

Groetjes John.
Ik heb Ph/Kh minus in huis, deze er bij doen en een graad laten zakken (tot Ph 6,5)?
Zijn inderdaad jong maar heb geen vissen groot genoeg om ze als voer te zien.

Dat dode visje heeft erg grote ogen, dat kan een teken zijn dat het een achterblijvertje was, die dus al kwetsbaarder was. Ik zet mijn vraagtekens bij de kwaliteit van deze visjes, ook omdat ik op de foto nogal magere beestjes zie. Afbraak van spierweefsel komt niet van de ene op de andere dag, zeker niet als ik zie wat jij ze voert. Ik vermoed dat ze al niet erg gezond waren bij vertrek uit de winkel.
Waren inderdaad magertjes toen ik ze was gaan halen, probeer ze daarom op krachten te krijgen met genoeg diepvriesvoer.
Hopelijk niet voor niets…
 
Het belangrijkste is nitraat nitriet zo laag mogelijk. zou ze voorlopig geen droogvoer geven dat is wat lastig te verteren voor carnivoren. Ph minus hou ik niet van, zou gewoon wat zachter water toevoegen tijdens een waterwissel.

John.
 
Ik heb ook magere vissen gehad die spontaan doodgingen. Ik heb nieuwe gekocht en levende artemia gegeven, die nieuwe vissen die net zo klein en mager waren in het begin knapten snel op. Mijn laatste vissen die ik gekocht heb knapten ook enorm op van verse artemianaupliën.
 
Even een update op de zaak:
Ik heb nu een tijdje om de dag water ververst (+-20%) en voer uitsluitend met diepvriesvoer (zwarte-en witte muggenlarven, artemia, cyclops).
Helaas ben ik er nog een paar verloren, heb er nu nog 12.

De 12 die ik nu nog heb rondzwemmen zijn wel goed bijgekomen en lijken zelfs al wat groter als toen ik ze kocht, ik ga nu stilaan de frequentie van de waterwissels afbouwen.

Waterwaarden waren zondag:
Nitriet 0,025
Nitraat 0,5 / 1
 
Hoi Axel13,

Fijn om te lezen dat het nu beter gaat.
Neem aan dat 0,025 nitriet een typefout is? Ondanks dat de vissen misschien nog wat mager zijn geef ik je het advies om iets minder te voeren en door te gaan met verversen. Het nitraat gehalte is nog steeds wat hoog voor de Ladigesia.

Groetjes John.
 
Is geen typfout, de schaal van de test set gaat van 0,025 naar < 0.01, en naar mijn gevoel leunt de kleur net iets meer naar 0,025 dan naar < 0,01.
En oké, morgen ga ik zeker opnieuw 20% verversen.
 

Terug
Bovenaan