SPOED TL5 boven bak kapot gegaan.


Goud

Well-known member
Lid geworden
28 maart 2011
Berichten
825
Leeftijd
45
Nadat mijn vissen 2 weken in het donker gezeten hebben (nieuwe lampen besteld a � 38,00 pst en dacht daarna dat kap kapot was) had ik vandaag eindelijk een werkende kap. Wou hem erop zetten en weet niet wat ik deed maar in ene brak de voorste lamp boven het aquarium zo door de midden :help:

Gauw een andere (oude, 1 van de 2 oude bleek het gelukkig nog te doen pfff) erin zodat ik wat zag en de bodem met 2 emmers afgezogen. Glas is ook in het water gevallen dus tja.

Maar zit er nu gif in deze T5 lampen?

Moet de bodem (zo'n glimmende zwarte grindbodem dus je ziet er niet al het glas op wellicht?) er nu helemaal uit en al het water????
 
Heb al een tijdje geen kapotte tl lamp meer gezien maar in het verleden zat er van dat poeder in en is niet gezond idd.
Heb je van dat poeder gezien?
 
Nee geen poeder gezien. Wel veel kleine glasschilfers en mijn hand lag direct open. Pff wat een schrik zeg.
 
Ja dat is ff schrikken,balen hoor maar is niet zo zachtjes gegaan of er heeft een zwak punt in het glas gezeten want die krijg je normaal gesproken niet zomaar kapot.

Als het glas uit de bak is zou ik me verder geen zorgen maken.
 
Ships heb even in de vuilnisbak gekeken, komt wit poeder uit.
 
En kan dus door de bodem (van dat zwarte siersplitachtige wat glanst) niet zien of alles eruit is. Heb de planten er net al uitgerukt (zijn er gelukkig niet veel) en die afgespoeld. Bodem flink afgezogen en 6 emmers ververst daarmee.
 
Ben de bodem eruit aan het halen. Doordat ik de vallisnera eruit heb gehaald en flink aan het afzuigen kwam er toch al troep uit de bodem. Ga 100% verversing doen door iedere keer emmer eruit en erin met afzuigen. Bodem lag er gelukkig nog niet heel lang in dus hoop dat er geen ammoniumpiek komt. Vertrouw al dat glinstert in de bodem niet en dat poeder. Weet niet hoeveel er in die buis hoorde te zitten maar zit niet veel in de buis in de prullenbak meer.
 
Ja was ook een domme opmerking over geen glas meer op de bodem,was nou juist het punt wat je als eerste aangaf.

Waardeloos zeg maar denk idd dat je er goed aan doet om het zo grondig aan te pakken,is flink werk weer nu maar beter gelijk dan je steeds te zitten afvragen of het kwaad kan achteraf.

succes!
 
Dat poeder zit normaal gesproken tegen de wand.aan de binnenkant.
Je doet toch al genoeg om het weg te krijgen.
Poeder is niet giftig.

Wel de uiteinden waar hij ontstoken wordt,bevat ietwat kwik.


Enkele voorbeelden: uit de TL-lampen worden de kwikhoudende elementen en
witte fluorpoeder gehaald .
 
Pff eindelijk klaar. Wat een dag.

De bak is leeg. Bodem heb ik in emmers gedaan. Was net nieuw denk een maand of 2 even kijken wat ik ermee ga doen denk ook de kliko maar in straks want er zal toch glas tussen zitten....

De planten die erin zaten waren 'gelukkig' al niet veel meer doordat de lichten de afgelopen 2 weken uit waren. De goudvissen moeten het maar even maar 1 bosje gemengd groen (goed afgespoeld) doen. De bak is nu schoon. Zijn veel emmers ververst.

Blij te horen dat het poeder niet giftig is. De uiteinden waren niet kapot gelukkig pff echt fijn dat te horen. Goudjes hebben ook geen bodem gesnorkeld voor zover ik in het donker kon zien.

Heb voor de zekerheid een middel wat chemische dingen uit het water haalt (Fancy Toxic Remover) er in gedaan. Had ik nog staan en speciaal voor sluiers. Haalt ook ammoniak, zware metalen e.d. uit het water dus wie weet. Wel lage dosis erin gedaan.
 
Had niet nodig geweest,hoor.
Goed filteren belangrijker.
 
De filters die op deze bak zitten (1x JBL 901 en 1x JBL 1500) zijn niet uitgeweest tijdens het verversen. Hoop dat ze de vervuiling goed kunnen verwerken. Had ze wellicht beter op een schone bak water kunnen zetten toen de TL brak maar goed dat is achteraf. Zal de bak en de vissen goed in de gaten houden de komende weken. Ze waren net een beetje ontdaan maar dat is logisch natuurlijk.
 
Bertus zei:
Dat poeder zit normaal gesproken tegen de wand.aan de binnenkant.
Je doet toch al genoeg om het weg te krijgen.
Poeder is niet giftig.

Wel de uiteinden waar hij ontstoken wordt,bevat ietwat kwik.


Enkele voorbeelden: uit de TL-lampen worden de kwikhoudende elementen en
witte fluorpoeder gehaald .

Lijkt me niet gezond voor vissen iig!
 
Ik ben bang dat ik dat misschien op de langere termijn pas ga merken. Vooralsnog zwemmen ze nu lekker rond, zijn bijna van de schrik bekomen.
 
ik had dit ook vorige week.

en al eerder lampen gebroken.


ik dacht ook nee straks liggen al men vissen dood!

maar nee ze zwemmen er nog allen vrolijk bij .

ze hebben er geen last van .



ook het poeder was eens flink in men bak gevallen,
nadat men lamp boven men water kapot is gesprongen.
 
Seabait zei:
Bertus zei:
Dat poeder zit normaal gesproken tegen de wand.aan de binnenkant.
Je doet toch al genoeg om het weg te krijgen.
Poeder is niet giftig.

Wel de uiteinden waar hij ontstoken wordt,bevat ietwat kwik.


Enkele voorbeelden: uit de TL-lampen worden de kwikhoudende elementen en
witte fluorpoeder gehaald .

Lijkt me niet gezond voor vissen iig!

Fluor poeder is zo weinig.
De einden met kwik,dat zou schadelijker zijn.
Maar dat zijn Miligrammen ,he.
Wordt erop verdampt.
 
senne zei:
ik had dit ook vorige week.

en al eerder lampen gebroken.


ik dacht ook nee straks liggen al men vissen dood!

maar nee ze zwemmen er nog allen vrolijk bij .

ze hebben er geen last van .



ook het poeder was eens flink in men bak gevallen,
nadat men lamp boven men water kapot is gesprongen.
'fijn' te horen dat het bij jou goed is afgelopen.
Nou gelukkig he. :)
 

Terug
Bovenaan