Speciale filterturf of gewone turf?


T

TechVis

Guest
Goedemiddag!

Ik heb een leuk projectje gehad en van een oude beeldbuis een aquarium gemaakt ( linkje onderin ;) )
Nu wil ik hier garnalen in zetten, maar het water uit de kraan hier is ongeveer 8. Dit is wel erg hoog.
De kH is 5,5 - 6 en de gH 7,5 - 8. Nu wil ik de pH, kH en gH verlagen met turf, maar nu zie ik veel verschillende soorten.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand of je ook echt daadwerkelijk de pH, kH en gH goed hiermee omlaag kunt krijgen?

Hoeveel heb ik ervan nodig? Ik heb een AquaFlow 100 met een niet heel erg grote filtercartridge. Moet ik deze helemaal gaan vullen met turf, of kan dat ook een deel zijn?
Ik hoor het graag!
 
Je hebt er natuurlijk al een bodem in anders zou ik zeggen om er een pH verlagende bodem in te doen.

Zelf heb ik de aquaflow 100 ook gehad, dat is als het goed is waar je binnen in een gedeelte van de spons eruit kan halen?
Hier zou je binnen in turf in kunnen doen, zelf gebruikte ik Sera Super Peat met goede resultaten.
E.e.a. hangt ook af van je beginwaarden maar zoals ik dat zie zijn die vergelijkbaar met wat ik hier had.

Uiteindelijk kreeg ik de pH naar 6,5-7 en de kH op 3 en gH op 5-6.

Ik had wel een grote aquarium 45 liter, en moest regelmatig de turf vervangen. Waarschijnlijk zal dat bij jouw 20 liter minder kunnen zijn.
 
Ik heb destijds gewoon wat granulaat van APO in een pantykous gedaan en deze naast de filter gehangen.
 
Aha, Misschien kan ik het er inderdaad ook wel naast hangen dan.

Ik wil er citroengarnalen in doen, maar ik heb even aan de kweker gevraagd en daar zitten ze op 6,8 - 7. Dan ben ik met mijn 8,1 toch wel aan de hoge kant :p
pH verlagende bodem wilde ik doen, maar dat werd mij afgeraden. Was nu toch wel handig geweest eigenlijk...
Ik zal dan wel even van dat Sera Super Peat bekijken, zou wel fijn zijn als die pH toch wat omlaag ging. :)
 
Zo n bodem verlaagt vaak naar 5.5-6 en dat is weer een erg lage ph. Ik denk dat een ph rond de 8 wel zou lukken als je ze heel rustig overwent. Zijn nogal sterke garnalen. Met een panty met wat turf moet tegen de 7 wel te doen zijn.
 
Inderdaad, ik streef ook niet naar een pH van onder de 7 hoor. Maar ik dacht dat dit wel een erg groot verschil zou zijn. Ik ga de garnalen vandaag halen, dus die laat ik dan maar langer dan normaal overwennen. Het zijn in principe gewoon gele vuurgarnalen, en vuurgarnalen heb ik ook al eerder zonder problemen gehad. Zou moeten werken dus :)
Maar ik dacht, misschien zullen ze sneller kweken als de pH iets meer naar hun optimum ligt.
 
Wat ik dacht, maar echt into de garnalen ben ik niet:

Neocaridina hebben een wat hogere pH & hardheden (zoals ze bij jou uit de kraan komen) nodig en doen het slecht bij lage waardes.
 
Ze hebben inderdaad een behoorlijke tolerantie en geduldig met de druppelmethode overwennen dan komt het vast wel goed.
 
Ah oke, dat is mooi. Ik heb ze zojuist opgehaald, zijn mooie beestjes! Wel jonkies vooral, maar die zullen wel snel gaan groeien. En hopelijk snel jongen natuurlijk :)

Elke 10 minuten een klein beetje water uit mijn aquarium erbij, tot het bakje volzit denk ik dan maar. En dan gaan ze los :D

IMG_9108.JPG
 
Ik heb er al een panty omheen gedaan en wat watten bij de ingang van het snoer gedaan. Hopelijk is ie garnaalproof zo
 
Zelf stop ik altijd nog de punt van een sateprikker bij dat schuifje om de kracht te regelen. Daar kunnen kleinere ook nog door. Zo n stukje sateprikker kun je er zo schuin inschuiven en er een stukje laten uitsteken. Ik neem meestal een stukje van zo n 1.5 cm.
 
Ja hoor. Je schuift hem dus schuin erin en dan een klein stukje zodat hij net blijft zitten en aan het uitstekende uiteinde trek je hem er zo weer uit. Je moet hem ook niet diep doordrukken natuurlijk want het gaat er alleen om dat de opening is opgevuld zodat er geen jonkies in kunnen komen. Ik heb dat bij alle Aquaflow 100 hier gedaan.
 

Terug
Bovenaan