Sp. rio nanay F1


A

Aquarialist

Guest
20180108_195808.jpg
20180108_195727.jpg
Goedenavond beste forumleden.

Als eerst wil ik Aquaforum complimenteren met het feit dat het een super forum is met enorm veel adviezen en kennis.

Een maand of 3-4 geleden heb ik prachtige Sp. Rio nanays overgenomen van een forumlid hier. Ze zijn nu rond 1 jaar oud en een koppel heeft al eens eieren gelegd. 2 weken terug. Na veel wikken en wegen toch maar besloten ze uit de groep te verwijderen en apart gezet in een reeds ingedraaid aquarium (juwel trigon 190) water hoogte 56 ivm geen bodem erin.

Mijn vraag is alleen: kunnen ze van slag raken omdat het glas voor ons vertekend, maar voor hun ook?

Ze zijn dol op artemia maar ze moeten er nu niks meer van. Ze happen ernaar maar spugen het direct weer uit, alsof ze het totaal niet lusten.

Eerdaags zal ze wel weer gaan leggen, omdat haar legbuis weer zichtbaar is.

Als het lukt een foto van hun onderkomen.

Alvast bedankt voor jullie ingeving of advies.
 
Maanvissen kunnen van slag raken door plotselinge lichtinval of onverwachte schaduwen in het aquarium. Tikken tegen het glas is ook uit den boze. Ze moeten schuilplaatsen hebben waar ze heen kunnen vluchten als ze dat nodig vinden.

Opvallend bij jouw vissen vind ik de afwezigheid van de bronskleurig op het lijf. Ook zie ik geen stiptekening. Weet je zeker dat dit Nanays zijn en geen Pterophyllum Eimekei / Pterophyllum scalare Santa Isabel?

Hobbygroet Jos Hut
 
Bronskleurig zijn ze zeker. Deze kleuring heeft denk ik te maken met en koud witte ked wat in de bak schijnt. en de stip tekening was op jongere leeftijd erg goed zichtbaar. Nu zie je ze nog wel, maar niet op zijn best, alleen tijdens het paren. Alhoewel op de tweede foto zie ik weldegelijk de stiptekening.

Inmiddels eten ze alweer en zijn ze druk aan het poetsen, alleen nog het juiste plekje vinden denk ik.

Tikken tegen het glas doe ik zeker niet. Je moet ze is zien als ze een tijd geen beweging gezien hebben. Als je dan de kamer in loopt schieten ze alle kanten op haha.
Ook bij onweer reageren ze.

Ik heb die klimop wat vrij gezet van de achterwand, zodat ze daarachter kunnen schuilen.

Dank je wel Jos!
 
@Jos Hut
Vind je het nog steeds geen Nanay? Heb wat duidelijkere foto's gemaakt in de post hierboven.

Mvg,
Justin
 
Deze foto is flink scherp. Ik zie geen overeenkomsten met mijn Nanays: geen blauw op de kieuwdeksels, geen bronzen vlekken tussen de strepen.
De stippen die ik zie op de rug komen ook voor bij de Santa Isabels, ( Eimekeis). Stippen bij Nanays zijn vaak donkerder en lopen over de hele zijkant van de vissen van boven naar beneden. De ene vis heeft meer stippen en duidelijker dan de ander.
 
@Jos Hut en @Fozzy hartstikke bedankt voor jullie antwoord.

Het wordt mij steeds duidelijker dat dit geen Nanays zijn. Ik zie inderdaad geen of nauwelijks overeenkomsten met andere Nanays. Behalve dan de iriserende groene schubben die oplichten met bepaalde lichtval.

De persoon waarvan ik ze heb overgenomen en ik kennen de winkelier goed die deze verkoopt als F1 Nanays en zullen dan ook zeer zeker verhaal gaan halen. Voel me eigenlijk gewoon belazerd.
 

Terug
Bovenaan