Soort+geslacht sluierstaart


R

Roisin

Guest
Hallo!


Ik vraag me af wat voor soort sluierstaarten ik heb + het geslacht. Als het topic hier niet goed staat hoor ik dat graag, kon niet echt vinden waar ik het anders kon plaatsen ':)

WhatsApp Image 2020-10-30 at 20.57.22.jpegHorizon

WhatsApp Image 2020-10-30 at 20.57.23.jpegArizona (weet de soort hier al van :))
WhatsApp Image 2020-10-30 at 20.57.23 (1).jpegSkye

WhatsApp Image 2020-10-30 at 20.57.24.jpegDaya
WhatsApp Image 2020-10-30 at 20.57.24 (1).jpeg Ryan (Middelste)

Groetjes!
 
Mooie sluiertjes (y)

Het zijn alle jonge sluiertjes. Paar maandjes hoog uit.

Geslacht is nog niet te zien. Mannetjes herken je aan paai pukkels op kieuwdeksels en/of borstvinnen(lijkt op witte stip). Mannetjes happen vaak achter een kontje aan van collega. De achtervolgde hoeft in het begin nog geen vrouwtje te zijn is dan gewoon even oefenen. De bovenste zie ik wel wat witte spikkels op kieuwdeksel maar kan ook zand wezen gezien je bodem.

Je vraag wat voor soort sluiers. Dit zijn LFS sluiers en meestal een soort van mix. Google eens op fancy goldfish en dan kun je diverse soorten bekijken.

Horizon heeft iets ryukin achtigs. Gezien de hump groei op rug. Die hoge bobbel.

1604095161226.png


Arizona telescoop maar die wist je al. Mooie vis en zo te zien aan lichaam zal dat een knoepert gaan worden. Haal dat griekse offer altaar eruit voor deze omdat je anders ogen als offer ga brengen. Die ogen zijn erg kwetsbaar. Zie mijn foto album.

De rest kan ik verder niets specifieks zien qua soort. Die benoem naar de kleur. Calico. Allemaal een soort van fan tail.

Omdat je jonge sluiers heb goed verversen. Vaak en flinke hoeveelheden. Geven groeihormonen af. Meerdere malen per dag kleine hoeveelheden voer geven.

Succes met je nieuw hervonden hobby

Vergeten. Je plantjes zijn bosjes zo te zien. Degene met soort van watten moet je dat eraf halen en onder lopende kraan wortels tussen je vingers verder eraf halen. Is glaswol en stoppen de sluiers in de bek en dat gaat problemen geven.
 
Leuke sluiers hoor. Ik denk dat Skye nog wel gaat verkleuren, het zwart op de rug kan verdwijnen. Hele jonge goudvissen en sluierstaarten zijn vaak donker van kleur. Het zal me niet verbazen als Skye over een paar maanden geheel goudkleurig is. Het is ook een gewone Fantail.

Ik heb zelf 3 sluierstaarten en 1 ancistrus in een 200 l bak zitten, en doe iedere 3 dagen een 60 % waterwissel.

In mijn bak heb ik maaskeien rond de wortels van de planten liggen, omdat sluiers nogal eens plantjes willen gaan slopen. Alle decoratie met scherpe randen heb ik verwijderd. Ik heb dan wel geen Demekin (telescoopoog), maar de vinnen en staarten van sluiers gaan gemakkelijk scheuren als de vissen wat ouder zijn en paaigedrag gaan vertonen. Je merkt vanzelf dat de mannetjes de vrouwtjes de planten in jagen, en dat kan er soms wat wild aan toe gaan.

Zoals @michelle1 al opmerkte zijn de mannen te herkennen aan de paaipukkels op de kieuwdeksels. Ik merk overigens ook dat geslachtsrijpe vrouwtjes die eitjes willen afzetten soms de man in het gezelschap uit gaan dagen zodat hij in actie komt. In mijn album heb ik daar ook een filmpje van. Verder merk ik dat de vrouwtjes vaak een wat boller buikje hebben, terwijl de mannen iets slanker zijn. In mijn album staan 3 vissen waarvan ik zeker ben dat het mannen waren of nog zijn(paaipukkels): Giebeltje (2002 - 2019), Quick (2019 - 2020) en Pepper (geboren in 2020). Nicolientje ( geboren in 2019) zet regelmatig eitjes af, Roodkapje ( geboren in 2020) heeft een bol buikje en wordt af en toe nagezeten door Pepper.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan