Sommige planten willen niet zo goed


Niels83

Well-known member
Lid geworden
23 november 2017
Berichten
263
Leeftijd
41
Hallo.

Ik heb in mijn aquarium een aantal planten die het heel goed doen en sommige die steeds wegkwijnen.

Niet verassend doen de anubias en javavaren het heel goed maar ook de tijgerlotus, dat vind ik verassender.

Ik heb ook kikkerkroos en braziliaanse klimop. Deze beginnen steeds goed maar 2 maanden ongeveer worden ze bruin en kwijnen weg.

Eigenlijk doe ik er alleen easy life easy carbo in.

Nu heb ik een fles tetra planta min een tijd terug gekocht wat ik niet gebruik eerlijk gezegd. Dit zou geweldig zijn maar die verkopers zeggen zoveel.

Is er een totaalvoeding waar ook carbo bij in zit etc...
 
Totaal voeding met carbo erbij is er niet.

Beste kun je er ook profito of de veel goedkopere cms+b bij geven.

En dan moet je ook nog zorgen voor voldoende nitraat en fosfaat.
 
Hoeveel Carbo dien je toe per 100 liter water?
Niet alle planten kunnen tegen de Carbo en zeker niet als er teveel word toegediend.
 
Ik heb maar 60 liter. De dosis is 15 druppels per dag dan. Maar ik doe er 10 in. Voor de javavaren en anubia heeft dit een gunstig effect.
 
Braziliaanse Klimop heeft in de regel niet echt veel co2 of carbo nodig dus ik zou niet daar de oorzaak in zoeken. Javavaren en Anubia kunnen vaak prima zonder extra voeding.
 
Braziliaanse Klimop heeft in de regel niet echt veel co2 of carbo nodig dus ik zou niet daar de oorzaak in zoeken. Javavaren en Anubia kunnen vaak prima zonder extra voeding.
Hier zou ik me bij aan willen sluiten. In eerste instantie zou ik even wachten met de Carbo toevoegingen. Alles hangt ook wat af van het licht, duur en intensiteit, boven je bak. Even bezien wat er precies gebeurd zonder de Carbo toevoegingen. Overigens heeft ook een Lotus best een redelijke tolerantie v.w.b. bemesting ed.
 
Ik ben de carbo gaan toevoegen toen ik veel alg op de bladeren had. Dat is weg en de planten zijn als een gek gegroeid.

Alleen de zachtere planten gaan er aan.

Overigens ben ik ook gestopt met valisneria kopen. Dat werd ook steeds kleiner. Tot het weg was.

Is de tetra planta min wel goed? Of beter die profito.
 
Er zijn best wel wat planten die niet goed tegen carbo kunnen, oa Vallisneria
 
Beiden zijn sporen elementen welke planten nodig hebben, dus deze te gaan gebruiken is al een goed begin.

Dat Carbo algen verwijderd klopt het is een vrij agressief goedje bestaande uit een koolstof element (dus geen Co2)

De 2 planten welke het wel goed bij je doen hebben nauwelijks een extra voedingsbehoefte en kunnen van wat de bak zelf produceert leven.

Een evenwichtige plantenvoeding bestaat uit, Fosfaat, Nitraat, kalium en sporenelementen welke naar behoefte kunnen worden toegediend in de bak.

Ook is daarbij de lichtsterkte, duur en intensiteit van belang, des te meer licht een plant krijgt des te meer voeding deze gaat vragen, gaan de planten steeds meer vragen dan kan er ook een Co2 tekort optreden waardoor deze zal moeten worden toegevoegd.

Maar om te beginnen kan met een normale verlichting van een uur of 8 per dag voor de meeste planten, i.s.m. Tetra plant min of Profito al een mooi resultaat worden behaald.
 
Die 8 uur zit wel goed. Als ik niet thuis staat hij 6 uur per dag aan als ik wel thuis ben 8 soms 9 uur.
 
Die 8 uur zit wel goed. Als ik niet thuis staat hij 6 uur per dag aan als ik wel thuis ben 8 soms 9 uur.
Probeer ook daar een stabiliteit in te houden door b.v. constant de 7 a 8 uur aan te houden, wisselingen zijn veranderende waarden waar planten gevoelig voor zijn.
 

Terug
Bovenaan