SMD?


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen SMD en niet-SMD ledbalken? Ben me voor mijn aankomende 150cm bak op led aan het oriënteren en het valt me op dat SMD balken zuiniger en vaak voordeliger zijn dan niet-SMD. Ik kijk dan bij merken als JMB, HVPaqua en Veldhuis huismerk.

De bak moet overigens een Amazone/Z-A bak worden met makkelijke planten en filtering over turf. Ben er na een paar jaar van alles proberen met verlichting, co2 en voeding wel achter dat ik goed ben met vissen, maar geen talent heb voor aquaristiek tuinieren... :) Advies over het aantal en de lengte van de balken is dus ook van harte welkom. ;)
 
SMD geeft simpelweg minder licht en is goedkoper te produceren.

Voor een bak zonder bijzondere planten maakt het niet zoveel uit allemaal
 
Surface Mounted Device ofwel; een led die op een plaatje zit gemonteerd. Ze zijn inderdaad veelal niet zo heel krachtig. Powerleds, vaak zo'n 2 á 3 watt zijn veel krachtiger. Er zijn ook wel "betere" merken. Cree leds bijvoorbeeld of Epistars. Maar daar betaal je dan ook navenant voor. Als je nog moet kiezen zou ik juist wel voor kwaliteit gaan. Kwaliteit zit niet alleen in lichtopbrengst maar zeker ook in levensduur. Bovendien, mocht je later toch voor iets anders kiezen qua inrichting zit je ook goed. Tenslotte betaald zich het prijsverschil zeker terug!
 
Dank voor de uitleg, het is me helder! :)

Ik zit nog compleet in de oriënterende fase, ik heb dus nog alle keuze. Cree en Epistar ken ik als goede led-merken, dus daar wou ik sowieso al op letten. Maar als je praat over 'kwaliteit', wat bedoel je daar dan precies mee? Het forum doorspittend komen JMB en HVPaqua volgens mij juist vaak als kwaliteitsmerken voorbij, vandaar dat ik daar ook heb gekeken. Ik kan natuurlijk ook naar Superfish Retroled kijken (voordelig en compleet plug-en-play), maar daarbij ben ik op de lange termijn niet overtuigd van de kwaliteit.

Waar ik bij deze bak eigenlijk qua techniek naar op zoek ben is een zo energiezuinig/duurzaam mogelijke optie, waarbij het niet de bedoeling is om direct concessies te doen aan de kwaliteit. Ik ben dus niet in de eerste plaats op zoek naar de goedkoopste optie, al vind ik een goede prijs-kwaliteit verhouding natuurlijk wel prettig.
 
Bridgelux is kwalitatief ook goed, en goed betaalbaar.
Alleen is geen plug&pray..

Maar idd hvp is een goede optie als je voor SMD wilt en jmb als je wat meer wilt
 
Plug&play hoeft ook zeker niet, (zolang ik niet hoef te solderen) ik zoek iets goeds. Ik ben zelf ook erg fan van Arcadia, daar heb ik een korte stretch led van en die geweldig. Enige nadeel is dat dat spul in Nederland erg lastig verkrijgbaar is.
 
Nog even een follow-up: Hoe is momenteel eigenlijk de kwaliteit van Kitelight? Toen led net opkwam was dat 'het' bedrijf, maar ik zie ze nu toch minder genoemd. Op hun site hebben ze het echter wel over Epistar leds.
 
Ook in JMB zitten Epistars leds. Ik zelf heb deze balken al jaren en ben er zeer tevreden over. Wanneer je mijn fotoboek doorbladert zie van alles over ophanging, aansturing, etc. etc.
 
Dankjewel! Heb je topic eens doorgespit en neig toch wel steeds meer richting JMB in combinatie met een TC420. Qua ophanging zal ik waarschijnlijk geen speciale dingen nodig hebben, wat ze komen waarschijnlijk op de dekruiten te liggen of worden in de kast vastgeschroefd.

Waar ik echter nog steeds niet helder heb is hoeveel balken ik nodig zou hebben. Ik lees dat 1 120cm JMB balk met powerleds voor 2 t5 zou staan, wat naar mijn idee zou betekenen dat ik voor mijn plan eerst aan 1 balk wel genoeg zou hebben. Co2 wil ik namelijk niet gaan gebruiken en een plantenbak is ook niet de bedoeling, dus kan de hoeveelheid licht ook wel wat minder.

Aan de andere kant vraag ik me af of 2 x een SMD balk niet beter is qua lichtverdeling. Of zou ik dan al naar 3 moeten? Kan er natuurlijk altijd makkelijk genoeg nog een bij plaatsen als ik niet genoeg licht heb.
 
Een aantal JMB balken met een TC420 is geen goede combinatie. JBM gebruikt een apart PWM signaal voor de aansturing. Hoewel er wel voorbeelden zijn van mensen die een TC420 controller gebruiken op JMB balken blijkt dat wanneer er gebruikt wordt gemaakt van spanning aansturing er een fluittoon kan ontstaan. Verder raadt men bij JBM zelf het gebruik van een dergelijke controller af omdat men niet weet welke gevolgen dit zou kunnen hebben voor de leds. Overigens kun je natuurlijk wel een JMB controller gebruiken als ook geadviseerd.
 
Oeps... Even door de war gehaald met HVPaqua... :oops:Hun controller is namelijk (als ik het goed zie) gewoon een TC420.

Maar heb je nog een suggestie voor het aantal balken? Heb het idee dat het 'standaardpakket' van JMB meer gericht is op een plantenbak, vandaar.
 
Ze hebben een aantal soorten maar ook verschillende (wit-)kleuren. Dus je kan kiezen voor wat geler of witter licht. Al of niet met rode of blauwe leds toegevoegd. Afijn, op de site van JMB vind je alle informatie! Verder hangt het helemaal van de inrichting van je bak af hoeveel balken/licht je nodig hebt. Waarbij ik er nog aan toevoeg dat het wellicht beter is om teveel te hebben als te weinig. Immers je kunt altijd dimmen.
 
Contact gehad met JMB en zij adviseren voor mijn doel in eerste instantie een 8000k Community balk van 36 watt, dus ik denk dat dat hem gaat worden. :)
 

Terug
Bovenaan