Sluierstaarten van Twan & Mariska


T

TwanJ

Guest
Ik ben Twan en samen met mijn vriendin Mariska hebben we sinds eind april dit jaar een aquarium.

Laatste tijd zijn we er best veel mee bezig, vissen zijn aardig gegroeid. Overstap gemaakt naar een groter formaat, zijn we ons zelf wat meer gaan verdiepen in alles ook.

Blijkt ook zoals bij vele dat we vanaf begin verkeerd zijn ingelicht. We hebben sluierstaarten en bak waar we mee begonnen was een 20 liter bak (Deze kreeg Mariska voor haar verjaardag van vrienden).

Ondertussen groeien de vissen lekker door en de huidige bak is wat ik zo lees ook nog wat aan krappe kant. Zijn wel al beetje aan het rondkijken voor wat nieuws en al wat spullen aan het verzamelen.

Hier wat foto's vanaf het begin tot november

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

Hier het begin van de kleine bak, al een beetje ingericht en thermostaat gehaald. Visjes nog vrij schuw.

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

Achterwandje gehaald en plantjes in potje gezet.

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

Vrij snel was het schuwe eraf en werden ze nieuwsgierig. Ook haalden ze altijd de witte steentjes uit het potje. Op gegeven moment vond je die overal terug in aquarium :)

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg


UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

Voor beide de eerste keer komkommer.

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

En planten slopen vinden ze allebei geweldig, met regelmaat hebben we nieuwe gehaald.

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

Hier al goed te zien dat ze aan groeien zijn.

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

En komen altijd even kijken als je in de buurt zit :)

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

En natuurlijk ook nog de planten verder opeten.

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

Laatste foto voordat ze over zijn gegaan naar nieuwe aquarium, dit was in oktober.

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

En hier in nieuwe aquarium met nog interne filter.

UmvDU0EJDt4Xdchxwq5PhOqRxiO28TTM.jpeg

En sinds kort een externe filter met flinke over capaciteit.

Hopelijk als alles meezit binnenkort een grotere bak, heb veel nuttige informatie opgedaan hier op het forum. Als ruimte e.d. het toelaat willen we iets van 150 tot 200 cm.
 
Wat zijn jullie goed bezig! Top hoor! De bakjes zagen/zien er beiden leuk uit, maar dus
inderdaad veelte klein voor sluiers.

Een bak van 150 tot 200 cm zou top zijn, in zo'n bak zullen jullie visjes ineens weer heel erg klein lijken :D Het zijn leuke, mooie visjes, hebben ze ook een naam? Dat is een soort dingetje van sluierhouders, veel sluier-eigenaren geven hun vissen namen :D
 
Dankje!

Ja idd, dat was al naar overgang naar deze bank. Leken ze idd weer wat kleiner, maar ondertussen passen ze zich al goed aan.

Ja, ze hebben een naam, was ik nog vergeten.

wUgHYmJtv_83CYBBCpYnCISz8YhGM2vH.jpeg


De linkse is Gtje (als ik het goed heb is dat een mannetje, kreeg al vrij snel witte puntjes op kiewdeksels)
De rechtse is Peppie, vermoed dat het een vrouwtje is.

Ze zijn meestal wel volop aan het grondelen of in de plantjes aan rondneuzen. Met het installeren van de nieuwe pomp bij de laatste foto heb ik ook wat javamos op de stenen gedaan. Hier zitten ze ook met regelmaat in.

Volgens mij gaat het er snachts het wildste aan toe, met regelmaat liggen er smorgens wat plantjes los. Als we smorgens opstaan liggen ze vaak ook rustig naast elkaar, alsof ze soort van slapen.

wUgHYmJtv_83CYBBCpYnCISz8YhGM2vH.jpeg

Zoals op deze foto, totdat ze dan doorhebben dat we op zijn. Dan komen ze gelijk even kijken :)
 
Leuk, weer een sluierliefhebber erbij! :D
Mooie visjes heben jullie, hoor.
Fijn voor de vissen dat ze al een groter onderkomen hebben gekregen. En zelf geniet je ook veel meer van de vissen als ze lekker de ruimte hebben, is mijn ervaring.
Ik ben erg benieuwd wat voor een bak in de toekomst bij jullie komt, 150 tot 200 cm zou echt super zijn :thumbs:
 
Erg leuke visjes, ik ben erg benieuwd hoe hun nieuwe huis eruit komt te zien aangezien de kleine bakken er ook zo leuk uitzien.
Veel succes!
 
Zodra we een nieuwe bak hebben, komen er uiteraard weer foto's van.

Als alles een beetje meezit gaan we op kort termijn verhuizen, hier willen we dan ook gelijk de grotere neerzetten.
 
Leuke visjes hoor ik vindt de meest witte erg leuk die doet me ook erg denken aan mijn sluierstaart Spot.
 
Even kleine update, de vissen maken het goed. Zijn al behoorlijk gegroeid weer, daarom ook echt tijd voor een nieuwe bak.
Als alles goed gaat, gaan we zaterdag een andere halen. Het word er een van 1.60x50x60 :)

Laat nu ook in de huidige bak alle zuurstofplanten doorgroeien, kan ik hiervan mooi stekjes pakken voor in de nieuwe bak straks.
 
Vandaag de nieuwe bak opgehaald :D

Aankomende week even alles goed schoonmaken, achterwand erin maken en zodra kit droog is vast een keer spoelen.
In de tussentijd ook een behuizing maken om het onderstel.

FiuNyIK1LtlxQMmo8P9fnJ99lnYE_2iP.jpeg


FiuNyIK1LtlxQMmo8P9fnJ99lnYE_2iP.jpeg
 
Zal tussendoor wel wat foto's maken van alles.

Vandaag zijn we ook naar Vivarium geweest, aardig wat plantjes gehaald en wat nieuwe spullen voor nieuwe aquarium. Was niet zo goed voor portemonnee, maarja beter gelijk goed aanpakken :)
 
Mijn portemonne zei ook al auwwchh.. Maar je kan ht inderdaad beter gelijk goed aan pakken
 
Weer een update tussendoor. Aquarium helemaal schoon gemaakt, was nog aardig klusje.

Toen de piepschuim op maat gemaakt en erin gekit. Dat laten drogen en daarna de achterwand erop gemaakt.

cZKnR1IJYhTt4STUvKH6WvhoW0e4BaCC.jpeg


cZKnR1IJYhTt4STUvKH6WvhoW0e4BaCC.jpeg


In de loop van de week vast een keer vullen en pomp laten draaien met wat watten en kool erin.

Wat zou het beste zijn, een dag laten draaien en dan een deel verversen of compleet het water verversen? Lees hier nogal verschillende dingen over.

Wil sowieso voordat alles ga inrichten het compleet verversen.
 
Weer een update van deze kant, kleine tegenslag gehad met achterwand. Deze kwam op 2 plekken los, dit is ondertussen herstelt en blijft nu wel goed zitten gelukkig. Ondertussen is het aquarium weer gevuld en draait nu weer op filtermat en koolstof.

Verder is het onderstel nu zo goed als klaar, vanavond laatste keer gelakt.

Hier het frame:
9wI4yeQhI0sur0M-XR4jyzjgrol4yKs8.jpeg


En hier met beplating, links komen 2 deurtjes. Hierachter komen de pompen e.d. te staan. Rechts blijft open, hier komt een schap in. Glanst nu nog best wel, word als droog is zijdeglans.
9wI4yeQhI0sur0M-XR4jyzjgrol4yKs8.jpeg


Eind van de week gaat alles verhuist worden en dan kan het inrichten gaan beginnen :D
 
Mooi project, zeg! Het is een prachtig onderstel geworden. Fijn als je zelf zo handig bent :D
 
Erg leuk zo'n doe het zelf project, petje af. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat
 
Dankje, zodra alles op zijn plek staat zal ik wel weer wat foto's maken en tijdens het inrichten ook.
 
We zijn ondertussen druk bezig met verhuizen, aquarium staat op zijn plek nu.

BL85BwwaIN37zBHpKmotCf4I4-9XdaCU.jpeg


Ondanks het drukke vandaag even de tijd genomen voor inrichten/vullen, filters en verlichting aansluiten. Nu kan aquarium vast indraaien, alvast paar foto's weer.

BL85BwwaIN37zBHpKmotCf4I4-9XdaCU.jpeg


BL85BwwaIN37zBHpKmotCf4I4-9XdaCU.jpeg


BL85BwwaIN37zBHpKmotCf4I4-9XdaCU.jpeg
 
Ondertussen zijn we klaar met verhuizen, afgelopen weekend zijn ook de vissen mee over gekomen. Ze waren wel een beetje van slag, maar gaat alweer beter nu.

Vandaag ook voor eerst poging gedaan om gelfood te maken, de vissen vinden het heerlijk. Aardig voorraadje in vriezer staan nu, nog wat meer voor de afwisseling :)

Nieuwe aquarium draait ondertussen lekker, wat filter materiaal uit andere bak kunnen gebruiken. Merk het ook aan de waterwaarden, deze zijn al goed nu. Maar wacht voor zekerheid toch nog wat langer. Meet aankomende dagen nog paar keer voordat vissen over ga zetten en wil ze ook eerst nog even wat rust geven ivm verhuizing.
 
Hier overzicht van verschil tussen de 2 bakken, hele vooruitgang.
-cTkNOcrV0s5LtiTS6hMMj-OPvCchqGz.jpeg


Na nog keer de waterwaarden gemeten te hebben, waren ze nog steeds goed. Toen besloten om de vissen over te zetten. Ze moeten nog wel beetje wennen, maar zwemmen al steeds vaker de hele bak rond :)
-cTkNOcrV0s5LtiTS6hMMj-OPvCchqGz.jpeg


Gister bij dierenwinkel zagen we deze 2, konden ze niet daar achter laten. Zwemmen voor nu even tijdelijk in kleine aquarium, denk dat we ze volgende week dan over zetten naar de grote. Moeten ook nog even een naam verzinnen voor ze.
-cTkNOcrV0s5LtiTS6hMMj-OPvCchqGz.jpeg
 
Leuk hoor! Waarom heb je echter een thermostaat in de bak? Goudvissen kunnen gewoon op kamertemperatuur ( scheelt je enorm in de stookkosten), en waarom zitten de twee nieuwen nog in het kleine bakje?
 
Thermostaat staat laag ingesteld, staat maar zelden aan. Is meer voor als we keer wat langer weg zijn.
Het is toch beter om stapsgewijs vissen toe te voegen bij net ingedraaid aquarium?
 
Je hebt filtermateriaal uit de oude bak gebruikt toch? Ik zou ze lekker bij de grote bak in doen, en je nitriet even goed in de gaten houden, maar volgens mij komt dat prima in orde. Vier kleine visjes in die grote bak is geen hele zware belasting :)
 
Ja klopt, zal morgen nog eens de meten. Als dan goed is zet ik ze wel over.

Wat raad je aan, om de paar dagen even waterwaardes meten?
 
Toen ik mijn sluiers kocht heb ik het helemaal verkeerd aangepakt, ze zaten in een kom, en toen ik er achter kwam dat dat fout was heb ik een nieuw aquarium met filter gekocht. Ik heb toen vier weken lang dagelijks nitriet gemeten omdat mijn vissen in een niet-ingedraaide bak terecht kwamen. Na drie weken kwam er inderdaad een enorme nitriet-piek, en hier hebben mijn vissen minimaal last van gehad omdat ik twee keer per dag de bak half liet leeglopen en weer ververste met schoon water. Na drie tot vier dagen zag ik de nitriet dalen.

Dit was met een splinternieuw filter zonder opstartbacteri�n en zonder gebruikt filtermateriaal. Ik zou dagelijks meten, en je ziet het heel snel aan je vissen of er iets loos is, als er nitriet in het water zit gaan ze luchthappen boven in de bak. Het is dan zaak om gewoon gelijk zoveel mogelijk water te verversen. Water kost drie keer niks dus daar hoef je je niet heel druk om te maken.
 
Op zich is het wel een goed idee om nieuwe vissen even apart te zetten in verband met ziektes enzo.

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat jij 'goede waterwaardes' noemt. Dat er geen nitriet en ammoniak te meten valt, betekent niet perse dat de bacterien goed op gang gekomen zijn. Heb je al nitraat gemeten?

Het handigst is om 'vies' filtermateriaal mee te nemen van de oude naar de nieuwe bak, dan heb je meteen goede bacterien.
 
Ik heb vies filtermateriaal gebruikt ja.

Na iets meer als een week heb ik nitriet gemeten, deze is nu al een tijdje weg.
Nitraat kwam ik op ongeveer 10 uit afgelopen vrijdag.

Vissen gedragen zich goed, zwemmen nu veel rond en eten ook goed. Happen niet naar lucht verder.
 
Afgelopen dagen de waterwaardes goed in de gaten gehouden, ze blijven stabiel. De vissen maken het goed en planten groeien ook al goed.

Nu was ik vanmorgen de bodem aan stofzuigen en zag ik wat leuks, we hebben baby sluiers :)

MadXWQBZjBLKVb3Bo8aOVxVscT7UsFeZ.jpeg


Heb er tot nu toe 5 stuks geteld. Kan ik deze nu het beste eruit halen en overzetten naar mijn oude aquarium?
 
Jeeh wat leuk baby's!!! Ik zet de baby's zelf wel apart anders zijn ze binnen no time opgesmikkeld.
 
Ik heb er tot nu toe een stuk of 30 apart kunnen zetten, ben benieuwd wat het gaat worden :)

Zal van de week eens wat nieuwe foto's maken als tijd voor heb.
 
Bij deze dan de foto's, we hebben ondertussen ook namen bedacht.

Dit is Harry, doet het als kleintje goed (vaak als eerste bij het eten te vinden :)). Groeit al aardig en is lekker dik aan het worden.
el6MlCQadQVDRXYY2KhDG6NqjafJSceL.jpeg


Dit is Splash, begint ook al buikje te cre�ren en krijgt momenteel wat meer kleur.
el6MlCQadQVDRXYY2KhDG6NqjafJSceL.jpeg


Dan een nieuwe, dit is Cutie.
el6MlCQadQVDRXYY2KhDG6NqjafJSceL.jpeg


En de andere nieuwe is Doppie.
el6MlCQadQVDRXYY2KhDG6NqjafJSceL.jpeg


De 2 waar het allemaal mee begonnen is :)
el6MlCQadQVDRXYY2KhDG6NqjafJSceL.jpeg


Als laatste nog een foto kunnen maken van een van de kleintjes, zijn moeilijk op de foto te krijgen. Ze groeien al aardig.
el6MlCQadQVDRXYY2KhDG6NqjafJSceL.jpeg
 

Terug
Bovenaan