Sluierstaart


D

Demienco

Guest
Goedemiddag,
Ik ben nieuw hier maar ook voor een vraag daar ben ik even eerlijk in.

Nadat we afscheid hebben genomen van de grotere dieren hadden we nog een 40 liter kom staan en besloten voor mijn dochter een paar sluierstaarten te kopen.
De mevrouw bij intratuin zei dat ondanks de omvang een kom niet meer mocht, wisten wij veel.
Wij hebben toen een superfish home 60 overgenomen van iemand die er na drie maand al afscheid van moest nemen.
Het gaat allemaal prima we doen alles volgens de voorschriften, het verwarmings element staat niet aan.
Echter zien we sinds eergisteren dat een van de vissen rode bulten heeft.
Herkent iemand dit?
We zijn alom dierenvrienden dus ook voor een sluierstaart dus ik hoor graag even of iemand een oplossing weet.

alvast bedankt

Martin
 

Bijlagen

  • 7F0A876F-0977-407D-8E23-D7F20EEABE6C.jpeg
    7F0A876F-0977-407D-8E23-D7F20EEABE6C.jpeg
    207.2 KB · Weergaven: 181
  • 0EF15F8A-7353-456C-B5A0-E31ED1B4F680.jpeg
    0EF15F8A-7353-456C-B5A0-E31ED1B4F680.jpeg
    230.1 KB · Weergaven: 117
Fijn om te vernemen dat een kom tegenwoordig afgeraden wordt! Dat is prima advies. Echter een 60 liter bakje voor goudvissen / sluierstaarten is helaas alsnog veel te klein en het zou best kunnen dat je hierdoor nu problemen krijgt.

In onderstaand topic vind je een aantal verwijzingen naar documenten voor het houden van goudvissen / sluierstaarten. In het kort komt het er op neer dat je minimaal een aquarium van zo'n 200L nodig hebt om te beginnen.

Wat betreft de rode bulten dat lijkt een bacteriele infectie te zijn. Onderstaande website geeft aan dat een behandeling met zout goed zou moeten werken.
 
Ok we zijn wederom verkeerd ingelicht blijkt wel omdat de bak volgens de verkoopster prima voldoet voor deze twee vissen.
We vinden aquariums geweldig mooi om te zien maar voor ons volstaatWe gaan dan maar eens weer rondkijken.
Met je tweede tip ga ik aan de slag.
Ik begrijp dat het speciaal zout is dus zal de dierenwinkel even bezoeken.
 
Ter info:
De 20 serie die dus drie keer zo klein is wordt overal aangeraden als de ideale bak voor sluierstaarten en goudvissen.
Ik zal de website niet melden maar deze bevat de volgende tekst:

Superfish aqua 20 LED goldfish kit Omschrijving SuperFish - Aqua 20 Goldfish kit Afmetingen (L x B x H) met deksel 36 x 23 x 32,1 cm. Toepassing De Aqua 20 Goldfish kit is een compleet aquarium set voor goudvissen en sluierstaarten.

Er gaat dus in de handel ook wel ergens wat mis.
 
Superfish aqua 20 LED goldfish kit Omschrijving SuperFish - Aqua 20 Goldfish kit Afmetingen (L x B x H) met deksel 36 x 23 x 32,1 cm. Toepassing De Aqua 20 Goldfish kit is een compleet aquarium set voor goudvissen en sluierstaarten.
Verkopers doen de vreemdste dingen soms om een product aan te prijzen.
 
Dank voor de reacties en de indrukwekkende foto van de sluierstaart.
Zoals gezegd gaan we eens rondkijken of we opnieuw een beter alternatief kunnen vinden.
Daarnaast ben ik wel nieuwsgierig welke soort wel voor deze bak geschikt is want die discussie over het advies ga ik nog wel even met de verkoopster aan.
De switch van kom naar bak deden we uit belang voor de vissen zoals we altijd in het belang van dieren handelen maar dit vindt ik toch aardig kwalijk als je aangeeft als leek een start te willen maken met vissen en nog geen idee hebt hoe of wat enkel een geheugen van heel vroeger met goudvissen in een kom.

update: de sluierstaarten zoeken snachts altijd hun plekje de 1 in de mini grot die in de bak staat en degene met de vlekken onder de aanzuiging van de pomp/filter dit doen ze al vanaf het begin.
Vandaag en nu ook zit de met de vlekken al geruime tijd op deze plek dus ik vraag me af of het ingrijpen nog gaat helpen maar we proberen het.
 
Voor advies wat dna wel in je bak past zou je een topic kunnen starten in het onderdeel vibestanden
 
Dank voor de reacties en de indrukwekkende foto van de sluierstaart.
Zoals gezegd gaan we eens rondkijken of we opnieuw een beter alternatief kunnen vinden.
Daarnaast ben ik wel nieuwsgierig welke soort wel voor deze bak geschikt is want die discussie over het advies ga ik nog wel even met de verkoopster aan.
De switch van kom naar bak deden we uit belang voor de vissen zoals we altijd in het belang van dieren handelen maar dit vindt ik toch aardig kwalijk als je aangeeft als leek een start te willen maken met vissen en nog geen idee hebt hoe of wat enkel een geheugen van heel vroeger met goudvissen in een kom.

update: de sluierstaarten zoeken snachts altijd hun plekje de 1 in de mini grot die in de bak staat en degene met de vlekken onder de aanzuiging van de pomp/filter dit doen ze al vanaf het begin.
Vandaag en nu ook zit de met de vlekken al geruime tijd op deze plek dus ik vraag me af of het ingrijpen nog gaat helpen maar we proberen het.
Hoi Martin,

De rode plekken wijzen inderdaad op een bacteriele infectie. Het feit dat de vis bij de filteruitlaat zwemt betekent dat hij dringend behoefte heeft aan vers water. Vermoedelijk is het nitrietgehalte al veel te hoog, waardoor hij nitrietvergiftiging heeft opgelopen. Daarnaast was al eerder door verhoogde ammoniak- en nitrietconcentraties de weerstand verlaagd.

Wat je nu kunt doen is het volgende: om de vissen te redden vanaf nu dagelijks het water voor minimaal 60% verversen om de nitrietwaarde weer op 0 te krijgen en zsm een druppeltest aanschaffen (liever nog een testkoffer) zodat je je waterwaarden kunt meten. De vis met rode plekken kun je een zoutkuurtje geven.

Ondertussen kun je op zoek naar een bak van 120 cm breed en een of meer flinke filters. Sluierstaarten produceren nogal wat ontlasting en urine en zijn ook nog eens extra gevoelig voor bacteriele infecties, waarmee velen helaas al vanaf hun geboorte zijn besmet. Ik heb zelf 2 Fluval U4 binnenfilters en mijn bak heeft een "overhead-sump", die werkt met een Eheim Powerhead en 2 kg keramisch filtermateriaal. Een groot extern filter of twee kleinere is nog beter vanwege de zwemruimte. Sluierstaarten blijken in de praktijk niet echt de gemakkelijkste vissen te zijn.

In de sticky topics bovenaan dit forum is heel veel informatie te vinden over het houden van deze dieren.
 
Hoi Martin,

De rode plekken wijzen inderdaad op een bacteriele infectie. Het feit dat de vis bij de filteruitlaat zwemt betekent dat hij dringend behoefte heeft aan vers water. Vermoedelijk is het nitrietgehalte al veel te hoog, waardoor hij nitrietvergiftiging heeft opgelopen. Daarnaast was al eerder door verhoogde ammoniak- en nitrietconcentraties de weerstand verlaagd.

Wat je nu kunt doen is het volgende: om de vissen te redden vanaf nu dagelijks het water voor minimaal 60% verversen om de nitrietwaarde weer op 0 te krijgen en zsm een druppeltest aanschaffen (liever nog een testkoffer) zodat je je waterwaarden kunt meten. De vis met rode plekken kun je een zoutkuurtje geven.

Ondertussen kun je op zoek naar een bak van 120 cm breed en een of meer flinke filters. Sluierstaarten produceren nogal wat ontlasting en urine en zijn ook nog eens extra gevoelig voor bacteriele infecties, waarmee velen helaas al vanaf hun geboorte zijn besmet. Ik heb zelf 2 Fluval U4 binnenfilters en mijn bak heeft een "overhead-sump", die werkt met een Eheim Powerhead en 2 kg keramisch filtermateriaal. Een groot extern filter of twee kleinere is nog beter vanwege de zwemruimte. Sluierstaarten blijken in de praktijk niet echt de gemakkelijkste vissen te zijn.

In de sticky topics bovenaan dit forum is heel veel informatie te vinden over het houden van deze dieren.

Dank voor je reactie.
De vis zwemt/ rust bij de filter inlaat zoals deze dit vanaf het begin al doet en de ander de grot in gaat.
Lijkt een soort slapen of rusten in de nacht bij minimale verlichting.
Ik heb veel spullen bij de bak gekregen waaronder een nieuw potje exit.
Na wat Google en navragen blijkt dit niet heel schadelijk en na een kuurtje van 3 dagen is het probleem geheel weg.
De vissen zijn beide weer vlot en gezond en we verversen water i.p.v. zoals aangeraden was 30 % in twee weken nu in 1 week.
Hoewel we vast veel moeten leren is voor nu het resultaat twee vrolijke vissen die heel leuk op je reageren als bijvoorbeeld mn dochter voor de bak staat.
Ondertussen gaan we wel voor een groter aquarium zoeken.
Misschien hebben jullie bij ons formaat bak wel iets van die moeten nog veel leren maar toen ik dit zag besefte ik dat we het voor nu niet heel slecht opgelost hebben.
Ik weet niet of dit plaatsen mag maar hier gaan mijn haren va


voor nu ontzettend bedankt voor de hulp.
 
Ja hoor, mag je plaatsen. Helaas worden er nog steeds goudvissen in kommen gehouden. Nog gekker: het aquarium van mijn vader was vroeger een soort van "heilig". Pa was altijd bezig met de zuurgraad en hardheid van het water, maar op mijn 6e kreeg ik twee sluierstaartjes in een kom. Tropische vissen, daar ging men voorzichtig mee om, en goudvissen zaten op zijn best in een vijver, in een groen uitgeslagen aquarium bij de plaatselijke visboer of in een kom. En die werd wekelijks uitgeschrobd zodat de visjes hun rondjes zwommen boven kraakheldere gekleurde kiezelstenen en als ze mazzel hadden een stukje waterpest. Stikstofcyclus? Daar had ik nog nooit van gehoord voor ik op dit forum kwam. Ik vond dat ik het al heel goed deed met mijn meterbak met achteraf veel te kleine filter.

Maar voor nu: ik denk dat jullie op de goede weg zijn. Exit heeft blijkbaar voor nu geholpen, maar pas op: je kunt symptomen bestrijden maar moet uiteindelijk wel de kwaal bij de wortel aanpakken. De ammoniak die je vissen uitscheiden moet je wel afvoeren, anders komt het probleem weer terug. Door breedspectrum antibiotica te geven verlaag je namelijk de weerstand. Ik raad je daarom aan de waterwissels op te voeren naar 60 %, en dat iedere 3 dagen. Je kunt beter niet de bodem aanraken, alleen het water afhevelen met de zuiger iets boven de bodem. Alleen voor het zicht met een sponsje de algen van de ruit halen, en geen decoraties schoonborstelen. In bodem en planten vestigen zich namelijk ook bacterien die ammoniak naar ammonium , ammonium naar nitriet en nitriet naar nitraat omzetten, dat weer door je planten wordt opgenomen. En je planten zorgen weer voor zuurstof, zeker als het om Waterpest gaat ( wel het loodstripje verwijderen als je hier een bosje van in de bak zet!)
 

Terug
Bovenaan