Sluierstaart zwemt raar/hangt in water


P

Peachyfishy

Guest
Hoihoi,
Mijn sluierstaart Floyd had 3 dagen geleden last van zijn zwemblaas en zwom steeds ondersteboven, dus ik heb hem toen in een bakje ondiep water gedaan. Toen wat water erbij etc. en toen het weer goed ging terug in het aquarium. Sinds ik dit heb gedaan hangt hij steeds heel stil rechtop achterin het aquarium (zie bijgevoegde foto). Ik weet niet of dit te maken heeft met het zwemblaas incident of dat dit toeval is.
Doet hij nou gewoon gek of is er iets aan de hand? Ook ademt hij langzaam als hij zo hangt. Tussendoor zwemt hij wel gewoon normaal. Heb het water al getest en alles was in orde.

(Ik heb een aquarium van 250 liter met 3 goudvissen erin)

IMG_20171228_111030.jpg
 
Misschien is de zwemblaas toch nog niet helemaal goed? Ik zou de behandeling die je al gedaan hebt nog eens herhalen, maar dan wat langzamer. Elke dag een klein laagje er bij en dan een weekje vol houden. Hopelijk werkt dit.
 
Probeer eens 5 dagen lang een zoutbadje te geven. Dit dood het een en ander aan bacterieen, parasieten etc.

2 emmertjes water op dezelfde tempratuur als aquarium.
1 emmer 25 gram zout zonder jodium oplossen goed roeren met garde. Ik gebruik salina zout. supermarkt. 10 liter emmer dus 250 gram zout.
Visje in het zoute water max. 3 minuten.
Als hij eerder helemaal niet meer beweegt of geen adem meer haalt met de hand in de emmer vers water doen en hem heen en weer bewegen zodat hij de kieuwen spoelt.

daarbij 1 dag niet meer voeren en dan 5 dagen alleen maar gepelde doperwten voeren. De andere vissen kunnen dit ook eten. absoluut geen voer geven. Lijkt zielig maar is het niet en ze lusten graag doperwten.

Sluiers hebben vaak door de gedrongen bouw last van verstoppingen van de darm. Daardoor gassen of druk op zwemblaas. erwten laxeerd en blazen de darmen schoon. Na een tijdje zie je alleen maar groene poep dit is goed dan is al het andere voedsel eruit geblazen.

Mocht al dit niet helpen laatste redmiddel. NT labs medicatie swimbladder treatment. verkrijgbaar bij dino. Fancy fish store in voorschoten. Even mailen stuurt ook op.

De laagjes therapie geeft heel veel stress en het bakje met water vervuild heel erg snel en ligt hij in giftig water. Vooral opbouw NH3!
 
daarbij 1 dag niet meer voeren en dan 5 dagen alleen maar gepelde doperwten voeren. De andere vissen kunnen dit ook eten. absoluut geen voer geven. Lijkt zielig maar is het niet en ze lusten graag doperwten.

Sluiers hebben vaak door de gedrongen bouw last van verstoppingen van de darm. Daardoor gassen of druk op zwemblaas. erwten laxeerd en blazen de darmen schoon. Na een tijdje zie je alleen maar groene poep dit is goed dan is al het andere voedsel eruit geblazen.
Hi Michelle, heel erg bedankt voor t advies! Ik fiets zo even naar de supermarkt om wat erwten te halen, dan probeer ik die methode denk ik eerst. Mocht dat niet helpen ga ik het zout badje proberen. En als laatste redmiddel dan indd Dino even appen, ben bekend met die winkel, daar komen mn visjes ook vandaan ;)
 
Tracht de diepvries erwten te kopen. In pot of blik zit allerlei toevoegingen.

Handje erwten in bakje, klein beetje water zodat ze net onder staan en in magnetron ff kook erover. denk z on 30 sec. velletje eraf. Als je kleine visjes heb moet je even klein snijden. Grotere vreten ze zo op.

Zou zoutbadje ook zsm doen. Als het om bacterieen gaat dan minder uitbreiding. Is 10 minuten werk en knappen ze erg van op.

Hoop dat het gaat helpen.
 
Ja die gebruik ik ook. dino gebruikt dit ook. Ik weeg af en gooi in maatbeker met warm water en ga met garde roeren totdat het is opgelost. Dan gooi ik dat in het water, weer even roeren, en tempratuur dan even zodat de bak die ik hiervoor gebruik op goede tempratuur is.

Ik doe 25 gram per liter er zijn ook die 30 gram doen dus is niet het meest sterke badje. Heb je nog wat speling.

Snap dat het eng is de eerste keer maar daar moet je even doorheen. Het is het minst belastend voor je visje is maar 3 minuten per dag. Het is wel van belang dat je 5 dagen achter elkaar doe. in ieder geval een paar dagen.

Als je vermoed dat ze wormen, parasieten heb etc. kun je ze altijd even de badjes geven. Zout werkt op de slijmhuid je kunt stukjes slijmhuid los zien komen dit is niet erg dan zijn daar ook meteen al het gespuis mee weg.

Succes
 
Ik ga voor je duimen dat het goed gaat komen! Zolang hij ook gewoon zwemt en nog bij de bodem kan komen om te eten is het goed. Ik heb er ook eentje die vrij horizontaal hangt tijdens zijn tukkie. weet niet of je dicht bij dino woon maar hij kan ook afstrijkjes van de vis maken. Hoewel bacterieen en zwemblaas niet bekeken kan worden onder de microscoop.

Is de ontlasting wel groen van de doperwten? Geen witte/doorzichtige draden?

Kijk ook eens naar de kieuwdeksels als hij ademd. gebruikt hij beide kieuwdeksels of houd hij er eentje dicht? Hangt hij met zijn kop voor de filteruitlaat in de stroming?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga voor je duimen dat het goed gaat komen! Zolang hij ook gewoon zwemt en nog bij de bodem kan komen om te eten is het goed. Ik heb er ook eentje die vrij horizontaal hangt tijdens zijn tukkie. weet niet of je dicht bij dino woon maar hij kan ook afstrijkjes van de vis maken. Hoewel bacterieen en zwemblaas niet bekeken kan worden onder de microscoop.

Is de ontlasting wel groen van de doperwten? Geen witte/doorzichtige draden?
Ik woon helaas niet zo dicht bij dino, is meer dan een uur rijden. Ontlasting is inderdaad groen, en nu je het zegt, de ontlasting is vorige week wel een paar keer dun wit en slierterig geweest. Dacht eigenlijk dat dit kwam omdat ik ze al een tijd geen groentes tussendoor had gegeven, alleen korrels. Maar dit is dan misschien toch een bacterie/parasiet?
 
Witte draden kan flagelaten zijn.

Zijn beestjes in de darm. Is wel een beetje moeilijk te bepalen omdat verstoppingen en stress ook witte draden kan veroorzaken. Bij flagelaten kun je na verloop van tijd gaten in de kop zien. Als het erg is dan zijn het kraters. Hole in head diseace. Ze eten op een gegeven moment dan ook niet meer. Kan alleen met vers poepje niet van bodem onder microscoop zien. Bakje veel stress geweest dus witte draden kan ook daardoor komen.

probeer eens een filmpje te uploaden met hangend en zwemmend en woelend en rustig op bodem.
 
Witte draden kan flagelaten zijn.

Zijn beestjes in de darm. Is wel een beetje moeilijk te bepalen omdat verstoppingen en stress ook witte draden kan veroorzaken. Bij flagelaten kun je na verloop van tijd gaten in de kop zien. Als het erg is dan zijn het kraters. Hole in head diseace. Ze eten op een gegeven moment dan ook niet meer. Kan alleen met vers poepje niet van bodem onder microscoop zien. Bakje veel stress geweest dus witte draden kan ook daardoor komen.

probeer eens een filmpje te uploaden met hangend en zwemmend en woelend en rustig op bodem.

Hier is hij net na het eten als hij gewoon normaal zwemt. Denk niet dat het nu lukt om hem te filmen als hij rechtop hangt, want als de lamp aan is of een tijd aan is geweest doet hij dat niet meer. Kan t morgenochtend wel proberen nog te filmen.
Hij eet gewoon normaal, en deze week waren alle uitwerpselen groen. Zie verder ook niks op zijn hoofd. Als het is wat jij zegt, zouden mijn andere vissen er dan ook last van moeten hebben? En helpt een zoutbad dan of moet er bijv esha in?
 
Ik denk dat er geen probleem is hoor. Ik zie dat hij zijn vinnetjes mooi losjes houd dat is een goede indicatie.

Als er wat loos is dan houden ze vaak de onderste vinnen tegen het lichaam. Vinnen knijpen. Rugvinnetjes plat. Schuren, trillende vinnen soort van flipperen, schrikachtig flitsen, veel bodemhangen.

Zoutbad helpt niet tegen flagelaten. ESHA nooit gebruiken is te oud medicijn doet niets meer. resistentie.

Zoutbadjes geef je voornamelijk om parasieten, wormen, bacterieen kwijt te raken. Gaat ook niet genezen als ze vol zitten met het een en ander. Als ze last hebben van beetje dan helpt het. Zoutbadjes kunnen nooit kwaad. Vissen hebben altijd wat gespuis op zich leven maar als ze gezond zijn kunnen ze dit zelf aan als ze wat onder de leden hebben dan geen weerstand en vemenigvuldigd al het gespuis zich explosief en verzwakken vissen nog meer.

Nooit zomaar medicijnen in je aquarium gooien hoor. Veel medicijnen doden je benodigde bacteriecultuur in je aquarium dan een maand lang hoge waterwaardes waar ze ziek van worden, heel hoog dan kan nog erger dan ziek worden.. Veel wormenkuren hebben flubenol/flubendazole erin. Kunnen sluiers niet tegen gaan ze dood van.

Beter dan Dino een filmpje/appie sturen. Heeft NT labs medicatie wat aquarium bacterieen niet aantast. Stuurt ook op. Heeft liever dat je langs kom zodat hij zeker weet onder microscoop maar ik woon ook te ver dan filmpje, fotos, verschijnselen en dan wil hij wel advies geven en wat op sturen maar is dan wel wat minder zeker als onder microscoop.

Doe de zoutbadjes voor de zekerheid en kijk het nog even aan. Zolang hij eet geen paniek. Als hij niet meer eet dan foute boel en heb je nog tijd om medicatie te gaan inzetten. Wil je niet op stang jagen maar Als de zwemblaas echt niet goed is dan gaat niets helpen. Ik heb er eentje gehad en maanden lang van alles geprobeerd. Op een gegeven moment zie je het punt dat het gewoon te zielig is voor de vis want dan kan hij niet meer op de bodem komen om te eten. Kont trekt hem omhoog.

Geef regelmatig doperwten om verstoppingen te voorkomen.

Nooit je filter in 1 keer helemaal reinigen. Daarna hoge waterwaardes dan ziek etc.
 
Okee, hoop inderdaad dat er niks is! Ga straks beginnen met het badje. Moet er ook aquasafe in die emmers water?
 
nee. hoeven geen volle emmers te zijn hoor. het is maar voor 3 minuten met zout en 3 minuten vers water. Tempratuur wel belangrijk! niet teveel afwijken. Wel weg gooien eke dag nieuw zout badje maken.

Succes na 2 dagen is het niet eng meer:petjeaf:
 
Net voor t eerst gedaan, vond het doodeng hahah
Hij ademde heel langzaam en onregelmatig maar bewoog nog wel een beetje en afentoe heel erg. Hij ging ook drijven, maar dat is denk ik door t zout? Omdat ik t eng vond heb ik het 2 minuten gedaan ipv 3, en dan 2 min in vers water en weer terug in aquarium. Merkte in het verse water dat hij heel snel ging ademen en even moest bijkomen, in t aquarium was er niks meer aan de hand. Morgen ga ik het denk ik wel 3 minuten doen! Nogmaals bedankt voor al het advies Michelle!
 
Mijn eerste keer was ook een traumatische ervaring. Had ander zout en 2 van mijn vissen hebben uren na het badje op hun rug in het aquarium gelegen terwijl ze dit nooit hadden. :oops:

Heb het daarna ook een hele tijd niet meer gedaan. Nu doe ik het regelmatig en weet dat ik het juiste zout heb en na verloop van tijd is het een makkie. Je krijg er steeds meer handigheid in. Op een gegeven moment zie je aan gedrag vis genoeg. De ene houd het de volle 3 minuten uit maar ik heb er ook eentje die is klaar na 1 minuut. Zolang ze bewegen is goed. Als ze niet bewegen even aanraken en kijken of je reactie krijg. Geen reactie eruit.

Van belang is dat je ze even heen en weer beweeg in het schone water zodat ze de kieuwen doorspoelen. In het aquarium laten doe ik ook in de hand en beweeg ze langzaam door het water totdat ze zelf weg zwemmen.

Ze gaan spartelen omdat de parasieten dieper de slijmhuid in gaan omdat ze weg willen van het zout. Daarom moet je paar dagen achter elkaar doen. Je pakt nu de eerste laag van de slijmhuid met parasieten maar zitten ook weer wat dieper.
 

Terug
Bovenaan