Sluierstaart ziek?


X

xlyanneee

Guest
Ik kwam onderstaande vlekjes tegen bij mijn sluierstaart op zijn vin. De andere sluierstaart heeft hier (nog) geen last van en dit zijn de enige vlekjes die nu zichtbaar zijn op deze vis. Verder vertoont hij niet echt ander gedrag dan normaal. Het aquarium is groot genoeg en de waterkwaliteit is ook prima.

Is dit witte stip ziekte? Zo ja, wat kan ik hier het beste aan doen? In quarantaine zetten met medicatie? En what about de andere vis die er nog geen last van heeft? Of het medicijn in de huidige bak doen ter preventie?
20201231_115505.jpg
 
Misschien is het fijn wat meer informatie te hebben zoals:

Bakmaat
Visbestand
Hoevaak doe je waterwissels en hoeveel wissel je?
Exacte waterwaardes
 
Bakmaat: juwel 180 liter: 101 x 50 x 41
Visbestand: twee sluierstaarten waarvan 1 telescoopsluierstaart met beginnende stippen.
Waterwissels: elke week ongeveer 1/2 of 1/3.
Exacte waterwaardes:
no3 = 25 (- deze is iets aan de hoge kant maar ik moet hem deze week nog verschonen en er komen vandaag nog nieuwe waterpestplantjes bij want die worden vaak opgegeten).
no2 = 0
GH = ok
KH = 6
PH = 7.6
Cl = 0
Dit is volgens de verpakking allemaal prima dus heb niet het idee dat het daar aan kan liggen..
 
Je test met een teststrip (zie ik omdat je chlooraanduiding plaatst) en chloor zit al jarenlang niet meer in het water (bij wet verboden) Anyway, zo'n teststrip wijkt meer dan 50% af dus zijn uitermate onbetrouwbaar, ik zou investeren in een druppeltestkit dan weet je tenminste wat je aan het doen bent. En ik zou vaker verversen want goudvissen zijn enorme vervuilers (wegens groeihormonen o.a.) dus naar 2x p/w een waterwissel van 1/2 doen.
Stip is het niet want dat ziet eruit als zoutkorreltjes
 
Mooie telescoop.:smitten:

Ik twijfel. Kun je close up maken van die borstvin en buikvin en daar de aanzet? Ook zie ik wit klein puntje bij staart aanzet en op ronding buik. Witte stip verspreid zich snel dus je zult snel vermeerdering gaan zien als het stip is.

Zou toch even een flesje halen bij de LFS zodat je wat in huis heb. Zijn vele medicatie voor van veel merken. Het is maar net wat ze in de LFS hebben. Je moet iets hebben voor uitwendige parasieten en bij voorkeur geen Femsee of FMC. Hiermee krijg je vaak gedoe met bacterie sterfte en daardoor je waterwaardens. Het is zo en zo handig een flesje op voorraad te hebben.

Je zult je hele aquarium moeten doen want zweven ook in het water.

Weet niet of ik nog tijd zie om close ups te bekijken. Maar als je het zie vermeerderen gooi het kuurtje er maar in want dit kan gemeen snel gaan.

Succes(y)
 
Je test met een teststrip (zie ik omdat je chlooraanduiding plaatst) en chloor zit al jarenlang niet meer in het water (bij wet verboden) Anyway, zo'n teststrip wijkt meer dan 50% af dus zijn uitermate onbetrouwbaar, ik zou investeren in een druppeltestkit dan weet je tenminste wat je aan het doen bent. En ik zou vaker verversen want goudvissen zijn enorme vervuilers (wegens groeihormonen o.a.) dus naar 2x p/w een waterwissel van 1/2 doen.
Stip is het niet want dat ziet eruit als zoutkorreltjes

Helemaal mee eens. Alleen denk ik dat jij de grote vlekken bedoel maar dit is volgens mij vervuiling op het glas. Waterdruppels. Foto niet heel duidelijk maar volgens mij zie ik toch ook kleine stipjes het en der op de vis maar kan ook vuil wezen. Scherpere foto handiger. Of toch maar eens een brilletje voor ons :cooll:
 
Helemaal mee eens. Alleen denk ik dat jij de grote vlekken bedoel maar dit is volgens mij vervuiling op het glas. Waterdruppels. Foto niet heel duidelijk maar volgens mij zie ik toch ook kleine stipjes het en der op de vis maar kan ook vuil wezen. Scherpere foto handiger. Of toch maar eens een brilletje voor ons :cooll:
Ja ik dacht inderdaad de grotere vlekken, toch maar die bril opzetten dan :LOL: :!
 
Oh ja die vlekken zijn inderdaad de waterdruppels op het glas. Op m'n telefoon was de foto wat kleiner dus viel niet zo op nu ik hem op mijn pc zie, is de foto ook 100x groter haha.
Ik zal even proberen een betere foto te maken van de stippen, is lastig met bewegende vissen haha!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
20201231_151513.jpg

20201231_151539.jpg


Ik heb m'n best gedaan maar zwemmende vissen fotograferen is niet echt mijn ding. Dit zijn voor nu nog de enige stippen die er te zien zijn op de zwarte. Die witte heeft tot nu toe geen zichtbare stippen.
 
Het lijkt mij op beschadigingen die een beetje schimmelig zijn?
mijn vissen hebben dit wel eens op de zijvinnen, weet niet zeker of dit het zelfde is dus even afwachten wat anderen er over te zeggen hebben.
 
Witte stip ziet er uit alsof de vis met zout bestrooid is. Het is een parasitaire besmetting (Ichthyophthyriud multifiliis) Wat ik hier op de staart zie, kan ook gewoon een beschadiging van de staart zijn, als hij met de staart hard tegen decoratie oid aan is gekomen.

Zorg sowieso dat je waterwaarden optimaal zijn, aangezien Sluiers erg gevoelig zijn voor bacteriele infecties. Ik heb zelf 3 Sluiers en 1 Ancistrus in een 200 l. bak, waarop 2 grote Fluval U4 binnenfilters en 1 Overhead sump draaien. Iedere 3 dagen ververs ik 60% van het water, zodat overschotten ammonia, nitriet en door de Goudvissen uitgescheiden groeiremmende en geslachtshormonen verwijderd worden.
 
Nee geen stip te zien. Op zwarte sluiers zie je altijd wel wat. Vis heeft slijmlaag en kun je zo nu en dan zien dat dit soms even wat meer op plaatsjes word maar dat op de staart is gewoon slijmhuid die wat dikker is. Ziet er gewoon fit uit. Hou rekening met je inrichting ivm de ogen!!! Bijna allemaal krijgen ze vroeger of later problemen met de ogen.

Paaipukkels als het een mannetje is ga je ook op deze zeer goed zien dan ook niet in paniek raken (y) Hij kan ook van kleur gaan veranderen. Hoop het niet want vind het een hele mooi sluier
 

Terug
Bovenaan