Sluierstaart wordt gepest door algeneter


Takje

Member
Lid geworden
6 augustus 2020
Berichten
11
Leeftijd
37
Help!
We hebben 2 sluierstaarten. Een van de 2 (telescoop oog) wordt gepest door de siamese algeneter. De algeneter zwemt er steeds achteraan. De andere sluierstaart wordt met rust gelaten (deze zwemt iets sneller). Toen ik zonet thuis kwam uit mijn werk zag ik dat de zwarte kleur van de telescoop oog op veel plaatsen zilverkleurig was geworden. Ik weet zeker dat dit door de algeneter komt 2ant hij duikt steeds op de sluierstaart.
In de winkel waar we ze gekocht hebben zeiden ze dat ze samen konden in een aquarium.
Nu hebben we een aquarium in de opstartfase, voor in de toekomst tropische vissen. Is het wijsheid om de algeneter hier in te doen of zal hij dat niet overleven omdat we hem net van het weekend opgestart hebben?
 
Welke vis bedoel je met een Siamese algeneter? Want er zijn meerdere vissen die onder die naam verkocht worden. Heb je een foto of een foto van internet?
 
Ja slimste is om die algeneter elders te huisvesten als hij je sluiers lastig valt want dat gedrag zal alleen maar erger worden, siamese algeneters staan bekend om hun vervelende gedrag
 
Zo ziet de telescoop oog er nu uit, ik vind het zo zielig...
 

Bijlagen

  • 20200921_190600.jpg
    20200921_190600.jpg
    85.9 KB · Weergaven: 190
  • 20200921_190606.jpg
    20200921_190606.jpg
    74.3 KB · Weergaven: 204

Het is dezelfde als op deze foto
Ok. dat is inderdaad niet 'de echte' Siamese Algeneter ( Crossocheilus siamensis / oblongus) die mensen kopen om van hun alg af te komen. Die van jou ( Gyrinocheilus aymonieri ) is daar wat minder goed in. Daarnaast staan ze er om bekend wat agressief/vervelend te zijn.
 
Staan de schubben wat uit of lijkt dat zo?
 
Ok. dat is inderdaad niet 'de echte' Siamese Algeneter ( Crossocheilus siamensis / oblongus) die mensen kopen om van hun alg af te komen. Die van jou ( Gyrinocheilus aymonieri ) is daar wat minder goed in. Daarnaast staan ze er om bekend wat agressief/vervelend te zijn.

Oh wat jammer... Dan zijn we dus wel verkeerd geïnformeerd helaas.
 
Oh wat jammer... Dan zijn we dus wel verkeerd geïnformeerd helaas.
Nou hij wordt op grote schaal onder de naam Siamese Algeneter verkocht hoor. Ik geloof niet dat er een andere Nederlandse naam voor deze vis is.
Dus helemaal correct is het niet, maar ze zijn zeker niet de enige.
Ik weet overigens ook niet wie of wat bepaald heeft dat die andere wel 'de echte' is.
Eigenlijk is het beter om gewoon naar de Latijnse naam te kijken.
 
Volgens mij kan je het beste alleen sluiers houden. Soms vind je op internet dat ze samen kunnen met pantsermeervallen maar die heeft giftige stekels en kan dus niet altijd een goede combi zijn.
Dacht dat appelslakken ook een optie is maar ben niet zeker of de sluiers de eitjes opeten anders krijg je een flinke populatie.
 
Wil je er toch een algeneter bij hebben kun je eens kijken naar een ancistrussoort (wildkleur of fire red of L144) die kunnen op dezelfde temperatuur gehouden worden als je sluiers. En bij d egenoemde ancistrussoort heb je ook sluiervarianten (zoals onderstaande eigen foto)
kweekkoppel.jpg
 
Volgens mij is er meer aan de hand met die telescoop.
 
Volgens mij is er meer aan de hand met die telescoop.

Waar denk je dan aan?
Vanmorgen zag hij er niet zo uit, aangezien de algeneter de laatste twee dagen nogal achter hem aan zat trokken we deze conclusie. Hij dook echt op de telescoop af als hij hem zag.

De algeneter zit nu in de nieuwe bak, ik hoop dat hij het aan kan.
 
Wat Thea ook zegt.
Ziet er ziek uit.
Buikwaterzucht?
 
Wanneer een vis door een ander wordt aangevallen neemt de stress toe en de weerstand neemt daardoor af. Gevolg ziekten krijgen een kans.
 
Oh wat jammer... Dan zijn we dus wel verkeerd geïnformeerd helaas.
Chinese algeneter, en helaas worden door dierenwinkels steeds vissen verkocht die eigenlijk ongeschikt zijn. Ik heb in een topic wat info verzameld voor wie op zoek is naar algeneters. Ik heb zelf overigens een vrouwelijke Ancistrus cf cirrhosus bij mijn sluierstaarten en dat gaat prima. De mijne is redelijk territoriaal, dus soms zijn mijn sluiers Bessie aan het uitdagen en deelt zij een kopstoot uit, maar dat is niet heel serieus. Eigenlijk hoort ze gewoon bij de groep, en dat is best grappig.

De Chinese algeneter is zo'n vis die je maar beter single kunt houden, dan is het nog wel te doen als je bak ruim genoeg is. Hij kan redelijk groot worden en zich territoriaal gedragen.

Wat betreft de telescoopoog: die ziet er uit alsof hij last heeft van waterwaarden die niet helemaal in orde zijn. Hij zit bovenin de bak, wat meestal gebeurt bij te hoge nitriet en ammoniakwaarden. De stress kan natuurlijk ook meespelen. Het gedrag van die algeneter kan wel voor verlies van schubben hebben gezorgd, maar bij gezonde vissen en goede waterwaarden trekt dat wel weer bij. Hoe groot is je sluierbak en wat voor filtering zit er op? Sluiers hebben sowieso veel ruimte nodig, liefst een bak van 120 cm breed en een of meer flinke filters. Ik ververs zelf 60 % van het water iedere 3 dagen. Als die schubben uitstaan, zou je een cacaobadje kunnen proberen, dat is een huismiddeltje uit Japan.

 
Giebeltje het is een 60 liter bak, maar hij gaat de hoogte in ipv de breedte. Ik heb nog niet zoveel verstand van filters maar het is een bio filter.

De vis ziet er nu nog slechter uit dan gister, de verkleuring is gelijk gebleven maar hij ligt nu op de bodem en er zit viezigheid op zijn rug en rondom de vinnen. Bruinachtig spul.
Kun je wat meer vertellen over dat cacaobadje? Ik wil doen wat ik kan om hem te helpen want dit is zo sneu...
 
60 liter voor 2 sluierstaarten is veel te krap, ze moeten 50 liter per vis hebben, en een bak van liefst 120 cm breed. Daarbij minimaal een hele grote filter, twee keer zo groot als ze in de dierenwinkel zeggen. Vermoedelijk is de waarde van je nitriet en ammoniak te hoog, die moet eerst omlaag. Daarom moet je nu iedere dag minimaal 60 % van je water verversen. En je water meten met een druppeltest. Kijk wat je vis doet, of hij opknapt. In de link staat een stukje over huismiddeltjes voor sluierstaarthouders, daar zit het bij. Ik heb het nu voor je gekopieerd en zet het hier neer.

Gebruik van pure cacao bij het behandelen van verschillende aandoeningen bij goudvissen.


Ik had hier nog nooit van gehoord, maar kreeg de tip van Dino, eigenaar van de Fancy Goldfish Store. Daarom ging ik op zoek naar meer informatie. Het gebruik van cacao bij behandeling van zwemblaasproblemen als gevolg van indigestie, buikwaterzucht en popeye is in Japan heel gewoon. Het is daar een huismiddeltje, met name bij eigenaars van ranchu en pearlscale. Ik kwam het recept tegen op een Engelstalige FB pagina, en daarom geef ik hier de Nederlandse vertaling:

  • Cacaoballetjes maak je door een heel klein beetje pure cacaopoeder met water te vermengen tot een soort deegje dat je tussen je vingers tot kleine balletjes wrijft. Laat ze drogen.Sommigen vermalen pellets met cacao , bevochtigen dit en draaien er balletjes van.Geef ze in plaats van het normale voer, en schrik niet als er wat cacao tussen de kieuwen door komt als ze erop kauwen. Dat hoort erbij. Geef dit totdat het probleem over is.
  • Cacao-gecoate pellets maak je door de gewone pellets een heel klein beetje te weken en te bestrooien met pure cacaopoeder. Laat ze drogen. Dit is minder effectief dan pure cacaoballetjes.
  • De schrijfster van de FB pagina voegt zelf cacao toe aan gelvoer.
  • Een cacaobad maak je door pure cacaopoeder op te lossen in een beetje kokend water en toe te voegen aan de quarantainebak. Verhouding: 1 theelepel op 30 liter water. Gebruik geen filter, en voer de vis niet. Laat de vis er 2-3 dagen in zwemmen, en belucht de bak intussen goed. Dit kun je dus gebruiken als de vis niet wil eten. Soms is het nodig om de helft van het water te vervangen gedurende die tijd, en dus ook de halve hoeveelheid cacaopoeder toe te voegen. De vis zal heel veel ontlasting produceren.

Mocht je vis niet beter worden, dan is het vermoedelijk al te laat. Stress en slechte waterwaarden hebben dan voor een verminderde weerstand gezorgd en de vis kan last krijgen van bacteriele infecties. Veel sluierstaarten zijn al vanaf hun geboorte besmet met bacteriestammen, en dat kan fataal aflopen. Daar heb ik helaas ook ervaring mee. Zorg ook dat je kruidnagelolie in huis hebt ( drogist, reformzaak) om hem eventueel uit zijn lijden te kunnen helpen. Succes en sterkte met je vis.
 
Laatst bewerkt:
We hebben ons best gedaan (cacaobadje, water verversen etc) maar de vis werd niet beter. Toen hij vrijdag op zijn zij lag hebben we hem eruit gehaald en hem in laten slapen. De andere sluier zit nu alleen in de 60 liter bak, met wat helena slakken.
 
Ach wat jammer, maar jullie hebben je best gedaan. Soms gaat dat zo met sluiers, helaas.
 

Terug
Bovenaan