Sluierstaart paait en rust veel


Klinkt als een goede aanpak. Veel succes! :) En je filterbacteriën overleven wel een tijdje zonder eten, dat is geen probleem.
dankjewel!!
 
De medicatie Funox heeft uiteindelijk niet geholpen. Een visdokter heeft naar mijn dame gekeken en heeft geadviseerd om haar niet meer te behandelen voor de zwemblaas. Er zijn twee manieren om operatief wat aan een zwemblaas te doen. De eerste manier is met een spuit wat lucht uit de zwemblaas halen, maar het probleem zal weer terugkeren. De tweede manier is om 1-3 balletjes in haar buikje te laten plaatsen, om haar te helpen met de balans. Maar het is vantevoren niet goed in te schatten hoeveel balletjes er geplaatst moeten worden. Bij te veel balletjes, zal ze op de bodem blijven liggen.

Omdat ze niet meer goed kan draaien om eten te pakken, zal ik haar binnenkort inslapen met kruidnagelolie. Heb vanalles geprobeerd, maar niets heeft geholpen. Op de foto die was gemaakt, was haar zwemblaas enorm en vulde een groot deel van haar buik. De visdokter zei dat de zwemblaas zich afwijkend kan ontwikkelen, als het ruggetje niet helemaal recht groeit.
Hoe wordt kruidnagelolie gebruikt bij het in laten slapen van een vis? Ik heb het nog nooit gebruikt.

Ik heb nog een mannetje in mijn bak, hij is nu dus alleen. Ik wil hem niet te lang alleen laten zitten, dus ik ga binnenkort weer een leuke dame voor hem zoeken. Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten/moet doen voordat ik haar in mijn bak doe? Heb begrepen dat sommige mensen een nieuwe vis tijdelijk in quarantaine zetten? Voor hoelang wordt dat gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het wel grondig aangepakt zeg, met de medicatie en zelfs een scan. :) A for effort. Des te teleurstellender dat het hem dan toch niet lijkt te gaan worden met deze vis. Maar je hebt gedaan wat je kon. Hopelijk heb je in de toekomst meer geluk.

Hoe wordt kruidnagelolie gebruikt bij het in laten slapen van een vis? Ik heb het nog nooit gebruikt.
Wat je kunt doen is de vis in een bakje water doen of een pot. (Iets wat je weg kan gooien, want kruidnagelolie heeft nogal een intense geur.) In een apart potje meng je dan wat warm water en een aantal druppels kruidnagelolie. Heel goed schudden, want het spul lost niet zo makkelijk op in water. Daarna kun je het mengsel in delen toevoegen aan het water van de vis. Als het even kan, op een afstandje van de vis erin gieten zodat het geleidelijk aankomt.

De hele dosis is +- 0,5 ml (10 druppels) per liter water. Ik doe zelf meestal eerst een halve dosis, en voeg als de vis goed suf geworden is de andere helft toe.

Even wachten tot de vis duidelijk niet meer ademt, en dan is het gedaan.... Vervelend klusje altijd hoor, maar het is gelukkig vrij snel gebeurd.

Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten/moet doen voordat ik haar in mijn bak doe? Heb begrepen dat sommige mensen een nieuwe vis tijdelijk in quarantaine zetten? Voor hoelang wordt dat gedaan?
Met één andere goudvis riskeer je niet zo heel veel, maar een quarantaine is in principe de veiligste optie ja. :) Iedereen doet dat een beetje anders. Je kunt evt 1 of (als je het geduld kan opbrengen -- ik vaak niet) 2 weken de nieuwe vis apart houden. Kijk je even of hij (zij) goed eet, zich normaal gedraagt en geen tekenen van ziekte vertoont.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
Wat jammer. Je hebt er alles aan gedaan en meer. Mocht je een uitleg van Nickey willen:


Wat betreft een nieuwe sluierstaart. Hoe minder ‘misvormd’ deze is, hoe groter de kans op geen zwemblaasproblemen. Dus een sluierstaart die niet heel erg ‘fancy goldfish’ is misschien iets gezonder. Al blijft het lastig met sluiers.
 
Ik moet zeggen dat ik veel respect heb voor hoe je hiermee bent omgegaan en wat je allemaal hebt gedaan om de vis te helpen. Erg jammer dat het zo moet lopen maar jij hebt je uiterste best gedaan.
Sterkte met het inslapen.
 
Dankjewel voor de reacties. Het voelt heel naar om het te doen, maar ik kan het nu wel doen met de gedachte dat ik er alles aan gedaan heb om haar te redden.
Mijn dame was een gewone fantail en ik zal ook nu weer een gewone fantail voor mijn mannetje zoeken.
 

Terug
Bovenaan