Sluierstaart met hardnekkige vinrot


G

Goldty

Guest
Hallo,
Ik ben hier net nieuw, maar mijn aquarium hobby met sluierstaarten doe ik nu 3 jaar.

Nou zit ik alleen met een probleem waar ik niet vanaf kom. Mijn sluierstaart heeft overduidelijk last van vinrot die zich erg traag ontwikkeld. Het begin met een klein rood puntje en een wit randje op 5 augustus. En trek zich langzaam over de vin. Dit betreft alleen zijn staartvin. De rest heeft nergens last van.

Ik heb in de afgelopen tijd één keer met Esha2000 behandeld (4 dagen) en heb daarna nog twee keer met bactyfec behandeld (3 en 5 dagen). De medicijnen remmen af maar de rode plekken helen niet. Tussendoor wel mijn water wissels gewoon gedaan. (50% 1 keer in de week)

Daarna heb ik een afstrijkje laten maken. Maar op deze beelden was alles gezond en goed geen bacteriën en parasieten. Gelijkertijd mijn water waarden ook laten testen, ondanks ik zelf ook test en deze zijn goed.

No3: 15
No2: 0
Gh: 10
Kh: 12
Ph: 7,2

Ik heb in de tussentijd mijn vis wel moeiten verhuizen naar een ander huis. Maar dit had geen extra effect op de ontwikkeling van de vinrot. Verder eet hij prima en is hij actief.

Ik heb hem al een keer verplaatst naar zijn nieuwe aquarium omdat het beter leek te gaan. Maar toen het toch niet leek te verbeteren heb ik hem terug geplaatst in zijn quarantaine bak en doe ik nu een poging met aquarium zout. Verder heeft hij nog geen medebewoners maar die komen nog als hij weer gezond is.

Foto's hieronder.
20180913_174830.jpg

20180913_175021.jpg

20180913_175331.jpg


Heeft iemand enige ervaring met dit probleem of wat tips? Ik raak een beetje uit opties.
 
Geef eens foto van de bak.

Nitraat 15 wel wat hoog.
Hoe filter je, en waarmee?
 
Zijn nieuwe aquarium is 180 liter en is net ingedraait. Heeft een Interne filter. Zijn quarantaine bak staat er naast. Een 60 liter bak. Zijn quarantaine bak heeft een kleine filter normaal met actieve kool maar vanwege de medicijnen is de actieve kool eruit gehaald dus nu een simpele filter spons.

15368612422035306837556491682610.jpg
 
In een filter hoort geen kool, hoor.

OOk dat binnenfilter geen kool.
Siporax en sponzen. en watten.
 
Zie niet direct vinrot op de foto maar dat kan ook aan mij liggen.
 
Bertus waarom zou ik er geen kool in moeten doen?

RichD1011 Het is behoorlijk gaan rafelen en er zit ook een wit randje lange de staart vin. Heb hier wel een referentie foto van hoe zijn staartvin er eerst uitzag.

20180209_185207.jpg
 
Bactopur direct tabletten. Licht uitlaten tijdens kuur. Beter langer dan korter.

Google koidream valburg. hebben medicinaal voer bacteria. Helaas alleen grote hoeveelheid.

Als je oningedraait nieuw filter heb meet je NH3. Lijkt me niet logisch als je oningedraait filter heb dat je geen NH3 en NO2 meet met een 50% verversing in een week. Als dit geval is kun je beter in aquarium behandelen dan toch al geen bacterieen in filter voor biologisch evenwicht. Ellende zit ook in je aquarium en filter dus vis klaar met kuur en "schoon" dan weer in aquarium waar bacterie in leeft. Zo blijf je in cirkeltje. Kuur op doseerdagen groot verversen 80% of 100%.
 
Bactopur direct tabletten. Licht uitlaten tijdens kuur. Beter langer dan korter.

Google koidream valburg. hebben medicinaal voer bacteria. Helaas alleen grote hoeveelheid.

Als je oningedraait nieuw filter heb meet je NH3. Lijkt me niet logisch als je oningedraait filter heb dat je geen NH3 en NO2 meet met een 50% verversing in een week. Als dit geval is kun je beter in aquarium behandelen dan toch al geen bacterieen in filter voor biologisch evenwicht. Ellende zit ook in je aquarium en filter dus vis klaar met kuur en "schoon" dan weer in aquarium waar bacterie in leeft. Zo blijf je in cirkeltje. Kuur op doseerdagen groot verversen 80% of 100%.

Maar het aquarium filter is net klaar met indraaien. Dus het filter is al ingedraaid. Hij heeft ruim 3 weken ingedraaid. De 180 liter bak is niet dezelfde bak als mijn bak waar het in begon.
En de vis zit in de quarantaine bak en die ververs ik met 50 procent. De vis zat thuis in een ander aquarium, daar begon het. Daarna heb ik de bak gevuld tot 25 procent met aquarium water en daarin is hij verhuisd. Dus er zaten al goede bacteriën in de bak. En dat heb ik in mijn nieuwe appartement aangevuld. En naar 2 weken heb ik het water uit de bak laten testen en bij die waardes waren dus stabiel.
 
Er staat als filter...……..

Is zeker vinrot. Als vis in het nieuwe aquarium heeft gezeten met het filter of filtermateriaal uit oude heb je kans dat bacterie overleefd in filter en aquarium. Als vis al paar dagen in nieuwe aquarium heeft gezeten met nog actieve vinrot verspreid het in genoemde. Als het telkens terug komt zijn de bacterieen niet dood, geen goed middel, te kort, of vis is het kwijt en loopt het weer op door kruisbesmetting. Om te genezen zal het bacterieel probleem opgelost moeten worden. ESHA en zout gaat dit niet oplossen.
 

Terug
Bovenaan