Sluierstaart gezond?


M

Manoe

Guest
Hallo allemaal,

Wij hebben een juwel vision 450 met 5 sluierstaarten.
Twee weken geleden is Koetje, een van onze sluierstaarten, overleden. Vanaf het begin groeide hij niet goed en was hij altijd al wat zwakker dan de rest. Echt als een verrassing kwam het dus niet, maar jammer was het natuurlijk wel.

Aangezien wij onze sluiers gewoon bij de dierenwinkel kopen weten we nooit precies welke soort ze zijn. Het was bij Koetje zo dat hij erg bol en dik werd in zijn buikje, maar dat de rest van zijn lijf en kopje niet groeide. Nu hebben we nog een ander visje, Kroontje. Dit is een redcap soort. We kochten hem 2 maanden na Koetje, maar hij groeide Koetje in 3 weken voorbij. Hij groeit nog steeds goed en hij zwemt vrolijk rond, maar nu is het wel zo dat hij ook zo'n opgeblazen buikje krijgt. Dit zou natuurlijk gewoon zijn vorm kunnen zijn, maar omdat Koetje net overleden is ben ik ook een beetje ongerust en wou ik graag aan jullie vragen wat jullie denken. Is dit gewoon zijn vorm, misschien zit er een mix van een andere soort in? Of zou hij ook vergroeiingen in zijn buik hebben of verstopt zitten? (ervan uitgaande dat Koetje hier aan overleden is)

Hier twee foto's van Kroontje.
540.jpg


540.jpg


Alvast erg bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Manoe.
 
Dag Manoe,

Wat meer info is handig.

hoe oud zijn de visjes? Wat voer je en hoe vaak?
Waterwaardes en verversingsbeleid?

Heb je nog iets anders aan het gedrag van je overleden sluier gezien? Hing hij bijv. bij de filteruitlaat, schuren, schrikken, flitsen, trillende vinnen? Veel drijven bovenin, evenwicht?

Kijk ook eens naar de ontlasting. Hoe ziet dit eruit? Zie je witte draden? Poepgaatje rood en rode dingen eruit?

Wil je zekerheid dan is het beste een afstrijkje van slijmhuid en ontlasting onder de microscoop. Er zijn ook veel koi centrums die dit doen. Veelal gratis als je daar de eventuele benodigde medicatie koop. Koi is bijna zoals een sluier dus koi kenners kunnen zien of er iets aan de hand is. Misschien iets bij je in de buurt.
 
Beste Michelle,

Hij is ongeveer 4/6 maanden oud. We voeren 3x per dag Saki-Hikari Fancy Goldfish en af en toe erwtjes. De water waardes zijn: Ph 8 GH 7 KH 6 po4 1 en no3 8/10. Wij verversen meestal 1x per week 30 tot 40%. De overleden vis heeft eigenlijk nooit raar gedrag vertoond, maar de laatste 2 dagen lag hij veel op de bodem te rusten.

De ontlasting is gelukkig ook gewoon normaal, ik kan verder ook niks raars vinden en de andere vissen zien er allemaal ook kern gezond uit. Het is alleen de bolle vorm die me wat ongerust maakt, maar als ik op redcap google zie ik dat de oranda soort er wel wat op lijkt dus misschien dat het gewoon een redcap oranda is en het dus helemaal normaal is! Ik hou hem nog even goed in de gaten en anders kan ik inderdaad eens kijken bij zo'n koi centrum wat je aanraad.
Aangezien hij dus gewoon van de dierenwinkel komt is de soort ook onbekend. Altijd weer een verrassing ;)
 
Inderdaad altijd een verrassing hoe ze gaan ontwikkelen. Het hele lijfje van de redcap is ook wat korter en gedrongen dus waarschijnlijk dat hij daarom wat dikker is. Je voer ook goed dus zullen gauw groter en en nog dikker worden. Zolang ze goed eten zou ik me verder niet druk maken en gewoon in de gaten houden.

Mocht je eens weer wat bestellen voor je visjes bestel NH3 en NO2 druppeltesten mee. De testen die je aangeef zijn leuk maar de NO2 en NH3 zijn de belangrijkste. De rest is bij sluiers omdat je veel ververs van minder belang. De NH3 en NO2 zijn van levensbelang voor je visjes. Als je hier enige verhoging in zie weet je dat je moet verversen en hoeveel je moet verversen.

Op de bodem hangen, trillende rugvin of klapperende/trillende ondervinnnen, niet eten, onderste vinnen tegen lichaam houden, over de bodem schuren dan kun je ervan uit gaan dat er iets niet goed is.

Mocht je ooit een afstrijkje laten maken bij koi centrum en ze hebben onverhoopt wormen nooit flubenol/flubendazole gebruiken. Kunnen sluiers niet tegen en zit bijna in alle wormmiddelen en word ook veel bij koi gebruikt.

Weet niet waar je woon maar in voorschoten zit dino van de fancy fish store. Maakt ook afstrijkje.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan