Sluierstaart eitjes


L

Lotta Saffir

Guest
Vanmorgen zag ik mijn sluierstaarten paaien, en vanmiddag lagen er allemaal eitjes in de bak. Ik heb de sluiers overgezet naar een andere bak, zodat de eitjes/kleintjes niet worden opgegeten. Moet ik een beetje water verversen? En heeft iemand nog tips?

Alvast bedankt, Lotta Saffir
 
Ik ben geen kenner op dit gebied maar ik zou als het water goed is nu niet teveel doen in de bak want de eitjes zullen dan opvliegen denk ik als die los liggen.
Ik heb je topic verplaatst naar de sectie Goudvissen omdat je dan misschien sneller een antwoord van een "kenner" krijgt;)
 
Als er eitjes zijn dan moet het mannetje ze bevruchten. Dat bevruchten van het mannetje zorgt voor verhoogde waterwaardes. Dus je water is hoogst waarschijnlijk niet meer goed. Je kan pas over enkele dagen zien of ze bevrucht zijn.

Als het goed is zitten de eitjes hoogst waarschijnlijk in de plantjes. Het is een betere optie om de plantjes met eitjes in een aparte bak te doen. Zelfde tempratuur als aquarium. Minstens de helft van je water in het aquarium verversen zelfde tempratuur en je sluiers weer terug in het aquarium. Paaien is erg vermoeiend geweest en een verhuizing geeft ze nog meer stress.

Eitjes op de grond afhevelen want die gaan hoogst waarschijnlijk schimmelen. Eitjes worden wit met pluchetjes erop. Eitjes die bevrucht zijn blijven doorzichtig en komt een zwart stipje in.

De overige laten opeten is ook een optie, is heel gezond, veel proteïne.

Het is een heel bewerkelijk klusje om ze groot te krijgen. Water testen en verversen als je waardes niet goed zijn.

Er is fryfood voor de babyvisjes te krijgen.
 
Als er eitjes zijn dan moet het mannetje ze bevruchten. Dat bevruchten van het mannetje zorgt voor verhoogde waterwaardes. Dus je water is hoogst waarschijnlijk niet meer goed. Je kan pas over enkele dagen zien of ze bevrucht zijn.

Als het goed is zitten de eitjes hoogst waarschijnlijk in de plantjes. Het is een betere optie om de plantjes met eitjes in een aparte bak te doen. Zelfde tempratuur als aquarium. Minstens de helft van je water in het aquarium verversen zelfde tempratuur en je sluiers weer terug in het aquarium. Paaien is erg vermoeiend geweest en een verhuizing geeft ze nog meer stress.

Eitjes op de grond afhevelen want die gaan hoogst waarschijnlijk schimmelen. Eitjes worden wit met pluchetjes erop. Eitjes die bevrucht zijn blijven doorzichtig en komt een zwart stipje in.

De overige laten opeten is ook een optie, is heel gezond, veel proteïne.

Het is een heel bewerkelijk klusje om ze groot te krijgen. Water testen en verversen als je waardes niet goed zijn.

Er is fryfood voor de babyvisjes te krijgen.
Moeten de overgezette eitjes in volledig 'nieuw' water? Is dat niet slecht?:br: Wel erg bedankt voor uw reactie! Weet u wat voor fryfood ik moet halen?
 
Je kan Liquidfry kopen in de winkel voor net geboren visjes. Ik neem aan dat je dit ook aan jou vissen kan geven de eerste dagen. Artemiakweek is ook heel goed maar dat zou je dan moeten kunnen opzetten.
 
Moeten de overgezette eitjes in volledig 'nieuw' water? Is dat niet slecht?:br: Wel erg bedankt voor uw reactie! Weet u wat voor fryfood ik moet halen?

Ik heb zelf nog nooit eitjes getracht uit te laten komen want wat moet ik met 10 sluiertjes doen. Omdat ze zoveel ruimte nodig hebben staat het dan vol met aquariums voor sluiers. In mijn aquarium heb ik wel 3 keer in de week honderden eitjes het is al werk zat om telkens te verversen na hun ontploffingen:oops:

Je vraag, Dit is afhankelijk van je waterwaardes. Daar heb je testjes voor. De belangrijkste zijn NO2 en NH3/4.

Als je mannetje ze heeft bevrucht kan je ervan uitgaan dat je waterwaardes erg hoog zijn opgelopen en zal niet bevordelijk wezen voor de eitjes en/ of jonkies. Ook niet voor je huidige sluiers. Zie het als zwemmen in gif.

Er van uit gaand dat je geen watertester heb zou ik ze in geheel vers water zetten. Geen filter of stroming in het bakje zolang het nog eieren zijn. Ik weet dat sommige wat toevoegen om eventuele schimmel te verkomen. Denken aan cattabladextract of medicatie.

Als het eenmaal visjes zijn dan zal je een filtertje moeten toevoegen aan de bak omdat ze erg vervuilen. Denk hierbij aan dat ze NH3/4 uitstoten uit de kieuwen, groeihormonen, resten voedsel wat je meerdere malen per dag moet geven en natuurlijk hun portie poepjes. Elke dag testen en zorgen dat je water geen verhogingen laat zien. Het is handig om alvast een klein filtertje mee te laten draaien in je huidige aquarium zodat er alvast wat bacteriën kunnen groeien in je filtertje.

Als ze groeien moet je de visjes cullen. Degene die er niet goed uitzien voeren aan pa en ma.

Stel je hou er 10 over dan moet je gaan zorgen dat je een aquarium heb klaar staan van 400 tot 500 liter met de nodige randapparatuur.

Je jonge visjes geven groeihormonen af. Zitten ze te klein en ververs je niet geregeld dan gaan ze vergroeien. De buitenkant van de vis groeit niet maar de organen aan de binnenkant wel. Dus word het te krap van binnen en dat gaat niet goed. Je zie het vaak aan de enorme ogen en staarten aan een klein lijfje.

Kleine troost. Het schijnt heel erg moeilijk te zijn om ze te laten uitgroeien en vele zullen het niet overleven.

Succes!
 
Heel erg bedankt voor de informatie!
 
Nee, nog niet, maar er zijn zeker 20 bevrucht! Ik heb zelfs al een baby'tje zien bewegen in het ei! Ik houd je op de hoogte!
 
Leuk hoor. Hoewel ik ze zelf niet wil vind ik het wel leuk om te zien. Maak eens een fotootje. Leuk om te zien wat er gebeurd.

Succes!
 
Hierbij de foto (deze zag ik vanmiddag bewegen) op het kale stokje zit een eitje met een streepje ;)

IMG_5204.JPG
 
Leuk hoor. Hoewel ik ze zelf niet wil vind ik het wel leuk om te zien. Maak eens een fotootje. Leuk om te zien wat er gebeurd.

Succes!
Hoe moet liquifry worden toegediend? Ik heb er nu een gaatje in geprikt, maar toen klapte het dopje eraf....
 
Wat leuk zeg!! Mooie duidelijke foto's.

Ik heb geen idee hoe je de fryfood moet geven weet wel dat je meerdere malen per dag moet voeren

Als er maar wat fryfood in het water komt neem ik aan.
 
Je kan het ook toevoegen met een doktersspuit, zo een met een lange naald zou extra geschikt zijn. Kun je ook gelijk aflezen hoeveel je toevoegd.
 
De teller staan ondertussen op meer dan 30! En het voeren is ook gelukt!
 
Super! Ik hoop dat er toch minstens een paar groot en mooi worden! Weet je al wat voor een kruisingen je kunt verwachten?
 
Gaat lekker dus zo te lezen:thumbs:. Voor het voeren kun je inderdaad prima een spuitje gebruiken (zonder naald ook). Daar heb ik de artemia mee gegeven in het verleden.
 
Volle kraamkamer dus. Leuk hoor. Heb je ruimte om er een paar te houden mocht je er wat groot krijgen?
Ja een paar, maar ik heb er toch al ruim 40 geteld, dus allemaal kan ik ze niet houden. Zal ik dan een plekej voor moeten vinden....
 
Ze gaan het lang niet allemaal redden hoor, en je zult ook moeten cullen
 
Zo zien ze er nu uit, een heel klein beetje gegroeid en de zwemblaas al gevuld! Ook zwemmen ze al veel meer en met name als ik voer!

1490111157887.jpeg
 
Dus de baby's zijn ook al van die vreetmonstertjes:cool: leuk hoor de foto's.
 
Heb je al gecult? Leuk die baby's! Ik hoop er ooit ook wat te zullen hebben:D
 

Terug
Bovenaan