Sluiers van Jente


J

jente146

Guest
Hoi allemaal,

Al een paar jaar was ik niet meer zo actief met aquaria, alleen een klein bakje met endler guppen gehad. Maargoed, op mijn werk hadden ze twee sluiers zitten in een 30x20cm bakje die er al een paar jaar inzaten (naar ik begreep, werk er nog niet zo lang) en niemand had echt zin om ze te verzorgen en dat werd dus ook niet gedaan behalve voeren.

Lang verhaal kort: ze zitten nu bij mij :)

Ik had nog een 60cm bakje staan en aangezien dat toch twee keer zo groot is en qua inhoud nog wel groter heb ik de visjes daarheen verhuist. Ik ben nu een beetje aan het passen en meten of mijn meterbak (180 liter) in onze woonkamer zou kunnen en dan kunnen ze daar in, maar voor nu alles beter dan het bakje waar ze in zaten.

Even voorstellen: Sipje (witte sluier, volgens mij oranda? er groeit iig iets op het hoofd) en Sopje (demekin moor).

zmTvXSMMorIrFMC4zMZ6RbDoLFNeGOgd.jpeg
Overzichtje van de bak

zmTvXSMMorIrFMC4zMZ6RbDoLFNeGOgd.jpeg
Sipje

zmTvXSMMorIrFMC4zMZ6RbDoLFNeGOgd.jpeg
Sopje

zmTvXSMMorIrFMC4zMZ6RbDoLFNeGOgd.jpeg
Nog een keer Sopje

zmTvXSMMorIrFMC4zMZ6RbDoLFNeGOgd.jpeg
Nog een keer Sopje ;) stelde niet scherp op de vis... en Sopje spuugt net wat zand uit.

Nu heb ik nog ��n probleem. Sopje gedraagt zich niet echt normaal. Hij zwemt nogal veel op z'n kop. Dat doet hij al maanden, dus echt acuut is het probleem niet, maar het lijkt me niet gezond.

zmTvXSMMorIrFMC4zMZ6RbDoLFNeGOgd.jpeg
Dat ziet er dan zo uit.

zmTvXSMMorIrFMC4zMZ6RbDoLFNeGOgd.jpeg

Soms blijft hij ook even liggen alsof het makkelijker is om even op z'n kop te liggen. Verder lijkt hij het ook moeilijker te hebben met zwemmen/eten. Sipje ziet voer drijven en hapt het op, maar Sopje kan dat niet. Hij moet echt op de grond gaan zoeken en hapt dan het voer naar binnen.

Ze kregen trouwens 5x per week huismerk sluierkorrels en krijgen nu 3x per dag afwisselend diepvriesvoer, groente en zinkende sluierkorrels van Tetra. Ik wil binnenkort even langs een grotere LFS, om te kijken of ze ook Hikari oid hebben.

Ik wissel nu 2-3 keer per week 50% van het water, is dat voldoende of moet het vaker/meer?

Dat was het voor nu, ik heb ze pas twee weekjes maar Sopje heeft nu al paaipukkels gekregen :) arme jongen had het kennelijk zo zwaar dat hij een 60cm bakje al een flinke verbetering vindt...

Groetjes, Jente
 
Wauw goed bezig zeg!
Ik denk dat sopje een zwemblaasprobleem heeft en je zou kunnen proberen hem te "kalibreren".
Maar wacht nog even de reacties van de rest af :)
 
Ja dat zwemblaasprobleem was ik al een beetje bang voor... ik heb er hier op het forum wat over gelezen en ben bang dat het komt doordat hij vergroeit is. Als het een infectie is lijkt me dat hij er meer last van moet krijgen op den duur, en hij zwemt al maanden regelmatig op z'n kop en doet het verder nog steeds (is ook actief, levendig en eet goed). Verstopping lijkt me ook niet, hij eet en poept normaal, heb ze ook al eens erwtjes gegeven en die komen er ook gewoon weer uit ;)

Hij drijft trouwens nooit aan het oppervlak, hij ligt hooguit op de kop op de bodem.
 

Terug
Bovenaan