Sluiers met vinrot word aleen maar erger Aub hulp ben ten einde raad :(


jessica1993

Active member
Lid geworden
17 november 2016
Berichten
40
Leeftijd
30
Goedenavond, Ik heb eerder hiervoor ook al een topic geopent over me sluiers die dreven. Heb veel advies gekregen van Michelle hoop dat ze weer me kan helpen.. Het was destijds al niet goed in me bak heb voor 7 goudvissen een 300 liter aangeschaft ervoor zaten ze in een 180 liter. Weet nu dat ik grote fouten heb gemaakt en voel me heel erg schuldig. Er zijn inmiddels 3 overleden en 2 heb ik apart zitten en gaat dus echt niet goed ook mee. Ze hebben vinrot en probeer het met esha en laats baktopur te behandelen. Het erge is dat er 1 al overleden is na 2x behandelen met esha en de andere leek er beter op te worden. Nou is een van me vissen laats in grote aquarium ook besmet geraakt met vinrot en heb ik bij die andere gezet om hun te behandelen met baktopur. Nu keek ik net en het is aleen maar allemaal erger geworden. Ze zwemmen nog steeds vrolijk rond ze eten maar ben zo bang dat hun ook dood gaan net als de andere. Heb ze in een was ton zitten van ongeveer 30 a 40 liter met luchtsteen en filter zonder kool. Vraag me af of ik er een thermostaat in moet hangen dat ze warmer water hebben. Ook denk ik niet te moeten verversen zoals in de kuren staan erna pas maar weet niet wat nou het beste is. Me grote bak zitten nog 2 sluiers in gaat het prima mee totaal geen ziektes en me algeneters gaat ook goed mee hebben jonkies gekregen leven ook me plantjes groeien als kool. Me waterwaardes waren niet goed me ammoniak was wat te hoog en nitriet net goed heb ik bacteriën mee gekregen van de aquarium winkel en dit 2 weken geleden erin gedaan en helft ververst. Ga volgende week me waardes weer laten testen maar volgens mij is me bak verder goed. Het probleem is dat de vissen die nu dood zijn gegaan allemaal al problemen hebben voor ik de 300 liter had en nu de 3 vissen van vinrot het ineens kei hard trug kom. Weet dat het een lang verhaal is maar hoop dat zo beetje duidelijk is en dat iemand me nog advies kan geven hoe ik me 2 laatste zieke vissen kan redden :(
Groetjes Jessica
 
De ene is overigens een komeetstaart heb ze al 2 jaar zou zo erg vinden als ik ze niet kan redden vooral ze nu nog zo vrolijk rond zwemmen eten dus op hun vinrot na niet ziek overkomen:(

IMG_20180629_193241.jpg


IMG_20180629_193145.jpg
 
Weet nu dat ik grote fouten heb gemaakt en voel me heel erg schuldig.

Sorry Jessica ik kan je niet helpen, maar die hulp gaat hier echt wel komen. Wellicht dat er morgen actiever word gereageerd, maar advies ga je krijgen.

Je moet je niet meer schuldig voelen. Ik heb ook fouten gemaakt, maar daarna kun je 2 dingen doen. Weglopen en negeren, of advies vragen en hulp inschakelen. Dat laatste doe je dus je bent goed bezig. Soms maak je nou eenmaal fouten. Dat was gisteren, en vandaag doe je het anders!

Wellicht ga je een vis verliezen, ik weet het echt niet... maar je bent nu op weg naar beter!

( ow en als het lijkt dat iemand heel bot reageert, dan moet je alsnog blij zijn. Als hij helemaal niet reageert dan was het veel erger ! :D een tip, blijft een tip)
 
Baktopur heb ik wel goede ervaring mee esha niet zo. Thermostaat is niet nodig. Hopelijk slaat de baktopur toch nog aan. Je zou ook nog een zoutbad kuur kunnen proberen
 
Hi Jessica,

Wat erg sneu voor jou en de visjes!

Welke versie van de bactopur heb je gebruikt? De vloeibare of de tabletten?

Zoals ik lees heb je zelf geen testdruppels?

Bij APO moet je de NH3 en NO2 druppels gaan kopen. Dan kan je dit zelf meten. Ammoniak is erg giftig. Als er NH3 ammoniak is gemeten en geen NO2 nitriet dat is een teken dat er nog niet genoeg bacterieen zijn die de NH3 kunnen omzetten. Bij een aquarium met sluiers die niet in balans is loopt het NH3 heel hoog op. Dan moet je veel grote verversingen doen. Dit kan zelfs al dat je s ochtend ververs dat het s avonds al weer te hoog is. Vooral met veel vissen erin.1x per week of nog langer niet verversen gaat niet goed komen. NH3 is erg giftig voor je vissen.

Vinrot is een bacterieel probleem en besmettelijk. Hoewel sommige het misschien nog niet tonen zullen ze allemaal de bacterie hebben. Het is zaak om bij bacterieel snel in te grijpen. Des te langer ze het hebben des te minder kans dat het gaat genezen.

Voor nu. Bestellen de NO2 en NH3 druppels. Bactopur direct tabletten. Niet de vloeibare hier zit een ander stofje in.

Ik denk dat het beste is om de 2 vissen terug in het aquarium te doen en een grote verversing 70%. Elke dag een grote verversing totdat je de spullen in huis heb. Dit is om het groeien van allerhande ellende te stagneren. Als je bodem en planten heb met de afhevelslang licht over de bodem waaien en je planten ook bewegen zodat wat hier leeft los te waaien zodat je veel afhevel.

Als je de tabletten in huis heb dan doe je wederom een grote verversing en los je de tabletten op in een bakje water zodat de sluiers de tabletten niet opvreten. Dan ga je iedere dag de NH3 en NO2 meten. Zie je verkleuring bij de NH3 dan moet je tijdens de kuur gaan verversen. Stel je meet 0,4 NH3 en je ververs de helft blijft er 0,2 over dat is nog veel te hoog dan moet je de volgende dag weer verversen. Afhankelijk hoe hoog de NH3 is moet je wellicht s avonds al weer verversen. De NH3 moet zoveel mogelijk bij de 0 zijn. Als je ververs tijdens de kuur moet je de tabletten bijdoseren.

Stel je ververs s ochtend 50 % van 300 liter dan moet je voor 150 liter tabletten erbij doen. 3 dus. Tijdens de kuur moet er 100 % medicatie inzitten. De kuur moet minimaal 7 dagen en als ik jouw was zou ik 10 dagen aanhouden. Niet bang zijn om teveel te doen. Beter in 1 keer goed anders dood je de bacterieen niet en komt het later weer terug.

Ik raad je aan om de behandeling in het aquarium te doen omdat de kans groot is dat de bacterie zich al in je aquarium heeft verspreid dus zit ook in filter etc. Na de kuur krijg je weer 3/4 weken lang waterwaardes meten. Je aquarium en filter moet weer indraaien.

Heel belangrijk. Tijdens de bactopur direct kuur moet je de lichten uitlaten!! licht breek werkzaam goedje af dan is de kuur te zwak.

Ik hoop dat je het onder controle ga krijgen en je visje weer opknappen.
 
Die waston moet je echt elke dag geheel verversen. Dat blijft echt niet goed. Dat grind eruit. Beter de vissen in aquarium doen hoor. Is toch al besmet. Verversen, verversen en verversen. Grote hoeveelheden 50 tot 80 procent.
 

Terug
Bovenaan