Slijm op de planten


D

dracona

Guest
Wie kan mij helpen en weet wat dit is?
IMG_20170427_141153.jpg
 
Bak draait al 3 jaar. Maar heb onlangs mijn bodem vervangen. Omdat ik dacht dat ik bodemrot had want toen kreeg ik ook deze slijmen.
Heb toen alle slijmen verwijderd bodem vervangen water 50% vervangen. En nu 1 week later terug deze slijmen.
 
Heb je voordat het slijm er kwam misschien een nieuw stuk hout geplaatst?
Zit het enkel op de plant van de foto of ook op meerdere planten?

Even off topic, maar let erop dat je geen nitriet piek krijgt deze dagen, ivm het vervangen van je bodem.
 
Voor dat ik de bodem heb vervangen had ik niets vervangen.

Na de bodem te vervangen heb ik wel enkele planten vervangen. En het hout met de hoge drukreiniger afgespoten. Maar geen nieuw hout geplaatst.

Bedankt voor de waarschuwing inverband nitriet ik hou het zeker in het oog.

Kan het mss van de wervelbed filter komen ik heb biopellets bij geplaatst maar normaal doe ik er 1liter in maar had nog maar een halve L.
Mss dat de pellets te hard tegen elkaar wrijven nu? Want in de filter is het echt ni normaal hoeveel slijm ophoping na 1 week.

14933019575712068262793.jpg


1493301984624163034561.jpg
 
Ik moet zeggen dat ik alleen dat slijm ken op nieuw hout. Misschien dat een ander de reden kan verklaren van dit slijm.
 
Jeetje wat raar zeg, je ziet dat slijm idd wel eens op nieuw hout of in nieuw opgestartte bakken.
Blijkbaar is er toch iets gebeurd dat je water waarden uit evenwicht zijn geraakt.

Heb je je waterwaarden bij de hand?

Dat slijm wat ik ken, daar zijn veel vissen en garnalen helemaal dol op om op te eten.
Zie jij of ze het eten?
 
Als ik dit zo zie denk ik aan schimmel. Ook al omdat het na vervanging van de bodem terugkwam. Daarom; is er een probleem geweest, bijvoorbeeld een dode vis die onopgemerkt heeft gelegen. Of misschien een andere vorm van vervuiling? En dit dus vóór de wisseling van de bodem? Is er iets anders opvallends, achteraf bezien natuurlijk, gebeurd voorheen?
 
Kan dat dan zo explosief uitbreiden Ben?
Dit klink wat vaag maar ik heb dit eerder gezien. 'k Zit me nu af te vragen waar en hoe het precies zat. Maar ik weet dat het toen om schimmel ging. En, inderdaad redelijk uitgebreid door de bak. Dus een precies antwoordt kan ik niet (meer) geven. Vandaar ook mijn vragen of en wat er gebeurd zou kunnen zijn voor de bodemwisseling. Van schimmel weten we ook dat het terug kan komen, zeker als er minimale hoeveelheden achterblijven.
 
Ja dat we dat ooit hebben gezien herinner ik me ook vaag maar waar is inderdaad een goede vraag:deal:
 
Wel 1 van mijn discussen is gestorven van oudheid. Maar dat heb ik de dag zelf nog opgemerkt en hem onmiddelijk verwijderd natuurlijk.

Verder geen doden gehad buiten eens een tetra maar die zijn ook al naar de 5 jaar aan het gaan dus.

Waterwaardes heb ik getest.

IMG-20161229-WA0000.jpg


De Kh is een beetje hoog nu mee de water vervangingen die moet ik wel terug naar beneden brengen.
 
Je nitraat mag wel hoger maar dat staat hier los van. Ik zie niets wat verontrustend is.
 
Ik geef elke dag plant voeding volgens op de fles is met doseer pompjes dus.

En in het sand steken powertabletten van dennerlee.

Denk iets te veel filtering.
 
Misschien kan je toch eens, bijvoorbeeld met Femsee van Colombo een middel ook tegen schimmel, wat testjes doen. Daarbij denk ik om een plant buiten de bak te behandelen met een dergelijk product. Af te wachten of en wat het doet. Werkt het dan weet je in ieder geval dat je met een schimmel van doen hebt.
 
Het lijkt er idd veel op.
Maar mijn nitriet of nitraat is 0.

En aan de vissen zelf is niets te zien ze eten goed hangen niet aan het oppervlakte of dergelijke zijn mooi van kleur en geen opgezwollen buik.

Heb zoveel mogelijk slijm afgeheveld terug en nog eens 30% water ververst.

Wat ik ook wel raar vind de planten lijken er niet echt last van te hebben die blijven gewoon groeien.

Moest het morgen terug verergen dan ga ik wat slijm eens onder de microscoop leggen en een deel mee nemen naar de lfs.
 

Terug
Bovenaan