Slijkspringers en mangrovemodder??


S

sammieschouten

Guest
Hallo ik ben sammie en ben nieuw op dit forum,

Ik houd slijkspringers. Heb ze al 2 dagen binnen. Ik wil er een echt 'proffesioneel' aquarium van maken :D dus met eb en vloed enzo. Maar nu las ik dat je ook speciaal modder kan maken. Ik wil modder maken waar de slijkspringers holen in kunnen maken. Ik las met klei en met aarde. Is er al iemand met een van deze soorten bodem en wat zijn de ervaringen?

Groeten sammie :regen:

hier n foto van mn bak

PIC_9498_zps8544c19d.jpg
[/url][/img]


PIC_9497_zps0a239ba6.jpg
[/url][/img]


de bak naast mn aquarium is er dadelijk voor eb/vloed.
 
Je kan inderdaad aarde of klei gemengd met zand gebruiken.

Er zijn exacte maten te vinden op het internet, maar ik vind persoonlijk dat je dat zelf moet uitzoeken.
Wat je het beste vind, omdat dat kan verschillen door de soort zand of klei.
 
Maar wat je wel moeten weten.

Is nu zoals ik, heb een perfecte bodem voor verticale holen.
Maar ze maken horizontale holen.

Wat als oorzaak kan hebben van welk gebied ze komen.
 
Vertel trouwens eens wat meer over je aquarium.

En hoe of wat je dingen gaat doen in je aquarium.

En om te beginnen moet je toch wel eens je water laten zakken, want eigenlijk hebben ze niet zo graag zoveel water.
Ze hebben land met een beetje water nodig, die ze makkelijk kunnen bereiken.
(Dus moet er ook een stukje land zijn zonder water op)

Omdat ze als op het land zijn water in hun mond houden.

En met meer over je aquarium vertellen bedoel ik:

Wat is je zoutgehalte?

Welke temperatuur heeft het water?

Welke temperatuur heeft de lucht in de bak?

Wat voer je ze?

Enzovoort...
 
bedankr voor reacties!

ypoc, mijn aquarium is n meter lang. het zoutgehalte weet ik niet precies, moet nog n meter kopen. heb per 10 liter een eetlepel toegevoegd. de lucht temperatuur is zon 29 graden schat ik. Ik voer ze tubifex. maar welke klei is giftig en welke klei is zeker goed? Ik zal het waterpeil wel zakken maar er moet ook nog sowieso de nieuwe bodem is dus word ook wat meer bodem.
 
Bertus. Ja het ziet er nu nog niet echt goed uit maar dat komt nog wel zit nog te denken over de lichtkap waar de slangen doormoeten. Maar heb je mischien tips over eb/vloed?
 
het aquarium wat ernaast staat wordt vervangen door een veel kleinere bak want anders moet ik ook nog in het andere aquarium de watersamenstellingen helemaal goed houden en met de kleine bak heb ik gewoon water uit het aqua met de slijkspringers
 
oeps vergeten die rode lijn door te trekken naar de emmer
 
Ziet er goed uit.

Ik ga kijken wat je ervan gaat maken.

Als je nog vragen of hulp nodig hebt mag je het altijd vragen h�!
 
Bedankt

Ik ga morgen naar de hobbywinkel voor klei. hoop dat het iets word!!
 
sammieschouten zei:
Bertus. Ja het ziet er nu nog niet echt goed uit maar dat komt nog wel zit nog te denken over de lichtkap waar de slangen doormoeten. Maar heb je mischien tips over eb/vloed?


Eb en vloed,is lastig te realiseren.

Moet je een bak hebben met dezelfde inhoud.
Anders stroomt het bakje over.
 
zal toch wel meevallen...
Als je 2 pompjes en beide op een aparte tijdklok zet ben je toch klaar? Enige wat mij jammer lijkt, is dat het te snel leeggepompt word... wellicht een klein pompje ;) Gewoon paar keer proberen hoe lang de pompjes maximaal mogen draaien en dat er nergens stilstaat water achterblijft ;)

Edit zie de tekening nu pas... ik moet eerst lezen dan pas zeveren :)
 
ik kan de pompjes wel langzamer laten gaan door de slangen gewoon een omweggetje te laten maken. Maar het wordt wel beetje lastig met de tijd maarja :regen:
 
Normaal gezien is de beste manier, nouja..

Het is toch qua verbruik niet zo ideaal.

Maar een beetje zoals een bioloog.

2 gaten in de bodem van het aquarium met pvc buizen in.

1 die op het gewenste waterpeil staat, hoe laag je het water wilt.
En 1 om het water weer in de bak te krijgen.

En dan zet je eronder een bak of een aquarium.

En dan werkt het als volgt, als je me begrijpt natuurlijk:
Het water die uit het aquarium gaat loopt zogezegd vanzelf weg.
Dus heb je een opvoerpomp nodig voor vloed.
Die continu loopt zodat het water die in het aquarium komt gelijk is met het water die eruit loopt.
Dus eigenlijk een soort van circulatie.

En als je eb wilt dan moet de opvoerpomp gewoon afliggen.
 
ja dat is ook het beste maar kan nu echt geen gaten in mn bodem meer maken en durf dat ook niet dus ga ik niet doen maar heb jij eb en vloed zoja wat voor systeem?
 
sammieschouten zei:
ik kan de pompjes wel langzamer laten gaan door de slangen gewoon een omweggetje te laten maken. Maar het wordt wel beetje lastig met de tijd maarja :regen:

Dan blijft het dezelfde hoeveelheid geven.

Kleinste pompjes nemen,voor eb.
Vloed mag wat sneller.

Weet hoeveel eruit gaat.
 
Ik had eb en vloed maar heb het "afgebroken".

Omdat ik problemen had met de pompen, omdat ik een zeer kleine hoeveelheid water heb.
Ik heb denk ik maar ongeveer 5 a 10 liter water in het aquarium.

Het was gewoon 2 opvoerpompen met 2 tijdschakelaars.

Maar eerlijk gezegd ben ik nu ook aan het twijfelen of ik weer een systeem zou maken of niet.
Want het is niet "wetenschappelijk" bewezen dat het enige invloed op de kweek heeft.
Want je hebt 2 gebieden waar slijkspringers vandaan komen:
Je hebt de tidal mudflat en mangrove forest.

Nu kan ik mis zijn maar heb zo mijn eigen theorie. (Ik kan en ben waarschijnlijk ook volledig fout, maar als er geen officeel bewezen bron is houd ik me hier aan vast)

In de tidal mudflat bouwen slijkspringers holen omdat:
Ze schuilen voor de vloed en voor natuurlijke vijanden. (Vooral die grote witte vogel, geen idee wat de benaming van die vogel is)

En in de mangrove forest maken ze niet echt holen.
Maar meer een burcht/gangetje, misschien ook soms een echt slijkspringer hol.
Omdat ze daar niet zo veel natuurlijke vijanden hebben, en er daar ook niet echt tijden voorkomen.
Omdat ze dan vooral zich huisvesten rond poeltjes/rivieren.

Er word ook weinig onderzoek naar gedaan, maar ze hebben een slijkspringer ontdekt die ze uitvoerig hebben onderzocht.
En ze gingen er van uit dat het een periophthalmus novemradiatus was, dus hebben ze het kweekgedrag enzovoort onderzocht.
Omdat ze dachten dat het dezelfde soort was, omdat ze qua lengte, lichaamsbouw enzovoort zeer sterk om melkaar lijken.

Maar het was eigenlijk de periophthalmus modestus.
Vele beweren dan ook dat hun kweekgedraag hetzelfde is tussen de 2, maar ze zijn het niet zeker.
Ze gaan er gewoon van uit door de gelijkenissen.

En de modestus ondervind een koele periode en gaat in winterslaap, na de winterslaap beginnen ze te kweken.

Maar om nog even terug te komen op de kweek van periophthalmus novemradiatus:
Het blijft een mysterie...
Wat mensen zoal denken of beweren wat het is (de meest genoemde samengevat):

-de getijden

-stand van de maan

-zoutgehalte

-koele periodes

enzovoort...

*Maar en dit is wel belangrijk: Dit zijn allemaal dingen die ik heb gehoord, of die ik denk.
Dus zie het gewoon als een mening.

Maar wat ik wel nog wou zeggen, je weet toch dat er 2x eb en vloed voorkomen waar slijkspringers vandaan komen?
 
Ja je moet ook je eigen theorieen hebben voor de kweek want er is inderdaad weinig over bekend. Ik weet wel dat het 2x is maar ik zoek op internet precies de tijden enzo. Maar welke slijkspringer wordt eigenlijk verkocht?
 
De meest verkochte in europa zijn toch wel de novemradiatus en de barbarus.
Maar de barbarus word veel groter en deze zijn ook vergeleken met de andere veel meer aggressief en territoriaal.

In amerika vooral kun je meerdere soorten kopen.
+Daar gaan ze zelf gaan vangen.
 
Hebben ze geluk in Amerika! maar jij hebt de barbarus denk ik?
 
ooh oke ik dacht dat die slijkspringer van jou foto de barbarus was als je op internet zoekt.
 

Terug
Bovenaan