Slierten uit bodem


S

Sanne523

Guest
Hoi,

Ik weet niet of ik het zo goed doe maar ik ben even ten einde raad.
Het aquarium wat ik heb, staat al een goede 6 jaar en doet het top.
Nu viel mij al een week op dat er uit de bodem, voedingsbodem en steentjes witte sliertje komen. Ze worden niet groter, wel meer. Toen ik ze vanochtend wilde weghalen schoten ze allemaal weer de grond in. Wat is het en wat kan ik eraan doen?

Bedankt!
 
Heb je een foto of nog liever een video?
 
Zeker, sorry voor de geluiden erachter, de school ging uit. (Aquarium staat in de klas).
 
Hoe groot is het aquarium? Hoeveel sluierstaarten en (mischien) andere vissen zitten erin? Welk filter zit erachter? Hoeveel ververs je?;)
 
60 liter, 4 sluierstaarten, 2 algeneters, filter geen idee, geadviseerd vanuit de winkel doet het al heel lang super goed, 1 keer in de maand schoonmaken, en water verversen wisselt, 1 x in de week of om de twee weken\
 
Sorry dat ik het zeg, maar dit is echt veels te klein. Sluierstaarten kunnen zo'n 15-20cm groot worden (ze passen zich niet aan de bak aan, maar misvormen en gaan dood!), je hebt dus minimaal een bak van 1 meter nodig, en dan 50 liter per sluierstaart. Dus in 150 liter kun je drie sluierstaarten plaatsen. Sluierstaarten zijn enorme vervuilers, en stoten groeihormen af, daarom word geadviseerd een goed en sterk filter, liefst buitenfilter. Dit filter moet dan minimaal zo'n 4 keer de bakinhoud per uur rondpompen. 50% per week verversen etc.
De algeneters die erin zitten zijn waarschijnlijk ancitrussen, deze worden ook zo'n 15-20cm, ook dus minimaal een meterbak.

Die witte slierttjes komen denk ik omdat de bak te vervuilt is.
Een blauwe bodem vinden vissen ook niet echt fijn, liefst een donkere bodem, met goudvissen een dun laagje filterzand bijv.

Volgende keer als je dieren in huis neemt, eerst goed op internet informatie opzoeken.
Dit is niet bedoel als een aanval ofzo, voor het geval het zo overkomt, wil je alleen helpen;);)
 
Ik heb ze al vijf jaar denk ik nu en ik ben door een speciaalzaak geadviseerd dus ging/ga ervan uit dat het wel snor zit/zat. Maar dat terzijde, de witte sliertjes, de bak is echt helemaal schoongemaakt, stinkt niet niks, alles eruit doe ik jaarlijks, grote schoonmaak bedoel ik meer, steentjes laat ik dan liggen zeg maar
 
Welke sliertjes / wormpjes het zijn kan ik je niet zo zeggen, maar dat het door vervuiling komt is een punt.
Boden te grof, bak te klein, te veel vissen mogelijk een matig filter en te weinig onderhoud.
Voel je niet aangesproken, :r, we hebben het beste met jou en de vissen voor en dit komen we helaas meer tegen.
 
Dan ga ik hem weer een keer schoonmaken
 
Maar dat terzijde, de witte sliertjes, de bak is echt helemaal schoongemaakt, stinkt niet niks, alles eruit doe ik jaarlijks, grote schoonmaak bedoel ik meer, steentjes laat ik dan liggen zeg maar
Dat moet je niet doen, gewoon laten draaien, zo dood je alle bacterien;)
Ik heb ze al vijf jaar denk ik nu en ik ben door een speciaalzaak geadviseerd dus ging/ga ervan uit dat het wel snor zit/zat.
Geloof me, ze zitten echt te klein, google maar eens;)
 
Dan ga ik hem weer een keer schoonmaken
In de bodem en filter zitten bacterien, die de afvalstoffen omzetten in voedingsstoffen voor planten, google maar eens op de stikstofkringloop.
Als je geen groter aquarium kunt/wilt, zou ik de goudvissen in het voorjaar naar een vijver brengen, en de algeneters verkopen. San kun je er een tropisch aquarium van maken met vissen die erin kunnen;)
 
Ik denk dat het wormpjes zijn die je door vervuiling krijgt. De bak is vel te zwaar belast en de bodem erg grof waardoor er makkelijk eten en vuil in wegzakt.
Dit bakje is meer geschikt voor leuke kleine visjes maar in de al getoonde bijlagen kun je wel info vinden over het houden van Sluiers of Goudvissen. Door je bodem goed schoon te maken vernietig je juist weer goede bacterien dus dat zou ik zoals Ruben al zegt niet doen.
 

Terug
Bovenaan