Slakkenplaag. Wat helpt het beste?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,943
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Goedemorgen allemaal.

Ik heb een slakkenplaag in mijn 30 liter bakje.

Slakkenetende slakken vallen tegen, geprobeerd. Maar blijven slechts sporadisch in leven. Een slakkenval van Superfish helpt slechts in kleine mate.

Helpt een Sera slakkenval beter? Grotere val? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Zijn er nog meer goede alternatieven behalve komkommer?

Er zitten wat vuurgarnalen in. Misschien is een betta wat leuker omdat die wat groter is.:)

Graag jullie hulp, wordt enorm gewaardeerd!
IMG20220328093510.jpg
 
Ik zou ze afzuigen elke dag en dan worden het snel minder. Heb je die slakkenval met groene korrels gebruikt?

 
Ja, ik heb die van Superfish gebruikt maar het lijkt wel dweilen met de kraan open.:)

Afzuigen, met een iets dikkere luchtslang is idd een goede waar ik aan denk.
Bedankt voor de tip.
 
Als je dweilt me de kraan open moet je de kraan dichtdraaien .
Poelslakken kweken naar de voorraad voedsel er voor handen is .
Dus als jij nu eens begint met minder te voeren als nr 1 . Nr 2 iedere dag slakjes afzuigt of vangt met een komkommer of val .
Nr 3 heel belangrijk slakken zijn ook nuttige dieren .
 
Als je dweilt me de kraan open moet je de kraan dichtdraaien .
Poelslakken kweken naar de voorraad voedsel er voor handen is .
Dus als jij nu eens begint met minder te voeren als nr 1 . Nr 2 iedere dag slakjes afzuigt of vangt met een komkommer of val .
Nr 3 heel belangrijk slakken zijn ook nuttige dieren .
Ik weet het niet zeker maar geloof niet dat het voer, de hoeveelheid, het probleem bij mij is. Maar ook bedankt voor de tips, ik zal ze zo goed als uitvoeren als uitgangspunt.
 
Bakje is wat klein maar voor anderen met slaken overbevolking is dit ook een prima oplossing botia striata
De 250 was vergeven van slakken na inzetting van deze dames/heren niet meer.
Met garnalen is het geen goede combi.
 
Ik ben alvast aan het kijken naar een ideale doorzichtige plastic slang. En straks ook wat slakkenetende slakken proberen. Slakken afzuigen en waterwissel kan dan tegelijkertijd gedaan worden ook nog.:)

De val ga ik ook weer proberen. Alles dat prima werkt als combinatie is mooi meegenomen.
 
Andre , in mijn grote tank heb ik ook duizend slakjes en paar weken terug heb ik er 5 helena's ingestoken . Stel dat die Helena's elke dag een slak eten dan zijn ze nog ff bezig . Je mag niet verwachten dat je binnen een paar dagen al resultaat ziet . Bij een Botia is dat anders das een vis dat vreet tot het doodvalt .
 
Ik heb ook al zitten lezen over de Botia sidthimunki. Maar dat is geen optie wat ik zoal lees.
 
Andre , in mijn grote tank heb ik ook duizend slakjes en paar weken terug heb ik er 5 helena's ingestoken . Stel dat die Helena's elke dag een slak eten dan zijn ze nog ff bezig . Je mag niet verwachten dat je binnen een paar dagen al resultaat ziet . Bij een Botia is dat anders das een vis dat vreet tot het doodvalt .
Die zijn klaar rond 2034:DD
 
Net als luiaardszweet dat is ook bijna nergens meer te vinden
 
Slang is inmiddels gevonden. Optie is 6*9 mm of 8*11 mm ben dus begonnen, bezig.
 
Als het water op is moet je stoppen met afzuigen .
 
Slakje eenvoudig per dag (!) wegplukken waar je ze ziet. Ik had soms dagen dat ik er zo'n 50 uit m'n bak haalde. Maar uiteindelijk bleek dat wel de beste oplossing want de restenaten werden door m'n Helena's gepakt. Een val makene ken je zelf prima. Je vult een, liefst doorzichtinge, fles met iets wat slakken lekker vinden. Een fles die je vooraf voozien hebt aan alle kanten met stukjes luchtslang in de wanden van de fles gestoken. Blijken betere valletjes dan die gekochte dingen.
Slakkenval.jpg
 
Slakje eenvoudig per dag (!) wegplukken waar je ze ziet. Ik had soms dagen dat ik er zo'n 50 uit m'n bak haalde. Maar uiteindelijk bleek dat wel de beste oplossing want de restenaten werden door m'n Helena's gepakt. Een val makene ken je zelf prima. Je vult een, liefst doorzichtinge, fles met iets wat slakken lekker vinden. Een fles die je vooraf voozien hebt aan alle kanten met stukjes luchtslang in de wanden van de fles gestoken. Blijken betere valletjes dan die gekochte dingen.
Bekijk bijlage 341496
Dat ziet er uit als een slim ding. 's Nachts inzetten, neem ik aan. En even een dag (of 2) op andere plekken niet voeren?
 
Dat ziet er uit als een slim ding. 's Nachts inzetten, neem ik aan. En even een dag (of 2) op andere plekken niet voeren?
Bijvoorbeeld. Maar het meest effectief is toch het manueel uitvissen van de slakjes, denk ik.
 
Met zo n fles werkte hier niet en ik vindt die van SF prima werken met die groene bijgeleverde korrels maar goed als ze daarop zitten moet je ze wel zelf weghalen.
Deze gebruik ik voor puntslakjes en soms zitten er na een paar uur al tientallen op te snoepen.
 
Met zo n fles werkte hier niet en ik vindt die van SF prima werken met die groene bijgeleverde korrels maar goed als ze daarop zitten moet je ze wel zelf weghalen.
Deze gebruik ik voor puntslakjes en soms zitten er na een paar uur al tientallen op te snoepen.
Waarbij het natuurlijk de hamvraag is of het lokaas de belangrijkste factor is of de vorm van de val...
 
Bijvoorbeeld. Maar het meest effectief is toch het manueel uitvissen van de slakjes, denk ik.
Instructies verkeerd begrepen. Ik heb een gastarbeider laten komen voor Manuel uitvissen. 🤦🏻‍♂️
 
In vroeg stadium iedere dag even kapot drukken, Tetra's zijn gek op geplet slakkenvlees.
 
Vaak is het toch echt voer (dat te lang blijft liggen). Als er niets te eten is, stopt de 'plaag' vanzelf.

Overigens is dat wel gelijk de positieve kant van slakken. Alles wat blijft liggen en zou gaan rotten, wordt door de slakken juist opgeruimd.

Je moet dus een balans zien te vinden.
 

**Update**

Ik heb al wat slakken weggezogen. Een extra slakkenval gehaald. Ook een paar alg tabletten gesneden en als lokvoer gebruikt. Verlichting uit werkt uitstekend om slakken te lokken. Al een paar keer zaten er slakken in de val, dus nu ook al enkele uit de bak.

 
iemand al helena slakken aangeraden?
Komkommer werkt ook goed ipv vallen kopen. Gewoon erin doen voor tijdje en dan eruit halen, omspoelen en daar gaat een gedeelte van je slak probleem.
 
iemand al helena slakken aangeraden?
Komkommer werkt ook goed ipv vallen kopen. Gewoon erin doen voor tijdje en dan eruit halen, omspoelen en daar gaat een gedeelte van je slak probleem.
Er zijn idd Helena slakken aangeraden. Maar die lijken bij mij dood te gaan. En die pakken er maar weinig per dag.
 
Een horde garnalen in je bak, dat zijn opruimers pur sang.

Dan blijft er voor de slakken weinig voer over.
 
Ik heb had aardig wat posthoornslakken in mijn rio 180. Sinds ik er twee appelslakken in heb uitgezet, nam de populatie posthoorns niet meer toe. Wat er aan posthoorn in zat, heb ik er uit gehaald, en na een aantal plukrondes waren ze ook helemaal niet meer te vinden. Dus ik vermoed een beetje dat de appelslakken ze er uit geconcurreerd hebben op de een of andere manier. Appelslakken eten geen posthoornslakken. Maar wel hetzelfde voedsel. Misschien zou zoiets een oplossing voor je kunnen zijn?
 

Terug
Bovenaan